Toon posts:

CV ketel is effectief de hele dag bezig, mogelijk pendelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-03 19:35
Goedemorgen op deze winterse zondag!

Ik ben sinds enige tijd wat meer bezig met ons gas/energie verbruik en het omlaag brengen daarvan.
Om het proces wat te helpen heb ik een Homewizard P1 monitor op de slimme meter aangesloten om meer inzicht in het verbruik te krijgen. Het eerste wat mij hierbij opviel is dat er, bij aanwezigheid, vrijwel continue gasgebruik plaatsvindt, zie onderstaande afbeeldingen.

De CV ketel is recentelijk vervangen (Intergas HRE HRE 28/24) en ik heb enkele instellingen gewijzigd (max vermogen teruggeschroefd naar 13,7 KW, maximale CV temperatuur op 70 graden en de nadraaitijd van de pomp op 10 minuten). Thermostaat is een modulerende Honeywell Lyric T6, staat overdag op 21,5 en gaat tussen 23:30 en 06:00 omlaag naar 20.0, op basis van geofencing gaat hij naar 19 bij afwezigheid. Qua comfort hebben we niets te klagen, huis wordt snel warm en er zijn nagenoeg geen temperatuurschommelingen waar te nemen.

Concreet is de vraag of het continue draaien van de CV ketel gebruikelijk is, of dat dit wellicht komt doordat het systeem bv zijn warmte niet goed kwijt kan. Met name dat aan het gasgebruik te zien is dat de ketel meerdere keren per uur aan en uit gaat, en 's ochtends bij verwarmen van 20 naar 21,5 een geinig patroon met zich meebrengt.

Het gaat om een klein appartement van 50 vierkante meter met prima isolatie (HR++ beglazing en rondom volledig ingebouwd door andere verwarmde woningen), voor- en achterkant voorzien van spouwisolatie. Er staat wel 24/7 een raampje open met de centrale afzuiging op de laagste stand (25 m3 per uur) voor frisse lucht.

Alle radiatoren hebben vanuit een verdeelbok onder de ketel eigen leidingen lopen en staan momenteel allemaal volledig open. Met de vorige ketel (Remeha van 15 jaar oud, deed het niet al te best) wel eens geprobeerd wat waterzijdig in te regelen echter bracht dit alleen maar meer problemen met zich mee (pomp stopte ermee door te weinig waterflow).

Gasgebruik van het afgelopen jaar was een kleine 500 m3 en dus relatief weinig, maar als dit nog beter kan sta ik hier uiteraard voor open :)

[Voor 6% gewijzigd door sjigr op 07-02-2021 11:35]

Beste antwoord (via sjigr op 10-02-2021 10:00)

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-04 21:09
Hoe de thermostaat reageert zal daarbij een belangrijke rol spelen. Als die 'ongeduldig' wordt en aan de ketel vraagt het vermogen op te schroeven, heb je een grotere kans dat de ketel op een te hoge aanvoertemperatuur uit gaat dan wanneer het vermogen van de ketel niet omhoog kan (omdat je die op het minimum hebt begrensd).
Als je de aanvoertemperatuur omlaag brengt, zal de ketel alleen maar eerder uit gaan.

Een te hoge aanvoertemperatuur (en dan bedoel ik 70 en hoger) is ook niet meer van deze tijd voor wat betreft veiligheid. Al heb ik op dit forum gemerkt dat veel mensen vinden dat kinderen gewoon moeten leren dat een radiator heet kan zijn door zich er aan te branden ;)

Ik denk dat het allemaal geen heel groot probleem is dat de ketel pendelt. CV's hebben tientallen jaren met alleen maar aan/uit naar tevredenheid gefunctioneerd. :P

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:11
Ketel is veel te groot voor 500 m3/jaar en appartement 50m2 en alles nieuw betreft isolatie.
Ik zou hem eerst maar eens terugschroeven naar zijn minimum van ik dacht 7,3 kw.

Ik heb een woning van 100m2 met een Remeha avanta en die staat op zijn laagst en die slaat af en toe ook uit omat hij zijn warmte niet kwijt kan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• sjigr
martijn v o schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:41:
Ketel is veel te groot voor 500 m3/jaar en appartement 50m2 en alles nieuw betreft isolatie.
Ik zou hem eerst maar eens terugschroeven naar zijn minimum van ik dacht 7,3 kw.

Ik heb een woning van 100m2 met een Remeha avanta en die staat op zijn laagst en die slaat af en toe ook uit omat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Dank voor je reactie! Even zitten rekenen: we hebben voor ongeveer 6 KW aan radiatoren hangen en een berekend benodigd vermogen van 5 KW. Dus 7,3 KW zou in theorie dan al te veel zijn (beetje reserve is natuurlijk wel lekker). Heb hem nu op 30% gezet, wat overeenkomt met 8 KW. Kijken hoe dat gaat!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Je hoeft de ketel helemaal niet terug te schroeven dat regelt hij zelf wel, wel de max.cv temperatuur naar 50°C zetten dan duurt het wat langer dat hij zijn warmte kwijt kan en opwarming gaat rustiger, mij Integas hreco24 springt 6 keer per uur aan om te warmen max. cv temperatuur is 45°C en gewoon 20 graden hier in een hoekwoning uit 1952, dag verbruik 6 a 7 m2 per dag met nachtverlaging van 18°C
Radiatoren inregelen kan ook veel helpen.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• WackoH
Het feit dat de ketel zo snel na het inschakelen al weer uit gaat, betekent hoogstwaarschijnlijk dat die op basis van een te hoge aanvoertemperatuur is uitgegaan.
Verlagen van het max. vermogen is dan de juiste actie omdat de temperatuur van het water hierdoor langzamer zal stijgen. Verlagen van de aanvoertemperatuur gaat het alleen maar (veel) erger maken.

Verder moet je er voor zorgen dat de doorstroming van de ketel niet te veel wordt geknepen. Dus niet proberen het maximaal verschil tussen aanvoer en retour te halen, want door het relatief grote vermogen van de ketel schiet de temperatuur dan in no-time door naar de max. aanvoer.

• sjigr
Verlagen van de temperatuur heeft er in het verleden vooral voor gezorgd dat het niet meer warm werd en de retourtemperatuur vrijwel gelijk was aan de aanvoer.

Op het moment heb ik alleen de bad- en slaapkamer enigszins dichtgeknepen, maar dat heeft er vooral mee te maken dat deze radiatoren zwaar overbemeten zijn.

Heb ik het goed dat het waterzijdig inregelen eigenlijk geen zin heeft, daar de leidingen tussen ketel en radiator individueel zijn en ongeveer dezelfde lengte hebben (alleen de eerste 0,5m is gezamenlijk daarna gaan ze door een verdeler en apart naar elke radiator)? Daarnaast is het in de woonkamer iets warmer dan de rest van het huis, precies zoals we het willen hebben. Dan lijkt mij dat het vooral de pomp in de ketel is die de doorstroom moet bepalen. Correct me if I'm wrong....

edit:

Om 12:30 het vermogen verlaagd naar 7-8 KW, dit lijkt weinig uit te halen. Enerzijds logisch omdat ik van de thermostaat en/of ketel wel verwacht dat deze ook e.e.a. aan modulatie doen.

[Voor 31% gewijzigd door sjigr op 07-02-2021 14:10]

• WackoH
Waterzijdig inregelen is vaak zinvol, maar dat gaat in jouw geval eerder meer problemen opleveren (zoals je met je vorige ketel al hebt gemerkt).

Paar vragen:
- Weet je zeker dat de ketel steeds uit gaat, of leidt je dat alleen uit de grafiek af?
Verlagen van de temperatuur heeft er in het verleden vooral voor gezorgd dat het niet meer warm werd en de retourtemperatuur vrijwel gelijk was aan de aanvoer.
Als retour vrijwel gelijk is aan aanvoer, is de doorstroming meer dan voldoende. Maar was dat misschien met de vorige ketel? Nieuwe hebben vaak een modulerende pomp.

[Overigens heb ik zelf een 14 jaar oude Remeha (Avanta) waar ik dik tevreden over ben. Als je die uit hebt gekregen door te weinig doorstroming omdat vrijwel alles dicht staat, kun je moeilijk de ketel verwijten dat die zichzelf beschermt ;) Er moet wel water door de warmtewisselaar stromen om het vermogen af te voeren, anders gaan er zaken smelten...]

Het is wel gek dat je dan het huis niet meer warm kreeg, zeker als het 's nachts nauwelijks laat afkoelen die 1.5oC zou een gasketel er toch zo bijgestookt moeten hebben.
En daarna is het enige alternatief dat de ketel gaat pendelen omdat zelfs het minimale vermogen van blijkbaar een kleine 8 kW nog ruim bemeten is voor jullie situatie.

Om een idee te geven. Onze vrijstaande woning uit 1911 (OK, inmiddels wel A-label >:) ) houdt ik op dit moment ook op 20.5oC met 7kW uit de Remeha en een aanvoer van ~50oC

Heb je alle radiatoren goed ontlucht?

• sjigr
Helaas heeft de nieuwe Intergas geen weergave van de retourtemperatuur, enkel de aanvoer. Laser thermometer ligt niet hier dus ik heb op dit moment geen mogelijkheid om dit te controleren. Puur op gevoel (aanvoer en retour even "voelen") zou ik zeggen dat hier ook nu weinig verschil in zit.

Dat het niet warm werd is overdreven, doelde er meer op dat als hij bv op 21,5 ingesteld staat, hij tot 20-20,5 goed verwarmd maar dat laatste beetje lukte vaak niet. Ik vermoed dat de aanvoertemperatuur dan verlaagd wordt, en de warmteafgifte hierdoor minimaal is en dus aanvoer en retour bijna gelijk zijn en de ketel afslaat.

Radiatoren inmiddels met de nieuwe ketel 2x ontlucht (naast de automatische ontluchter op de ketel, hoogste punt). Radiatoren worden ook allemaal (te) goed warm.

Hij schakelt steeds tussen modus 5 (Cv bedrijf) en 1 (warmtevraag geblokkeerd). Dat lijkt mij op een pendel blokeer modus?

[Voor 9% gewijzigd door sjigr op 07-02-2021 14:30]

• WackoH
Je kunt de pendelfrequentie terugbrengen door de ketel op minimaal vermogen te zetten. Dit gaat wellicht ten koste van een wat langere opwarmtijd, maar je 20oC nachtverlaging is voor veel mensen de normale temperatuur, dus lijkt me al niet slecht ;) )
je zou het opwarmen weer kunnen versnellen door de aanvoertemperatuur hoger te zetten, maar met het gevaar dat de temperatuur doorschiet (en de ketel zal minder efficiënt worden.

Zoals je zelf al haf geconstateerd, is het vermogen van de ketel erg ruim bemeten voor de warmtevraag. Dat komt natuurlijk door de warmwater voorziening.

Dus, ik vrees dat je moet leven met een pendelende ketel die alleen aan/uit gaat (en niet gaat moduleren).
tenzij je tzt de verwarming mbv een warmtepompje gaat doen (en de ketel alleen voor warmwater houdt zodat je niet met een groot vat zit opgescheept)

• sjigr
Gaat het echt veel helpen om het vermogen nóg lager te zetten? Hij is nu met enige reserve aardig gematched met de radiatoren.

Zou het wellicht helpen de temperatuur nog omlaag te brengen? Temperatuur omhoog doe ik liever niet, wordt het weer zo onaangenaam in de buurt van de radiatoren...

Overigens geeft de thermostaat een graadje te veel aan, en is de woonkamer een graad warmer dus kom je alsnog op 18 in de slaapkamer uit :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Hoe de thermostaat reageert zal daarbij een belangrijke rol spelen. Als die 'ongeduldig' wordt en aan de ketel vraagt het vermogen op te schroeven, heb je een grotere kans dat de ketel op een te hoge aanvoertemperatuur uit gaat dan wanneer het vermogen van de ketel niet omhoog kan (omdat je die op het minimum hebt begrensd).
Als je de aanvoertemperatuur omlaag brengt, zal de ketel alleen maar eerder uit gaan.

Een te hoge aanvoertemperatuur (en dan bedoel ik 70 en hoger) is ook niet meer van deze tijd voor wat betreft veiligheid. Al heb ik op dit forum gemerkt dat veel mensen vinden dat kinderen gewoon moeten leren dat een radiator heet kan zijn door zich er aan te branden ;)

Ik denk dat het allemaal geen heel groot probleem is dat de ketel pendelt. CV's hebben tientallen jaren met alleen maar aan/uit naar tevredenheid gefunctioneerd. :P

• sjigr
Vermogen staat nu op het absolute minimum van de ketel. Aan de verbruiksapp te zien is hij nu continue de hele dag bezig. Ook even naast de ketel gezeten en hij lijkt vooral in bedrijf te zijn, en niet meer aan het pendelen.

70 graden is naar mijn idee ook al genoeg om het af te leren... Zou zelf zeggen dat radiatoren niet meer van deze tijd zijn, vloerverwarming is qua comfort toch wel een grote stap vooruit.

En klopt, vorige ketel was ruim 15 jaar oud en had een steeds meer lekkende warmtewisselaar (druk bleef maar zakken). Wel al die tijd met aan/uit thermostaat gedraaid en vermogen/temperatuur was door de vorige bewoners niet omlaag gebracht, heeft waarschijnlijk elke winter lekker staan pendelen.
Uiteindelijk de ketel maar preventief vervangen met kouder weer in het vooruitzicht. Mogelijk dat hij het nog een paar jaar had kunnen volhouden (met wekelijks bijvullen van de installatie :P).

Kijk het nog even aan, maar ga er voor nu vanuit dat het pendelen aardig tot het minimum is teruggebracht. Dank voor de hulp iedereen, en vooral WackoH! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee