Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vraag stopcontact vervangen voor dimmer + stopcontact opbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stino99
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 09-06 23:00
Hallo,

Ik heb onlangs een oude woning gekocht en ben bezig met het vervangen van een stopcontact opbouw voor een stopcontact opbouw met dimmer. Dit is kennelijk ongebruikelijk wat er was weinig aanbod van deze combinatie.

Gelukkig heeft de Gira 55 serie een relatief grote dubbele opbouwdoos waar zowel een stopcontact als een dimmer in geplaatst kan worden.

Echter bij het installeren drong het tot mij door dat ik met maar 3 draden (blauw, bruin, zwart) het geheel niet ga kunnen aansluiten zonder een 'bruggetje' te maken van de stopcontact naar de dimmer.

Daarom vroeg ik mij het volgende af:

Klopt mijn gedachte dat ik het stopcontact het beste eerst kan aansluiten en vervolgens dit 'bruggetje' kan gebruiken? De twee kleurmarkeringen zijn de punten waar ik de draden uit ee muur wil aansluiten. Vervolgens wil ik het zwarte draad direct op de dimmer aansluiten.

Weet iemand trouwens hoe een dergelijk 'bruggetje' heet?

Alvast erg bedankt voor jullie feedback!

[Voor 43% gewijzigd door stino99 op 07-02-2021 15:03]

Beste antwoord (via stino99 op 25-02-2021 11:20)

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:03

kraats

Ik rol

Je kunt best doorlussen vanuit de wandcontactdoos. Maar wel netjes de juiste kleuren gebruiken. En het geheel niet aansluiten zolang je geen aarddraad getrokken en aangesloten hebt. Dat is uiteraard verplicht bij het plaatsen van een geaarde wcd.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Je kunt best doorlussen vanuit de wandcontactdoos. Maar wel netjes de juiste kleuren gebruiken. En het geheel niet aansluiten zolang je geen aarddraad getrokken en aangesloten hebt. Dat is uiteraard verplicht bij het plaatsen van een geaarde wcd.

• stino99
Hey Kraats,
Allereerst bedankt! Je feedback helpt mij erg!

wat bedoel je precies met doorlussen?

De draden in het begin spliten met een lasklem en dan de dimmer en het stopcontact 'los' van elkaar aansluiten?

Ik hoor het graag van je.

• kraats

kraats

Ik rol

@stino99 nee, ik bedoel zoals je het bedacht had. Er zitten dubbele aansluitmogelijkheden op een wcd juist om van wcd naar wcd (of schakelaar/dimmer) te gaan. Dus dat is op zich prima

• stino99
Oke bedankt voor de hulp!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:40
Vergeet niet een aarde-draad (groen-geel) erbij te trekken!
Je hebt nu een geaard stopcontact, daar moet een aarde op aangesloten.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Of koop de juiste contactdoos, als de rest van de woning ook niet van geaarde contactdozen is voorzien en je voorlopig niet van plan bent om dit aan te passen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• stino99
Dank jullie beide voor de antwoorden!
Het is gelukt en ik ben er erg blij mee!

In mijn huis zit geen aarde draad.
Ik ben geen expert maar moet je dan niet door het hele huis van die groene aarde draden gaan trekken?
op termijn gaat wel de groepenkast vervangen worden dus misschien is het wel een relevant vraagstuk.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:27

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Overal waar je een geaard stopcontact plaatst zal je deze draad moeten trekken. Anders geen geaard stopcontact plaatsen ;)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True