Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Volledige controle over een thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• makkie2002
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-04 01:32
Sinds de hele heisa rond het afschaffen van een terugdraaiende teller in Belgie (aka saldering in NL) ben ik me aan het verdiepen in het kopen/bouwen van een grid-connected thuisbatterij. En zoals een echte Tweaker betaamd wil ik volledige controle over de batterij :9. Ik wil zelf bepalen wanneer die oplaad en ontlaad en met hoeveel vermogen.

Op die manier kan ik zelf mijn algoritmes schrijven voor optimaal rendement. Maar op de één of andere manier heb ik nog geen enkele controller gevonden die dat toelaat. Zelfs de intelligente controllers van Victron laten dit niet toe (volgens mijn lezing van de specs).

Is er hier iemand zie zich hier ook al eens in heeft verdiept en me kan helpen.

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-06 15:03
Ja deze meneer op YouTube: YouTube: Building a DIY Powerwall from used laptop batteries

Verder neem ik aan dat dit puur voor de hobby/technische uitdaging is? Want geld verdienen hiermee is uiterst zeldzaam ;)

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:10:
Ja deze meneer op YouTube: YouTube: Building a DIY Powerwall from used laptop batteries

Verder neem ik aan dat dit puur voor de hobby/technische uitdaging is? Want geld verdienen hiermee is uiterst zeldzaam ;)
Maak daar maar van dat het vooralsnog weggegooid geld is. Salderen gaat voor het grootste deel om het verschil zomer/winter, na de eerste herfstdag tot aan de lente is de accu leeg.

Alienware M15 R2 OLED Review

• makkie2002

Inderdaad rijk wordt je er niet van (misschien zelfs armer). Ik was gewoon een beetje aan het kijken wat de opties zijn. En andere motivatie is een beetje de frustratie tov. de plotse beslissing van het afschaffen van de terugdraaiende teller. De politiekers hebben me net 10000 Euro doen investeren (2 maand geleden) en nu verwachten ze dat ik mijn electriceit dit ik niet momentaan zelf verbruik op het net zet - gratis en voor niks -. Terwijl de politiekers dan tegelijkertijd kunnen pronken met hoe goed de energietransitie gaat in België >:) .

Die youtuber gaat wel heel ver in DIY van de batterij maar ik heb meer interesse in de controle over de "charger/inverter". Ik wil zelf kunnen bepalen met hoeveel vermogen die laadt en ontlaadt (vanaf het huis-net, niet (direct, DC) van de zonnepanelen.

• makkie2002
pagani schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Maak daar maar van dat het vooralsnog weggegooid geld is. Salderen gaat voor het grootste deel om het verschil zomer/winter, na de eerste herfstdag tot aan de lente is de accu leeg.
Ja en nee. Ik wil bv in de zomer snachts mijn airco doen draaien. Gedurende de dag had ik een overvloed aan stroom en snachts zou ik moeten betalen ... ik dacht het niet ;) ...

Bovendien komt er in 2023 een extra regel/wet waar we gaan moeten betalen voor ons piekverbruik. Als we dan op een bepaald moment de oven, electrisch vuur en de wasmachiene hebben aanstaan hebben we pech. Dan betalen voor de ganse maand een hoog tarief: https://www.vrt.be/vrtnws...veroorzaken-meer-betalen/. Ook hier kan een batterij helpen als je er volledige controle over hebt.

Ik krijg nu al stress 8)7.

[Voor 4% gewijzigd door makkie2002 op 07-02-2021 11:34]

• Lajko
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-06 16:14
makkie2002 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:06:
Sinds de hele heisa rond het afschaffen van een terugdraaiende teller in Belgie (aka saldering in NL) ben ik me aan het verdiepen in het kopen/bouwen van een grid-connected thuisbatterij. En zoals een echte Tweaker betaamd wil ik volledige controle over de batterij :9. Ik wil zelf bepalen wanneer die oplaad en ontlaad en met hoeveel vermogen.

Op die manier kan ik zelf mijn algoritmes schrijven voor optimaal rendement. Maar op de één of andere manier heb ik nog geen enkele controller gevonden die dat toelaat. Zelfs de intelligente controllers van Victron laten dit niet toe (volgens mijn lezing van de specs).

Is er hier iemand zie zich hier ook al eens in heeft verdiept en me kan helpen.
Je kunt ook een kant en klaar systeem kopen die al algorithmes heeft, Solarwatt heeft het MyReserve systeem wat modulair opgebouwd is. Ik heb het al draaien en voorziet van afvlakking van de pieken. Zie hier een link: https://solarwatt.nl/zonn...en/zonne-energie-opslaan/

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 23:14
Lajko schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Je kunt ook een kant en klaar systeem kopen die al algorithmes heeft, Solarwatt heeft het MyReserve systeem wat modulair opgebouwd is. Ik heb het al draaien en voorziet van afvlakking van de pieken. Zie hier een link: https://solarwatt.nl/zonn...en/zonne-energie-opslaan/
Wellicht een brutale vraag maar wat kost een dergelijk systeem?

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan moet je goed weten wat je doet. Kortsluiting en het wordt een flinke brand.

Overigens zou je ook een vat met water op kunnen warmen. Groot deel van je verbruik zal warm water zijn.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:28:
Overigens zou je ook een vat met water op kunnen warmen. Groot deel van je verbruik zal warm water zijn.
Phase Change Materials (PCM) zijn dan slimmer:
https://www.bouwwereld.nl...et-pcm-reguleert-klimaat/
https://www.orangeclimate...c2f-crystal-climate-floor

Dan kun je overdag koelen/verwarmen voor de nacht.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessant. Maar lijkt me op sommige momenten onhandig dat je juist extra warmte de vloer in moet stoppen. Wordt heel traag opwarmen. Of je moet een warmtepomp hebben die continue aanslaat

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:07
makkie2002 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Inderdaad rijk wordt je er niet van (misschien zelfs armer). Ik was gewoon een beetje aan het kijken wat de opties zijn. En andere motivatie is een beetje de frustratie tov. de plotse beslissing van het afschaffen van de terugdraaiende teller. De politiekers hebben me net 10000 Euro doen investeren (2 maand geleden) en nu verwachten ze dat ik mijn electriceit dit ik niet momentaan zelf verbruik op het net zet - gratis en voor niks -. Terwijl de politiekers dan tegelijkertijd kunnen pronken met hoe goed de energietransitie gaat in België >:) .

Die youtuber gaat wel heel ver in DIY van de batterij maar ik heb meer interesse in de controle over de "charger/inverter". Ik wil zelf kunnen bepalen met hoeveel vermogen die laadt en ontlaadt (vanaf het huis-net, niet (direct, DC) van de zonnepanelen.
Gezien we op het duurzaamheids deel van het forum zitten is dit geen advies, maar ik wilde je het toch niet onthouden

In de UK liep de terugleverregeling een tijdje terug af en omdat er geen nieuwe regeling was kreeg je dus niets voor geinjecteerde stroom er zijn toen een aantal mensen geweest die een olie vat in de schuur hebben gezet met een verwarmings element en gebruikte dit als dumpload Eddi zorgde niet zelde voor de aansturing. maargoed duurzame energie weg donderen omdat je boos bent op de regering is in mijn ogen de verkeerde insteek.

Zelf gebruik ik eddi om mijn SWW vat te verwarmen op zonneenergie. er zijn nog simpelere manieren om zoiets aan te sturen. het is vrij lowtech en werkt hier vooralsnog prima. feitenlijk is het een waterbatterij en daarmee dus ontopic >:)

• TheGhostInc
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
Interessant. Maar lijkt me op sommige momenten onhandig dat je juist extra warmte de vloer in moet stoppen. Wordt heel traag opwarmen. Of je moet een warmtepomp hebben die continue aanslaat
PCM's zijn juist heel prettig. Om 30kg beton van 23°C naar 24°C te krijgen kost evenveel energie als van 16°C naar 17°C. Beton is dus altijd traag.
Een PCM vloer zal heel snel opwarmen totdat de vloer gaat veranderen. Dus van 12°C naar 23°C gaat dan 30x sneller dan een vergelijkbare betonvloer. En dan ineens kun je heel veel energie kwijt, totdat de vloer vast is geworden.
Dus de zon die even naar binnen schijnt wordt opgenomen door de vloer. Een nachtvorst of afschakeling wordt opgevangen door de vloer.

En je kunt ook hybride vloeren maken, gedeeltelijk PCM en gedeeltelijk 'normaal' in verschillende vloerverwarmingsgroepen.
Dan kun je heel snel schakelen met de gewone groepen en zodra die de juiste retour hebben de PCM groepen aanzetten.
Aangezien de meeste vloerverwarmingen eenvoudig van besturing kunnen worden voorzien heb je alleen maar wat temperatuursensoren nodig om de Tr van elke groep te meten.

Ik zou als ik @makkie2002 was het idee nog even parkeren. In de vermogenselectronica voor thuis/massa gebruik is nu heel veel ontwikkeling. Laadpalen met load sturing, auto's met 750+kW piek vermogens en accu's die nog rap ontwikkelen.
De huidige batterijsystemen gaan langzaam van de enkele 'idioot' in de rimboe die geen keus heeft en de fanatieke hobbyist naar wat meer mainstream. De prijs gaat daarmee ook de goede kant op. Maar nu is het nog net te experimenteel en te duur.

• makkie2002
twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:04:
[...]
maargoed duurzame energie weg donderen omdat je boos bent op de regering is in mijn ogen de verkeerde insteek.
[...]
Boos zijn op de regering was enkel een extra argument om een batterij te installeren omdat vanuit een kostsen perspectief je er niet echt komt ;)

• makkie2002
TheGhostInc schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:58:
[...]
Ik zou als ik @makkie2002 was het idee nog even parkeren. In de vermogenselectronica voor thuis/massa gebruik is nu heel veel ontwikkeling. Laadpalen met load sturing, auto's met 750+kW piek vermogens en accu's die nog rap ontwikkelen.
De huidige batterijsystemen gaan langzaam van de enkele 'idioot' in de rimboe die geen keus heeft en de fanatieke hobbyist naar wat meer mainstream. De prijs gaat daarmee ook de goede kant op. Maar nu is het nog net te experimenteel en te duur.
[...]
Ja dat had ik ook al overwogen. Langs de andere kant bestaat er nu wel een opportuniteit om een uniek product in de markt te zetten. Misschien kan een hobby-project dan wel evolueren in een goed lopende zaak ...

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
makkie2002 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Dan hadden die politiekers het maar zo in elkaar moeten steken dat het wettelijk was he.

• kabeltjekabel
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
Huh nee? Extra warmtecapaciteit is alleen maar handig. Je moet wel het punt van de faseovergang van die PCM goed kiezen.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Huh nee? Extra warmtecapaciteit is alleen maar handig. Je moet wel het punt van de faseovergang van die PCM goed kiezen.
Ligt aan de situatie en het systeem. Hier ging vroeger de verwarming laag bij afwezigheid of slapen en dan weer hoog als je thuiskomt/opstaat. Als je heet water de vloer in stuurt wil dan dat die de lucht opwarmt en de vloer. Maar met de PCM verdwijnt er dus een substantieel deel in de PCM (aangenomen dat die in je afwezigheid weer is afgekoeld). Dus trager opwarmen.
In het geval van een goed geïsoleerd huis en warmtepomp die continue de temperatuur op 20 graden probeert de houden is het een ander verhaal.

• kabeltjekabel
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Ligt aan de situatie en het systeem. Hier ging vroeger de verwarming laag bij afwezigheid of slapen en dan weer hoog als je thuiskomt/opstaat. Als je heet water de vloer in stuurt wil dan dat die de lucht opwarmt en de vloer. Maar met de PCM verdwijnt er dus een substantieel deel in de PCM (aangenomen dat die in je afwezigheid weer is afgekoeld). Dus trager opwarmen.
In het geval van een goed geïsoleerd huis en warmtepomp die continue de temperatuur op 20 graden probeert de houden is het een ander verhaal.
Ja, uitgangspunt is natuurlijk goede isolatie.

• .phoz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21-06 12:20
Heb je een (water) warmtepomp die kan koelen en verwarmen?

Ik denk dat je je geld beter kan steken in een thermische batterij i.p.v een grote Lion.

Neem bijvoorbeeld 1m3 opslag met een Truimte van 20 °C. Om deze te verwarmen naar 55 °C, heb je 40 kWh thermisch nodig. Als je het als koelopslag gebruikt, kan je het normaal koelen tot 5 °C en heb je 17 kWh thermische "energie" nodig. Met een driewegskraan kan je dan zo je vloerverwarming op de gewenste temperatuur houden.

Zo'n systeem is enkel voor de maanden buiten de winter wanneer je voldoende zon hebt. Buiten deze maanden kan je het buffervat niet gebruiken. Dan is het aan jou om te bepalen hoeveel opslag water je nodig hebt en of je vloer het kan dragen :+

• Illusion
  • Laatst online: 23:06

Illusion

(the art of)

Welke Victron heb je naar gekeken? Het lijkt me dat je met bijv een victron easysolar II-gx en de CAN/USB koppeling toch knap veel controle hebt?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• makkie2002
Illusion schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:15:
Welke Victron heb je naar gekeken? Het lijkt me dat je met bijv een victron easysolar II-gx en de CAN/USB koppeling toch knap veel controle hebt?
Ik heb ondertussen wat verder in de Victron documentatie gedoken en voorwaar dit is mogelijk ;). Kijk maar eens naar “ESS mode 3” zoals uitgelegd op hun website (https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3):
1.3 - Mode 3
Customer self implements their control loop and grid measurements, and uses the MultiPlus and/or Quattros as simple, remote controllable, bidirectional inverter/chargers that can be set to either charge or discharge an x amount of Watts. Note that the point of control is the AC-input, not the inverter/charger itself.
Nu eens kijken wat dit gaat kosten :? .
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True