Toon posts:

Radiator wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:44
Beste Tweakers,

De uitdaging is om zolder radiator, welke erfenis is van de vorige bewoner(s), warm te krijgen.
Als ik alle andere radiatoren in huis aanzet en de kachel flink stook, dan pas wordt deze warm. Standaard stoken op 20 graden wordt deze niet warm.
Ik kan niet direct bij de aanvoer/afvoer komen, deze is ingebouwd op zolder achter schotten.
Het is een losse aan en afvoer. De aanvoer voelt pas enigszins warm op 50cm van de radiator, nog voordat deze omhoog gaat richting knop.
Vanaf de CV is er een aan-en afvoer voor Oost en West kant van de woning. Na de zolder radiator gaat deze door naar de slaapkamers op de eerste verdieping, deze worden wel gewoon warm.
Mijn vermoeden is dat de aanvoer veel te hoog zit of de waterdruk te laag om de radiator te bereiken.

Mijn CV hangt letterlijk op dezelfde hoogte als de aanvoer van radiator(knop).

[Voor 3% gewijzigd door Raimundus op 08-02-2021 09:18]

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-03 15:23
Waarschijnlijk heb je het al gecontroleerd maar ik vermeld het toch maar even: heb je de radiator al eens proberen ontluchten? (maakt het systeem 'broebel' of 'kabbel'-geluidjes' wanneer in gebruik?)
Mijn CV hangt letterlijk op dezelfde hoogte als de aanvoer van radiator(knop).
Moet ik dus begrijpen dat je ketel ook op zolder hangt? Dan zal druk wel het probleem niet zijn.

• Raimundus
deroby schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:26:
Waarschijnlijk heb je het al gecontroleerd maar ik vermeld het toch maar even: heb je de radiator al eens proberen ontluchten? (maakt het systeem 'broebel' of 'kabbel'-geluidjes' wanneer in gebruik?)

[...]

Moet ik dus begrijpen dat je ketel ook op zolder hangt? Dan zal druk wel het probleem niet zijn.
Ketel hangt op zolder, hemelsbreed op 2 meter van de radiator op de voorzolder. Ongeveer op 4 meter qua leiding lengte.
Ontluchten al geprobeerd, komt water uit zonder borrelen, maar het spoot er ook weer niet uit.
Er is wel eens een kabbel geluid, maar alleen bij begane grond wel gehoord. Nergens anders in huis.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:31
zit er onder bij de radiator een voet ventiel?
kan zijn dat hij teveel geknepen is, een reden kan zijn dat ze eerder op zolder misschien alleen anti-vorst gebruikt hebben.

Of werd hij eerder wel warm?

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:50
Zet alle andere radiatoren anders uit? en kijk wat er gebeurt?

Als beneden de gewenste temperatuur bereikt is zal je ketel ook niet meer aan slaan he..

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:29
Ik zou in volgorde even deze stappen nemen:
- ontluchten
- voetventiel controleren, misschien zit die gewoon dichtgedraaid of verstopt (evt even open en weer terugdraaien)
- trek de thermostaatknop er eens af en kijk of het pinnetje nog wel een beetje beweegbaar is.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Draai anders eens alle andere radiatoren dicht, geef de cv een goede schop door de verwarming op 26 graden te zetten en kijk nu of er nog lucht in de verwarming op zolder zit.

• Raimundus
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
Draai anders eens alle andere radiatoren dicht, geef de cv een goede schop door de verwarming op 26 graden te zetten en kijk nu of er nog lucht in de verwarming op zolder zit.
Dit is al eens gedaan, dan wordt radiator wel warm.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:15
Ik zie geen voetventiel dus dat kunnen we uitsluiten. Draai eens de thermostaatknop eraf. Kijk of je water hoort stromen. Misschien is die knop gewoon kapot.
Wanneer de thermostaatknop eraf is dan moet er een pin naar buiten komen. Probeer die ook even een paar keer te drukken.

Je kan ook even kijken naar je pompsnelheid van je CV ketel. Aangezien hij wel warm wordt als je de rest dichtdraait.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:06
Hangt de radiator waterpas?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44

Exigence

dnkroz

Deze radiator zit het dichtst bij de ketel en zou bij voldoende doorstroming juist als een van de eersten warm moeten worden. Vaker nog leveren dit soort constructies problemen op omdat er juist te veel doorstroming is ("kortsluiting"). Je geeft ook aan dat de leiding ook niet echt warm wordt.

Dit alles duidt volgens mij op (veel) te weinig doorstroming, de mogelijke problemen en oplossingen zijn hierboven al genoemd:
- lucht in de radiator -> ontluchten
- voetventiel dicht of verstopt -> openzetten of vervangen
- radiatorknop defect -> radiatorknop vervangen
- afsluiter defect (blijft dicht staan) -> pin controleren en eventueel vervangen

• Raimundus
Knop eraf gehaald, er zit geen beweging in het pinnetje. Is deze los te vervangen of moet het hele T-stuk in de leiding vervangen worden?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Probeer hem eens een paar keer in te drukken met bijv. de steel van een hamer. Niet er aan gaan trekken met een tang o.i.d., dan heb je kans dat hij gaat lekken.

Verder klinkt het alsof je je installatie nog waterzijdig moet inregelen. Niet moeilijk en levert meer comfort + gasbesparing op: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Raimundus
ThinkPadd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:16:
Probeer hem eens een paar keer in te drukken met bijv. de steel van een hamer. Niet er aan gaan trekken met een tang o.i.d., dan heb je kans dat hij gaat lekken.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Indrukken lukt totaal niet. Zelfs met tikje van de hamer gebeurd er niet.

CV tuning heb ik al gedaan op basis van het gegeven topic. Maar altijd deze radiator uit gehad/genegeerd.

[Voor 11% gewijzigd door Raimundus op 08-02-2021 11:20]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Raimundus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Indrukken lukt totaal niet. Zelfs met tikje van de hamer gebeurd er niet.
Beetje WD40 op spuiten, of kruipolie. (niet tikken, maar drukken met iets hards)
(ook zelf met de hand open zetten, zonder knop)

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 08-02-2021 11:20]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Raimundus
Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Beetje WD40 op spuiten, of kruipolie. (niet tikken, maar drukken met iets hards)
(ook zelf met de hand open zetten, zonder knop)
WD40 zit erop, indrukken is bijna niet mogelijk. Misschien maar 1mm beweging in.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
Het ventiel is open als de pin ver naar buiten komt. Hij zit nu dichtgeplakt. Met een hamer pulserend duwen, misschien komt er weer beweging in.
Je doet er goed aan om mettertijd een nieuwe kraan en kop te halen, ook als hij nu tijdelijk loskomt. Deze kraan heeft zijn beste tijd wel gehad.

• Raimundus
Lol, WD40 heeft gewerkt, is nu los geschoten en radiator is heet nu.
In jaren niet naar om gekeken en nu werkend.
Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee