grind oprit waarmee grindmatten vullen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11
Ik ben een beetje aan het onderzoeken wat nou de juiste methode is voor het juist vullen van grindmatten.
Als ik wat leveranciers bel, dan hebben ze niet allemaal dezelfde methode, en als ik een andere methode voorstel, dan is de reactie: "ja dat kan ook"

:D

anyhoe

nidagravel matten
Een ronde soort grind, bijv alpengrind.

Kijk ik wat (Duitse) filmpjes, dan zie ik een zandbed, aangetrild, de matten, die vullen met grind 2-6mm tot aan de rand mat, daarbovenop groter grind 8-16mm

Nu zegt 1 grindhandel: gewoon 1 maat en erin rossen
een andere grindhandel: Vul op met ophoogzand en dan alleen een deklaag
En ik zit nu ondertussen te denken: 8-16mm 5cm dik

Zand is goedkoper dan grind, maar grind watert beter af.
Waar doe ik nou verstandig aan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 11:17
Nidaplast heeft de plaatsingsvoorschriften op de website staan:

https://www.nidaplast.com...l-plaatsingsvoorschriften

Voor de afwatering van de oprit zijn ze ideaal. Ik heb ze gecombineerd met betonklinkers voor de rijstroken, zodat je niet elke keer de inhoud van je oprit de straat op rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zand zou ik er zeker niet inmieteren want dat ga je terug zien tussen je grind.
Ik heb het er het voorjaar zelfs helemaal uitgetrokken om 1,5 kuub zand weer te verwijderen wat erin gewaaid was. (Nieuwbouw hier)
Ik heb alles opgevuld met 8-16mm en dat ging gewoon prima. Kleiner zou ik niet nemen want dat blijft nog sneller tussen je profiel zitten van je banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK :)

Nou dan wordt het 8-16mm (afge)ronde kiezels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
Het worden natural pebbles, 5-8 mm.

Ik heb alles laten verwijderen, laten afgraven ca 15-20 cm, daar is 10 m3 korrelmix op gestort, aangetrild, en verder glad getrokken met ca 1,5 m3 zand.
Ik heb zojuist matten (eccogravel) van 3 cm neergelegd. Later deze week komt daar 5 cm pebbles in/op.

Totale oppervlak is 50 55m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af8BfLh1FwDB07YeNib3EkDxJm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNYfUVvD9fmwwc78SAPVNpoi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng11zEfvEh0ZQ4D3UpbHJ-B6-Xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZu8kvpJX41vE47bJcicw6gP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auRaASeI2V7SiMTcAtZTxOy4dVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6hZPF4dVtWaGWjx5dm9n3FS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8crTlLOWj292uas74FjRdSBJTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeeojblOdP2NppGqcaKgMu7y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry4xL5OiIJi0OfTYHRqhWkl-N1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yorJ31uHklmEjlgzpCbScoMS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C87xId9n3oI3ajhsQhaoVeUCk3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD6IxsjOH9iCs0z5qsWbSSVy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIqcVs06-ah_j4V51kPrhbdns3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwEbvmwJ4kQMtRaLuleI0w6Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:55:

Ik heb alles laten verwijderen, laten afgraven ca 15-20 cm, daar is 10 m3 korrelmix op gestort, aangetrild, en verder glad getrokken met ca 1,5 m3 zand.
Ik heb zojuist matten (eccogravel) van 3 cm neergelegd. Later deze week komt daar 5 cm pebbles in/op.

Totale oppervlak is 50m2

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou iets grotere stenen nemen, want dan blijven ze zeker niet tussen je bandenprofiel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ernemmer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Ik zou iets grotere stenen nemen, want dan blijven ze zeker niet tussen je bandenprofiel hangen.
zeker overwogen, maar ik vind het niet zo mooi dan, en ook wordt het oppervlak minder hard.
Ben nog naar een oprit gaan kijken met deze maat ronde steentjes, en eigenlijk gaat dat prima.
Ze zijn ook echt rond, dus geen scherpe delen die in rubber steken.

Ik twijfel eerder over de laagdikte, want die maakt het weer 'zwaar' lopen en rijden. M.a.w. max 4 cm ipv 5 cm (scheelt een halve kuub)

edit:

Ik had het er nog even over met de grindleverancier. Hij denkt niet dat er veel blijft steken in profielen, Het is niet puntig genoeg. Split wel. En ongeacht welk grind, je zal altijd een beetje uit de oprit rijden als het ware.
Er zullen altijd steentjes blijven steken, en die vallen er dan weer uit eenmaal op de straat.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 22-02-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 20:51

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

paQ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:55:

Totale oppervlak is 50 55m2

[Afbeelding]
Je hebt het vast al overwogen, maar als je ooit nog een staande lamp o.i.d. in het perkje rechts bovenin zou willen, is dit het moment om een kabel te trekken. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Goudvis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Je hebt het vast al overwogen, maar als je ooit nog een staande lamp o.i.d. in het perkje rechts bovenin zou willen, is dit het moment om een kabel te trekken. :)
:+

Het is nu nog een strookje, maar die nieuwe antraciet band is de erfgrens. De buurman gaat zijn oprit nog 'verbreden' (18 cm) tot aan de grens.
En d'r staat precies daar een lantaarnpaal, dus weinig sfeer verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:05
Gaaf, deel je ook het eindresultaat? Wij willen op termijn ook een oprit met minder tegels, maar twijfelen nog over grind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
StarC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:18:
Gaaf, deel je ook het eindresultaat? Wij willen op termijn ook een oprit met minder tegels, maar twijfelen nog over grind.
sure :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
StarC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:18:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCpa42LYqD1hrazlJoZF2A8WyB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Owqk6ucmLgURCNXTGpZOmaN9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUeCAjm4Ddp_fuvGiMICtFDoCTk=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/n2keSbTf60PVrr6VLp7RxXZT.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oZ8q_SiZQmPFa71OtPYko7F-is=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pESgIsuZ6M3tGL8OBntMiT9d.gif?f=fotoalbum_tile

Beetje vochtig en droog door elkaar hier. Nog niet volledig schoongespoeld, maar wel al een heel eind. :)
Met zon wordt het allemaal wat lichter natuurlijk.

Nog even spelen met de laagdikte. Dit is ca 2 cm op de mat. Dikker wil ik niet.
Het loopt nu iig best 'hard'. Niet dat je ergens doorheen moet banjeren, zoals bij zand.

Heb nog ca 8 kruiwagens over, dus daar kan ik nog mooi een pad langs de gevel mee maken aan de andere kant, ben ik meteen van opspattende modder af tegen het stucwerk.

De kleur van de matten is wel iets om vooraf rekening mee te houden.
(wit / grijs / zwart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Mijn opbouw onder onze vooruit en oprit is als volgt:

Bestaande grond, circa 220 m2, afgegraven en 15 cm puin opgebracht.
Ondergrond aangetrilt met trilplaat en aangereden met zwaar materieel.
Circa 10 cm zand opgebracht en aangereden met zwaar materieel en aangetrilt met trilplaat.
Ecogravel hoograat matten gelegd
Grind aangebracht in de honingraad matten, tot circa 1 a 2cm er bovenop zodat de witte matten niet meer zichtbaar zijn.
Mocht je de specifieke maat grind willen weten dan kan ik dat nog wel even voor je uitzoeken. Ik vond het praktisch en esthetisch heel belangrijk dat het de juiste maat zou zijn. Omdat ik, ivm niet voorraadig zijn, een alternatieve maat ('1 maat verschil, dat verschil zie je echt niet joh') kreeg voorgeschoteld heb ik zelf bij de vrachtwagen gestaan op de wal om te beslissen of het oké was. Uiteindelijk heb ik het alsnog afgekeurd en hebben we gewacht op de juiste afmeting.

Momenteel ligt er op sommige plekken nog teveel grind, omdat nog niet alles af is. Dat loopt echt niet fijn, dus meer dan 1 a 2 cm is niet comfortabel en voelt alsof je in een 'normale' bak met grind ligt (lees 0 stabiliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
paQ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Beetje vochtig en droog door elkaar hier. Nog niet volledig schoongespoeld, maar wel al een heel eind. :)
Met zon wordt het allemaal wat lichter natuurlijk.

Nog even spelen met de laagdikte. Dit is ca 2 cm op de mat. Dikker wil ik niet.
Het loopt nu iig best 'hard'. Niet dat je ergens doorheen moet banjeren, zoals bij zand.

Heb nog ca 8 kruiwagens over, dus daar kan ik nog mooi een pad langs de gevel mee maken aan de andere kant, ben ik meteen van opspattende modder af tegen het stucwerk.

De kleur van de matten is wel iets om vooraf rekening mee te houden.
(wit / grijs / zwart)
Hoe heb je de aansluiting tpv het asfalt of het troittoir gemaakt? Zit dar een hoogte verschil of niet? En merk je dat het grind de weg op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Novadecasa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Hoe heb je de aansluiting tpv het asfalt of het troittoir gemaakt? Zit dar een hoogte verschil of niet? En merk je dat het grind de weg op komt?
Er is zo goed als mogelijk met het zandbed ca 5 cm onder de rand van de stoep gebleven.Je merkt er helemaal niks van Als ik zie dat ik de troittorsteentjes op den duur scheef ga rijden, dan leg ik er nog wel een rijtje stenen voor oid. Even zien hoe dit uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:05
Mooi geworden! De variatie in kleur van de stenen vind ik ook erg fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
StarC schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:10:
Mooi geworden! De variatie in kleur van de stenen vind ik ook erg fraai.
Daar zijn we uiteindelijk ook voor gevallen.
Antraciet is zo duister, alleen licht is... naja... licht :D
Dit vonden we een mooie mix, en het zijn ook gewoon mooie natuursteentjes.

Laagste prijs bij hohoo (.nl). Komt uiteindelijk toch wel via Kranendonk Aggregrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVermeer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik ben ook bezig met grind in de oprit en parkeerplaats. Ik twijfel over de afmeting van het grind. Veel adviseren niet kleiner te gaan dan 8 mm.

Het bevalt nog steeds na enige maanden en geen problemen met weg rijden of katten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bevalt prima :)
Het is gewoon hard.

En eens in de twee weken veeg ik de stoep even :+

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 29-08-2022 18:01 ]

Pagina: 1