Vraag

• Steffen-
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-02-2021
Hey!

Het werd tijd voor een upgrade van mijn desktop. Echter, het valt mij op dat de temperaturen van mijn rig vrij hoog zijn. Ik heb recent alle fans ook vervangen en alles is verder goed schoon. De airflow zou prima moeten zijn, wat dat betreft. Op dit moment is mijn CPU zo'n 62 graden met een stream op Twitch open + een aantal topics op Tweakers. Dat lijkt mij vrij hoog, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik ben vooral benieuwd hoe ik deze temperatuur lager kan krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: MSI MPG X570 Gaming Plus
GPU: MSI GeForce GTX 1080ti Gaming X
CPU: AMD Ryzen 9 3900X
AIO: Corsair Hydro Series H100i V2 RGB
PU: Corsair RM650X
RAM: HyperX 32GB 3200MHz DDR4 CL16 DIMM (Kit of 2) 1Rx8 HyperX FURY Black
Fans: 5x Noctua NF-P12 redux-1700 PWM. Twee fans voor de AIO-cooler, drie fans voor in de rig voor lucht input. 1x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM als exhaust
Case: NZXT H440
Monitors: 2x Acer KG271bmiix - 27'' en 1x Acer KG271Abmidpx

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Afijn, hiervoor had ik een MSI Z270 Gaming Pro Carbon moederbord en een Intel i7 7700K Kaby Lake processor. Dit is dus aangepast naar bovenstaande en sindsdien is de temperatuur me opgevallen. Hierop heb ik alle fans vervangen voor Noctua's en heb ik onderzoek gedaan naar de juiste manier van koelpasta aanbrengen. Hierbij heb ik gekozen voor de erwt-methode en gebruik gemaakt van Arctic Silver 5 3.5G koelpasta. Daardoor is de temperatuur al iets gezakt (zo'n 5 graden) idle en under load.

Onderstaande zijn de temperaturen in mijn case op dit moment. Eén stream op Twitch, dit topic en Speccy open.

Iemand enig idee wat ik kan doen? Zelf denk ik dat het mogelijk aan mijn 3.5 jaar oude AIO cooler kan liggen.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,

Steffen

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:45
Je kast is compleet dicht. Ik vind het niet zo raar. Haal het zijpaneel er eens af, kijk wat er dan gebeurt. (en dan heb je nog kans dat het weinig verschil maakt omdat de bovenkant ook helemaal dicht zit.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-03 21:40
Eerst even meten met een fatsoenlijk programma (bijv HWMonitor) hoe warm je CPU wordt, Speccy heeft het nog wel eens mis.

Met 62 graden is op zich weinig mis overigens, ligt maar net aan de load. Kijk eens hoe warm het ding wordt onder load, dat is echt belangrijk.

Share and Enjoy!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 20:21
Aansluitend bij bovenstaande: je hebt een vrij dichte kast, luchtstroom (en daarmee koeling) zal beperkt zijn.
Temperatuur kan je naar mijn mening het beste uitlezen met Ryzen Master van AMD. Andere software heeft het nog wel eens mis om een of andere reden.

Tot slot: de Zen2 cpu's lopen vrij warm. Dat is niets om je echt zorgen over te maken. Je zou eventueel naar een undervolt kunnen kijken met CTR, maar daar kunnen ze je in het AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic meer over vertellen.

• Steffen-
Update: nieuwe case gekocht, de be quiet! PURE BASE 500DX. Pareltje van een open kast en de temperatuur is enorm gedaald onder precies dezelfde omstandheden. Thanks, allen!

• WEBGAMING
Mooi! Het ziet er mooi uit en het is wat stiller met die dichte kasten, (al is dat met goede ventilatoren ook maar twijfelachtig) maar het is zeker niet bevorderlijk voor de temperatuur.

[Voor 30% gewijzigd door WEBGAMING op 10-02-2021 22:37]

• GoldenLeafBird
WEBGAMING schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:34:
Mooi! Het ziet er mooi uit en het is wat stiller met die dichte kasten, (al is dat met goede ventilatoren ook maar twijfelachtig) maar het is zeker niet bevorderlijk voor de temperatuur.
Ben ik het niet zonder meer mee eens. In een airflow kast kan je je ventilatoren veel langzamer laten draaien bij dezelfde temperatuur als een dichte kast.

• WEBGAMING
GoldenLeafBird schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Ben ik het niet zonder meer mee eens. In een airflow kast kan je je ventilatoren veel langzamer laten draaien bij dezelfde temperatuur als een dichte kast.
Het stukje tussen de haakjes gemist?

• GoldenLeafBird
WEBGAMING schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Het stukje tussen de haakjes gemist?
Nee, maar het als je goede fans bij de ene case gebruik moet je ze ook bij de andere gebruiken. Anders is het een beetje appels en peren.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Gebruik je toevallig MSI Dragon Center? Want dat is een draak van een programma (pun intended) die je CPU continu op max laat draaien en daardoor je temps veel hoger maakt. Toen ik dit programma verwijderde gingen mijn idle temperaturen van 60 naar 29 (3600XT).

too old, too cold

• Steffen-
Damn, goede tip @Negakinu! Gebruikte ik inderdaad, maar inmiddels verwijderd. Benieuwd hoe dat gaat.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Steffen- schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:26:
Damn, goede tip @Negakinu! Gebruikte ik inderdaad, maar inmiddels verwijderd. Benieuwd hoe dat gaat.
Het deinstalleren van Dragon Center moet je met wat meer aandacht doen dan een normale app verwijderen. Er blijft veel rotzooi achter. De MSI One SDK moet er ook vanaf, en dan met iets als Ccleaner even je register opschonen.

too old, too cold

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee