Toon posts:

hoe kamer isoleren / afwerken van binnenmuren ?

Pagina: 1
Acties:

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
hallo beste tweakers.

we zijn al 3 jaar onze woning aan het verbouwen/renoveren.

we zijn nu begonnen met een volgend project.

op een van de slaapkamers was een balkon wat eigenlijk nooit gebruikt werd en voor veel problemen zorgde.

er zat een afvoer in maar deze is verstopt en de leiding loopt via de spouwmuur.

omdat we nu ons dak hebben laten isoleren, heb ik het dak hierover laten doorleggen heb ik het balkon omhoog gemetseld en ben ik hier van plan om dit als een bureauruimte te gebruiken.

nu heb ik enkele vragen ivm hoe dit juist aan te pakken.

- het dak is doorgelegd en wij gaan dit nu langs binnen uit isoleren met PIR/PUR platen van 2X10cm dikte.
(daaronder gaan we een vals plafondje voorzien voor eventuele spotjes en kabels en dergelijke in weg te werken).

ik zou hier geen dampscherm moeten gebruiken omdat dit reeds in de isolatieplaten zit verwerkt ?

het probleem is echter hoe de binnenmuren af te werken ??

de kamer ligt op het noorden (koudste kant) en de bijgemetste muren zijn er 2 stuks met spouw van 5/6cm (niet geisoleerd) en de enkele buitenmuur waar het raam in zit (180cm) is een gewone muur zonder spouw.

het grote schuifraam wat er momenteel zat 250cm word er tussen uitgehaald nog.

het stukje is 125cm diepte op een breedte van 250cm en de ruimte tussen het raam / muren is 30cm.

omdat ik zoveel mogelijk ruimte wil benutten en dit ook netjes afgewerkt wil met de bestaande muren ben ik op zoek naar mogelijkheden hoe ik dit het beste kan bouwen.

de bedoeling is dat het bureau komt in het nieuwe aangebouwde stuk en ook een totale werklengte van 180cm zal aanhouden.
ik wou eigenlijk gewoon een dampscherm aanbrengen en dan met een houtwerk gyproc meteen tegen de muren schroeven om zo weinig mogelijk plaatsverlies te hebben en dit dan afwerken als een rek aan beide kanten, om zoveel mogelijk werkruimte praktisch te kunnen benutten.

bijgevoegd plannetje hoe het momenteel is ingedeeld of zal worden.
( ik zie ook dat ik een nulletje teveel bij de maat van het raam heb geplaatst)

volgens mijn vader is dit geen goed idee omdat dit de koudste kamer / kant is en ik dit beter vol isolatie kan duwen maar dan verlies ik beide kanten waarschijnlijk die 30cm dan.

ook niet slecht om te weten deze slaapkamer is 3.50x3.50 en de verwarming hebben we met een overcapaciteit genomen en als leefruimte om deze warm te stoken van 2583W en deze is momenteel geplaatst waar nu het bureau nog staat.

moest het nog te koud zijn ga ik voorzien ofwel onder de bureau een infraroodverwarming ofwel aan het plafond bevestigen om bij te verwarmen omdat de radiator in de hoek staat en deze bijgebouwde ruimte misschien wat moeite heeft om de warmte rond te brengen.

alsook ga ik de oude tegels van het terras wegkappen om dan ook deels te isoleren en dan hierover een vinyl of tegelvloer terug te leggen eventueel met een tapijtje of iets dergelijks voor dat extra "warme voeten gevoel" en geluidsdempend ivm rollen van bureaustoel.

graag hoor ik jullie ideeen hierover en zal ik morgen alsnog wat betere bijgevoegde foto's plaatsen.

[Voor 11% gewijzigd door Philtjens op 07-02-2021 20:47]

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik zou geen stap meer zetten op je oude balkon. Je heb dus een spouwmuur op je balkon geplaatst, van ongeveer 2000 á 3000kg. Ik weet wel bijna zeker dat je balkon daar niet op bedacht is. En dan nog het gewicht van het dak.

Als ik je verhaal goed begrijp kan dit dus echt elk moment instorten.

Ik hoop toch serieus dat je er niet zomaar zoveel gewicht op heb gezet.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
Rick-- schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:01:
Ik zou geen stap meer zetten op je oude balkon. Je heb dus een spouwmuur op je balkon geplaatst, van ongeveer 2000 á 3000kg. Ik weet wel bijna zeker dat je balkon daar niet op bedacht is. En dan nog het gewicht van het dak.

Als ik je verhaal goed begrijp kan dit dus echt elk moment instorten.

Ik hoop toch serieus dat je er niet zomaar zoveel gewicht op heb gezet.
Hoeft geen zwevend balkon te zijn? Balkon kan toch gewoon bovenop een benedenverdieping staan. Dan kan ie vast wel wat hebben.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Alle buren hebben het gedaan en is inderdaad geen zwevend balkon dus geen reden tot paniek.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee