Ik ga de vraag hier ook maar eens stellen, om te kijken of iemand me hierbij kan helpen.
Ik probeer al een aantal dagen IPv6 aan de praat te krijgen binnen mijn PFsense LAN omgeving.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
KPN -> ER-X -> PFsense (LAB omgeving).
De ER-X ontvangt van KPN netjes een /48 subnet en delegeert een /64 subnet naar LAN. Tot zover werkt alles. Binnen PFsense, heb ik op de WAN interface de volgende instellingen toegepast:
IPv6 Configuration Type: DHCPv6
Use IPv4 connectivity as parent interface: Aangevinkt
DHCPv6 Prefix Delegation size: 64
Send IPv6 prefix hint: Aangevinkt
Tot zover nog geen man overboord, want ook de WAN zijde van PFsense krijgt een IPv6 adres. Nu is LAN aan de beurt en daarbij heb ik meerdere LAN netwerken (Geen VLANS).
Op mijn LAN interface heb ik de volgende instellingen:
IPv6 Configuration Type: Static
IPv6 Address: het IPv6 adres/80
Vervolgens heb ik een DHCPv6 & RA server voor deze interface geconfigureerd:
Hieronder een screenshot van de DHCPv6 Server:
Hieronder een screenshot van hoe RA is geconfigureerd:
Op de 1 of andere manier krijgen mijn VM's binnen ESXi nog steeds geen IPv6 adres toegewezen, nu vraag ik mezelf af wat ik nou mis of eventueel moet verbeteren.
Nu is mijn vraag in hoeverre iemand ervaring heeft met een vergelijkbare setup en hoe die de configuraties voor IPv6 heeft ingesteld met KPN als provider.
Ik probeer al een aantal dagen IPv6 aan de praat te krijgen binnen mijn PFsense LAN omgeving.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
KPN -> ER-X -> PFsense (LAB omgeving).
De ER-X ontvangt van KPN netjes een /48 subnet en delegeert een /64 subnet naar LAN. Tot zover werkt alles. Binnen PFsense, heb ik op de WAN interface de volgende instellingen toegepast:
IPv6 Configuration Type: DHCPv6
DHCPv6 Prefix Delegation size: 64
Send IPv6 prefix hint: Aangevinkt
Tot zover nog geen man overboord, want ook de WAN zijde van PFsense krijgt een IPv6 adres. Nu is LAN aan de beurt en daarbij heb ik meerdere LAN netwerken (Geen VLANS).
Op mijn LAN interface heb ik de volgende instellingen:
IPv6 Configuration Type: Static
IPv6 Address: het IPv6 adres/80
Vervolgens heb ik een DHCPv6 & RA server voor deze interface geconfigureerd:
Hieronder een screenshot van de DHCPv6 Server:
Hieronder een screenshot van hoe RA is geconfigureerd:
Op de 1 of andere manier krijgen mijn VM's binnen ESXi nog steeds geen IPv6 adres toegewezen, nu vraag ik mezelf af wat ik nou mis of eventueel moet verbeteren.
Nu is mijn vraag in hoeverre iemand ervaring heeft met een vergelijkbare setup en hoe die de configuraties voor IPv6 heeft ingesteld met KPN als provider.