Toon posts:

Licht opgezwollen laptopbatterij veilig om te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-03 17:43
Hallo tweakers,

Ik maak zojuist mijn laptop open want mijn toetsenbord werkte niet goed meer dus ik dacht laat ik even kijken of het aan de ribbon cable ligt. Nu zie ik dat de laptop batterij een beetje begint op te zwellen.

Nou heb ik gelezen dat je hem dan in principe niet meer moet gebruiken, maar aangezien de zwelling heel erg mee valt vroeg ik me af of ik hem zo niet voorzichtig kan blijven gebruiken?

Is het ook zo dat omdat hij begonnen is met opzwellen ook verder zal zwellen of is dat niet hoe het werk?

En fototje van de batterij (zwelling is moeilijk te zien, maar als je naar de tekst op de batterij kijkt is het waarneembaar): https://puu.sh/HetEP/142d15c4e8.jpg

Alvast bedankt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

oko2708 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:51:
... voorzichtig kan blijven gebruiken?...
Hoe stel je je dat voor?

Anyway, die batterij heeft z'n beste tijd wel gehad. Ga alvast op zoek naar een vervangend exemplaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• oko2708
Door niet met de laptop te smijten e.d. Vroeger ging die regelmatig mee in bus en de trein. Heeft ook wel eens een stootje gehad, maar inmiddels gebruik ik hem alleen maar thuis.

Als ik om de paar maanden even check hoe die er aan toe is, dacht ik hem misschien nog even te kunnen gebruiken. Als dat niet het geval is dan haal ik hem er waarschijnlijk uit.

De laptop is inmiddels zo'n 7 jaar oud en heeft al meerdere mankementen, dus 50 euro uitgeven voor een nieuwe batterij doe ik liever niet.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:11
Een lipo wordt bol omdat er waterstof gas ontstaat. Zolang de lipo mechanisch blijft passen hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Het geeft wel aan dat het einde in zicht is. De lipo is nog steeds veilig om te gebruiken en zal echt niet zomaar in brand vliegen hierdoor.

• oko2708
Dankjewel voor de info. Dan kijk ik het nog even aan en als die serieus begint te zwellen dan haal ik de batterij uit de laptop.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zou mij niet geruststellen in ieder geval om te weten dat de accu bol staat. Vooral als hij 24/7 aan de voeding hangt.
Kun je hem niet zonder accu gebruiken?

Ik ben ze ook wel eens tegengekomen in apparaten, en het risico op brandgevaar weegt bij mij niet op tegen het gebruik.

[Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 07-02-2021 20:59]

• oko2708
Hij hangt niet niet continu aan de accu hoor, alleen als die moet opladen. Mocht de accu verder opzwellen dan haal ik hem er direct uit.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-03 16:59

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik vind het nog redelijk serieus opgezwollen cellen, anders. Ik sluit mij ook aan bij het kamp "deze accu niet meer gebruiken". Hoe wil je in de gaten houden dat het niet verder zwelt en hoe denk je te weten hoeveel speelruimte je hebt om te laten zwellen? (Nee, "als het niet meer past" is niet het goede antwoord ;)). Feit dat de accu zover op is, is al geen goed teken.

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
oko2708 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:59:
inmiddels gebruik ik hem alleen maar thuis.
Is het dan niet handiger om de laptop continu aan de voeding te hangen zonder (kapotte) accu?

[er gemakshalve van uitgaande dat elke laptop dat kan]

[Voor 10% gewijzigd door Mr.D78 op 08-02-2021 12:23]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Door 'm aan de oplader te hangen ga je een instabiele accu ook nog eens voorzien van zoveel mogelijk energie.

Een accu met terug lopende capaciteit blijven gebruiken is prima.
Een accu die buiten zijn normale fysieke dimensies treed is niet "voorzichtig" te gebruiken. Deze is instabiel en daarmee vroeg of laad een brandgevaar.

Één van de pro's zegt nee! ifixit

Accu verwijderen en afvoeren is het enige juiste advies, tenzij je een goede opstalverzekering hebt die 't niet erg vindt dat jij willens en wetens een instabiele accu blijft gebruiken totdat de vlam in de pan schiet.

[Voor 20% gewijzigd door PROnline op 08-02-2021 12:29]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Die moet gewoon zo snel mogelijk je huis uit. Een beetje risico is tot daar aan toe maar om een huis-brand uit te nodigen is ook weer wat overdreven.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad, accu verwijderen en gewoon op de adapter werken.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-03 15:24
oko2708 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:17:
Hij hangt niet niet continu aan de accu hoor, alleen als die moet opladen. Mocht de accu verder opzwellen dan haal ik hem er direct uit.
Ik zou even aan @Tadango vragen of hij de brandschade aan je huis vergoed mocht je huis afbranden. Als zijn antwoordt een duidelijke (en terechte) "NEE" is, dan zou ik toch direct overgaan op vervanging. Mocht Tadango toch wel willen vergoeden bij brand, dan zou ik gewoon doorgaan met het gebruiken van deze accu. ;)

Ik sta er persoonlijk van te kijken dat er mensen zijn die gewoon zonder blikken of blozen aangeven dat je een opgezwollen accu kunt blijven gebruiken.

• oko2708
Aangezien het overgrote deel van jullie zegt hem beter niet te blijven gebruiken zal ik hem er binnenkort toch maar uit halen :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:43

M2M

medicijnman

oko2708 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:40:
Aangezien het overgrote deel van jullie zegt hem beter niet te blijven gebruiken zal ik hem er binnenkort toch maar uit halen :)
Klinkt als een verstandig idee. Indien mogelijk zorg je ervoor dat je de accu eruit haalt als hij zo leeg mogelijk is. Dan heb je ook minder kans dat het ding in de brand vliegt bij het demonteren, of in de emmer waar je je chemisch afval bewaart.

edit; voor een idee;
YouTube: What's inside Eneloop and LIDL NiMh cells (fire, apparently)

[Voor 12% gewijzigd door M2M op 08-02-2021 12:46]

-_-

• oko2708
Dat is een goed idee. Al is het demonteren heel makkelijk. Hij zit namelijk in een bracket die met schroefjes vast zit. In principe hoef ik hem los van de connector niet eens aan te raken.

• Tadango
dehardstyler schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Ik zou even aan @Tadango vragen of hij de brandschade aan je huis vergoed mocht je huis afbranden. Als zijn antwoordt een duidelijke (en terechte) "NEE" is, dan zou ik toch direct overgaan op vervanging. Mocht Tadango toch wel willen vergoeden bij brand, dan zou ik gewoon doorgaan met het gebruiken van deze accu. ;)

Ik sta er persoonlijk van te kijken dat er mensen zijn die gewoon zonder blikken of blozen aangeven dat je een opgezwollen accu kunt blijven gebruiken.
Hoeveel jaar heb jij ervaring met lipo cellen? Ik al ruim 15 jaar. Opgezwollen betekend NIETS behalve dat er waterstof gaa ontstaat. Dat komt door rest vocht in de cellen wat vergast wordt tijdens het op en ontladen. Ik ken die cellen goed genoeg om te kunnen stellen dat een gezwollen accu anders dan de mechanische verschillen hetzelfde werkt. De capaciteit en weerstand hoeft nog niet eens minder te zijn geworden.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:45

CurlyMo

www.pilight.org

oko2708 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:40:
Hier had ik het te laat door, waardoor de opzwellende batterij de onderkant van mijn behuizing had ontzet. Daardoor sluit het niet allemaal meer lekker aan. Prima genoeg om verder mee te kunnen, maar beter bespaar je jezelf verdere schade door nu al je batterij te vervangen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• dehardstyler
Tadango schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Hoeveel jaar heb jij ervaring met lipo cellen? Ik al ruim 15 jaar. Opgezwollen betekend NIETS behalve dat er waterstof ga onystaat. Dat komt door rest vocht in de cellen wat vergast wordt tijdens het op en ontladen. Ik ken die cellen goed genoeg om te kunnen stellen dat een gezwolle accu anders dan de mechanische verschillen hetzelfde werkt. De capaciteit en weerstand hoeft nog niet eens minder te zijn geworden.
Gelukkig zit er geen LiPo in je laptopbatterij, maar is dat een Li-ion batterij. :P

Overal staat dat je een batterij niet meer moet gebruiken als deze opgeblazen is. Dat hij bij jou nog niet geklapt is, lijkt mij geen reden om mensen die er helemaal geen verstand hebben te adviseren dat er niks kan gebeuren met een opgezwollen batterij.

Er kan wel wat gebeuren, punt. Er zijn voldoende video's online te vinden van de resultaten, gok het gewoon niet. Helemaal niet op een of andere stomme laptop batterij van €40...

• Tadango
dehardstyler schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:06:
[...]

Gelukkig zit er geen LiPo in je laptopbatterij, maar is dat een Li-ion batterij. :P

Overal staat dat je een batterij niet meer moet gebruiken als deze opgeblazen is. Dat hij bij jou nog niet geklapt is, lijkt mij geen reden om mensen die er helemaal geen verstand hebben te adviseren dat er niks kan gebeuren met een opgezwollen batterij.

Er kan wel wat gebeuren, punt. Er zijn voldoende video's online te vinden van de resultaten, gok het gewoon niet. Helemaal niet op een of andere stomme laptop batterij van €40...
Bij een hoop zit daar wel een LiPo in tegenwoordig :) Ik heb genoeg cellen liggen die gezwollen zijn en nog prima werken, Zwelling is nooit de reden dat ze defect gaan, doorboren wel (wat kan komen door de zwelling uiteraard). Zwellen is een normaal verschijnsel bij LiPo cellen en is niet direct een reden tot paniek zoals veel hier beweren. Te veel zwelling zorgt er vaak wel voor dat het niet meer past in de behuizing waardoor de cel doorboort kan worden. Dat is wel een risco. Ook teveel spanning op de cel wand kan een probleem zijn, deze kan dan open scheuren. Een beetje zwelling is geen probleem normaal.

Er kan altijd wat gebeuren, ook met niet gezwollen accu's. PUNT.

• dehardstyler
Tadango schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Er kan altijd wat gebeuren, ook met niet gezwollen accu's. PUNT.
Precies, dus laten we het extra risico van het opzwellen er gewoon op de koop bij nemen, het is toch niet mijn huis / laptop....

• Tadango
dehardstyler schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Precies, dus laten we het extra risico van het opzwellen er gewoon op de koop bij nemen, het is toch niet mijn huis / laptop....
Het is ook niet iets waar je veel ervaring mee hebt blijkbaar. Het kijken van YouTube filmpjes is niet hetzelfde als jaren lang hands-on ervaring met die cellen, in alle staten.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34

Tens

fits the description

Volgens de brandweer:
Zijn lithium-ion batterijen gevaarlijk?
Een gemiddeld huishouden bezit 125 batterijen. Steeds vaker zijn dit lithium-ion batterijen. Deze batterijen kunnen oververhit raken en in brand vliegen. Vaak gebeurt dit tijdens het opladen, door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen. Helaas neemt het aantal incidenten toe doordat er meer lithium-ion batterijen toegepast worden. Hoewel exacte aantallen niet bekend zijn, waren er in 2017 naar schatting iedere week twee incidenten waarbij dit soort accu’s betrokken zijn.
opzwellen wordt hier niet genoemd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dehardstyler
Tadango schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Het is ook niet iets waar je veel ervaring mee hebt blijkbaar. Het kijken van YouTube filmpjes is niet hetzelfde als jaren lang hands-on ervaring met die cellen, in alle staten.
Jij hebt er verstand van! Jij geeft advies aan iemand die helemaal niet weet wat hij / zij met een opgeblazen batterij moet doen. Vanuit dat oogpunt vind ik het gewoon een slecht advies om aan een random iemand op internet te geven, terwijl HP, Dell en Apple hier hele reparatieprogramma's voor optuigen bij ook maar het kleinste teken van een productieprobleem. Iedereen zegt het hier: "niet meer gebruiken". Internet staat vol met: "niet meer gebruiken". En er zit er weer een tussen die het weer beter moet weten en die alle risico's zomaar opzij schuift omdat hij het nog nooit heeft gezien. 8)7

• Tadango
dehardstyler schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Jij hebt er verstand van! Jij geeft advies aan iemand die helemaal niet weet wat hij / zij met een opgeblazen batterij moet doen. Vanuit dat oogpunt vind ik het gewoon een slecht advies om aan een random iemand op internet te geven, terwijl HP, Dell en Apple hier hele reparatieprogramma's voor optuigen bij ook maar het kleinste teken van een productieprobleem. Iedereen zegt het hier: "niet meer gebruiken". Internet staat vol met: "niet meer gebruiken". En er zit er weer een tussen die het weer beter moet weten en die alle risico's zomaar opzij schuift omdat hij het nog nooit heeft gezien. 8)7
Wat nooit gezien? Een lipo die ontbrandt? Meer dan genoeg hoor. Ik weet ook precies wat daarvoor nodig is. Ik weet ook goed waardoor die zwelling komt en ja, dat is inderdaad een productie defect. Dat hoeft niet meteen explosief te zijn zoals veel beweren. Maar goed, vervangen is de beste optie, daar zijn we het over eens.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:33
Tadango schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Hoeveel jaar heb jij ervaring met lipo cellen? Ik al ruim 15 jaar.
Wat een ongelooflijke dooddoener van een argument, als je toch zo veel ervaring hebt kan je best een onderbouwde redenatie geven?

Toevallig is deze accu dus gewoon een Li-ion pack, en geen LiPo.
Opgezwollen betekend NIETS behalve dat er waterstof gaa ontstaat. Dat komt door rest vocht in de cellen wat vergast wordt tijdens het op en ontladen. Ik ken die cellen goed genoeg om te kunnen stellen dat een gezwollen accu anders dan de mechanische verschillen hetzelfde werkt. De capaciteit en weerstand hoeft nog niet eens minder te zijn geworden.
Het opbollen van een Li-ion accu kan vele oorzaken hebben, en het symptoom is de generatie van (vooral) waterstof gas in de accu.
Deze oorzaken kunnen mechanisch zijn, zoals productiefouten of fysieke 'mishandeling', maar ook slechte laadcircuits, hoge temperaturen, lage temperaturen, verkeerde opslagspanning en algemene levensduur degradatie kunnen een cel laten opbollen.

Veel van de oorzaken die een cel laten opbollen, hebben ook andere effecten die zorgen tot slechtere prestaties van een cel. Verminderde capaciteit komt veel voor en kan bijvoorbeeld een 'kettingreactie' veroorzaken waardoor de accu steeds sneller degradeert.

Afhankelijk van wat de oorzaak is, kan je zo een cel prima nog even gebruiken, of moet je absoluut geen gebruik meer maken van de cel. Bij thermische rundown of ontwikkeling van pure lithium op de electrode kunnen de gevolgen extreem snel toenemen, wat tot snelle offgassing van de cel kan leiden. Met een niet-zo gezonde hisss, of ontbranding als gevolg.

Ook zal door het opbollen van de cel überhaupt de kans op mechanische problemen toenemen. Een scherp onderdeel dat in de cel drukt kan zonder waarschuwing de cel kortsluiten met explosieve gevolgen. Vandaar dat het advies eigenlijk altijd is om een cel, die zodanig opbolt dat het behuizings-problemen kan veroorzaken, NIET meer te gebruiken.

[Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 08-02-2021 17:55]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee