Vraag

• Verif
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-01 09:50
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor mijn opleiding. Hiervoor moet ik regelmatig programma's uit het Adobe pakket draaien, en verder relatief simpele programma's als VSCode en dergelijke. In mijn vrije tijd zal ik er wat gaming op willen verrichten, en hoop vooral een klein beetje toekomst bestendig te zijn. Single player games zal ik wss op mijn console blijven spelen, maar multiplayer games als Rust en Warzone zou ik op PC spelen. De standaard PC games (CSGO, Valorant, League, Minecraft etc.) komen ook langs, maar dat zal geen probleem zijn.

Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk niet meer dan €2500 uitgeven, maar zou hier overheen kunnen mocht dit het echt waard zijn. Ik wil geen premium betalen op de adviesprijs vanwege de slechte beschikbaarheid atm. Uiteraard mag het ook (ruim) onder de €2500 maar dat zal lastig worden met mijn wensen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe ziet het er voorlopig naar uit dat ik veel vanuit huis zal werken, en is portabiliteit op korte termijn niet belangrijk. Echter hopen we allemaal dat dit niet voor altijd zo zal blijven, dus het is wel fijn als het geen enorm bakbeest is dat vele kilo's weegt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor laptops van alle merken, maar ik heb wel aardig wat voorkeuren betreft de laptop en zijn features. Hierbij een lijstje van dingen die in mijn ogen belangrijk zijn. Ik snap goed dat er wellicht geen laptop is die aan alle wensen voldoet, dus ik geef een score (1 t/m 10) mee die aangeeft hoe belangrijk ik het vind.
  • Het hebben van een Display Out mogelijkheid is een absolute must!
  • Zoals in de titel aangegeven, ben ik op zoek naar een laptop die echt de nieuwste high-end mobile CPU en GPU gebruikt. RTX3000 series is wat dat betreft vrijwel een must, en ik zie ook geen reden om niet voor een AMD Ryzen 9 te gaan.
  • Wanneer ik thuis ben, gebruik ik mijn laptop als main computer. Ik sluit er een extern scherm op aan. Het scherm waarop de laptop wordt aangesloten betreft een 4K/60hz scherm met HDMI/DP. Mijn huidige laptop (i7-7700HQ + GTX1060) werkt niet fijn, en Windows in 4K gaat al niet van een leien dak. Ik zou dus het liefst een laptop kopen die hier geen moeite mee heeft, en dus idealiter gewoon 4K aan kan in de meeste scenario's en programma's. In games is een 4K resolutie geen eis, maar ik hoop dat het met DLSS wellicht mogelijk is. 9/10.
  • Hoewel ik er ook zeker op zal gamen, blijft het gebruik voor mijn opleiding het middelpunt. Hierom wil ik eigenlijk niet besparen op de processor, ik hoop een laptop te kopen die echt een hele lange tijd goed genoeg blijft om het Adobe pakket zonder haperen te kunnen gebruiken. 9/10.
  • Ik hoop de laptop dus op een gegeven moment weer mee te nemen naar de Hogeschool, en dan wil ik niet dat er een luidruchtig toetsenbord op zit. Een toetsenbord dat mechanisch is of het imiteert zal vast fijn gamen en typen, maar als dit herrie maakt dan heb ik het liever niet. 7/10.
  • Ik merk dat mijn huidige laptop het niet meer lekker trekt allemaal. Het liefst heb ik een laptop die op relatief korte termijn (max. 1 tot 1.5 maand) binnen kan zijn. 7/10.
  • Wanneer ik weer met de laptop op pad ga, is het fijn als er een fatsoenlijk scherm in zit voor de programma's die ik eerder heb genoemd. Ook kleurweergave is hierbij een belangrijk punt. Ik hoef wat dat betref geen razendsnel scherm, ik zal hoogstwaarschijnlijk zelden op het scherm gamen, dat doe ik met het externe scherm. 6/10.
  • Al die gaming poespas qua uiterlijk vind ik niets, dus hoe cleaner hoe beter. 4/10.
  • Zou mooi zijn als ie niet heel luidruchtig is, maar ik snap dat dit vaak niet te voorkomen is bij gaming laptops. 3/10.
Wat ik al heb gevonden/waar ik naar aan het kijken ben

[Voor 6% gewijzigd door Verif op 06-02-2021 21:58]

Alle reacties

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-03 19:50
pricewatch: ASUS ROG Zephyrus G15 GA503QR-HQ017T

Dit model komt heel toevallig net binnen bij mij op kantoor! Vanavond dus uitpakken, installeren en gelijk flink wat rekenwerk voor mij laten doen :) :)

Wat mij vooral trok is het vrij delicate uiterlijk (krachtige laptops genoeg, maar schijnbaar moeten ze tegenwoordig allemaal 'HALLO IK BEN EEN GAMER' roepen).

Over een tijdje kan ik je mijn ervaringen met deze laptop delen! :)

01010000 01100101 01110000 01100101

• Verif
Generaal Pep schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:10:
pricewatch: ASUS ROG Zephyrus G15 GA503QR-HQ017T

Dit model komt heel toevallig net binnen bij mij op kantoor! Vanavond dus uitpakken, installeren en gelijk flink wat rekenwerk voor mij laten doen :) :)

Wat mij vooral trok is het vrij delicate uiterlijk (krachtige laptops genoeg, maar schijnbaar moeten ze tegenwoordig allemaal 'HALLO IK BEN EEN GAMER' roepen).

Over een tijdje kan ik je mijn ervaringen met deze laptop delen! :)
Thanks voor je reactie, ben heel erg benieuwd. Zit nog enorm te twijfelen maar heb voorlopig de G733QR-HG014T in bestelling staan, al sta ik alweer op het punt om te annuleren omdat ik nu ook de G713QR-HG022T overweeg. Ik merk wel echt dat Tweakers en andere sites nogal verschillende specs plaatsen, zeker als je het naast de site van ASUS zelf legt...

• Generaal Pep
Verif schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Thanks voor je reactie, ben heel erg benieuwd. Zit nog enorm te twijfelen maar heb voorlopig de G733QR-HG014T in bestelling staan, al sta ik alweer op het punt om te annuleren omdat ik nu ook de G713QR-HG022T overweeg. Ik merk wel echt dat Tweakers en andere sites nogal verschillende specs plaatsen, zeker als je het naast de site van ASUS zelf legt...
Klopt, het lijkt alsof er nogal wat verwarring is rond de nieuwe ASUS laptops. Inderdaad worden er op veel sites andere specs geplaatst als dat ASUS zelf op een lijst heeft staan.

Ik weet nog niet of mijn laptop ook echt de hardware heeft die ASUS aangeeft... of dat het anders is.. kom ik vanavond wel achter! Anders gaan we gewoon klagen hè :*)

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2022
In dit artikel staat een lijst met Asus laptops en de snelheid waarop hun grafische kaart draait, zodat je wat beter kan uitzoeken welke laptop je precies wilt:

https://tweakers.net/revi...eekt-bij-fabrikanten.html

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-03 15:19
Excuus, niet goed gelezen ;w

[Voor 89% gewijzigd door Vokx op 09-02-2021 16:13]

• Generaal Pep
Iemand nog vragen over de ASUS Zephyrus G15 (2021 revision)?

De afgelopen dagen heb ik kunnen klooien met mijn exemplaar (GA503QS-HQ003T). Als er vragen zijn beantwoord ik die graag. Ik ga geen uitgebreide review zitten schrijven, vandaar mijn voorstel om vragen te beantwoorden. :)

LET OP: De specificaties vermeld op de websites van tweakers en mediamarkt kloppen niet (!). De specificaties zijn zoals vermeld op de site van ASUS:
G15 spec sheet

• Verif
Generaal Pep schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:28:
Iemand nog vragen over de ASUS Zephyrus G15 (2021 revision)?

De afgelopen dagen heb ik kunnen klooien met mijn exemplaar (GA503QS-HQ003T). Als er vragen zijn beantwoord ik die graag. Ik ga geen uitgebreide review zitten schrijven, vandaar mijn voorstel om vragen te beantwoorden. :)

LET OP: De specificaties vermeld op de websites van tweakers en mediamarkt kloppen niet (!). De specificaties zijn zoals vermeld op de site van ASUS:
G15 spec sheet
Hey, thanks voor de update!

Ik heb zelf inmiddels gekozen voor de ASUS ROG Strix G17 g713qr-hg022t, welke vandaag is binnengekomen. Tot nu toe erg blij mee, de hardware is iig een stuk sneller dan wat ik had en ik kan zowaar Windows op 4K resolutie gebruiken zonder haperingen :P

Misschien dat iemand anders jouw ervaringen nog goed kan gebruiken, het lijkt me nogsteeds een prachtige laptop, die Zephyrus G15, maar na wikken en wegen was het voor mij die extra 400 niet waard. Nu zit ik wel met een "KIJK IK BEN EEN GAMER, OMG RGB!!!" laptop opgescheept, maar daar moet ik dan maar even overheen stappen.

Geniet nog van je laptop! Ik hoop dat ik hetzelfde kan doen.

Thanks voor de hulp!

EDIT: By the way, ook de specs van de ASUS ROG Strix G17 g713qr-hg022t staan niet overal goed vermeld. Zo zie ik dat de bol.com listing een 144hz scherm aangeeft, terwijl er toch echt een 300hz paneel in zit. Echt apart dat de specs niet overal hetzelfde zijn. Kijk vooral naar de specs op de website van ASUS ROG zelf, die kloppen 100%.

[Voor 10% gewijzigd door Verif op 11-02-2021 20:02]

• FreakyPrince
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-04-2021
Verif schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:59:
[...]

Hey, thanks voor de update!

Ik heb zelf inmiddels gekozen voor de ASUS ROG Strix G17 g713qr-hg022t, welke vandaag is binnengekomen. Tot nu toe erg blij mee, de hardware is iig een stuk sneller dan wat ik had en ik kan zowaar Windows op 4K resolutie gebruiken zonder haperingen :P

Misschien dat iemand anders jouw ervaringen nog goed kan gebruiken, het lijkt me nogsteeds een prachtige laptop, die Zephyrus G15, maar na wikken en wegen was het voor mij die extra 400 niet waard. Nu zit ik wel met een "KIJK IK BEN EEN GAMER, OMG RGB!!!" laptop opgescheept, maar daar moet ik dan maar even overheen stappen.

Geniet nog van je laptop! Ik hoop dat ik hetzelfde kan doen.

Thanks voor de hulp!

EDIT: By the way, ook de specs van de ASUS ROG Strix G17 g713qr-hg022t staan niet overal goed vermeld. Zo zie ik dat de bol.com listing een 144hz scherm aangeeft, terwijl er toch echt een 300hz paneel in zit. Echt apart dat de specs niet overal hetzelfde zijn. Kijk vooral naar de specs op de website van ASUS ROG zelf, die kloppen 100%.
Hey Verif,

Ik ben héél erg blij dat u precies dezelfde zoektocht hebt als ik.. Ik werk volop met het Adobe Pakket en wil ook tijdens de vrije tijd wat gamen... Ik had de Asus Rog Strix scar 17 in gedachten en zie dat jij deze hebt. Wat vind je ervan en hoe is je ervaring met de adobe programma's?

Thnx!

• Verif
FreakyPrince schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 05:03:
[...]

Hey Verif,

Ik ben héél erg blij dat u precies dezelfde zoektocht hebt als ik.. Ik werk volop met het Adobe Pakket en wil ook tijdens de vrije tijd wat gamen... Ik had de Asus Rog Strix scar 17 in gedachten en zie dat jij deze hebt. Wat vind je ervan en hoe is je ervaring met de adobe programma's?

Thnx!
Hi,

Ik ben er tot nu toe hartstikke tevreden over. De performance is echt enorm goed, en ook t Adobe pakket kan ie zonder problemen aan.

Het scherm van de laptop is voor mij nog verrassend goed, vind het zelf heel fijn om de laptop even te verplaatsen en bijv. eSports titels op 300hz te spelen op t laptop scherm.

Afgelopen week begon ik wat audio issues te krijgen, maar heb gisteren even een nieuwe installatie van Windows gedaan en de issues zijn weer weg, dus het was een software issue.

Wat wel iets is om op te letten is dat je een USB-C naar HDMI/DP kabel nodig hebt wil je er het meeste uithalen met een extern scherm. De USB-C poort op de achterkant zit rechtstreeks op de GPU aangesloten, de HDMI poort loopt via de iGPU wat voor een (kleine) performance loss zorgt.

Als je nog specifieke vragen hebt, hoor ik t wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee