Vraag

• Daantje18
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 12:10
Ik wou graag drone aanschaffen maar met de nieuwe regels twijfel Ik.
.
Zit te twijfelen tussen de DJI Mini 2 of de air 2.
Elk advies is welkom.

Met idee dat ik de drone langer dan 2 jaar wil kunnen gebruiken.

Alle reacties

• JJH82
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 13:20
Ik zou op dit moment zeker voor de mini 2 gaan. Voor deze drone hoef je nu geen vliegbewijs te halen en de beeldkwaliteit doet niet veel onder voor de Air 2.

Wat er na 2023 gebeurt weet natuurlijk nog niemand maar de kans dat je daarna nog door mag vliegen met een Mini 2 is groot, ook zonder CE keurmerk omdat dit wordt gezien als speelgoed drone onder de 250 gram.

Het enige nadeel aan de Mini 2 is wat meer windgevoeligheid, maar daar heb je alleen last van in bepaalde condities (dwars op de wind) met een aardig hoge windkracht.

Had ik nou toch die koeltas maar gekocht.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 10:34
Obstacle avoidance van de Air 2 kan handig zijn, maar voor mij weegt dat niet op tegen de onzekerheid of je de air 2 nog wel kan gebruiken vanaf 2023. Ook blijven er meer restricties van toepassing op vliegen met een air 2 t.o.v. mini 2.

Instagram

• Daantje18
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 12:10
Furfoot schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:29:
Obstacle avoidance van de Air 2 kan handig zijn, maar voor mij weegt dat niet op tegen de onzekerheid of je de air 2 nog wel kan gebruiken vanaf 2023. Ook blijven er meer restricties van toepassing op vliegen met een air 2 t.o.v. mini 2.
Iets meer kan ik mee leven hoor, ik heb uit verleden geen positieve herinnering aan de lens van de DJI Spark tot 2x toe door onbenullig iets beschadigd geraakt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
De Mavic Air 2 is wel de betere drone, maar daarvoor zal je ook een examen moeten doen.

Ik heb kort de Mavic Air 2 gehad, en uiteindelijk teruggestuurd en de Mini 2 gekocht om 2 redenen:
1. Geen zin in extra gedoe en kosten zoals examens
2. Mocht ik 'm slopen, zou ik met de Mini 2 niet alleen €300 goedkoper uit zijn als ik geen DJI Care zou hebben, doordat de Mini 2 een stuk goedkoper is, is DJI Care ook goedkoper (dus heb ik die nu wel erbij genomen :P)

Al met al geen spijt van gehad, de Mini 2 vliegt heel stabiel, beelden zijn prima, en is lekker klein en licht. Het enige merkbare verschil vind ik de voorwaartse en zijwaartse obstacle avoidance die de Mavic Air 2 wel heeft. Maar je kan niet alles hebben :)

The devil is in the details.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kan nog even kijken wat dit gaat worden

edit: oh, dit word wat duurder :p
Hahn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:31:
De Mavic Air 2 is wel de betere drone, maar daarvoor zal je ook een examen moeten doen.

Ik heb kort de Mavic Air 2 gehad, en uiteindelijk teruggestuurd en de Mini 2 gekocht om 2 redenen:
1. Geen zin in extra gedoe en kosten zoals examens
Volgens de RDW moet je wel examen doen als je drone < 250 gram weegt, maar voorzien is van een camera. Ik heb ze er gisteren nog over gebeld. Vind het maar onduidelijk allemaal :p

[Voor 220% gewijzigd door PWM op 25-02-2021 10:48]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

PWM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:

Volgens de RDW moet je wel examen doen als je drone < 250 gram weegt, maar voorzien is van een camera. Ik heb ze er gisteren nog over gebeld. Vind het maar onduidelijk allemaal :p
Geen examen, wel registratie.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:57:
[...]
Geen examen, wel registratie.
Ach, nouja. Uurtje werk en 30,-, ben ik weer voor 5 jaar klaar. Hoewel ik niet denk dat er 1 agent is in Nederland die de regels kent.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

PWM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Ach, nouja. Uurtje werk en 30,-, ben ik weer voor 5 jaar klaar. Hoewel ik niet denk dat er 1 agent is in Nederland die de regels kent.
Registratie moet je ieder jaar verlengen en kost uit mijn hoofd een euro of 13? Maar idd, het is geen heel dure hobby voor dit soort drones.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
PWM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Het is niet heel duidelijk inderdaad, maar na het meermaals gecontroleerd te hebben ben ik er vrij zeker van dat ik met mijn Mini 2 geen examen/vliegbewijs nodig heb. Zie ook:
Vliegbewijs
Het vliegbewijs wordt verplicht voor elke piloot van een drone of onbemand luchtvaartuig met een gewicht van meer dan 250 gram. Voordat u een vliegbewijs bij ons aanvraagt, doet u eerst online theorie-examen bij een vliegschool.

The devil is in the details.

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Met een Mini 2 hoef je inderdaad geen examen te doen, wel moet je een exploitantnummer aanvragen. (i.v.m de camera).

Fotonerd

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee