Excel: Weet iemand hier een formule voor?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1802
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-11-2021
Goedenavond allen,

Ik probeer een template te maken in Excel, waarbij ik drie tabbladen heb. Ik kan helaas niet de gegevens laten zien die ik normaal gebruik, dus ik heb even random cijfers en datums ingetikt.

In tabblad 1 staan contractnummers in kolom A die ik via een lijst heb importeerd en in dit tabblad heb gezet. Ik kolom B staan start datums van deze contractnummers, die ik via verticaal zoeken uit het tweede tabblad haal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pYLF46g4c7FYVdso2w4dpZBhbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IteAzkfC8zc4YphboeVW8fEb.jpg?f=fotoalbum_large

In tabblad 2 wordt een tweede geimporteerde lijst gezet, waar o.a. de contractnummers met startdatums staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faz4glBh7VoOzhJ4VzLYQVWMU8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3mZIrquEhXKtyNwHqnkqzRj.jpg?f=fotoalbum_large

In tabblad 3 wil ik de contractnummers hebben die als het ware in de toekomst liggen. Ik heb hier een cel ingevuld waar "Datum van vandaag:" staat, met daarnaast een cel die ingevuld kan worden met de desbetreffende datum van die dag (ter voorbeeld 06-02-2021 gepakt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDLBbmN8Ah4HiPODcFC1DL2sZDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqPVpXBKS7jzvuhkq8FShB5E.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: Ik wil een formule maken in tabblad 3, die gekoppeld is met de contractnummers en start datums in tabblad 1. Hierdoor wil ik automatisch in tabblad 3 de contracten en de toekomstige datums (T.o.v. de ingevulde datum van vandaag) krijgen. Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? Zo ja, is er iemand die weet hoe ik dit kan doen?

Het zou mij erg helpen! :)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Excel 2016

PS: Ik ben nieuw hier, dus mocht iemand op -of aanmerkingen hebben over mijn topic en de plaatsing hiervan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:14

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. Je weet dat je met de toets 'printscreen' een afbeelding van je scherm kan maken? ;)

Ik zou het als volgt aanpakken: in tabblad 1 een kolom toevoegen waarin je bepaalt of een contract in de toekomst ligt, vervolgens een draaitabel maken op de data en filteren op de toekomstige contracten, aan de hand van de nieuwe kolom die je hebt gemaakt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je de datum van vandaag in het derde blad kunt krijgen dan kan dit ook met een datum in de toekomst. Je moet alleen bepalen hoe ver die in de toekomst moet liggen. Je kunt bijvoorbeeld deze formule gebruiken voor een datum over 5 dagen:
code:
1
=TODAY()+5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waarom zet je niet een filter op tabblad 2?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Of gewoon met if ((tab1b) (of hoe schrijf je het ook al weer exact) > tab3f2,a,0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1802
Lustucru schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:49:
Waarom zet je niet een filter op tabblad 2?
Het is inderdaad het makkelijkste om de kolom met datums gewoon van oud naar nieuw te sorteren. Ik vind het alleen mooier als hij het automatisch invul. Daarnaast ben ik ben hobbymatig de laatste tijd een beetje Excel aan het ontdekken, dus om nieuwe formules of trucjes te leren is altijd mooi meegenomen. Ik wist tot een week geleden niet eens wat verticaal zoeken was. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1802
Bedankt allemaal! Ik ga ze vandaag ff uitproberen. Mochten er nog meer mensen iets weten, schroom niet om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1802
Ik krijg het helaas nog niet voor elkaar. Het is wel gelukt om een =ALS formule toe te passen om als het ware te bepalen of een datum in de toekomst ligt of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHUEMU1xvmkjfFl8TXxT85MRL8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0HhgDRwUAVJmysVudb4xhg8.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaat er geen formule of optie dat wanneer een regel bijvoorbeeld voldoet aan het woord "Toekomst", Excel de regel kopieert en de regel met het nummer en de datum (alleen de datums die dus in de toekomst liggen) plakt onder tabblad 3?
In mijn hoofd klinkt het allemaal makkelijker dan dat het te vertalen is naar een formule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Er zijn geen forumules die kopieren en plakken naar een andere locatie. Een formule wijzigt alleen de cel waar de formule in staat. Wat je wilt is mogelijk met een vrij complexe matrixformule of met vba, maar geen van beide methodes raad ik je in dit stadium aan.

Je hebt mi twee mogelijkheden:
- maak je bereik op als tabel en filter op kolom F of
- maak gebruik van een draaitabel zoals @g0tanks al aandroeg.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:33
Of gebruik 'dynamic array' formule FILTER.
Hiermee kan wat jij wilt, maar dan moet je wel over de nieuwste Excel beschikken.
Pagina: 1