Wij hebben vorig jaar mei een dakkapel laten plaatsen door een bedrijf uit Enschede.
Deze is zo'n 4 meter breed en er staan ook zonnepanelen op het platte dak (was van tevoren bekend en gecommuniceerd dat deze erop zouden komen).
Nou hebben we sinds oud en nieuw lekkage; er vallen druppels van de stucplaten op de grond. Dit vindt plaats bij de aanhechting van het platte dak op het bestaande dak. Dit is volgens mij ook het gevoeligst bij een dakkapel?
Gisteren is de dakdekker komen kijken en deze heeft, voor zover ik begreep, een 'strook' tijdelijk over de aanhechting geplaatst. Over een week of 4 (afhankelijk van het weer) zou hij terug komen, omdat hij nu verder niets kon doen.
Vannacht kwam ik erachter dat het niet meer lekt op die ene plek, maar wel op 4 andere plekken, allemaal op dezelfde strook; bij de aanhechting van het platte dak op het normale dak. Flinke domper dus.
Nou heb ik contact gehad met de plaatser en ik denk dat het handig is om gewoon het gesprek te plaatsen:
Wat ik vreemd vind, is dat hij het over de daktrim aan de zijkant heeft terwijl het lekt bij de aanhechting met het dak.
Daarnaast is het blad bij de afvoer gisteren weg gehaald door de dakdekker, dus dat kan geen reden zijn voor de huidige lekkage toch? En is het idd de bedoeling dat je dit zelf schoonmaakt, of zijn er opties dat het überhaupt niet verstopt raakt?
Wat ik van jullie wil weten is eigenlijk of hij een punt heeft. In mijn ogen zou een dakkapel toch gewoon waterdicht moeten zijn? In mijn omgeving heb ik ook geïnformeerd en niemand met een dakkapel heeft dezelfde overlast als wij momenteel hebben.
Daarnaast vraag ik me af wat ik als consument (zonder rechtsbijstandverzekering) voor stappen kan nemen als ze het niet op willen gaan lossen. Wellicht erg vroeg om al aan te denken, maar als ik toch jullie aandacht heb...
Input wordt zeer gewaardeerd
Deze is zo'n 4 meter breed en er staan ook zonnepanelen op het platte dak (was van tevoren bekend en gecommuniceerd dat deze erop zouden komen).
Nou hebben we sinds oud en nieuw lekkage; er vallen druppels van de stucplaten op de grond. Dit vindt plaats bij de aanhechting van het platte dak op het bestaande dak. Dit is volgens mij ook het gevoeligst bij een dakkapel?
Gisteren is de dakdekker komen kijken en deze heeft, voor zover ik begreep, een 'strook' tijdelijk over de aanhechting geplaatst. Over een week of 4 (afhankelijk van het weer) zou hij terug komen, omdat hij nu verder niets kon doen.
Vannacht kwam ik erachter dat het niet meer lekt op die ene plek, maar wel op 4 andere plekken, allemaal op dezelfde strook; bij de aanhechting van het platte dak op het normale dak. Flinke domper dus.
Nou heb ik contact gehad met de plaatser en ik denk dat het handig is om gewoon het gesprek te plaatsen:
Ik was echt witheet en heb daarom ook niet meer gereageerd nadat ik aan heb gegeven het er morgen verder over te willen hebben.Ik: Hi, de dakkapel lekt niet meer op de plek in het midden. Helaas hebben we nu wel op 3 andere plekken lekkage 😫
Plaatser dakkapel: Ik hoorde dat de lekkage is ontstaan, omdat de afvoer vol met blad lag, want je moet wel 1x in het half jaar even de ladder pakken om het even te inspecteren, omdat aan de overkant veel bomen staan en het blad waait overal heen. En dat het nu op 3 plaatsen lekt is eigenlijk geen verassing als ik kijk wat er aan sneeuw gevallen is, want het sneeuw komt boven de daktrim uit ( wat heel zeldzaam is in Nederland) en door de warmte van binnen, smelt het sneeuw achter de daktrim, het is niet echt lekkage, maar enkele druppels van gesmolten sneeuw. Ik denk dat de meeste mensen het dak nu opmoeten om het sneeuw bij de dakranden weg te halen. Bij woningen met spouwmuren is dat niet nodig omdat er een spouw van 5 cm tussen zit maar dakkapellen hebben geen spouw en dat is altijd het nadeel van een dakkapel
Plaatser dakkapel: Eens in de zoveel tijd moet je er even 5 a 10 min aandacht aan besteden. Ik weet dat het niet echt prettig is, maar tis gewoon nodig. De meeste mensen laten het door de glazenwassers doen.
Ik: Laten we morgen even bellen, want de dakdekker heeft me gisteren foto's laten zien van het dakleer dat los zit
Ik: Ik vind het in ieder geval niet oké dat we nu water binnen hebben, kan niet de bedoeling zijn toch?
Plaatser dakkapel: Ik leg het je net allemaal uit.
Ik: We bellen morgen wel even
Plaatser dakkapel: Je moet even het dak op om het sneeuw langs de daktrim weg te halen, want iedereen moet nu het dak op die een dakkapel heeft, want ik vond het ook al vreemd dat je ruim een jaar geen last heb gehad van lekkage en nu ineens wel, want als een dak niet goed is dan zou je direct lekkage hebben. En het feit was dat je afvoer vol met blad lag.
Ik: Dat blad is er nu niet, dus kan geen excuus zijn
Plaatser dakkapel: Dat komt nu ook niet door het blad, het komt omdat het sneeuw boven de daktrim uitkomt en onder de daktrim gaat het sneeuw smelten, waardoor de druppels achter de daktrim langs komen, en als je dat sneeuwvrij maakt dan heb je daar veen last meer van. Zoveel sneeuw is er in 15 jaar niet gevallen. Het dak is waterdicht. Geloof me
Plaatser dakkapel: Zie je die daktrim die grijze boven de afvoer?
Ik: Sorry Plaatser dakkapel mijn humeur raakt ernstig verpest op deze mooie dag. Ik bel je morgen, is beter voor iedereen
Plaatser dakkapel: Het sneeuw drukt door tot onder de rand van de daktrim en komt omhoog, waardoor het gaat smelten en erachterlangs kan lopen. En bij regen is dat niet mogelijk omdat de afvoer het water afvoerd ( indien die niet verstopt zit) anders krijg je hetzelfde probleem
Plaatser dakkapel: Snap je het een beetje wat ik probeer uit te leggen?
Plaatser dakkapel: Als je de foto bekijkt kun je zien hoe de lekkage is ontstaan, want wanneer het water niet afgevoerd wordt dan staat het water zo hoog dat het achter de daktrim loopt.
Plaatser dakkapel: Ik denk dat we veel meer telefoontjes gaan krijgen vandaag, omdat veel mensen daar niet van op de hoogte zijn
Wat ik vreemd vind, is dat hij het over de daktrim aan de zijkant heeft terwijl het lekt bij de aanhechting met het dak.
Daarnaast is het blad bij de afvoer gisteren weg gehaald door de dakdekker, dus dat kan geen reden zijn voor de huidige lekkage toch? En is het idd de bedoeling dat je dit zelf schoonmaakt, of zijn er opties dat het überhaupt niet verstopt raakt?
Wat ik van jullie wil weten is eigenlijk of hij een punt heeft. In mijn ogen zou een dakkapel toch gewoon waterdicht moeten zijn? In mijn omgeving heb ik ook geïnformeerd en niemand met een dakkapel heeft dezelfde overlast als wij momenteel hebben.
Daarnaast vraag ik me af wat ik als consument (zonder rechtsbijstandverzekering) voor stappen kan nemen als ze het niet op willen gaan lossen. Wellicht erg vroeg om al aan te denken, maar als ik toch jullie aandacht heb...
Input wordt zeer gewaardeerd