Is het normaal voor een 9900k om idle tussen de 40 en 50 graden draaien? Ik zie namelijk genoeg mensen die lagere temps hebben op forums.
Ik heb een noctua d15s koeler en een asus prime moederbord.
Of zou er iets mis zijn met de processor? Heb trouwens het long duration en short duration op max gezet anders viel hij tijdens realbench terug naar 4300mhz.
Zolang 'ie niet vastloopt zal er niet zoveel mis zijn. Temperaturen hangen af van een heleboel zaken, waaronder airflow, omgevingstemperatuur en koelpasta, kan je niet zomaar één op één vergelijken met anderen.
Dat is toch een prima temperatuur. Mijn i9 8950HK in mijn laptop draait zo rond de 60C wanneer het systeem weinig doet tot 97C bij 100% (tot het systeem thermal trhottling inschakeld) Hoe langer je 100% cpu kan draaien zonder thermal throttling des te beter.
Ik heb nog niet echt gestresst met prime of furmark alleen met realbench. Een oudere video kaart: r9 390 van sapphire en een thermaltake core g21 case.
De 3080 strix is nog in bestelling, gaat even duren denk ik 🙈
Testen kwa stresstests? Ja volgens mij heb ik er echt genoeg pasta opgedaan. Kan het zijn dat de processor gewoon niet echt goed is kwa silicon? @Uszka ik heb er 3 corsair case fans aan de voorkant in zitten die inblazen en 1 corsair fan achter die uitblaast. En dan 1 fan op de noctua
cCgerSs schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:39:
Testen kwa stresstests? Ja volgens mij heb ik er echt genoeg pasta opgedaan. Kan het zijn dat de processor gewoon niet echt goed is kwa silicon? @Uszka ik heb er 3 corsair case fans aan de voorkant in zitten die inblazen en 1 corsair fan achter die uitblaast. En dan 1 fan op de noctua
...waarom maak je je zo zorgen? Je temperatuur is helemaal niet zo rampzalig, en zolang 'ie niet vastloopt of iets dergelijks is er weinig aan de hand.
En ja, ga stresstesten en kijk dan naar de temperaturen en stabiliteit. Volgens mij zit je je druk te maken over niks, maar daar kom je alleen echter door dingen te proberen.
@Hahn ja precies misschien maak ik me ook druk om niks hoor. Ben die temps alleen niet gewend maar weet wel dat de 9900k hogere temps heeft dan meeste processors, kom van een i5 9600k.
Asus heeft niets interessants voor een fatsoenlijke prijs. https://nl.hardware.info/...yte-z390-aorus-pro.489219 is een prima bord met goede VRM's die lekker koel blijven. Maar test eerst maar eens met je huidige bord.
@cCgerSs Maak je geen zorgen over je moederbord, die is prima. @Uszka Hij is geen die-hard overclocker die AVX(2) werk verzet op een all core 5.0Ghz.
Je gaat hem nu iets verkopen wat ie totaal niet nodig heeft en dat is ronduit onbeschoft.
@Uszka ik zit bijv nu net rising storm te spelen en na 5 a 10 min spelen staat het beeld vast en gaat het beeld naar zwart en kan ik niks meer en ben ik dus genoodzaakt uit en aan te zetten manman snap het ook niet
@bierschuit klopt ik ben totaal geen overclocker. Snap daar allemaal geen bal van. Alleen wil ik natuurlijk wel dat het allemaal stabiel blijft draaien 🙈 had mijn bios ook geupdate naar 1802 van 1805 en sindsdien ook meer gezuer kan dat wat zijn?
@bierschuit ik had hiervoor een scythe fuma rev 1 koeler en nu dus die noctua en krijg nog steeds ong dezelfde temps. Heb de noctua ook flink strak er op gezet.
Je gaat hem nu iets verkopen wat ie totaal niet nodig heeft en dat is ronduit onbeschoft.
Beetje onbeschoft om mij onbeschoft te noemen. Ik verkoop hem helemaal niets, ik geef antwoord op zijn vraag met het advies het eerst met zijn huidige bord te proberen.
Temperaturen ook al over begonnen maar tot nu toe nog geen load temp gezien.
cCgerSs schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:21:
@Uszka ik zit bijv nu net rising storm te spelen en na 5 a 10 min spelen staat het beeld vast en gaat het beeld naar zwart en kan ik niks meer en ben ik dus genoodzaakt uit en aan te zetten manman snap het ook niet
Kan ook een brakke of cheapo voeding zijn. Met een R9 390 en een 9900K moet je wel een degelijke voeding hebben. Volle bak op CPU en GPU trek je dan zo richting de 450-500W. Moet je niet een bagger 80+ white ding van 500W hebben of iets antieks.
Kan ook een brakke of cheapo voeding zijn. Met een R9 390 en een 9900K moet je wel een degelijke voeding hebben. Volle bak op CPU en GPU trek je dan zo richting de 450-500W. Moet je niet een bagger 80+ white ding van 500W hebben of iets antieks.
Je had voor de 9900k beter een AIO watergekoelde oplossing kunnen aanschaffen. De temperatuur bij dit soort fans hangt namelijk sterk af van je kast, airflow en overige hardware. Je kan dat dus niet zomaar 1:1 vergelijken.
[Voor 13% gewijzigd door NotSoSteady op 07-02-2021 22:11]
Ik heb zelf een 9900k en idle temps zijn bij mijn een paar graden boven kamer temp.
Wat mij betreft zijn er dus ook zeer zeker settings niet ideaal.
Ik heb 2 systemen gebouwd met een 9900k en beide waren na tunen ongeveer hetzelfde.
-Ten eerste wat is je votage (vcore niet vid)
-Ten tweede wat is je idle frequency (moet 800 mhz zijn)
-Laat ook meteen even je VCCIO, VCCSA en MOS voltages/temps weten en ook je PCH en ram temps.
Hier wat stats van mijn systeem met een 6 minuten cpu/fpu/cache/memory test. Volledige specs staan in mijn profiel ook gewoon een vergelijkbare lucht koeler. het advies van NotSoSteady kan je dan ook gewoon negeren een AIO is nergens voor nodig en onnodig duur.
Nooit prime gedraait omdat ik het een domme onrealistische test vind en hetzelfde doet als puur FPU/Cache stressen in aida64 maar voor the sale of data toch even voor iedereen getest met het volgende resultaat.
uiteraard op small vor heetste temps.
huidige kamer temps 19.4 graden.
Ter waarschuwing neem mijn voltage waardes NIET zomaar over geen 2 chips zijn hetzelfde. ik post ze puur ter illustratie voor temps en het detecteren van extreme verschillen.
[Voor 46% gewijzigd door computerjunky op 07-02-2021 22:39]
Hier ook een i9-9900k met een Noctua NH-U12S, die is zelfs nog iets kleiner. En die doet idle zo rond de 30-32 graden en bij een maximale belasting (cinebench R23 multi-core) gaat hij niet boven de 83 graden.
Zeker de idle temp van TS met een grotere koeler lijkt mij wat aan de hoge kant.
@computerjunky @Skynett dan klopt er idd toch iets niet denk ik. Jammer dat het zo gaat, ik dacht doe de 9900k er in en het gaat gelijk automatisch gewoon goed lopen zoals al de keren dat ik een andere processor heb gehad. Ik ben niet zo super goed met al die termen die je vertelt computerjunky 🙈 kan het zijn dat er gewoon iets niet goed is met deze 9900k of zijn het echt toch de instellingen? Ik ga even naar de punten kijken die jij zegt en zal ze zo even posten. En idd skynett de temps zijn, met wat ik zie bij andere zoals jou en computerjunky hoger dan hoort.
Ik denk dat je het in de bios van je moederbord moet zoeken, bv speedstep en de C-states op auto of enabled zetten. Energie beheer in Windows zou je ook nog kunnen kijken.
Zo te zien aan de laatste foto's die je post klokt je processor niet terug als die idle is.
[Voor 39% gewijzigd door audiojunk op 08-02-2021 12:26]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
@audiojunk hmzz idd hij blijft maar op 4800mhz staan. Wat ik wel veranderd heb in de bios is long duration en short duration naar 4095 gezet. Omdat hij anders met realbench na 2 min op 4400mhz bleef steken. Ik ga is kijken man in die instellingen. Jammer dat het niet gewoon plug en play is 🙈 ik zie trouwens dat speedstep en c states op auto staan in de bios
[Voor 10% gewijzigd door cCgerSs op 08-02-2021 12:54]
- VCCIO is veel te hoog. 1.344 volt is veel te veel. zet deze eens op 1,20v - 1,25v. Dat is nog veel hoger als die van mij maar dat helpt al iets.
- Vcore minimum is te hoog dit betekend dat hij niet correct terug schakeld. E,n dus is dat de main issue voor nu.
1. Kijk even in de bios of het voltage op auto staat of op een offset of p een vast voltage. en begin even op auto te zetten als hij daar niet op staat.
2. zet in windows het energiebeheer schema op gebalanceerd en bekijk het volgende: klik op De schema-instellingen wijzigen > Geavanceerde energie-instellingen wijzigen (opent nieuw venster) > scroll naar beneden naar enegiebeheer voor processor > zorg dat onder minimale processor status een waarde van 5% staat.
Deze laatste stap was voor mij ook noodzakelijk oner max prestatie clockt de cpu gewoon niet terug.
Draai ook even met HWinfo aan een Cinebench prime / ander fpu test en laat even de min/max vcore weten.
Edit : edit voor de Cinebench. Ik heb net even getest en Cinebench geeft geen goede waarde betreffende de max Vcore voltages en dat is juist wat ik wil weten.
[Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 09-02-2021 20:12]
@cCgerSs , bij mij klokt hij naar 800 MHz terug. Ik ben gewoon begonnen met Bios defaults en heb daarna niet de behoefte gehad om daar verder nog iets aan te passen. Ik doe niet aan overclocking. Bij mij is het dus 'automatisch' goed gegaan, juist door nergens aan te komen.
Energie beheer op balanced zetten was bij mij ook nodig.
Komt wel goed allemaal, eerst voor een goed werkende en betrouwbare basisinstelling gaan en als je dan nog wensen hebt kan je gaan Tweaken.
[Voor 8% gewijzigd door Skynett op 08-02-2021 13:32]
Sorry maar ik vind dit slecht advies.
Op sommige borden is de Vcore standaard al lager (rond de 1,2v-1,25v en dus is dit nergens voor nodig vandaar dat ik ook gevraagd heb om de load vcore waardes zodat we weten wat het bord doet voordat we vcore adviezen geven.
Daarnaast is zijn VCCSA al lager als 1.25 volt en prima stabiel. Niet vreemd gezien hij bij mij maar 1.17 krijgt.
Dram is al helemaal niet nodig zolang het systeem stabiel is op XMP settings gewoon vanaf blijven. Daarnaast 1.37v veel te hoog voor 3000 mhz ram.
Skynett schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:30:
@cCgerSs , bij mij klokt hij naar 800 MHz terug. Ik ben gewoon begonnen met Bios defaults en heb daarna niet de behoefte gehad om daar verder nog iets aan te passen. Ik doe niet aan overclocking. Bij mij is het dus 'automatisch' goed gegaan, juist door nergens aan te komen.
Energie beheer op balanced zetten was bij mij ook nodig.
Komt wel goed allemaal, eerst voor een goed werkende en betrouwbare basisinstelling gaan en als je dan nog wensen hebt kan je gaan Tweaken.
Idd komt wel goed systemen bouwen is niet meer zo simpel als het ooit was maar echt dramatisch is het nou ook weer niet. Maar default is helaas niet meer goed genoeg.
Ja, heb hier geleerd dat hoge prestaties profiel dus je CPU niet meer terug schakelt. Maar ook heb ik geleerd dat het verschil super klein is in verbruik. Van 8W naar 6W.
Voltages wil ik zeker mee spelen, maar dat komt later, met mijn RTX 3080 maakt het heel veel uit met undervolten.
Ik ga straks even alle comments bekijken en idd even proberen als ik thuis ben 👌 sowieso bedankt boys, laat het straks weer weten. Is trouwens realbench ook goed? Die heb ik namelijk al op mijn pc staan
Sorry maar ik vind dit slecht advies.
Op sommige borden is de Vcore standaard al lager (rond de 1,2v-1,25v en dus is dit nergens voor nodig vandaar dat ik ook gevraagd heb om de load vcore waardes zodat we weten wat het bord doet voordat we vcore adviezen geven.
Daarnaast is zijn VCCSA al lager als 1.25 volt en prima stabiel. Niet vreemd gezien hij bij mij maar 1.17 krijgt.
Dram is al helemaal niet nodig zolang het systeem stabiel is op XMP settings gewoon vanaf blijven. Daarnaast 1.37v veel te hoog voor 3000 mhz ram.
[...]
Idd komt wel goed systemen bouwen is niet meer zo simpel als het ooit was maar echt dramatisch is het nou ook weer niet. Maar default is helaas niet meer goed genoeg.
Z390 Gaming Pro heeft andere VRM dan Asus Prime, Dat kun je dus niet met jou vergelijken.
Advies wat ik geef is basis voor OC, en het is MAX, niet AUTO. 1.37v voor RAM is niet raar, nogmaals het is
MAX, niet auto. Je kunt alles op auto laten staan, en bij goede koeler montage en geen OC zal je systeem zelf instellingen kiezen 'auto'. Je moet dan niet raar opkijken als het niet stabiel is, of hogere temps.
@cCgerSs 1e belang is een goede montage van CPU en koeler, met een X als pasta vorm, geen druppel.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
De voltages die Hackus aandraagt zijn ok. Ze zijn ruim binnen de veilige marges en zoieso ruim voldoende. Om te troubleshooten is dit prima, naar beneden toe afstellen bij deze voltages vaak stapsgewijs na verschillende soorten workloads en wat gebruiks uren.
@computerjunky als je er eventueel tijd voor hebt zou je voor mij in een lijstje kunnen zetten wat ik moet veranderen of proberen? Mijn energie instellingen in windows staan goed. Ik ga zo even realbench laten draaien en zal jou dan even de vcore min en max laten weten uitgelezen met hwinfo64
Dde bovenste lijkt je vcore te zijn maar met een net iets andere naam. Maar alles staat op auto.
Het doel van een stress test is dus ook om te zien welke vcore je auto setting toewijst op en of de hoogte hiervaal de reden van je te hoge temp is.
Ook heb ik nog altijd niet gezien dat de cpu goed terug clockt wat ook standaard je temps omhoog gooit in idle (maar dat verklaart je load temps niet).
Graag even testen dus en dan weten we of je temps gewoon te hoog zijn door vcore of niet en dan kunnen we die aanpassen als nodig. anders is er elders iets niet goed.
Je weet dat je screenshots kan maken van je EUFI met een usb stick/drive en de knop F12 (normaal gezien) ook in windows 10 kan je dat gemakkelijk moet je niet met je camera overweg
Ook vind ik de fanspeed wat wispel turig, kun je daar ook eens naar zien.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Klokfrequentie (De standaard snelheid van de processor, uitgedrukt in MHz of GHz (=1000MHz).)
3,6GHz
Maximale turboklokfrequentie (Wanneer de processor tijdelijk meer kracht nodig heeft, zal de frequentie automatisch verhoogd worden. Hierdoor zal de processor betere prestaties leveren.)
5GHz
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details