Toon posts:

bestaande STL bewerken

Pagina: 1
Acties:

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Af en toe maak ik wel eens wat eenvoudige ontwerpjes voor mijn 3D printer middels Tinkercad. Dat gaat redelijk. Ben geen ontwerper van huis uit, dus ik lurk vooral Thingiverse als ik wat nodig heb.

Alleen komt het regelmatig voor dat ik een ontwerpje heb wat net niet ok is, en dan is editen met tinkercad een regelrecht drama.
Een gat verschuiven of kleiner maken etc. Hoe doe ik dat eenvoudig? Ik ben nu een hele avond bezig met 1 ontwerpje omdat het gat van een ontwerp helaas niet gecentreerd is. Dus randje hier weghalen, daar toevoegen, ontdekken dat het opvulstukje net een 0.05mm te dun is, etc etc.
Het komt dan voor dat ik het foute ontwerp toch maar print en dan met de vijl aan de slag ga. Daar heb je natuurlijk geen 3d printer voor.
Ik heb al eens naar Fusion360 gekeken, maar zoals gezegd, ik heb nooit iets met design gedaan, en voor die 5 prints per jaar dat ik iets wil editen is de learning curve volgens mij wel echt te steil? Ik had geen idee hoe ik daarin moest beginnen.
Iemand een goede starters tip?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-03 10:52
Ik ken Tinkercad niet, gebruik zelf 123D Design van Autocad (is niet meer te downloaden volgens mij).
Een foutief geplaatst gat vul ik weer op en maak vervolgens een nieuw gat op de juiste plaats. Dat werkt volgens mij het handigste. Waarschijnlijk ook in Tinkercad.

Ik wijzig niet het STL-bestand trouwens, maar het *.123d-bestand (het format waarin 123D Design de ontwerpjes opslaat)!

[Voor 18% gewijzigd door DurkVell op 08-02-2021 08:46]

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:23
Je zou het kunnen proberen met Meshmixer. Het is een gratis software waarbij kleine ingrepen zouden moeten kunnen op STLs. Denk aan een soort van Paint maar voor 3D modellen.

• Mistraller
Een gat opvullen betekent in tinkercad voor zover ik weet; een nieuw elementje maken; grafisch bekijken of de dikte precies gelijk is (meestal niet) en dan mergen. Al vaker gezien dat het niet optimaal wordt en dat na het slicen er toch een afwijking ontstaat op dergelijke plekken.
Ik heb het gevoel dat ik wat tools mis; net zoals ik liever paint.net dan paint gebruik :)
Meshmixer zal ik eens proberen inderdaad, die kwam ik ook al tegen.

---------------

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-03 14:50
Ik denk dat het een belangrijke stap is om te zorgen dat je ontwerp in eerste instantie al goed is. Je geeft aan dat een cirkel niet gecentreerd is, terwijl je dit juist bij je ontwerp er meteen goed in moet/kan zetten.

Mocht je dan inderdaad nog een fout maken dan zou ik het zelf ook weer opvullen om een nieuwe gat te maken.

• Mistraller
Timmeaho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:19:
Ik denk dat het een belangrijke stap is om te zorgen dat je ontwerp in eerste instantie al goed is. Je geeft aan dat een cirkel niet gecentreerd is, terwijl je dit juist bij je ontwerp er meteen goed in moet/kan zetten.

Mocht je dan inderdaad nog een fout maken dan zou ik het zelf ook weer opvullen om een nieuwe gat te maken.
Zoals ik al aangaf, het gaat hier om een kant en klaar ontwerp van iemand anders, van thingiverse. Maar misschien helpt het als ik mijn huidige probleempje even verduidelijk :)

In dit geval https://www.thingiverse.com/thing:2735069

Daar zit een gat, met een precies passend richeltje maar het gat zit niet in het midden.

Maar omdat dit deel precies passend moet zijn met de duplo brug die erop komt, (die passing is wel precies goed) wil ik de maatvoering van het gat, de uitstulping, en de onderlinge afstand niet veranderen.

Verder; omdat dit ding best groot is, en ik 10 stuks nodig heb, wil ik alleen het bovenste deeltje gebruiken (gat+uitstulping) en dat combineren met een standaard duploblok-onderkant (waar ik de noppen vanaf haal en de bovenkant van deze pilaar op zet). Dan kan de pilaar met een paar échte duplo blokken ondersteund worden.

Blokje wat ik nu heb geprint voldoet dus een beetje, alleen zie je dat de slicer problemen had met de naad waar ik die 2 stukjes had samengevoegd, en de brugdelen zitten dus niet met elkaar in het verlengde omdat de positie van het gat niet uitgelijnd is.

Zal later nog wel een foto posten van mijn eerste prototype.

---------------

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-03 09:08
Ik gebruik zelf Blender voor mijn eigen ontwerpen. Je kunt daar ook .stl bestanden mee importeren, aanpassen en exporteren.

Dingen als gaten opvullen, verschuiven, grootten aanpassen zijn hiermee binnen een paar minuten gedaan, mits je weet hoe Blender werkt.

[Voor 36% gewijzigd door iDaniel op 08-02-2021 13:49]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-03 19:28
Ik denk dat het verstandig is om de overstap te maken naar een echt CAD pakket, in stl's klooien kan zeker, maar als je in cad de originele tekening hebt dan is het een kwestie van de maat aanpassen en gaan. FreeCad of Fusion360 zijn beide populaire gratis mogelijkheden, maar hebben wel een beetje een drempel om mee te beginnen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 20:57
Duplo blokken e.d. zijn hele simpele blok vormen, en dus heel simpel te maken, mits je de maatvoering hebt.
Ik werk met Rhino3D en daar kan ik alle randen kopiëren van de mesh en weer tot een verwerkbare polysurface maken.
En dan is het gat zelf gemakkelijk te centreren.

Ik denk zeker dat het de moeite loont om een beetje 3D cad te leren, en dan zal je zien dat dit soort blok objecten heel eenvoudig zijn :)

En inderdaad het gat zit uit het midden |:(

[Voor 21% gewijzigd door absrnd op 08-02-2021 15:06]

• Mistraller
@absrnd Kijk, alleen al die lijntjes die je tekent, daar word ik al blij van. Ik was dus al met mijn prototype en een schuifmaat aan het rotzooien om te zien hoeveel het verschil was. Ik denk dat die persoon gewoon de verkeerde file heeft geupload...ik kan mij niet voorstellen dat ie blij was met z'n ontwerp.

Ik wil ook wel een beetje 3D leren, en met tinkercad kan je wel een beetje basisvormen maken, en dan wil je dus op den duur ook naar objecten die nuttig zijn. Dus een vervanging voor een of ander item wat kapot of zoekgeraakt is.
Is ook wat mensen verwachten haha, want hé! Jij hebt toch een 3D printer? Die opmerking kent iedereen denk ik wel.
@sjaakwortel Op Thingiverse (waar ik meestal objecten vandaan haal om ze te printen) staan alleen maar STL's voor zover ik weet.

Leuke tips allen! Dank! _/-\o_

---------------

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:14
Wat jij wil doen moet makkelijk kunnen met Tinkercad:
- Maak eerst een copy van het geheel.
- Haal in de copy alles weg , met links en rechts (van bovenaf bekeken) 1 cm van het gat.
- Haal in het origineel een gat weg, 1 cm breder dan het gat dan er zit, precies over het gat.
- Centreer nu de copy (waarvan alleen het gat + 2 cm over is) in het breder gemaakt gat en voeg alles samen.

• Mistraller
JoostR2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:23:
Wat jij wil doen moet makkelijk kunnen met Tinkercad:
- Maak eerst een copy van het geheel.
- Haal in de copy alles weg , met links en rechts (van bovenaf bekeken) 1 cm van het gat.
- Haal in het origineel een gat weg, 1 cm breder dan het gat dan er zit, precies over het gat.
- Centreer nu de copy (waarvan alleen het gat + 2 cm over is) in het breder gemaakt gat en voeg alles samen.
Maar hoe kan je precies vanaf het gat 1cm weghalen dan? De cursor dockt niet op de rand oid.
En een andere manier dan door het toevoegen van "negatieve objecten" ken ik eigenlijk niet in Tinkercad, of zie ik iets over het hoofd?

---------------

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:14
Je kunt een hol blokje naast het gat plaatsen en dan net zo lang de breedte aanpassen, tot deze precies op het bestaande gat valt, daarna haal je 1 cm van de breedte af.

• Mistraller
@JoostR2 Dat doe ik nu vaak ook inderdaad. Maar ik vind dat altijd een gedoe omdat alles op zicht moet, en bij externe STL's is het vaak zo dat het dan net op een 100ste millimeter niet past, en dan blijf je wat raars zien in je design.
Ik bedoel; het lukt daarmee vaak wel uiteindelijk, maar ik heb het gevoel dat het omslachtig is. Je moet steeds met holle objecten omweggetjes verzinnen. Wel leuk als het uiteindelijk lukt, maar praktisch is het niet.

---------------

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 18:20
Ik gebruik daar gewoon Sketchup voor. De leercurve daarvan is ongeveer net zo steil als die van MS paint en voor niet al te ingewikkelde vormen is die prima geschikt. Met name krommingen in vlakken die elkaar snijden zijn soms lastig 'waterdicht' te krijgen maar recht toe recht aan spul heb ik nog nooit problemen gehad.

De voorbeelden die @absrnd heeft gepost zijn makkelijk in Sketchup te maken.

[Voor 42% gewijzigd door leecher op 09-02-2021 10:01]

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 16:54

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Mistraller schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:24:
@JoostR2 Dat doe ik nu vaak ook inderdaad. Maar ik vind dat altijd een gedoe omdat alles op zicht moet, en bij externe STL's is het vaak zo dat het dan net op een 100ste millimeter niet past, en dan blijf je wat raars zien in je design.
Ik bedoel; het lukt daarmee vaak wel uiteindelijk, maar ik heb het gevoel dat het omslachtig is. Je moet steeds met holle objecten omweggetjes verzinnen. Wel leuk als het uiteindelijk lukt, maar praktisch is het niet.
Ik heb in het begin met tinkercad hetzelfde probleem gehad. Wat ik daarna ben gaan gebruiken is de lineaal. Deze sleepte ik naar een hoek of waar ik hem wou hebben en dan middels de invulveldjes ben ik steeds de rechthoeken/cirkels op de goede plek gaan zetten.

In fusion heb ik zelf ook heel weinig ervaring aangezien ik nog steeds eraan bezig ben om het te gaan leren maar dat gaat er zeker ook nog wel een keer van komen.

-Te huur

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:11
Je zou eens 3D Builder van Microsoft kunnen proberen, is gratis voor windows 10, de store geeft soms rare resultaten van dat je het wel of niet kunt downloaden :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee