Toon posts:

Volledige controle over een thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• makkie2002
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 00:02
Sinds de hele heisa rond het afschaffen van een terugdraaiende teller in Belgie (aka saldering in NL) ben ik me aan het verdiepen in het kopen/bouwen van een grid-connected thuisbatterij. En zoals een echte Tweaker betaamd wil ik volledige controle over de batterij :9. Ik wil zelf bepalen wanneer die oplaad en ontlaad en met hoeveel vermogen.

Op die manier kan ik zelf mijn algoritmes schrijven voor optimaal rendement. Maar op de één of andere manier heb ik nog geen enkele controller gevonden die dat toelaat. Zelfs de intelligente controllers van Victron laten dit niet toe (volgens mijn lezing van de specs).

Is er hier iemand zie zich hier ook al eens in heeft verdiept en me kan helpen.

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:42
Ja deze meneer op YouTube: YouTube: Building a DIY Powerwall from used laptop batteries

Verder neem ik aan dat dit puur voor de hobby/technische uitdaging is? Want geld verdienen hiermee is uiterst zeldzaam ;)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:10:
Ja deze meneer op YouTube: YouTube: Building a DIY Powerwall from used laptop batteries

Verder neem ik aan dat dit puur voor de hobby/technische uitdaging is? Want geld verdienen hiermee is uiterst zeldzaam ;)
Maak daar maar van dat het vooralsnog weggegooid geld is. Salderen gaat voor het grootste deel om het verschil zomer/winter, na de eerste herfstdag tot aan de lente is de accu leeg.

• makkie2002

Inderdaad rijk wordt je er niet van (misschien zelfs armer). Ik was gewoon een beetje aan het kijken wat de opties zijn. En andere motivatie is een beetje de frustratie tov. de plotse beslissing van het afschaffen van de terugdraaiende teller. De politiekers hebben me net 10000 Euro doen investeren (2 maand geleden) en nu verwachten ze dat ik mijn electriceit dit ik niet momentaan zelf verbruik op het net zet - gratis en voor niks -. Terwijl de politiekers dan tegelijkertijd kunnen pronken met hoe goed de energietransitie gaat in België >:) .

Die youtuber gaat wel heel ver in DIY van de batterij maar ik heb meer interesse in de controle over de "charger/inverter". Ik wil zelf kunnen bepalen met hoeveel vermogen die laadt en ontlaadt (vanaf het huis-net, niet (direct, DC) van de zonnepanelen.

• makkie2002
pagani schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Maak daar maar van dat het vooralsnog weggegooid geld is. Salderen gaat voor het grootste deel om het verschil zomer/winter, na de eerste herfstdag tot aan de lente is de accu leeg.
Ja en nee. Ik wil bv in de zomer snachts mijn airco doen draaien. Gedurende de dag had ik een overvloed aan stroom en snachts zou ik moeten betalen ... ik dacht het niet ;) ...

Bovendien komt er in 2023 een extra regel/wet waar we gaan moeten betalen voor ons piekverbruik. Als we dan op een bepaald moment de oven, electrisch vuur en de wasmachiene hebben aanstaan hebben we pech. Dan betalen voor de ganse maand een hoog tarief: https://www.vrt.be/vrtnws...veroorzaken-meer-betalen/. Ook hier kan een batterij helpen als je er volledige controle over hebt.

Ik krijg nu al stress 8)7.

[Voor 4% gewijzigd door makkie2002 op 07-02-2021 11:34]

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 15:39
makkie2002 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:06:
Sinds de hele heisa rond het afschaffen van een terugdraaiende teller in Belgie (aka saldering in NL) ben ik me aan het verdiepen in het kopen/bouwen van een grid-connected thuisbatterij. En zoals een echte Tweaker betaamd wil ik volledige controle over de batterij :9. Ik wil zelf bepalen wanneer die oplaad en ontlaad en met hoeveel vermogen.

Op die manier kan ik zelf mijn algoritmes schrijven voor optimaal rendement. Maar op de één of andere manier heb ik nog geen enkele controller gevonden die dat toelaat. Zelfs de intelligente controllers van Victron laten dit niet toe (volgens mijn lezing van de specs).

Is er hier iemand zie zich hier ook al eens in heeft verdiept en me kan helpen.
Je kunt ook een kant en klaar systeem kopen die al algorithmes heeft, Solarwatt heeft het MyReserve systeem wat modulair opgebouwd is. Ik heb het al draaien en voorziet van afvlakking van de pieken. Zie hier een link: https://solarwatt.nl/zonn...en/zonne-energie-opslaan/

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-03 22:09
Lajko schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Je kunt ook een kant en klaar systeem kopen die al algorithmes heeft, Solarwatt heeft het MyReserve systeem wat modulair opgebouwd is. Ik heb het al draaien en voorziet van afvlakking van de pieken. Zie hier een link: https://solarwatt.nl/zonn...en/zonne-energie-opslaan/
Wellicht een brutale vraag maar wat kost een dergelijk systeem?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan moet je goed weten wat je doet. Kortsluiting en het wordt een flinke brand.

Overigens zou je ook een vat met water op kunnen warmen. Groot deel van je verbruik zal warm water zijn.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:28:
Overigens zou je ook een vat met water op kunnen warmen. Groot deel van je verbruik zal warm water zijn.
Phase Change Materials (PCM) zijn dan slimmer:
https://www.bouwwereld.nl...et-pcm-reguleert-klimaat/
https://www.orangeclimate...c2f-crystal-climate-floor

Dan kun je overdag koelen/verwarmen voor de nacht.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessant. Maar lijkt me op sommige momenten onhandig dat je juist extra warmte de vloer in moet stoppen. Wordt heel traag opwarmen. Of je moet een warmtepomp hebben die continue aanslaat

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
makkie2002 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Inderdaad rijk wordt je er niet van (misschien zelfs armer). Ik was gewoon een beetje aan het kijken wat de opties zijn. En andere motivatie is een beetje de frustratie tov. de plotse beslissing van het afschaffen van de terugdraaiende teller. De politiekers hebben me net 10000 Euro doen investeren (2 maand geleden) en nu verwachten ze dat ik mijn electriceit dit ik niet momentaan zelf verbruik op het net zet - gratis en voor niks -. Terwijl de politiekers dan tegelijkertijd kunnen pronken met hoe goed de energietransitie gaat in België >:) .

Die youtuber gaat wel heel ver in DIY van de batterij maar ik heb meer interesse in de controle over de "charger/inverter". Ik wil zelf kunnen bepalen met hoeveel vermogen die laadt en ontlaadt (vanaf het huis-net, niet (direct, DC) van de zonnepanelen.
Gezien we op het duurzaamheids deel van het forum zitten is dit geen advies, maar ik wilde je het toch niet onthouden

In de UK liep de terugleverregeling een tijdje terug af en omdat er geen nieuwe regeling was kreeg je dus niets voor geinjecteerde stroom er zijn toen een aantal mensen geweest die een olie vat in de schuur hebben gezet met een verwarmings element en gebruikte dit als dumpload Eddi zorgde niet zelde voor de aansturing. maargoed duurzame energie weg donderen omdat je boos bent op de regering is in mijn ogen de verkeerde insteek.

Zelf gebruik ik eddi om mijn SWW vat te verwarmen op zonneenergie. er zijn nog simpelere manieren om zoiets aan te sturen. het is vrij lowtech en werkt hier vooralsnog prima. feitenlijk is het een waterbatterij en daarmee dus ontopic >:)

• TheGhostInc
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
Interessant. Maar lijkt me op sommige momenten onhandig dat je juist extra warmte de vloer in moet stoppen. Wordt heel traag opwarmen. Of je moet een warmtepomp hebben die continue aanslaat
PCM's zijn juist heel prettig. Om 30kg beton van 23°C naar 24°C te krijgen kost evenveel energie als van 16°C naar 17°C. Beton is dus altijd traag.
Een PCM vloer zal heel snel opwarmen totdat de vloer gaat veranderen. Dus van 12°C naar 23°C gaat dan 30x sneller dan een vergelijkbare betonvloer. En dan ineens kun je heel veel energie kwijt, totdat de vloer vast is geworden.
Dus de zon die even naar binnen schijnt wordt opgenomen door de vloer. Een nachtvorst of afschakeling wordt opgevangen door de vloer.

En je kunt ook hybride vloeren maken, gedeeltelijk PCM en gedeeltelijk 'normaal' in verschillende vloerverwarmingsgroepen.
Dan kun je heel snel schakelen met de gewone groepen en zodra die de juiste retour hebben de PCM groepen aanzetten.
Aangezien de meeste vloerverwarmingen eenvoudig van besturing kunnen worden voorzien heb je alleen maar wat temperatuursensoren nodig om de Tr van elke groep te meten.

Ik zou als ik @makkie2002 was het idee nog even parkeren. In de vermogenselectronica voor thuis/massa gebruik is nu heel veel ontwikkeling. Laadpalen met load sturing, auto's met 750+kW piek vermogens en accu's die nog rap ontwikkelen.
De huidige batterijsystemen gaan langzaam van de enkele 'idioot' in de rimboe die geen keus heeft en de fanatieke hobbyist naar wat meer mainstream. De prijs gaat daarmee ook de goede kant op. Maar nu is het nog net te experimenteel en te duur.

• makkie2002
twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:04:
[...]
maargoed duurzame energie weg donderen omdat je boos bent op de regering is in mijn ogen de verkeerde insteek.
[...]
Boos zijn op de regering was enkel een extra argument om een batterij te installeren omdat vanuit een kostsen perspectief je er niet echt komt ;)

• makkie2002
TheGhostInc schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:58:
[...]
Ik zou als ik @makkie2002 was het idee nog even parkeren. In de vermogenselectronica voor thuis/massa gebruik is nu heel veel ontwikkeling. Laadpalen met load sturing, auto's met 750+kW piek vermogens en accu's die nog rap ontwikkelen.
De huidige batterijsystemen gaan langzaam van de enkele 'idioot' in de rimboe die geen keus heeft en de fanatieke hobbyist naar wat meer mainstream. De prijs gaat daarmee ook de goede kant op. Maar nu is het nog net te experimenteel en te duur.
[...]
Ja dat had ik ook al overwogen. Langs de andere kant bestaat er nu wel een opportuniteit om een uniek product in de markt te zetten. Misschien kan een hobby-project dan wel evolueren in een goed lopende zaak ...

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
makkie2002 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Dan hadden die politiekers het maar zo in elkaar moeten steken dat het wettelijk was he.

• kabeltjekabel
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
Huh nee? Extra warmtecapaciteit is alleen maar handig. Je moet wel het punt van de faseovergang van die PCM goed kiezen.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Huh nee? Extra warmtecapaciteit is alleen maar handig. Je moet wel het punt van de faseovergang van die PCM goed kiezen.
Ligt aan de situatie en het systeem. Hier ging vroeger de verwarming laag bij afwezigheid of slapen en dan weer hoog als je thuiskomt/opstaat. Als je heet water de vloer in stuurt wil dan dat die de lucht opwarmt en de vloer. Maar met de PCM verdwijnt er dus een substantieel deel in de PCM (aangenomen dat die in je afwezigheid weer is afgekoeld). Dus trager opwarmen.
In het geval van een goed geïsoleerd huis en warmtepomp die continue de temperatuur op 20 graden probeert de houden is het een ander verhaal.

• kabeltjekabel
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Ligt aan de situatie en het systeem. Hier ging vroeger de verwarming laag bij afwezigheid of slapen en dan weer hoog als je thuiskomt/opstaat. Als je heet water de vloer in stuurt wil dan dat die de lucht opwarmt en de vloer. Maar met de PCM verdwijnt er dus een substantieel deel in de PCM (aangenomen dat die in je afwezigheid weer is afgekoeld). Dus trager opwarmen.
In het geval van een goed geïsoleerd huis en warmtepomp die continue de temperatuur op 20 graden probeert de houden is het een ander verhaal.
Ja, uitgangspunt is natuurlijk goede isolatie.

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 12:14
Heb je een (water) warmtepomp die kan koelen en verwarmen?

Ik denk dat je je geld beter kan steken in een thermische batterij i.p.v een grote Lion.

Neem bijvoorbeeld 1m3 opslag met een Truimte van 20 °C. Om deze te verwarmen naar 55 °C, heb je 40 kWh thermisch nodig. Als je het als koelopslag gebruikt, kan je het normaal koelen tot 5 °C en heb je 17 kWh thermische "energie" nodig. Met een driewegskraan kan je dan zo je vloerverwarming op de gewenste temperatuur houden.

Zo'n systeem is enkel voor de maanden buiten de winter wanneer je voldoende zon hebt. Buiten deze maanden kan je het buffervat niet gebruiken. Dan is het aan jou om te bepalen hoeveel opslag water je nodig hebt en of je vloer het kan dragen :+

• Illusion
  • Laatst online: 11:41

Illusion

(the art of)

Welke Victron heb je naar gekeken? Het lijkt me dat je met bijv een victron easysolar II-gx en de CAN/USB koppeling toch knap veel controle hebt?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• makkie2002
Illusion schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:15:
Welke Victron heb je naar gekeken? Het lijkt me dat je met bijv een victron easysolar II-gx en de CAN/USB koppeling toch knap veel controle hebt?
Ik heb ondertussen wat verder in de Victron documentatie gedoken en voorwaar dit is mogelijk ;). Kijk maar eens naar “ESS mode 3” zoals uitgelegd op hun website (https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3):
1.3 - Mode 3
Customer self implements their control loop and grid measurements, and uses the MultiPlus and/or Quattros as simple, remote controllable, bidirectional inverter/chargers that can be set to either charge or discharge an x amount of Watts. Note that the point of control is the AC-input, not the inverter/charger itself.
Nu eens kijken wat dit gaat kosten :? .

• GORby
  • Laatst online: 28-03 23:23
@makkie2002 Ben je nu eigenlijk hiervoor gegaan, of heb je een andere oplossing gevonden?

We zijn hier aan het kijken of zoiets interessant kan zijn, want door de productie stijgt de spanning in de straat hier zo hard dat onze installatie regelmatig uitvalt. De warmwaterboiler en de elektrische auto stuur ik al slim aan om de spanning zoveel mogelijk onder controle te houden, maar wanneer de boiler en/of auto vol zijn, kan ik natuurlijk niets meer sturen op een paar kleinere verbruikers na.

Overtollig vermogen in een thuisbatterij dumpen zou dan interessant zijn, op voorwaarde dat ik die even goed kan aansturen als de rest hier.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Victron (Multiplus II, met de andere omormers heb ik geen ervaring) is een open source systeem.
Ik heb een Victron Multiplus II met BYD LVL 15,4 kWh batterij in bedrijf en ben er tevreden over.
Je hebt drie modes. In mode 1 kan je via de ESS ook al tot 5 parameters instellen.
In mode 3 kan je zowat alles custom aanpassen.
Wanneer de thuis accu is volgeladen doe ik - afhankelijk van de noodwendigheden - een drop off in de wateraccu (150/300 l) en 67 kWh van de EV accu.
Ik injecteer nauwelijks meer (eigenlijk alleen als de EV van huis is en de SWW boiler op 55°C).
Dat de accu leeg zou zijn van de eerste herfstdag tot aan de lente klopt ook niet.
Dit jaar was ik bv. vanaf 10/2 al 100% off grid (full electric op PV) en dit tot ver in de herfst.
Op 365 dagen moet ik nog maar 394,4 kWh van het net halen-.
Het klopt trouwens ook niet dat je in Vlaanderen na afschaffen terugdraaiende teller je injectie gratis zou moeten weggeven. Het is juist met saderen (je kan hier tussen twee meteropnames maar zoveel van je injectie recupereren dan dat je zelf verbruikt, de overproductie geef je dan juist gratis weg) dat je overprodcutie die je niet zelf kan verbruiken gratis weggeeft. Met een digitale meter (en geen saldering) krijg je juist wel een vergoeding voor injectie. Gezien de saldering hier betalend is (berekend op het max. kVA vermogen van de omvormer) kan niet salderen met voldoende injectie zelfs goedkoper uitvallen dan salderen met forfaitaire salderingskost.

[Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2022 18:22]

• GORby
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.

De analoge meter is voor ons geen probleem, aangezien ons verbruik op jaarbasis (ook met jaarlijkse meteropname) ongeveer 4500 kWh hoger ligt dan onze productie momenteel sinds we overgeschakeld zijn op zo goed als full electric met een warmtepomp + EV. Daarvoor was onze PV installatie correct gedimensioneerd en hadden we eigenlijk ook nooit overproductie.

Een voordeel van een digitale meter zou zijn dat het prosumententarief wegvalt. Daar staat dan tegenover dat we in de zomermaanden energie terugleveren zonder er veel voor terug te krijgen om die in de winter weer te moeten gaan inkopen.

Ook in de koudere seizoenen draait de meter dus inderdaad regelmatig achteruit, dus dan zou een batterij energie kunnen opslaan voor de nacht. In combinatie met een Cerbo GX lijkt die Victron zelfs gewoon via MQTT te monitoren en aan te sturen zijn, dus da's helemaal mooi.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 20:55
Hier zat ik tot voor kort ook aan victron te denken maar door de prijs ervan ben ik toch verder gaan zoeken. Kwam uiteindelijk op de Sofar inverter die met sofar2mqtt aan te sturen valt. Dat draait nu bij mij met een 15kWh lifepo4 diy accu.
Ik kan realtime aangeven hoeveel Watt (in stappen van 10Watt) hij moet laden of ontladen. Dat kan ik dus helemaal zelf bepalen.

• IvoB2
  • Nu online
@GORby Wanneer je verbruik 4500 kWh hoger ligt dan de productie zie ik niet goed in wat een thuisaccu nog veel aan meerwaarde kan bieden.
Wanneer je de terugleververgoeding in de zomer te laag vindt moet je al zeker niet investeren in een thuisaccu wat dan haal je de kosten van een batterijsysteem er nooit uit.
Wanneer ik het goed begrijp heb je dus veel afname in de winter bij weinig productie (en dan ligt de batterij er grotendeels werkloos bij) en in de zomer veel productie en weinig afname (zodat de acuu onvoldoende kan renderen).
Bij een salderende analoge meter heeft een accu al helemaal weinig zin. Het net is dan de goedkoopste batterij die je je kan indenken.

• GORby
@IvoB2 Dat klopt voorlopig inderdaad, tot die digitale meters er verplicht komen. Tot dan is het net inderdaad één grote batterij die me geen investering kost. Tot dan is het alvast insteressant om eens rond te kijken.
Momenteel is het probleem dat de installatie door de hoge netspanning uitvalt, wat toch op een dag snel 4 kWh of meer aan verloren productie scheelt als ik er niets aan kan doen.

Ik heb net nog eens gekeken hoe het met die planning zit, maar door een arrest van het Grondwettelijk Hof wordt er voorlopig geen slimme meter geplaatst wanneer er een PV installatie is die nog geen 15 jaar oud is, dus zitten we nog even goed. Eerst zag het ernaar uit dat dat rond 2024 zou zijn, en dan was het nu misschien interessanter om nog gebruik te maken van de subsidieregeling om er alvast één te kopen, maar dat is niet zo interessant nu het nog 5 jaar duurt (tenzij dat arrest toch weer verandert :p )

• IvoB2
  • Nu online
Indien technisch mogelijk zou ik in jouw geval dan eerst investeren in het verhogen van de productie ipv denken aan opslagcapaciteit. Of nog beter, eerst kijken waar je het verbruik kan verminderen.
Productie (panelen) zijn immers een veelvoud goedkoper dan batterijen, vragen nauwelijks onderhoud en gaan veel langer mee. Verbruik verminderen kost, buiten wat moeite, zelfs helemaal niets.
Indien dat op punt staat kan je altijd nog kijken naar opslagcapaciteit in verhouding tot productie en verbruik.

Dat het net als opslag je geen investering kost is ook niet juist.
Het kost je jaarlijks een forfaitair bedag, ongeacht de hoogte van je productie, om daar gebruik van te mogen maken en je overproductie injecteer je dan ook nog eens tegen nultarief. De som van deze beiden (te betalen prosumententarief + verlies aan injectievergoeding) is de jaarlijkse kostprijs van je "netopslag".

Het arrest van het GH en die 15 jaar klopt ook niet. Er worden voorlopig niet versneld DM geplaatst door een politieke koehandel die op de rechterlijke uitspraak is gevolgd en omdat de netbeheerder kampt met een tekort aan geschoold personeel en beschikbaar budget (de inkomsten vloeien grotendeels terug naar de bodemloze putten van de gemeentelijke overheidskassen) om voldoende DM te plaatsen.
Een arrest wijzigt ook niet. Het is definitief want uitgesproken door het hoogste rechtscollege. Het is de visie of gebrek aan visie van politici dat invloed heeft op de uitvoering.
Je kan zelfs nu nog op eigen initiatief een DM laten plaatsen. Ook al is je PV-installatie nog geen 15 jaar oud.
Het kost je dan wel 80 € plaatsingskosten maar je recupereert via de retroactieve premie voor de DM alleen al 100 €. Afhankelijk van de leeftijd van je PV installatie komt daar ook nog eens een retroactieve premie voor de panelen bovenop. Heb je een WP van voor 2021 kreeg je door het plaatsen van een DM ook nog eens een premie van 1163 € netto er bovenop.
Met al die extra premies (zelfs zonder thuisaccu) , wegvallen forfaitair prosumententarief en jaarlijkse extra inkomsten door injectie op het net kan je al heel veel kWh van het net kopen hoor.
Het is deze berekening die je moet maken om te beslissen of een DM of analoge meter economisch het voordeligst is.
Voor mij was de uitkomst eenvoudig: ipv jaarlijks 450-500 € (uitgegeven bedrag loopt dus ieder jaar op) voor netopslag te betalen krijg ik - door verbruik te optimaliseren en tegen vergoeding te injecteren - ieder jaar nog geld terug. En de jaren, in afwachting dat je de DM niet meer kan ontlopen, dat dit eens niet zou lukken heb je nog altijd het potje van de premie om kWh van het net mee te kopen. In mijn geval en gerekend aan de huidige kWh-prijs ongeveer een potje voor 10 jaar. En het zou al heel erg moeten tegenzitten dat ik 10 jaar meer zou moeten afnemen dan begroot en dat er in die tijdspanne geen DM vanuit de netbeheerder verplicht zou worden (het politiek compromis om de DM te weigeren is nu 2025 wat nog maar drie jaar is).

Voorlopig mis je niet alleen de hoogste batterij premie maar loop je ook nog eens het risico dat je in de (nabije) toekomst een hogere investeringskost hebt. Iedere investering heeft zijn optimum.
Thuisbatterijen zijn - er vanuitgaand dat je ze überhaupt nog kan krijgen - dit jaar al 10% duurder dan vorig jaar. Door de inflatie stijgt de kost van arbeidsuren ook nog eens. Door tekorten op de internationale markt stijft de prijs van technologische componenten idem.
Je kan beter investeren in iets waar op dat ogenblik weinig vraag naar is en veel steun ipv te wachten tot er geen steun meer nodig is en de vraag het aanbod overtreft. Met zonnepanelen was dat net zo.
Vergeet ook niet dat als het capaciteitstarief wordt doorgevoerd het soms ook voordeliger is om te werken met een DM ipv analoge meter.
Wanneer je productie (veel) hoger is dan je verbruik is een DM zelfs nu al voordeliger dan de analoge meter.

[Voor 111% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2022 11:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee