Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor mijn opleiding. Hiervoor moet ik regelmatig programma's uit het Adobe pakket draaien, en verder relatief simpele programma's als VSCode en dergelijke. In mijn vrije tijd zal ik er wat gaming op willen verrichten, en hoop vooral een klein beetje toekomst bestendig te zijn. Single player games zal ik wss op mijn console blijven spelen, maar multiplayer games als Rust en Warzone zou ik op PC spelen. De standaard PC games (CSGO, Valorant, League, Minecraft etc.) komen ook langs, maar dat zal geen probleem zijn.
Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk niet meer dan €2500 uitgeven, maar zou hier overheen kunnen mocht dit het echt waard zijn. Ik wil geen premium betalen op de adviesprijs vanwege de slechte beschikbaarheid atm. Uiteraard mag het ook (ruim) onder de €2500 maar dat zal lastig worden met mijn wensen.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe ziet het er voorlopig naar uit dat ik veel vanuit huis zal werken, en is portabiliteit op korte termijn niet belangrijk. Echter hopen we allemaal dat dit niet voor altijd zo zal blijven, dus het is wel fijn als het geen enorm bakbeest is dat vele kilo's weegt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor laptops van alle merken, maar ik heb wel aardig wat voorkeuren betreft de laptop en zijn features. Hierbij een lijstje van dingen die in mijn ogen belangrijk zijn. Ik snap goed dat er wellicht geen laptop is die aan alle wensen voldoet, dus ik geef een score (1 t/m 10) mee die aangeeft hoe belangrijk ik het vind.
De laptop zal gebruikt worden voor mijn opleiding. Hiervoor moet ik regelmatig programma's uit het Adobe pakket draaien, en verder relatief simpele programma's als VSCode en dergelijke. In mijn vrije tijd zal ik er wat gaming op willen verrichten, en hoop vooral een klein beetje toekomst bestendig te zijn. Single player games zal ik wss op mijn console blijven spelen, maar multiplayer games als Rust en Warzone zou ik op PC spelen. De standaard PC games (CSGO, Valorant, League, Minecraft etc.) komen ook langs, maar dat zal geen probleem zijn.
Wat is je budget?
Ik wil eigenlijk niet meer dan €2500 uitgeven, maar zou hier overheen kunnen mocht dit het echt waard zijn. Ik wil geen premium betalen op de adviesprijs vanwege de slechte beschikbaarheid atm. Uiteraard mag het ook (ruim) onder de €2500 maar dat zal lastig worden met mijn wensen.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe ziet het er voorlopig naar uit dat ik veel vanuit huis zal werken, en is portabiliteit op korte termijn niet belangrijk. Echter hopen we allemaal dat dit niet voor altijd zo zal blijven, dus het is wel fijn als het geen enorm bakbeest is dat vele kilo's weegt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor laptops van alle merken, maar ik heb wel aardig wat voorkeuren betreft de laptop en zijn features. Hierbij een lijstje van dingen die in mijn ogen belangrijk zijn. Ik snap goed dat er wellicht geen laptop is die aan alle wensen voldoet, dus ik geef een score (1 t/m 10) mee die aangeeft hoe belangrijk ik het vind.
- Het hebben van een Display Out mogelijkheid is een absolute must!
- Zoals in de titel aangegeven, ben ik op zoek naar een laptop die echt de nieuwste high-end mobile CPU en GPU gebruikt. RTX3000 series is wat dat betreft vrijwel een must, en ik zie ook geen reden om niet voor een AMD Ryzen 9 te gaan.
- Wanneer ik thuis ben, gebruik ik mijn laptop als main computer. Ik sluit er een extern scherm op aan. Het scherm waarop de laptop wordt aangesloten betreft een 4K/60hz scherm met HDMI/DP. Mijn huidige laptop (i7-7700HQ + GTX1060) werkt niet fijn, en Windows in 4K gaat al niet van een leien dak. Ik zou dus het liefst een laptop kopen die hier geen moeite mee heeft, en dus idealiter gewoon 4K aan kan in de meeste scenario's en programma's. In games is een 4K resolutie geen eis, maar ik hoop dat het met DLSS wellicht mogelijk is. 9/10.
- Hoewel ik er ook zeker op zal gamen, blijft het gebruik voor mijn opleiding het middelpunt. Hierom wil ik eigenlijk niet besparen op de processor, ik hoop een laptop te kopen die echt een hele lange tijd goed genoeg blijft om het Adobe pakket zonder haperen te kunnen gebruiken. 9/10.
- Ik hoop de laptop dus op een gegeven moment weer mee te nemen naar de Hogeschool, en dan wil ik niet dat er een luidruchtig toetsenbord op zit. Een toetsenbord dat mechanisch is of het imiteert zal vast fijn gamen en typen, maar als dit herrie maakt dan heb ik het liever niet. 7/10.
- Ik merk dat mijn huidige laptop het niet meer lekker trekt allemaal. Het liefst heb ik een laptop die op relatief korte termijn (max. 1 tot 1.5 maand) binnen kan zijn. 7/10.
- Wanneer ik weer met de laptop op pad ga, is het fijn als er een fatsoenlijk scherm in zit voor de programma's die ik eerder heb genoemd. Ook kleurweergave is hierbij een belangrijk punt. Ik hoef wat dat betref geen razendsnel scherm, ik zal hoogstwaarschijnlijk zelden op het scherm gamen, dat doe ik met het externe scherm. 6/10.
- Al die gaming poespas qua uiterlijk vind ik niets, dus hoe cleaner hoe beter. 4/10.
- Zou mooi zijn als ie niet heel luidruchtig is, maar ik snap dat dit vaak niet te voorkomen is bij gaming laptops. 3/10.
- https://tweakers.net/pric...s-g15-ga503qr-hq017t.html
Ik neig op dit moment behoorlijk naar dit model, maar kan weinig ervaringen vinden. Ik weet dat de TGP niet ideaal is, maar ik vind het lastig inschatten hoe veel verschil dit maakt t.o.v. de laptops hieronder. - https://tweakers.net/pric...ix-g15-g513qr-hf012t.html
- https://tweakers.net/pric...car-17-g733qr-hg014t.html
[Voor 6% gewijzigd door Verif op 06-02-2021 21:58]