Toon posts:

TrueNas ziet disk wel, maar niet in pool lijst

Pagina: 1
Acties:

• Plofke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11-2022
Goedenavond,

Vanavond voor het eerst Truenas geïnstalleerd, liep tegen een paar kleine dingen aan maar had het OS vrij snel aan de praat.

Ik heb deze install draaien op een HPE Microserver gen10 machine.
1 SSD (250GB)
8GB intern
4 bays voor nu nog leeg

Bij het aanmaken van een pool is de disk lijst leeg.
Echter wanneer ik naar disks ga, zie ik hier wel netjes de ssd schijf op ADA0

gpart status ada0
ada0p1 OK ada0
ada0p2 OK ada0
ada0p3 OK ada0

camcontrol devlist
<Marvell Console 1.01> at scbus7 target 0 lun 0 (pass0)
<Samsung SSD 860 EVO 250GB RVT04B6Q> at scbus8 target 0 lun 0 (pass1,ada0)

Geom disk list
1. Name: ada0
Mediasize 250059350016 (233G)
Sectorsize 512
Mode: r2w2e4
descr: Samsung SSD 860 EVO 250GB
Ident S3YJNMFN906295Y
Rotatiorate: 0
fwsectors: 63
fwheads: 16

Het OS staat op deze 250GB schijf, wellicht is dat het probleem, had alleen gedacht deze schijf ook in te kunnen zetten wat betreft een stukje data.

Iemand voor mij de gouden tip ?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 13:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan idd volgens mij geen delen van disken gebruiken in een pool, alleen hele.

TrueNAS draait in principe prima van een 32GB USB stickie. Je zou het daar van kunnen draaien. Voldoende USB poorten op zo'n gen10.

I reject your reality and substitute my own

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als met 'pool' een ZFS pool bedoelt wordt, dan kun je daar alleen volledige disks in zetten inderdaad. Dit heeft o.a. te maken met de manier waarop het werkt. :)

[Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 07-02-2021 19:52]

• Plofke
nelizmastr schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:45:
Je kan idd volgens mij geen delen van disken gebruiken in een pool, alleen hele.

TrueNAS draait in principe prima van een 32GB USB stickie. Je zou het daar van kunnen draaien. Voldoende USB poorten op zo'n gen10.
Als dat zo is, kan ik ook een stick plaatsen in de interne USB poort. De config wekelijks oid veilig stellen en de complete SSD inzetten als bv installatie disk voor plugins of vms.....

*Edit* ja bedoel een ZFS pool.

[Voor 3% gewijzigd door Plofke op 07-02-2021 19:53]

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-03 14:23
It is strongly recommended to use a 16 GB or greater SSD or hard drive for the operating system. It is not recommended to use a USB stick as a boot device because the build quality or device lifetime varies too much to reliably use as the operating system device.
https://www.truenas.com/d...install/firsttimeinstall/
Je kunt bij mijn weten gewoon datasets aanmaken op de boot-pool, dus dan kun je de resterende ruimte effectief gewoon benutten.

• Plofke
wopie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Je kunt bij mijn weten gewoon datasets aanmaken op de boot-pool, dus dan kun je de resterende ruimte effectief gewoon benutten.
Okay, duidelijk.... Waarom zie ik deze disk dan niet in de boot-pool? Doe ik iets fout?

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-03 14:23
Ik heb ooit ook zoiets gehad, bleek dat er nog resterende partities/sectoren in de weg zaten. Ik geloof dat ik uiteindelijk middels gpart de disk volledig gewiped had. Daarna was deze zichtbaar binnen Truenas/Freenas destijds.
https://www.truenas.com/c...ada0-operation-not.63466/

gpart destroy nogwat (zie link). LET OP WELKE DISK JE DAT DOET!! Niet dat je je data-disken leeg gooit.

• Plofke
Ik heb de installatie natuurlijk wel op de ada0 staan, dan toch Gpart gebruiken? Aan de andere kant, kan het wellicht proberen, nu werkt het ook niet...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee