Vraag

• Pockify
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-01 18:23
Mijn vraag
Levert een AMP en DAC echt veel beter geluid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruik nu een Beyerdynamic DT 990 Pro 250ohms.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Huidig gebruik ik mijn Beyerdynamic DT 990 Pro 250ohms direct in mijn beeldscherm (Dell U2715H). Nou weet ik dat niet misschien niet je meest geweldige setup is maar ik hoor alles vrij luid en niks is te zacht. Op het moment hoor ik veel om mij heen ja een AMP+DAC levert zoveel beter geluid op waarbij ik nu met de vraag kom. Is dat daadwerkelijk zo? Als ik nu een AMP+DAC haal, klinkt het geluid zoveel beter dan wanneer ik het direct in mijn scherm heb geplugd?

Alvast bedankt!

Groet,
Sander de Kievit

Mijn Tech Gadget kanaal op YouTube https://www.youtube.com/c/Pockify

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je regelt je geluid nu ook softwarematig zo te horen? Ik neem aan dat het geluid via HDMI naar je beeldscherm gaat en dan naar de koptelefoonuitgang.

Als dat klopt: probeer een losse USB dac. Hoeft niet veel te kosten, voor een paar tientjes ben je de man. Jij zult het nu goed vinden klinken, maar ik verwacht dat het er met een goede DAC wel op zal verbeteren. Verwacht dat je meer detail zult horen.
Amp is niet direct noodzakelijk verwacht ik.

Voor reviews en aan te raden spullen, zie https://aartjan.nl/blog/beste-dac/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:29
Aartjan is nou wel net zo'n site waar je echt niets aan hebt, ongeloofeloos subjectief wat daar allemaal staat.

The proof is in the pudding, het is alleen lastig objectief testen. Het zou mij niets verbasen als er geen verschil is met wat je nu hebt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jazeker, vooral omdat je monitor niet voldoende vermogen heeft voor dit soort headphones. Hoeft niet veel te kosten, dit is zo goed als state of the art:

https://www.audiophonics....68khz-dsd512-p-14816.html

• Pockify
Hmm oké, bedankt allen! Zal eens kijken wat geschikt is en of ik verschil merk. Anders maar weer retour.

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-03 21:42
Subjectief, maar ik hoor wel degelijk het verschil tussen een el-cheapo DAC en de ingebouwde 3,5 jack on mijn computer, smartphone of monitor en ik heb maar goedkope (lichtjes gemodde) Sennheiser HD-201 headphones.

[Voor 4% gewijzigd door usr101 op 07-02-2021 19:16]

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 04:07
Even heel simpel gezegd:
Dac zorgt voor zuiverder geluid (minder ruis, meer detail)
Amp zorgt ervoor dat je genoeg vermogen hebt om je headset aan te sturen (ook op lager volume!), geluid klinkt strakker en duidelijker.

Verschil is zeker merkbaar en hoorbaar, maar ook hier heb je weer diminishing returns, ik heb zelf een DAC en een AMP van allebei 100 euro (khadas toneboard, jds atom), zodra je veel beter geluid wil ben je zoveel kwijt dat je je af moet vragen of het de moeite is.

Zeker met een 250 ohm headset is een versterker eigenlijk wel een must.

[Voor 7% gewijzigd door K0L3N op 07-02-2021 19:40]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:31

HaterFrame

Well... Poo came out!

Absoluut dat een goede dac verschil maakt. Echter is het wel zo dat je geluid zo goed is als de zwakste schakel in je keten. Een goede DAC met bagger bron geeft nog steeds slecht geluid, mogelijk nog slechter zelfs. Een goede DAC met een slechte koptelefoon> Nog steeds slecht geluid.

Nu wil ik overigens niet zeggen dat je alles het top segment moet kopen, een minimale verbetering in je keten kan er dus voor zorgen dat je veel beter geluid ervaart. Dan is die DAC/AMP een mooi begin!

Zelf heb ik een FIIO M11, welke ik als DAP maar ook DAC/AMP gebruik op de laptop. Super combi :)

I am the great Cornholio!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Mede n.a.v.een test op Aartjan.nl heb ik op Ali een Trasam Q1 cheapo usb dac gekocht. En absoluut geen spijt van. Zowel mijn Sennheiser Pxc350 (150 Ohm) als mijn oude MB Quarts Phone 90 (300 Ohm) hoofdtelefoons komen via mijn Huawei P20 Pro helemaal tot leven. Zonder de dac is het geluid afgespeeld via mijn phone vrij vlak en te zacht.

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:17

Grozno

acts without consequence!

DAC's zijn geen spannende apparaten en snel goed genoeg, afhankelijk van je koptelefoon is een versterker relevanter. Zoals Koeitje echter linked, zijn er voor relatief zachte prijzen al uitstekende combi-apparaten te vinden. Daarmee weet je zeker dat je koptelefoon en bronsignaal de beperkingen zijn in de kwaliteit van het geluid.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Pockify
Grozno schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:31:
DAC's zijn geen spannende apparaten en snel goed genoeg, afhankelijk van je koptelefoon is een versterker relevanter. Zoals Koeitje echter linked, zijn er voor relatief zachte prijzen al uitstekende combi-apparaten te vinden. Daarmee weet je zeker dat je koptelefoon en bronsignaal de beperkingen zijn in de kwaliteit van het geluid.
Zit er standaard ook in AMP's een functie dat je geluid in beide channels kan aanpassen? Heb sinds een tijdje een Skullcandy Crusher Evo, en die heeft in de app dat je kan afstellen hoe hard je hoort in beide oren. Merkte aan mijzelf dat ik veel minder hoor in m'n linkeroor dus zou dat ook een functie erop wezen?

• Niet online
Pockify schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Zit er standaard ook in AMP's een functie dat je geluid in beide channels kan aanpassen? Heb sinds een tijdje een Skullcandy Crusher Evo, en die heeft in de app dat je kan afstellen hoe hard je hoort in beide oren. Merkte aan mijzelf dat ik veel minder hoor in m'n linkeroor dus zou dat ook een functie erop wezen?
Dat moet je er eentje kopen met een balansinstelling zoals de RME ADI-2 DAC FS. Maar er zijn vast goedkopere producten die dit ook kunnen, zou in ieder geval kijken naar audio interfaces voor studio/pro gebruik. In de meeste consumenten producten zal dit niet zo snel zitten.

• Pockify
Anoniem: 159816 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Dat moet je er eentje kopen met een balansinstelling zoals de RME ADI-2 DAC FS. Maar er zijn vast goedkopere producten die dit ook kunnen, zou in ieder geval kijken naar audio interfaces voor studio/pro gebruik. In de meeste consumenten producten zal dit niet zo snel zitten.
Yikes, dat is wel even een prijsje haha. Ik zal eens rondzoeken voor toch een wat schappelijker prijsje. Wil eigenlijk ook niet meer dan 200 euro totaal uitgeven.

• Grozno

Grozno

Windows 10 heeft in de geluidsopties ook gewoon een mogelijkheid om de kanaalbalans aan te passen, dat lijkt me de goedkoopste oplossing. :)

[Voor 44% gewijzigd door Grozno op 08-02-2021 10:28]

• Niet online
Grozno schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:26:
Windows 10 heeft in de geluidsopties ook gewoon een mogelijkheid om de kanaalbalans aan te passen, dat lijkt me de goedkoopste oplossing. :)

[Afbeelding]
Dat ik daar niet aan gedacht heb |:( 8)7

• Pockify
Grozno schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:26:

[Afbeelding]
Held. Wist niet eens dat dit een mogelijkheid was haha.

Denk dat ik eens kijk naar de LOXJIE D30.
Hoor ook veel online over schiit magni + modi.

Maar zal morgen denk ik maar één van beide opties bestellen :)

• Grozno

Grozno

Er zijn momenteel veel goede apparaten te vinden in de Hifi-markt.
Schiit, JDS Labs, S.M.S.L., Loxjie (dochter van S.M.S.L?), Topping. Allemaal merken waar je kwalitatief zeer goede apparaten kunt scoren. Het begint allemaal bij je budget en eisen aan functionaliteit en uiterlijk, maar je kunt redelijk goedkoop in de buurt komen van de eerste rang. :P

[Voor 3% gewijzigd door Grozno op 08-02-2021 11:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee