Toon posts:

Nefit Proline nxt: geen druk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Mijn Nefit Proline Nxt heeft kuren.
De ketel is erg lang bezig met opstarten en dan slaat deze in storing.

Storingscode is 2L 329
Volgens de handleiding betekent dit dat er geen water wordt verpompt, de sensors meteen geen druk.

Als ik de kap van de ketel los haal ziet ik op het oog niks geks.

De pomp lijkt te draaien maar bromt ongewoon.

Is hier een expert die mij kan helpen dit op te lossen?

Zo niet ga ik morgen een monteur bellen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 21:56
Wat is de systeemdruk?

Edit: probeer dit ook even (tikje, geen mep!)

Edit 2: hier te vinden wat de druksensor is

[Voor 123% gewijzigd door WeetIkHetNou op 07-02-2021 18:50]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De systeem druk was 1,7 bar, ophogen naar 2,0 bar hielp niets.

En tikje heb ik ook geprobeerd, met de achterkant van een schroevendraaier.

Nu heb ik het hele ding leeg laten lopen. Zo ff opnieuw bijvullen en kijken wat deze dan doet.
(Wel de afsluiters naar de rest van het systeem dicht gezet nu)

Edit:

Oké, ketel opnieuw opgestart.
De ketel ontlucht zichzelf hoor ik. De pomp bromt weer.
Melding OU (opstarten) gaat over.
De ketel gaat kort stoken, dan verschijnt de melding 2L weer.

[Voor 47% gewijzigd door Waterbeesje op 07-02-2021 19:24]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:32
Waterbeesje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:12:
De systeem druk was 1,7 bar, ophogen naar 2,0 bar hielp niets.

En tikje heb ik ook geprobeerd, met de achterkant van een schroevendraaier.

Nu heb ik het hele ding leeg laten lopen. Zo ff opnieuw bijvullen en kijken wat deze dan doet.
(Wel de afsluiters naar de rest van het systeem dicht gezet nu)

Edit:

Oké, ketel opnieuw opgestart.
De ketel ontlucht zichzelf hoor ik. De pomp bromt weer.
Melding OU (opstarten) gaat over.
De ketel gaat kort stoken, dan verschijnt de melding 2L weer.
Of de druksensor of als er geen vuilfilter in zit de pomp.

• Walski
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:13
Voldoende radiatoren open?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Radiatoren op de bovenverdieping staan allemaal open. De pomp van de vloerverwarming is ook klaar om warm water op te nemen.

De handleiding vertelt niets over een vuilfilter op de aanvoer en die zie ik ook niet zitten.

Nu nog een herstart geprobeerd maar krijg nu de melding 2F 345. De aanvoer sensor met geen stijging van temperatuur na een branderstart.

Ik ga richting de pomp denken :(
Die kan ik ook niet zonder meer los halen, er zit een rand van de ketel zelf in de weg (denk dat ik dan iets moet mollen)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 21:56
Waterbeesje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:47:
Die kan ik ook niet zonder meer los halen, er zit een rand van de ketel zelf in de weg (denk dat ik dan iets moet mollen)
Dat denk ik ook. Pomp loshalen heeft ook niet zoveel zin; die is niet bepaald te repareren. In dat geval gewoon vervangen. Maar daarmee heb je vanavond inderdaad geen cv.

• edsandje
Waterbeesje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:47:
Radiatoren op de bovenverdieping staan allemaal open. De pomp van de vloerverwarming is ook klaar om warm water op te nemen.

De handleiding vertelt niets over een vuilfilter op de aanvoer en die zie ik ook niet zitten.

Nu nog een herstart geprobeerd maar krijg nu de melding 2F 345. De aanvoer sensor met geen stijging van temperatuur na een branderstart.

Blijf maar van de pomp af, die kan er maar op een manier uit en kan je toch niks mee.
Is het nog een pomp met een schroefje? Die kan je losdraaien en dan kan je zien/met een schroevendraaier voelen of die draait.
Van welk bouwjaar is de ketel? In de vernieuwde installatie instructie staat dat er een vuilfilter gemonteerd dient te worden.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De ketel komt uit 2015. Nooit ook maar één storing gegeven, tot nu dus.

De pomp heeft inderdaad een schroefje. Deze loods en ik zie niks draaien daar achter.
Sterker er in.
Pomp bromt niet meer.
Pompen doet ie evenmin.
Wel wordt deze onvriendelijk warm.

Conclusie: Morgenochtend eerste werk monteur bellen.

[Voor 7% gewijzigd door Waterbeesje op 07-02-2021 20:41]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• edsandje
Kan je een foto maken wat er onder de ketel zit?
Wellicht verstandig om meteen een vuilfilter te plaatsen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter

Ruimte voor een filter is er zeker :)
Die staat nu dus op mijn to do lijstje voor komende zomer :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• edsandje
Dat gaat makkelijk passen _/-\o_
In de retour (meest rechtse leiding) en let er op dat het pijltje naar boven wijst.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Rechts is inderdaad de retour :) en er is ruimte zat. En anders heb ik nog 1,5m horizontale leiding voor deze achter het gips verdwijnt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Druk sensor lijkt in orde, pomp defect, komt geregeld voor!

+ vuil filter plaatsen. (Altijd in zuigzijde pomp, dus retour.) Niet hierop bezuinigen, kom geregeld doordat modulerende pompen constant magnetisch zijn, trekt metaal deeltjes aan.)

Pomp met pomp huis compleet vervangen is de makkelijkste oplossing.

(Geef even gelijk aan dat hij een pomp meeneemt, anders heb je dalijk weer een vervolg bezoek door drukte!)

[Voor 77% gewijzigd door DutchWing op 07-02-2021 21:32]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Uiteraard leg ik aan de telefoon precies uit wat er opdoet, met dat ik denk dat het iets met de pomp of de sensor kan zijn. Dan mag ik weer van uit gaan dat ze een reserve pomp in de wagen leggen :)

Dat vuil filter komt er zeker!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:39:
Uiteraard leg ik aan de telefoon precies uit wat er opdoet, met dat ik denk dat het iets met de pomp of de sensor kan zijn. Dan mag ik weer van uit gaan dat ze een reserve pomp in de wagen leggen :)

Dat vuil filter komt er zeker!
Geef aan dat je als de pomp draait geen druk verhoging waarneemt op het display, vervolgens als je de installatie aftapt of bijvult de druk wel respectievelijk afneemt of oploopt, hierdoor heb je druksensor uitgesloten en betreft het de pomp. (+ raar geluid vanuit pomp) + geen vuilfilters is voldoende reden om pomp te verdenken.

Automaat controleert of er een drukverhoging plaatsvind, indien niet krijg je de betreffende storingscode.

Veel succes, hopelijk word je snel geholpen! (Bel zo vroeg mogelijk en eventueel bestel gelijk elektrische kacheltjes.)

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 07-02-2021 21:45]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb al een elektrische kachel klaar staan en kan er zo nog twee bij regelen bij m'n ouders, daarmee zitten we ruim gedekt.

Bovendien is sinds 16:30 de temperatuur niet noemenswaardig omlaag gegaan in de woonkamer: toen was het 21,0'c en nu 20,4'c

Plan voor telefoongesprek met de monteur:
- foutcode eerst 2L 329 (geen waterdruk), later 2F 345 (geen temp stijging)
- tijdens opstarten ketel hoor ik de verbrander normaal opstarten en vrij snel stilvallen.
- Pomp maakte een vreemd gebrom.
- Druksensor werkt bij aftappen/hervullen maar verandert niet bij het aan/uitschakelen of bij een reset
- later deed de pomp niks meer, ook niet trillen. Werd wel erg warm.
- Nu de ketel van stroom gehaald.

[Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 07-02-2021 22:44]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Mannetje van een installatiebureau gebeld en vóór 11:00 is alles verholpen.

Wat was er aan de hand?

De pomp heeft twee waterdichtingen. Een is dat dopje op de voorkant van de pomp, dat open kan. En daar achter (waar je tegen de as van de pomp aan kijkt) zit een ring die ook als afdichting werkt.
Die laatste is blijkbaar gebroken, en op het gruis daarvan is de pomp blijven hangen.
De pomp is van binnen schoongemaakt en zonder deze verder te repareren terug geplaatst. De monteur heeft dit vaker gezien en stelt dat de tweede dichting ook ruim voldoet.

Nu draait de ketel weer op volle toeren (nou ja, op 25% vermogen, want meer vraagt het systeem niet) om water van inmiddels 18'c naar 45'c te gaan verwarmen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee