Toon posts:

Blizzard PPC reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:21
Ik heb een Amiga 1200 Blizzard PCC gekocht. Als defect zijnde. De verkoper weet niet wat er mee is, maar ik heb ondertussen wel een aantal vermoedens.

De PowerPC heeft een beschadigde core, maar dat verklaart niet waarom er kortsluiting op het moederbord zit.

De voetjes van de kristallen zijn gesmolten, de kristallen ontbreken.

Fotos gemaakt door de verkoper:

Wat meet ik:

Op de foto met de PPC cpu zie je onder de PPC een condensator. Deze heeft aan beide kanten een verbdinding met 5V en GND. Dit meet ik her en der op het bord, maar vooral om de CPU heen. Daar is ook al aan gewerkt door iemand. Het bordje zit vol met oude flux, die haal ik momenteel ook weg.

Ik heb zelf de voltage regulators losgekoppeld (LT1580 en LT1585), maar zo simpel lag de oplossing niet voorhanden. De1580 en de 1585 los van het bord, lijken goed te werken.

Wat heb ik al gedaan:

1: Gecontroleerd op zichtbare kortsluitingen, niks kunnen vinden met een vergrootglas
2: Getracht de oude flux op te ruimen, maar is nog niet helemaal gelukt.
3: 1580 en 1585 los gemaakt, op 1585 meet ik, verbindingen tussen pinnen.
4: De PCC is zichtbaar beschadigd op 1 miniscuul hoekje, die moet vervangen uiteindelijk.
5: Ik heb enkele verdachte condensator verwijderd, maar dit loste het probleem niet op.
6: Schematics zijn niet te vinden en de opdrukken op sommige componenten zijn er gewoonweg niet.
7: Batterij is verwijderd, om beter aan het hele bord te komen.
8: Sockets van de kristallen zijn ook verwijderd.
9: Onder de onderste kristal socket zit een rij weerstanden. De meest linkse is een draadje, ook die heb ik weggehaald.

Wat kan ik nog doen:
1: Voltage injecteren op het bord en hopen dat ik het probleem kan vinden door wat (milli)amps er door te sturen.
2: Hier om hulp vragen...
3: Opsturen wil ik niet doen, zeker gezien de huidige situatie en de waarde van de module.

Ik heb de PPC nog niet in een A1200 gehangen, mogelijk sloop ik die dan ook nog.

Ik kan SMD solderen (kleiner dan dit moet het ook niet worden), ik beschik over een goed soldeerstation en hetelucht station, alleen mijn multimeter is wat " basaal".

Dus, wie o wie kan mij helpen met tips, zodat ik deze PPC in mijn Amiga kan hangen.

[Voor 5% gewijzigd door roger_s op 07-02-2021 11:57. Reden: punt 9 toegevoegd en update 1580/1585 foto achterkant]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Lijkt er op dat iemand een verfbrander op dat ding gezet heeft. Kan me niet voorstellen dat die CPU nog werkt.

Wat je inderdaad als eerste moet doen is voltages meten. Kan zijn dat de DC-DC op dat bordje een enable nodig heeft voor dat ie start, kan ook zijn dat er tussen de layers kortsluiting is en de LT's daar door niet starten. Als je ze losmaakt en individueel test, werken ze dan wel? (moeten vaak wel wat load en codensatoren hebben)

• roger_s
Volgens de schema's moet er wel wat weerstanden en condensators tussen. Ik moet ze nog verwijderen van het bord. De pinnen zijn wel los.

Verfbrander? Daar had ik nog niet aan gedacht, mij leek het logischer dat het 5V circuit niet goed werkt en dat daarom de kristallen zijn gesmolten (maarja, waarom dan alleen die?). De flux rondom ziet er onaangetast uit. En het bord is vies, niet verbrand. Wellicht geeft de foto dat niet goed weer.

Edit:
De 1580 en 85 lijken goed te zijn, heb ze nogmaals nagemeten. De pinnen op het bord zelf zijn wel bijna allemaal met elkaar verbonden van de 1580.

[Voor 15% gewijzigd door roger_s op 07-02-2021 11:41]

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
johnkeates schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:14:
Lijkt er op dat iemand een verfbrander op dat ding gezet heeft. Kan me niet voorstellen dat die CPU nog werkt.
Dat lijkt me een aannemelijke verklaring waarom die sockets zo gesmolten zijn. Dat zit ook precies aan de kant van de chip. Dus niet afgeschermd zoals het hoort, en dan zal wel meer niet goed gedaan zijn.

Kortsluiting vinden is het makkelijkst met een regelbare voeding en een warmte camera. Kwestie van kijken waar de energie heen gaat dan. Zal me niets verbazen als dat de grote chip is.

• roger_s
Ik heb ook sterk het vermoeden dat het de PPC is, die krijg ik er wel vanaf.

Waar kan ik het beste voltage injecteren? Via de 1585?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
Aan de uitgaande kant van de 1585 is het beste.

• roger_s
Tadango schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:59:
Aan de uitgaande kant van de 1585 is het beste.
Pin 2 dus, ga ik zo doen. Moet even alles gereed maken.

Edit: DC gevoed:

Jup, de PPC wordt warm.

3.3V en 500mA en hij wordt merkbaar warm, voltage zakt zonder amps in naar 1,24V en met 500mA naar 2,64V, de rest blijft koel. Dead as a dodo die CPU...

Nu de hamvraag, wat is een compatibele CPU... een 603 is een 603?

PPC is er af, kortsluiting lijkt ook verdwenen. Ik moet nog even e.e.a voor de zekerheid checken. Er zit overal oude flux, die is nu verandert in plakbende, wat een zooi zeg.

Yes. Kortsluiting is verdwenen.

Zie helaas dat ik een paar pads heb gelift, alles zit onder de plak zooi. Ik zie geen connectie ergens naar toe lopen van deze pads. Ik ga een nieuwe PPC bestellen, op hoop van zege...

Zet ik net de 1585 terug, is de kortsluiting er ook weer...

[Voor 70% gewijzigd door roger_s op 07-02-2021 18:04]

• roger_s
Dit is nog niet klaar.

Ik heb de kaart in mn a1200 gehad inmiddels. CLPDś en M68K worden goed warm. Maar helaas start de boel niet door. De amiga reageert wel op een ctrl-amiga-amiga, dus de reset doet het. De PPC is nog onderweg, die moet er wel nog op, maar ik weet dus niet of ie zonder ppc uberhaupt wel start.

Heb er een ATX PSU aan gehangen ipv de orirginel PSU. Nu valt de 5V weer helemaal weg. Gebruik ik de Amiga PSU, dan heb ik 5V. Zonder de kaart ingebouwd werkt de Amiga ook met de ATX PSU.

[Voor 23% gewijzigd door roger_s op 13-02-2021 19:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee