Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mogelijke bottleneck

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melvinfcdb
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11-02 05:55
Hallo,

Na een goede ervaring met behulpzame mensen op dit forum afgelopen 2015 ben ik weer terug.

Ik heb vandaag mijn nieuwe gpu geïnstaleerd en getest (gtx 1660 super ventus XS OC) dit in mijn oude systeem uit 2015. Ik heb het gevoel dat deze flink tegengehouden word door mijn intel i5 6500 processor en mijn 1x 8gb crosair RAM.

In niet veel eisende games zoals leauge of legends krijg ook maar 180 uncapped FPS.

Ik heb ook een msi optix mpg27cq2 beeldscherm. Aangezien dit een hdr beeldscherm is met 1440p beeld denk ik dat dit ook nog de oorzaak zou kunnen zijn.

Conclusie: mijn vraag is dus word de pc ge-bottlenecked door oudere hardware of is de monitor de boosdoener?
P.s
Voorgaande gpu is een asus strix 1050ti 4gb

Alle reacties

• The Reeferman
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-06 05:32
"In niet veel eisende games zoals leauge of legends krijg ook maar 180 uncapped FPS."

Quote van een review van een 1660 super gebruiker: "GeForce GTX 1660 Super
Goede en goedkope gpu voor 1080 gaming. Bijna alle spellen kun je met 60+ fps spelen met ultra/hoge settings en e-sports games met 180+ fps. Zou het niet aanraden voor 1440 gaming, misschien alleen lichtere games."

Dus jouw prestaties liggen volgens mij prima in lijn met wat je kan verwachten van een 1660 super. Systeem is redelijk in balans denk ik. Een extra 8gb ram geheugen zou wat kunnen helpen al moet je niet echt hogere fps verwachten met extra ram, misschien in een enkele game, maar eerder soepeler laden en haperingen veroorzaakt doordat het geheugen vol zit verhelpen.

AMD Ryzen 2600 / Asrock b450 fatality K4 / 16GB 3200mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / MSI GTX 970

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:55
Ik zou me eerder zorgen maken om 1x 8gb. Dat is al vrij weinig tegenwoordig, en dan werkt het nog in single channel ook.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:27
Maak een logbestand met MSI Afterburner tijdens je game. Je kunt dan precies zien welk onderdeel het meest wordt belast en de beperkende factor is.

• melvinfcdb
Bedankt voor de reacties, ik ga zsm een msi afterburner rapport maken. Wel eerst even kijken hoe.

Heb zojuist ook even destiny2 gespeeld met taakbeheer ernaast. Ik zie hierin dat tijdens het spelen zowel de RAM als de processor 90 tot 100% in gebruik zijn.

• Uszka
Wat zegt Afterburner over het GPU gebruik?

• melvinfcdb
De gpu gebruikt voor destiny 2 max 2gb RAM op 80fps in interiors en zo'n 65 fps voor drukke exteriors.

Hoe kan ik het rapport evt hier delen?

• melvinfcdb
The Reeferman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:22:
"In niet veel eisende games zoals leauge of legends krijg ook maar 180 uncapped FPS."

Quote van een review van een 1660 super gebruiker: "GeForce GTX 1660 Super
Goede en goedkope gpu voor 1080 gaming. Bijna alle spellen kun je met 60+ fps spelen met ultra/hoge settings en e-sports games met 180+ fps. Zou het niet aanraden voor 1440 gaming, misschien alleen lichtere games."

Dus jouw prestaties liggen volgens mij prima in lijn met wat je kan verwachten van een 1660 super. Systeem is redelijk in balans denk ik. Een extra 8gb ram geheugen zou wat kunnen helpen al moet je niet echt hogere fps verwachten met extra ram, misschien in een enkele game, maar eerder soepeler laden en haperingen veroorzaakt doordat het geheugen vol zit verhelpen.
Als dit uitkomst zou bieden, dan is het denk ik het best om ipv 1 latje van 8gb erbij te kopen gewoon 2 nieuwe latjes van 8gb aan te schaffen. Aangezien mn huide RAM al 4,5 jaar mee draait.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
De 6700 6500 kan wel degelijk een bottleneck vormen voor sommige games. Zie bijvoorbeeld de bottleneck calculator. (Let op puur synthetisch en lang niet altijd waar, maar prima voor een indicatie). Wat zegt Afterburner over CPU gebruik?

[Voor 1% gewijzigd door Djarune op 07-02-2021 15:55. Reden: typo (6500 ipv 6700), had wel al de goede link te pakken]

• Uszka
Djarune schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:42:
De 6700 kan wel degelijk een bottleneck vormen voor sommige games. Zie bijvoorbeeld de bottleneck calculator. (Let op puur synthetisch en lang niet altijd waar, maar prima voor een indicatie). Wat zegt Afterburner over CPU gebruik?
TS heeft een 6500
melvinfcdb schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:27:

Hoe kan ik het rapport evt hier delen?
Screenshot plaatsen

[Voor 16% gewijzigd door Uszka op 07-02-2021 15:46]

• melvinfcdb
Djarune schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:42:
De 6700 kan wel degelijk een bottleneck vormen voor sommige games. Zie bijvoorbeeld de bottleneck calculator. (Let op puur synthetisch en lang niet altijd waar, maar prima voor een indicatie). Wat zegt Afterburner over CPU gebruik?
in game een constante lijn tussen 80-100% cpu gebruik.

• The Reeferman
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-06 05:32
melvinfcdb schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:34:
[...]
Als dit uitkomst zou bieden, dan is het denk ik het best om ipv 1 latje van 8gb erbij te kopen gewoon 2 nieuwe latjes van 8gb aan te schaffen. Aangezien mn huide RAM al 4,5 jaar mee draait.
Nergens voor nodig. Op RAM geheugen zit vaak zelf levenslang garantie.

AMD Ryzen 2600 / Asrock b450 fatality K4 / 16GB 3200mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / MSI GTX 970

• melvinfcdb
The Reeferman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:47:
[...]

nooit geweten 8)7 , wel handig.

• melvinfcdb
om heel eerlijk te zijn ben ik in mijn hoofd al aan het overwegen om een heel nieuw systeem te kopen die high-end ready is. waar ik dan ook de 1660 in zal plaatsen.

mijn huidige systeem is dan ook al 4.5 jaar oud en was toen geschikt voor med-end doeleinden.
zou dit een geschikte oplossing zijn?

zo ja: zou iemand mij daarmee kunnen helpen zodat er geen onnodige bottlenecks ontstaan (m.u.v de 1660) en geen overkill plaatsvind.

mits iemand mij hier mee zou willen helpen zal ik een lijstje opstellen met voorkeuren en een price range.

• melvinfcdb
ik wil wel alvast iedereen bedanken die mijn topic heeft gereageerd!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 19:34
The Reeferman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Geheugen van nog geen 5 jaar oud is niet per se te oud, dat is zeker waar. Maar 'vaak levenslange garantie' is wel wat (te) positief geformuleerd. Ik heb net even gezocht wat de garantieperiodes van populaire merken als Crucial, Kingston/HyperX, Corsair en G.Skill zijn, en alleen die laatste lijkt levenslange garantie te bieden :P

Wel heb je vaak 5 jaar of meer als standaard garantie.

Niet grondig genoeg onderzoek gedaan, ik heb niks gezegd :)

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 07-02-2021 16:19]

The devil is in the details.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:50
Hahn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Geheugen van nog geen 5 jaar oud is niet per se te oud, dat is zeker waar. Maar 'vaak levenslange garantie' is wel wat (te) positief geformuleerd. Ik heb net even gezocht wat de garantieperiodes van populaire merken als Crucial, Kingston/HyperX, Corsair en G.Skill zijn, en alleen die laatste lijkt levenslange garantie te bieden :P

Wel heb je vaak 5 jaar of meer als standaard garantie.
Je bedoelt dat de pricewatch niet klopt? Staat bij vrijwel elk populair setje levenslange garantie...

Edit: en ook als ik doorklik naar de websites staat er gewoon lifetime warranty.
https://www.crucial.com/memory/ddr4/bl2k16g36c16u4b#
https://help.corsair.com/...69-479e-a268-48e7d9575e95
https://www.kingston.com/...company/warranty#duration

[Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 07-02-2021 16:20]

• Uszka
melvinfcdb schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:56:

zo ja: zou iemand mij daarmee kunnen helpen zodat er geen onnodige bottlenecks ontstaan (m.u.v de 1660) en geen overkill plaatsvind.

mits iemand mij hier mee zou willen helpen zal ik een lijstje opstellen met voorkeuren en een price range.
Geen probleem.

Welke ssd's, behuizing en voeding heb je?

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 19:34
mitsumark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:15:
[...]

Je bedoelt dat de pricewatch niet klopt? Staat bij vrijwel elk populair setje levenslange garantie...

Edit: en ook als ik doorklik naar de websites staat er gewoon lifetime warranty.
Bv: https://www.crucial.com/memory/ddr4/bl2k16g36c16u4b#
Ik had alleen even gegoogled op "how long warranty dram memory" voor Kingston, HyperX, Crucial, Corsair en G.Skill, en kreeg daar meestal "5 years" als antwoord, maar misschien dat dat voor Amerika is ofzo. Ik zie inderdaad in de Pricewatch een stuk vaker levenslang staan.

My bad, ik zal m'n vorige post aanpassen :)

The devil is in the details.

• melvinfcdb
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Geen probleem.

Welke ssd's, behuizing en voeding heb je?
als ik me niet vergis was dit een samsung 860 evo 250gb m.2 , corsair cx750m voeding. behuizing is een midi-tower ook van corsair.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
De voeding is geen hoogvlieger. Double forward topologie. Niet geschikt voor hedendaagse kaarten al vermoed ik dat die een GTX 1660 Super nog wel moet kunnen draaien, of vergis ik me @Uszka ?

• Uszka
Fraaie voeding is het niet voor een nieuw systeem, idd double forward zoals alle CXx50M. Heb je die nieuw gekocht tegelijk met de rest van het systeem @melvinfcdb ?

Zit het aankoopadviestopic van je huidige systeem te lezen maar het lijkt weinig op wat geadviseerd is. Niet verplicht natuurlijk maar valt wel op.

• melvinfcdb
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:41:
Fraaie voeding is het niet voor een nieuw systeem, idd double forward zoals alle CXx50M. Heb je die nieuw gekocht tegelijk met de rest van het systeem @melvinfcdb ?

Zit het aankoopadviestopic van je huidige systeem te lezen maar het lijkt weinig op wat geadviseerd is. Niet verplicht natuurlijk maar valt wel op.
Deze voeding heb ik idd nieuw gekocht met het systeem in 2015

• melvinfcdb
Topic twist: na de vele tekortkomingen van mijn huidige systeem te hebben ontdekt zou ik graag een nieuw systeem willen samenstellen die klaar is voor de rtx 30 serie waar ik voor the time being mn 1660 super in zal zetten.

Heeft iemand suggesties?

Prijsrange wil ik graag onder 1400 houden mits dit reëel is
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True