Toon posts:

Stekker van 12v dompelaar wordt extreem heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
Ik heb jaren geleden een 12v dompelaar gekocht voor in de (stilstaande!) auto om een beker water te kunnen koken. Destijds voor op vakantie en soms in de winter, de laatste tijd gebruik ik 'm veel vaker.

Maar de stekker ervan wordt dus vanaf het begin al brandend heet (als in: laat 'm na gebruik per ongeluk vallen op verpakkingsfolie en er brand een gat in. Raakt het water, gaat het sissen). Nu bij vaker gebruiken ontstaat schade... het veertje in de stekker is een beetje blauwig en korter geworden door de hitte waardoor de punt minder uitsteekt. Ook de glaszekering heeft iets wat op gesmolten tin lijkt, maar het draadje is nog goed.

De stekker zelf is gelukkig gemaakt van een hittebestendige kunststof, die is nog heel (i.t.t. bijv. die van laptop-laders en verdelers die ik eerder heb zien smelten).

De dompelaar werkt nog wel, maar ik vrees dat 'ie het op deze manier niet heel lang meer blijft doen :/

Wat is de oorzaak van deze extreme hitte? Ik weet dat 'ie zo'n 10A trekt, maar het lijkt mij dat als iets ontworpen is om gebruikt te worden dat het ook moet kunnen zonder schade.

Ik heb het idee dat het aan de aansluiting in de auto ligt, want zoals gezegd heb ik eerder stekkers van andere zwaardere verbruikers zien smelten (90W laptoplader en een verdeler die origineel op 15A is afgezekerd bij zo'n 8A al zien vervormen). Blijkbaar is het contact op de e.o.a. manier niet goed genoeg.

Echter, er is nooit gesleuteld aan de aansluiting in de auto en deze is verder schoon/geen roest. Wat is er dan mis mee waardoor ik er geen zwaardere verbruikers op kan aansluiten zonder zulke warmteontwikkeling?

Aansluiting v/d auto:

Stekker v/d dompelaar:

Inhoud v/h stekkertje...:

Alle reacties

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 23:32
12V en hoge vermogens is vragen om hitteproblemen bij overgangsweerstanden vanwege de hoge stromen.
En die autostekkers zijn overgang op overgang. Dat het veertje blauw verkleurt geeft gewoon aan dat het een gloeidraad aan het worden is. Er gaat gewoon teveel stroom doorheen.
Tenzij je je auto wil zien afbranden moet je hier echt mee stoppen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:49

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Er gaat relatief veel vermogen (=warmte) door zo’n stekker (en dan met name het kleine contactpuntje). Hier is niets vreemds aan.

Echter, afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte stekker zul je vervorming/verkleuring krijgen. Als je twijfelt: nieuwe..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Josefien
Een nieuwe gaat dus weer hetzelfde probleem krijgen als deze door het heet worden :/ Of wordt in een slecht geval met een niet-hittebestendige stekker geleverd die meteen smelt hij eerst gebruik. Hoe voorkom ik dat bij een nieuwe dezelfde extreme hitte en bijhorende schade ontstaat?

Deze dingen worden op veel plekken te koop aangeboden, net als 12v-waterkokers die net zoveel stroom trekken (en zijn de enige manier om water in een auto aan de kook te brengen voor een warm drankje/voedsel). Het lijkt me toch niet dat ze per definitie brandgevaar moeten opleveren? :/

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:52
Thermoskan / gasbrander? Als je alleen warm water wil hebben. Met een brander kun je ook gelijk een eitje bakken of een hele maaltijd klaarmaken ipv water bij een zakje doen. Zou ik wel buiten de auto gebruiken ;)

• Josefien
Wiebeltje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:49:
Zou ik wel buiten de auto gebruiken ;)
Da's juist het probleem... op een willekeurige parkeerplaats "even" een brandertje neerzetten gaat vast niet gewaardeerd worden :P En dan nog de praktische zaken als harde regen en dat zo'n brander naderhand nog lang moet afkoelen voor je 'm weer binnen kan zetten.

Terwijl je zo'n dompelaar praktisch overal wel kan gebruiken zolang je maar kan stilstaan.

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:52
Vrachtwagenchauffeurs doen het ook wel vaker hoor. En koffie zetten bij zo'n picknick bankje langs de snelweg is prima hoor. Ik heb wel makkelijk praten. Ik heb niet eens een auto en als ik er in zit gaan we kamperen met een kleine tent dus dan zit dat spul toch al in de auto. Maar het is wel veelzijdig als je het e.a. bij heb kun je koffie zetten, soep opwarmen, eitje bakken etc. Die gasblikjes zullen er alleen wel snel doorheen gaan als je ze elke dag gebruikt

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom niet even zelf een fatsoenlijke stekker die het vermogen wel kan hebben in de auto bouwen + aan het snoer zetten?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Josefien
Wiebeltje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:10:
Vrachtwagenchauffeurs doen het ook wel vaker hoor. En koffie zetten bij zo'n picknick bankje langs de snelweg is prima hoor. Ik heb wel makkelijk praten. Ik heb niet eens een auto en als ik er in zit gaan we kamperen met een kleine tent dus dan zit dat spul toch al in de auto. Maar het is wel veelzijdig als je het e.a. bij heb kun je koffie zetten, soep opwarmen, eitje bakken etc. Die gasblikjes zullen er alleen wel snel doorheen gaan als je ze elke dag gebruikt
Aan een picknicktafel zitten is niet heel fijn in de kou en regen, weet ik uit ervaring :P En het is juist tijdens het koude seizoen dat ik wat warms in de auto wil :D Zomers eet ik wel koud voedsel aan een picknicktafel :D

Overigens zitten sommige truckers ook met een elektrische waterkoker (en magnetron!) in hun cabine in de winter :P Maar ja, met 24v is dat wat beter te doen dan op 12v :/
marowi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:19:
Waarom niet even zelf een fatsoenlijke stekker die het vermogen wel kan hebben in de auto bouwen + aan het snoer zetten?
Je bedoelt een hele nieuwe kabel vanaf de accu trekken? :o Eerste wat in me opkomt... hoe krijg ik 'm door het schutbord heen zonder gaten te boren? :?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Op mijn 12V stekker staat max 120W oftewel 10A. Dat is dus tegen het maximale wat de aansluiting kan leveren, je zou verwachten dat de installatie inderdaad net wat meer aankan, maar 10A is echt best veel stroom die daar door vloeit.

Je zou een dompelaar kunnen zoeken van 60W, dan duurt het 2 keer zo lang om het water te koken, maar dan smelt je niet een deel van je dashboard weg.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:58
Door een gat wat al in het schutbord zit. Meestal kan je wel een paar extra draadjes door een rubber duwen wat er al zit. Dat is de enige echt goede oplossing. Paar draden van de accu, zekering er tussen, (of als je het heel netjes wil doen via de zekeringkast laten lopen) en rechtstreeks verbinden, of een stekker er tussen zetten die wel gemaakt is voor dit soort vermogens.

Om terug te komen op een eerder punt, ja er worden zeker wel dingen verkocht die veel te verbruiken voor de sigarettenaansteker, zoals je zelf nu ziet. Er zit ook wel wat verschil in, sommige aanstekers kunnen minder vermogen hebben als andere.
Ik denk ook dat een hoop van die dingen eigenlijk bedoeld zijn voor 24V, maar dan zetten ze er gewoon 12-24V op. Vaak gaat het (net) goed, soms niet.
Je ziet dit soort problemen ook vaak bij koelboxen.

[Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 07-02-2021 01:10]

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:45
Je aansluiting geeft wel 12volt af? En niet toevallig door omstandigheden minder?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Josefien schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:39:
Een nieuwe gaat dus weer hetzelfde probleem krijgen als deze door het heet worden :/ Of wordt in een slecht geval met een niet-hittebestendige stekker geleverd die meteen smelt hij eerst gebruik. Hoe voorkom ik dat bij een nieuwe dezelfde extreme hitte en bijhorende schade ontstaat?

Deze dingen worden op veel plekken te koop aangeboden, net als 12v-waterkokers die net zoveel stroom trekken (en zijn de enige manier om water in een auto aan de kook te brengen voor een warm drankje/voedsel). Het lijkt me toch niet dat ze per definitie brandgevaar moeten opleveren? :/
Het feit dat die artikelen te koop worden aangeboden, wil nog niet zeggen dat deze ook veilig kunnen worden toegepast. Een sigaretten aansluiting is bedoeld voor kortstondig opwarmen van een verwarmingselement om een sigaret aan te steken. Het is nooit bedoeld om langdurig 10A te trekken om water te koken of wat dan ook.
Gebruik gewoon je gezond verstand en maak onderscheid in wat de reclame je wil doen geloven en wat werkelijk haalbaar is.

Soms ben ik bijna gelukkig

• WEBGAMING
JukeboxBill schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:18:
[...]

Het feit dat die artikelen te koop worden aangeboden, wil nog niet zeggen dat deze ook veilig kunnen worden toegepast. Een sigaretten aansluiting is bedoeld voor kortstondig opwarmen van een verwarmingselement om een sigaret aan te steken. Het is nooit bedoeld om langdurig 10A te trekken om water te koken of wat dan ook.
Gebruik gewoon je gezond verstand en maak onderscheid in wat de reclame je wil doen geloven en wat werkelijk haalbaar is.
Nou nou. Rustig maar. Jij verwacht dat een leek dat allemaal maar moet weten? (@TS, voel je niet aangesproken, bedoel gewoon in het algemeen.) ;)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:07
Andere stekker is inderdaad de beste oplossing. Iemand gaf de suggestie een 60W dompelaar te kopen, maar de plug van mijn 60W koelbox werd ook gloeiend heet. Die 12 volt "stopcontacten" zijn leuk voor telefoonladers, meer niet.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
@WEBGAMING Ieder persoon met enig gezond verstand moet toch begrijpen dat als oververhitting plaatsvind, dat er iets niet klopt. Dat heeft niets te maken met al dan niet leek zijnde. Als er iets gebeurt wat je niet verwacht, dan moet je daar mee stoppen.
Je geeft het zelf ook al aan in een eerdere reactie., waar een leek totaal niets mee kan, met betrekking tot aanpassen van de bedrading.

[Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 07-02-2021 02:21]

Soms ben ik bijna gelukkig

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-03 19:57
Josefien schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:53:
[...]

Da's juist het probleem... op een willekeurige parkeerplaats "even" een brandertje neerzetten gaat vast niet gewaardeerd worden :P En dan nog de praktische zaken als harde regen en dat zo'n brander naderhand nog lang moet afkoelen voor je 'm weer binnen kan zetten.

Terwijl je zo'n dompelaar praktisch overal wel kan gebruiken zolang je maar kan stilstaan.
Dat "lange" afkoelen heb je met de dompelaar net zo goed lijkt me? Zeker als ik je verhaal lees?!
Een camping gas brandertje kan je overigens prima binnen (in de auto/tent/vrachtwagen) gebruiken, mits stabiel gepositioneerd en een beetje frisse lucht/raampje open. (Disclaimer: bovenstaand natuurlijk op je eigen risico, met beleid!) Maar als ik het verhaal zo lees... Neem je redelijk je verantwoordelijk, en met de dompelaar al een soort afgewogen risico?!

Dat afkoelen hiervan valt overigens ook heel erg mee. Het is geen gietijzeren potkachel die je opstookt... Tegen de tijd dat je koffie op is, is dat ding al lang afgekoeld. Je hebt ook mooie metalen/alu enclosures voor dat soort kookgerei.

Overigens is buiten koffie zetten met een camping gasje / a la picknick, bij mijn weten niet verboden in NL hoor... Zeker niet op een parking?!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:52

4POX

Everybody is wired

Heb je deze dompelaar binnen Europa gekocht of vanuit het verre oosten besteld en per post binnengekregen?

(ongecertificeerde) Verre oosten apparaten willen wel eens de geldende protocollen niet volgen. Als dit het geval is zou ik die dompelaar niet eens meer willen gebruiken.

AKA Rinkel weblog

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-03 19:57
Minder rendabel Ivm wat verliezen... maar misschien een optie...
Leg of bouw een 12v naar 230v omvormer in je auto.
Kan je een normale dompelaar gebruiken. (Passend bij de output van dat ding dan...)
Beste sluit je de omvormer dan wel direct permanent met eigen dikke kabels aan op de accu, met zekering ertussen uiteraard.
Ik heb zelf een Victron Phoenix 12V 350watt model in de auto liggen, gebruiken we niet dagelijks, maar is super handig als je eens je laptop wil gebruiken, of als we een lange rit maken waar je af en toe 230 nodig hebt. /Accu's wil laden van telefoons/camera's..
Sleep dat ding regelmatig ook mee naar het tuinhuis waar we alleen 12v accu/Solar hebben. Ideaal, topkwaliteit, zuivere sinus, en redelijk betaalbaar.

[Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 07-02-2021 07:14]

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-03 16:54
Brandgevaarlijke dompelaar wegmikken en een goede thermos kopen: linkje

Na 24 uur is het water nog gloeiend heet.

Idempotent.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je hoeft geen nieuwe kabel te trekken vanaf je accu - je kan ook gewoon de kabel die nu naar je sigarettenaansteker loopt splitsen. Hij kan al genoeg vermogen geven - dat heb je nu vaak zat getest.

Dan een 2e aansluiting ernaast maken met een meer degelijke stekker, en de contrastekker aan je dompelaar. Wel een zekering plaatsen want die verlies je als je de stekker er af knipt.

Ik heb een 100watt USB-c oplader in de auto en die wordt ook erg heet op het contactpunt. Dat is nu eenmaal zo als je veel vermogen door een klein oppervlak laat gaat. Maar goed, die kan ik gewoon in de aansteker laten afkoelen door de USB kabel los te koppelen

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-02-2021 07:59]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:50
Als er een element blauw kleurt wil dat zeggen dat dat rond de 300° Celsius is geworden. Is dat niet wat veel voor een soepje of kop koffie? Ik snap dat het opwarmen dan wat sneller gaat maar dit zijn inderdaad wel behoorlijk temperaturen om dan even ergens op te leggen om af te koelen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:18
Ik zou beginnen om er een nieuwe stekker aan te zetten, ik denk dat dat al veel zal schelen.

deze bijvoorbeeld, die is volgens de producent geschikt tot 16A.

Als de boel dan nog steeds te heet wordt, kan je alsnog een DIN-aansluiting in je auto maken, daar kun je bovengenoemde stekker voor gebruiken door het rode dopje van de stekker te draaien.

EDIT:
Bij de vragen & antwoorden van die stekker op Amazon, legt Hama het denk ik goed uit:
Der Hama Universal-Stecker für Zigarettenanzünder-Buchse, ist bis maximal 16 Ampere belastbar. Voraussetzung dafür ist natürlich die fachgerechte Montage des Steckers, sowie ein sicherer und fester Steckplatz in der jeweiligen Buchse.
Leider unterliegen die Zigarettenanzünder-Buchsen keiner Normung, so dass hier oft ein hohes Spiel vorhanden ist,- dies sollte natürlich bei derart hohen Strömen vermieden werden. Im Zweifelsfall bitte an einer DIN-Normsteckdose* anstecken, für die dieser Stecker (nach Entfernen des roten Adapterringes) auch verwendet werden kann.

Google-Translate:
De Hama universele stekker voor sigarettenaansteker kan tot maximaal 16 ampère worden belast. Voorwaarde hiervoor is natuurlijk de professionele montage van de stekker en een veilige steekplaats in het betreffende stopcontact.
Helaas zijn de sigarettenaanstekercontactdozen niet onderhevig aan enige standaardisatie, zodat hier vaak veel speling is - dit moet natuurlijk worden vermeden bij dergelijke hoge stromen. Steek bij twijfel de stekker in een standaard DIN-aansluiting * waarvoor deze stekker ook kan worden gebruikt (na het verwijderen van de rode adapterring).

[Voor 56% gewijzigd door Wild Chocolate op 07-02-2021 08:58]

iRacing Profiel

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:30
Of je doet het hoe wij het doen met de meetauto: losse accu erin en daarop een verdeler. Geen idee hoeveel watt we trekken maar 6 luchtkwaliteit apparaten een laptop, mobiel oplader en soms nog andere dingen. Per stuk trekken ze niet zoveel als een waterkoker, maar in totaal denk ik dat we ook wel aan die 200 watt zitten. Dan heb je ook nooit probleem dat je je eigen start accu te leeg trekt.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-03 16:54
99ruud99 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:06:
Of je doet het hoe wij het doen met de meetauto: losse accu erin en daarop een verdeler. Geen idee hoeveel watt we trekken maar 6 luchtkwaliteit apparaten een laptop, mobiel oplader en soms nog andere dingen. Per stuk trekken ze niet zoveel als een waterkoker, maar in totaal denk ik dat we ook wel aan die 200 watt zitten. Dan heb je ook nooit probleem dat je je eigen start accu te leeg trekt.
Tikfoutje? Een waterkoker doet makkelijk >2000 watt.

Idempotent.

• Niet online
MainframeX schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Zeker geen tikfoutje. Het gaat hier over een 12v waterkoker. Als je daar 2000watt doorheen wilt blazen zit je aan 12v 166ampere.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:51
MainframeX schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Gewoon goed uitgerekend zou ik zeggen...
Josefien schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:26:
Ik heb jaren geleden een 12v dompelaar gekocht

[...]

Ik weet dat 'ie zo'n 10A trekt,
P = U * I = 12 * 10 = 120W...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:33

P1nGu1n

Developer

Josefien schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:32:
[...]

Je bedoelt een hele nieuwe kabel vanaf de accu trekken? :o Eerste wat in me opkomt... hoe krijg ik 'm door het schutbord heen zonder gaten te boren? :?
Hoe denk je dat alle andere kabels de cabine in gaan? Volg de rest, er is al een gat. ;)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• WEBGAMING
Anoniem: 472287 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:58:
Je hoeft geen nieuwe kabel te trekken vanaf je accu - je kan ook gewoon de kabel die nu naar je sigarettenaansteker loopt splitsen. Hij kan al genoeg vermogen geven - dat heb je nu vaak zat getest.
Je weet niet hoe heet de kabels achter het dashboard worden. Dat zou ik zeker niet zomaar doen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:18
WEBGAMING schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Je weet niet hoe heet de kabels achter het dashboard worden. Dat zou ik zeker niet zomaar doen.
De kabel die er nu heen loopt zal gewoon gezekerd zijn navenant de belastbaarheid ervan. Als je hem dus overbelast, zal de zekering doorbranden.

iRacing Profiel

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:57
Peenutzz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:41:
Andere stekker is inderdaad de beste oplossing. Iemand gaf de suggestie een 60W dompelaar te kopen, maar de plug van mijn 60W koelbox werd ook gloeiend heet. Die 12 volt "stopcontacten" zijn leuk voor telefoonladers, meer niet.
Dit soort aansluitingen ooit gemaakt voor sigarettenaanstekers en worden nu misbruikt om alles aan te sluiten op de 12V. Als je er over nadenkt is het een hele rare stekker. Ik ken geen ander type stekker dat zichzelf uit het stopcontact blijft drukken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Want? Precies diezelfde waterkoker zit al aangesloten op precies die kabel, alleen met een slechtere connector.

Die is gewoon prima afgezekerd, meestal op 10A.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-02-2021 18:11]

Anoniem: 310408

Anoniem: 472287 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:11:
[...]

Want? Precies diezelfde waterkoker zit al aangesloten op precies die kabel, alleen met een slechtere connector.
En als er op die lijn een matige connector zit (Peugot, ik kijk naar je) dan is dat geen probleem? Ik heb dashboards zien branden omdat de connector aan de cigaretaansteker niet gemaakt was om een waterkoker op aan te sluiten.

Topicstarter doet iets gevaarlijks. Punt uit. Met 10A zekering kan je een auto in brand krijgen. Zonder enig probleem.

• Josefien
Bij beter weer ga ik eens kijken of het makkelijk is om een nieuwe kabel de cabine in te laten komen. Ik kan me namelijk herinneren dat het punt waar de originele kabelboom naar binnen gaat niet goed zichtbaar/bereikbaar is. Onder de motorkap is alles redelijk volgebouwd standaard.

De bestaande kabel splitsen is makkelijker, maar wat is goed aansluitmateriaal ervoor? Die blauwe krimp-blokjes waarmee soms trekhaken worden aangesloten i.i.g. niet :P De kabel is wel erg kort achter de stekker, paar cm hooguit. Hij is afgezekerd op 15A samen met de autoradio dus die kabel zou het moeten kunnen hebben ondanks dat 'ie er dun uitziet.

De dompelaar is in Nederland gekocht, bij een Halfords destijds. Blijkbaar worden daar brandgevaarlijke spullen verkocht? Het is i.i.g. geen een van AliExpress of zo :P

[Voor 4% gewijzigd door Josefien op 07-02-2021 18:39]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-03 23:59
Josefien schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:37:
Bij beter weer ga ik eens kijken of het makkelijk is om een nieuwe kabel de cabine in te laten komen. Ik kan me namelijk herinneren dat het punt waar de originele kabelboom naar binnen gaat niet goed zichtbaar/bereikbaar is. Onder de motorkap is alles redelijk volgebouwd standaard.

De bestaande kabel splitsen is makkelijker, maar wat is goed aansluitmateriaal ervoor? Die blauwe krimp-blokjes waarmee soms trekhaken worden aangesloten i.i.g. niet :P De kabel is wel erg kort achter de stekker, paar cm hooguit. Hij is afgezekerd op 15A samen met de autoradio dus die kabel zou het moeten kunnen hebben ondanks dat 'ie er dun uitziet.

De dompelaar is in Nederland gekocht, bij een Halfords destijds. Blijkbaar worden daar brandgevaarlijke spullen verkocht? Het is i.i.g. geen een van AliExpress of zo :P
Bij de halfords verkochten we toen producten van bedenkelijke kwaliteit ja.

Ook wel goede spullen, maar alles van de (vaak omgelabelde) carpoint collectie was niet echt top.

Ik zou inderdaad een mooie thermosfles kopen.
Wij hebben die Stanley die hierboven genoemd is.
Deze is vaak ook bij ibood in de aanbieding maar binnen een paar uur na middernacht uitverkocht.

Als we er thuis kokend water in gooien kunnen we er 1100km verderop (wintersport) nog thee mee zetten die ik niet meteen op kan drinken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Josefien schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:53:
[...]

Da's juist het probleem... op een willekeurige parkeerplaats "even" een brandertje neerzetten gaat vast niet gewaardeerd worden :P
Ach, ik heb dat in de trein nog wel gedaan :9 De conducteur keek alleen hongerig.

Uit eigen ervaring: ik heb ooit een 12V 1==>2 splitser zelf voorzien van nieuwe interne kabels, omdat-ie bij een koelbox veel te heet werd. Grote kans dat zo'n dompelaar ook veel te dun is bedraad. Ik heb er ook eentje, maar vanwege Covid nooit getest op vakantie.

Ik zou kijken of er een zekering leeg is, bijvoorbeeld voor stoelverwarming (zodat er alleen spanning op staat als het contact aan staat), daar een zekering splitter in prikken, en daarvandaan een dikke draad trekken. Bij mij kon ik met heel veel geduld rondom het dashboard tot in de middenconsole komen.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

zo'n 12v of 24v plug word veel gebruikt door van alles en iedereen bij camperen, boot en auto etc. Maar dat het bestaat betekend zeker niet dat het altijd verantwoordelijk is. Sommige auto's hebben achterin een wat stekker voor koelbox etc die wat meer vermogen aankan maar zo'n ding zou ik niet in het dasboard naast de asbak inpluggen.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Wat dacht je van deze waterkoker/thermoskan van 60W?

Een degelijke stekker is wel aan te bevelen, zoals een varkensneus stekker (ANWB gebruikt ze om auto's mee te starten), of gewoon 2 kleine female banaanstekkers ergens in je dashboard monteren (wel goed isoleren met krimpkous aan de achterkant). De aanstekerstekker kan je dan vervangen door 2 goedkope male banaanstekkers. De polariteit doet er bij een verwarmingselement eigenlijk nooit toe.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53

Tomatoman

Fulltime prutser

Een dergelijke offtopic reactie heeft géén plaats hier en is volledig offtopic. Hou die voortaan graag achterwege in de topics.
Josefien schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:37:
Elektrische apparaten hebben niet het eeuwige leven. En 12 volt stekkers al helemaal niet, zo leert de praktijk. Er gebeuren relatief veel ongelukken met apparaten met een 12 volt stekker voor in de auto, bijna allemaal door oververhtting. Bij die stekker van jou is de weerstand in de top van de stekker inmiddels dermate hoog geworden, dat hij loeiheet wordt, wellicht doordat de oorspronkelijke goed geleidende toplaag inmiddels is gecorrodeerd of zelfs verdwenen. Hoog tijd om de stekker te vervangen, want de verkleurde tip geeft aan dat hij veel te heet is geworden. Veel plastic voorwerpen, zoals een dashboard, worden gemaakt uit plastic pallets die tot 180 °C zijn verhit – dat is genoeg om plastic vloeibaar te maken. Die stekker van jou is minstens 100 °C heter geworden dan vloeibaar plastic. Dat is echt gevaarlijk, want die metalen 12 volt aansluiting wordt op zijn plaats gehouden door plastic.

Wat helpt is om een thermoskan met heet water van huis mee te brengen. Niet om koffie mee te zetten, maar om alvast een eindje op weg te zijn bij het aan de kook brengen van het water. Dat scheelt zomaar de helft van de opwarmtijd, inclusief de helft van de tijd dat de stekker zou kunnen oververhitten.

[Voor 14% gewijzigd door deepbass909 op 08-02-2021 00:10]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die dompelaars worden door heel veel winkels verkocht, ook door bijv. de ANWB. Ik zou ze persoonlijk niet meer dan incidenteel gebruiken, het gebruikte type aansluiting is zacht gezegd nogal gammel en kortsluitgevoelig. Met ouderdom neemt de overgangsweerstand in het chassisdeel (waar de stekker ingestoken wordt) vaak ook nog eens toe, wat tot nog meer warmte e.d. leidt.

De genoemde DIN-aansluiting is al beter (die wordt veel in caravans en campers gebruikt en vergrendeld veel beter). Een (gezekerde!) aftap van de accu naar een dergelijke aansluiting zal al beter zijn dan wat je nu gebruikt, nog beter is om er een ontlastrelais tussen te plaatsen die de spanning afschakelt als je de auto van contact haalt, maar dat maakt het een stuk complexer.
Maar ongeacht hoe je het aansluit, gebruik niet aftapclips die door de isolatie snijden. Je verzwakt bestaande bedrading en de verbinding is matig op z'n best (met risico op oververhitting bij hoge belasting).

Wat betreft vrachtwagens, die hebben vaak een 2kW 24v-230v omvormer aan boord die direct op de accu's aangesloten zit of gebruiken speciaal 24V apparatuur die zonder stekkers aangesloten zit. Maar daar hangen andere prijskaartjes aan dan wat een gemiddelde autobezitter bereid is om uit te geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ajolla
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wiebeltje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:10:
Vrachtwagenchauffeurs doen het ook wel vaker hoor.
Terwijl die volgens mij toch minstens 24V boordspanning hebben, dus slechts de halve stroom hoeven te leveren waardoor 4x zo weinig hitte wordt opgewekt.

• Josefien
Ik heb eens onder de motorkap gekeken, de plek waar de originele kabelboom de cabine ingaat is inderdaad niet goed zichtbaar en bereikbaar. In de winter gaat het 'm sowieso niet worden om er uitgebreid aan te zitten :/

De aansluitkabel v/d dompelaar is dik genoeg, even de stekker open gehad om te kijken. Het probleem is dus echt in de stekker.

Dit klinkt wel interessant:
RemcoDelft schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:30:
[...]

Ik zou kijken of er een zekering leeg is, bijvoorbeeld voor stoelverwarming (zodat er alleen spanning op staat als het contact aan staat), daar een zekering splitter in prikken, en daarvandaan een dikke draad trekken. Bij mij kon ik met heel veel geduld rondom het dashboard tot in de middenconsole komen.
Dus zo'n splitter (ik heb kleine zekeringen)?:
https://www.kabeldirect.n...iWJfU6DAyqtEaAn5_EALw_wcB

Er zitten wel ongebruikte ruimtes voor opties die ik niet heb zoals inderdaad stoelverwarming, echter van wat ik zo heb kunnen zien zitten er in die gaten geen elektrische contacten gemonteerd :/

Kan zo'n splitter niet ook veilig gebruikt worden op de zekering van de bestaande sigarettenaansluiting/radio, waar die nu al mee gevoed is? :D

En dan de kabel naar zo'n DIN-aansluitdoos leiden:
Wild Chocolate schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:50:
deze bijvoorbeeld, die is volgens de producent geschikt tot 16A.

Als de boel dan nog steeds te heet wordt, kan je alsnog een DIN-aansluiting in je auto maken, daar kun je bovengenoemde stekker voor gebruiken door het rode dopje van de stekker te draaien.
Alleen moet ik ergens massa vandaan kunnen halen. De zekeringkast biedt deze niet om weg te leiden. De zekeringkast is een geïntegreerd kunststof onderdeel samen met een computer (UCH) met een flink aantal stekkers eraan. Als elk stuk blank metaal in de auto volstaat in dichtstbijzijnd zoeken waarschijnlijk onder de stuurkolom?

Mocht dit allemaal geen oplossing zijn dan lijkt me dit een 2e oplossing:
Moet wel zeggen dat met 120W het ook al 20min duurt voor een beker water is gekookt. Maar deze kan is gesloten en isoleert beter dan een porseleinen beker :P Dus misschien dat het met de helft v/h vermogen ook lukt om het in vergelijkbare tijd te koken?

Van huis gekookt water meenemen is eigenlijk echt een laatste "oplossing". Want mijn behoefte aan een warm drankje/instant warm voedsel is meestal heel spontaan. Dat zou betekenen dat ik elke keer dat ik langer met de auto op stap ga ik preventief gekookt water moet meenemen, niet heel handig :P

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Als je inderdaad een isolerende waterloker hebt (waterkoker/thermos combi) dan hoef je het water niet van van 5.a 15° tot 100° op te warmen, maar b.
v. van 60 tot 100°.

Dit.kan je simpel berekenen met : Energie(J) = Volume (ml) /0.24 * Temeratuursverschil

Het kan dus best zijn dat een 60W thermos waterkoker uiteindelijk nog sneller is als je begint met een temperatuur hoger dan 50°.

• Josefien
Die 60W waterkoker/thermos, die begint toch ook gewoon vanaf 5-15 graden op te warmen? Er is geen voorverwarmd water onderweg.

Ik bedoelde meer dat hij misschien sneller is dan een 120W dompelaar omdat 'ie tijdens het opwarmen minder warmte verliest.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
Josefien schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:02:
Die 60W waterkoker/thermos, die begint toch ook gewoon vanaf 5-15 graden op te warmen? Er is geen voorverwarmd water onderweg.

Ik bedoelde meer dat hij misschien sneller is dan een 120W dompelaar omdat 'ie tijdens het opwarmen minder warmte verliest.
Warmteverlies uit je kopje is erg lastig te berekenen.
Hoelang duurt het nu om een kopje water te laten koken? (laten we zeggen van 10 tot 100 graden). En hoe lang duurt dat met je 120W dompelaar?
Zonder verliezen (dus een thermos) zou het ongeveer 5 minuten per 100ml kosten met 120 Watt.
Een goed geïsoleerde thermos met verwarming van 60 Watt heeft dus 10 minuten nodig per 100ml kokend water.

Het grote voordeel van zo'n thermos systeem is dat je het kan gebruiken terwijl je rijdt. Je vult dat ding met water, en zet hem ruim voordat je ergens gaat parkeren aan. Als je stopt heb je heet water. Dan trek je ook je accu niet leeg, omdat je motor gewoon draait tijdens het gebruik.

TheS4ndm4n#1919

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01
Josefien schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 02:59:
Dus zo'n splitter (ik heb kleine zekeringen)?:
https://www.kabeldirect.n...iWJfU6DAyqtEaAn5_EALw_wcB

Er zitten wel ongebruikte ruimtes voor opties die ik niet heb zoals inderdaad stoelverwarming, echter van wat ik zo heb kunnen zien zitten er in die gaten geen elektrische contacten gemonteerd :/

Kan zo'n splitter niet ook veilig gebruikt worden op de zekering van de bestaande sigarettenaansluiting/radio, waar die nu al mee gevoed is? :D

En dan de kabel naar zo'n DIN-aansluitdoos leiden:
Vervang beide kanten door een fatsoenlijke stekker. Ook dat ding van Hama is leuk voor een navigatiesysteem of bandenpompje, niet voor een waterkoker die er 20 minuten over doet om lauwe thee te maken. :+

• Josefien
RocketKoen schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Warmteverlies uit je kopje is erg lastig te berekenen.
Hoelang duurt het nu om een kopje water te laten koken? (laten we zeggen van 10 tot 100 graden). En hoe lang duurt dat met je 120W dompelaar?
Zonder verliezen (dus een thermos) zou het ongeveer 5 minuten per 100ml kosten met 120 Watt.
Een goed geïsoleerde thermos met verwarming van 60 Watt heeft dus 10 minuten nodig per 100ml kokend water.

Het grote voordeel van zo'n thermos systeem is dat je het kan gebruiken terwijl je rijdt. Je vult dat ding met water, en zet hem ruim voordat je ergens gaat parkeren aan. Als je stopt heb je heet water. Dan trek je ook je accu niet leeg, omdat je motor gewoon draait tijdens het gebruik.
Die dompelaar doet 20min voor rond de 300ml.

Rijdend koken zit er niet in, Ik heb geen bekerhouders in de auto ;( Als 'ie omvalt raakt hij oververhit.

Verder voelt het niet echt veilig als in dat bij een ongeval zo'n koker open kan gaan en het hete water alle kanten op gaat :P
jadjong schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:00:
[...]

Vervang beide kanten door een fatsoenlijke stekker. Ook dat ding van Hama is leuk voor een navigatiesysteem of bandenpompje, niet voor een waterkoker die er 20 minuten over doet om lauwe thee te maken. :+
Da's een inbouwdoos, waar geen plek voor is in de auto.

Dus die 16A DIN-stekker is ook niet goed genoeg? :/ De contactdoos is van Hella, zag ik. Is dat geen goede automaterialen-producent?

Ik heb liever eigenlijk niet "exotische" stekkers die alleen bij specialistische webshops te krijgen zijn. En dan ook allerlei varianten die niet op elkaar passen.

Edit: die "DIN"-stekker is eigenlijk een gestandaardiseerde stekker Wikipedia: ISO 4165
Hij lijkt redelijk verkrijgbaar en moet 12A aankunnen.

[Voor 5% gewijzigd door Josefien op 11-02-2021 14:44]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Josefien schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Die dompelaar doet 20min voor rond de 300ml.
20 minuten voor 5 slokken thee? De op één na makkelijkste oplossing is een goede thermoskan van een liter, daar kun je drie koppen thee uit halen waar je niet op hoeft te wachten. De allermakkelijkste oplossing is gewoon geen thee drinken in de auto.

• Josefien
FirePuma142 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:54:
[...]

20 minuten voor 5 slokken thee? De op één na makkelijkste oplossing is een goede thermoskan van een liter, daar kun je drie koppen thee uit halen waar je niet op hoeft te wachten. De allermakkelijkste oplossing is gewoon geen thee drinken in de auto.
Het is niet zozeer voor thee, maar ook voor dingen als instant noodles en soortgelijk voedsel waar je alleen heet water bij hoeft te gooien. Destijds alleen bedoeld voor een lange vakantiereis en incidenteel in de winter, maar nu met de gesloten horeca en zo ook handig voor een lang dagje uit, vooral als de nacht deels wordt doorgebracht in de auto :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01
Josefien schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:39:

Da's een inbouwdoos, waar geen plek voor is in de auto.
Wel op de plek van de huidige stekker. ;)
Dus die 16A DIN-stekker is ook niet goed genoeg? :/ De contactdoos is van Hella, zag ik. Is dat geen goede automaterialen-producent?
Het is een fragiele stekker, ongeacht wie het maakt. Ooit bedacht om 30 sec volle kracht die spiraal op te warmen voor de mobiele roker, niet om 20 minuten gemarteld te worden dor een waterkoker. Je kan die stekker er goed in doen, maar ook half, 75% of 10%. Het ding klikt niet voldoende vast, het is het gewoon net niet. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-03 23:28

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Als je een kabel kan leggen vanaf de accu is dat veruit de mooiste optie. Wel een zekering ertussen plaatsen.

't zal even klooien zijn met het schutbord maar vaak kun je het met wat moeite ook wel bij een kabelboom mee laten lopen.

Die ISO/DIN connectoren zijn een stuk beter dan een sigarettenplug, maar nog niet alles.

Je zou kunnen overwegen om XT stekkers te gebruiken. Die zijn mooi compact en kun je bv in een asbakje oid leggen, en aan de waterkoker ook zo'n stekker zetten met wat krimpkous.

Die stekkers worden vaak gebruikt voor hoge vermogens, vnl in de RC wereld.
XT30 / XT60 / XT90 voor resp 30/60/90A en zijn toch mooie compacte stekkers.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:01
Josefien schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Het is niet zozeer voor thee, maar ook voor dingen als instant noodles en soortgelijk voedsel waar je alleen heet water bij hoeft te gooien. Destijds alleen bedoeld voor een lange vakantiereis en incidenteel in de winter, maar nu met de gesloten horeca en zo ook handig voor een lang dagje uit, vooral als de nacht deels wordt doorgebracht in de auto :)
Leuke thermoskan, bijvoorbeeld van Stanley, houdt je warmwater zo twee dagen heet (mits vol gevuld). Dan kan je je noodles ook instant vullen, in plaats van 20 minuten te moeten wachten :X

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-03 08:22
In vrachtwagens worden ook wel gewone 230volt stopcontacten ingebouwd waar vervolgens gewoon 24 volt op staat, volgens mij dan wel + op de pinnen en - op de aarde. Moet je hem natuurlijk niet per ongeluk op een echt 230volt stopcontact aansluiten.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:46

-tom-562

Oliesjeik

TereZz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:32:
[...]

Leuke thermoskan, bijvoorbeeld van Stanley, houdt je warmwater zo twee dagen heet (mits vol gevuld). Dan kan je je noodles ook instant vullen, in plaats van 20 minuten te moeten wachten :X
Echt he :X Inmiddels al pagina 3...
Een thermoskan lijkt mij de beste/makkelijkste oplossing.
Als je dat niet wilt, waarom dan geen klein gasbrandertje en een pannetje in de kofferbak mikken. Gaat nog sneller ook dan zo'n gevaarlijke dompelaar

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Josefien
Ik had eerder al aangegeven waarom een thermoskan een laatste oplossing is: mijn trek in warme drank of voedsel is best spontaan. Met een thermoskan zou het betekenen dat ik elke keer als ik met de auto weg ga een kan heet water moet meezeulen waarvan die in meer dan de helft v/d gevallen niet wordt gebruikt.

Gasbrander kan je niet op een parkeerplaats in het centrum van een stad "even" buitenzetten, nietwaar? En in de auto is het krap... ik voorzien al dat bij het aan/uitzetten ik per ongeluk met m'n haar in de vlam kom of een mouw v/e jas bijv. als dat ding op de vloer staat :X
DJSmiley schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:54:
Als je een kabel kan leggen vanaf de accu is dat veruit de mooiste optie. Wel een zekering ertussen plaatsen.

't zal even klooien zijn met het schutbord maar vaak kun je het met wat moeite ook wel bij een kabelboom mee laten lopen.

Die ISO/DIN connectoren zijn een stuk beter dan een sigarettenplug, maar nog niet alles.

Je zou kunnen overwegen om XT stekkers te gebruiken. Die zijn mooi compact en kun je bv in een asbakje oid leggen, en aan de waterkoker ook zo'n stekker zetten met wat krimpkous.

Die stekkers worden vaak gebruikt voor hoge vermogens, vnl in de RC wereld.
XT30 / XT60 / XT90 voor resp 30/60/90A en zijn toch mooie compacte stekkers.
Die XT stekkers zien er wel aardig uit, als ik erop Google worden ze voornamelijk gebruikt in RC voor de accu's. Zijn ze wel geschikt om onder last gekoppeld/ontkoppeld te worden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee