Toon posts:

Vraagje over effect locatie router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• narmacil
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-01-2022
Beste mensen,

Sinds een tijdje woon ik in een nieuwbouwappartement waar de muren zodanig dik en massief zijn dat ik op mijn kamer nagenoeg nog nooit een consistent wifi-signaal heb ontvangen. Ik wil dit graag verbeteren, door een router op de koelkast te plaatsen. Ik heb een plaatje met overzicht van het huis gemaakt, waarbij de dikke strepen de dikke muren zijn.

Mijn slaapkamer is de ruimte rechtsboven, het rode vierkant is mijn bureau waar mijn computer zich bevind en waar ik nu meestal met een hotspot via de telefoon werk. Dat is een erg dure oplossing aan het worden. Het groene bolletje in het midden is waar onze modem-router (Connector van Ziggo) zich bevindt. In de huiskamer heb ik dan ook altijd goed bereik en eigenlijk nooit ergens last van. Het roze-paarse driehoekje is een TV/telefoon aansluiting, maar deze zit zeg maar niet in 'mijn' kamer, waardoor ik daar geen extra modem-router kan plaatsen. Het rode kruisje dat tussen de driehoek en het bolletje staat is de plek van onze koelkast, mijn huurbaas zei dat het handig was om daar een router (of de modem-router zelf) daar te plaatsen, omdat het wifi signaal dan minder ver door de dikke muur heen hoefde te gaan. Mijn vraag is nu of dat klopt, als ik een router van goede kwaliteit daar plaats (aangesloten op de modem-router in de meterkast), kan ik dan echt wifi hebben in mijn slaapkamer? Of word het signaal dan nog steeds te veel geblokkeerd?

Alvast bedankt voor jullie tijd en groetjes!

Alle reacties

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 20:06
Waarschijnlijk is een goed access point (of router) op de koelkast wel een betere optie dan wat je nu hebt.

Alternatief: Is het niet mogelijk om vanaf je modem een kabel naar het paarse driehoekje te krijgen? Is er in de buurt van het modem nog een tv/telefoon-aansluiting, bijvoorbeeld?

Anders kun je misschien ook een keer een powerline adapter proberen, vanaf het modem naar je pc. Dat werkt in sommige gevallen best goed.

2430Wp ZW

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:37
als ik die ruimtes zo zie lijkt het me sterk dat je te ver van het modem af zit
je zou dit kunnen bekijken met een app'je zoals bv wifi analyzer (android) of acrylic wifi home (pc)

doe is een meting, is je wifi beter dan rssi -60 zou dat voldoende moeten zijn voor een sterk signaal
wat het ook ineens aangeeft is hoeveel mensen er ook nog op jouw frequentie zitten

wel nefast voor wifi is dat je het wegdoet van alle vormen van metaal, dus als je deze op de koelkast zet, zet je hem juist op een metalen kast ... dus zet er nog een doos tussen ...
bij voorkeur blijft wifi minima 50cm weg van iets metaal, maar das vaak niet mogelijk , zelfde verhaal met een radiator, radiators zijn water + metaal dus zeer negatief voor je wifi

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoe is de wifi ontvangst in de kamer tegenover de woonkamer? (De kamer waar het paarse driehoekje staat)
Als het wifi signaal daar redelijk of goed is, betekent het dat de dunne wanden je wifi signaal niet zo sterk dempen. Dan kun je eventueel wegkomen met een AP in de hal naar je werkkamer. Zelfs het verplaatsen van je modem naar de koelkast kan dan uitkomst bieden.
Als de wifi in die kamer ook slecht is, ontkom je er niet aan om in elke ruimte waar je wifi nodig hebt, een AP neer te zetten. De AP's bij voorkeur bedraad aansluiten, als het niet anders kan via powerline

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 15:50
Bij Wifi geld maar 1 ding: meten = weten. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Afhankelijk van het type muur kan ook een plaatsing van Router of AP op de koelkast niet het gewenste resultaat bieden. Dan speelt ook nog budget een rol en eventuele interferentie van andere bronnen.

Standaard tip #1: koop zelf 1 goede router of access point. Unifi is heel erg goed, maar vergt wel wat kennis en tijd. Netgear Orbi is wat meer plug & play.

Als ik je een tip mag geven: schaf één lange netwerkkabel aan van een meter of 10. Dan kun je een router of AP op verschillende plekken even weg leggen dan met je telefoon of laptop het signaal meten. Dan kun je snel genoeg zien wat een geschikte plek is. Ja, het kost wat moeite, maar elk huis/appartement is anders met wifi.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 20:06
Voor deze TS zou ik zeker geen Unifi aanraden. Eerder Asus RT-AC.

2430Wp ZW

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou er serieus tijd in steken om toch een kabel neer te leggen appartementen en wifi is gewoon lastig. Je kan wel een AP neerzetten die harder gaat roepen maar je PC gaat dat niet doen. Het gevolg kan zijn dat je buren ook een AP neerzetten die harder roept etc... Gevolg iedereen heeft uiteindelijk k... wifi. Met wat moeite kan je een kabel netjes leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• narmacil
S0epkip schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:36:
Waarschijnlijk is een goed access point (of router) op de koelkast wel een betere optie dan wat je nu hebt.

Alternatief: Is het niet mogelijk om vanaf je modem een kabel naar het paarse driehoekje te krijgen? Is er in de buurt van het modem nog een tv/telefoon-aansluiting, bijvoorbeeld?

Anders kun je misschien ook een keer een powerline adapter proberen, vanaf het modem naar je pc. Dat werkt in sommige gevallen best goed.
Ja er waren veel opties mogelijk! Vandaar dat ik het hier even wou navragen. Ik was zelf sceptisch over die Powerline adapters omdat ik er weinig goeds over gelezen had. Naar aanleiding van je bericht hier toch een paar aangeschaft van TP Link, mocht het niet werken zou ik ze altijd kunnen retourneren. Heb ze net aangesloten en wonder boven wonder is het probleem opgelost: heb nu al heel de dag niet naar de hotspot hoeven grijpen. Vanavond eens kijken of de verbinding ook consistent blijft tijdens het gamen, maar ik heb er voor nu wel vertrouwen in. Schrijvende vanaf mijn PC in slaapkamer: bedankt :)

• narmacil
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:08:
Hoe is de wifi ontvangst in de kamer tegenover de woonkamer? (De kamer waar het paarse driehoekje staat)
Als het wifi signaal daar redelijk of goed is, betekent het dat de dunne wanden je wifi signaal niet zo sterk dempen. Dan kun je eventueel wegkomen met een AP in de hal naar je werkkamer. Zelfs het verplaatsen van je modem naar de koelkast kan dan uitkomst bieden.
Als de wifi in die kamer ook slecht is, ontkom je er niet aan om in elke ruimte waar je wifi nodig hebt, een AP neer te zetten. De AP's bij voorkeur bedraad aansluiten, als het niet anders kan via powerline
In de kamer met paarse driehoek was de wifi altijd uitstekend. Er staat daar ook een tv die is aangesloten op een Xiaomi Box die eigenlijk alles zonder bufferen afspeelt. Voor nu had ik toch zo een set Powerline adapters gekocht, meer met het idee van: ik wil toch echt uit kunnen sluiten dat zo'n eenvoudige oplossing niet werkt. Maar voor nu werken ze eigenlijk heel goed en ben ik positief verrast. Geen haperingen en mijn wifi valt hier niet meer uit. Ik ga vanavond nog wat online games spelen en als dat ook zonder problemen verloopt heb ik (hopelijk) een permanente oplossing nu.

P.S. ik dacht zelf dat Powerline niet zou werken door de vele slechte reviews erover en omdat ik dus in nieuwbouw woon. De modem-router staat nu nog steeds in de meterkast met daar ook de Powerline adapter en dan een adapter extender in mijn kamer.

• narmacil
Frogmen schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:03:
Ik zou er serieus tijd in steken om toch een kabel neer te leggen appartementen en wifi is gewoon lastig.
Voor nu is het verholpen met Powerline adapters. Na alle slechte reviews ben ik er erg van onder de indruk hoe sterk/consistent het signaal nu in mijn kamer is. Normaal valt de wifi om de haverklap uit (als ik al bereik heb...), maar heb nu al de hele dag gewoon kunnen werken/streamen/surfen. Vanavond nog een spelletje spelen en als dat goed gaat dan hou ik ze, mocht dat niet zo zijn gaan ze weer terug naar de winkel. Maar inderdaad.. als de adapters op lange termijn geen uitkomst meer bieden zal ik inderdaad naar serieuzere oplossingen moeten kijken.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:14
Hoezo zijn je muren zo dik dan? Als het goed is dan zijn je binnenmuren gewoon van cellenbeton toch? Ik dacht dat ze tegenwoordig niet meer zulke dikke muren bouwden.

Tevens is het ook de vraag hoeveel interferentie je hebt. Als er nog 2 andere flats om je heen staan, dan is Wifi nogal een uitdaging. Zeker met een 2.4Ghz netwerk

Don'ts:
- Powerline meuk: Introduceert nog meer interferentie. Buren zullen heel "blij" met je zijn.
- Repeaters of draadloze mesh netwerken:. Krijg je alleen maar hoofdpijn mee, want bij interferentie vererger je dit probleem.
- Ga niet klakkeloos zomaar hardware ergens neerzetten met standaard instellingen(100% zendkracht, automatische kanalen).

Zoals men eerder suggereerde in de bovenstaande posts is het plaatsen van AP's prima. Daarbij kan je kijken of je op 5Ghz kan instellen. Binnen een woonhuis is dit ideaal, want 5Ghz is minder penetrerend dus minder interferentie. Aan de andere kant heb je waarschijnlijk 2 AP's nodig hiervoor vanwege dezelfde reden.

Wil je al je netwerkproblemen de nek omdraaien dan zeg ik meteen Unifi.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

com2,1ghz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:06:
Hoezo zijn je muren zo dik dan? Als het goed is dan zijn je binnenmuren gewoon van cellenbeton toch? Ik dacht dat ze tegenwoordig niet meer zulke dikke muren bouwden...
In een flatgebouw heb je toch dragende muren nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• com2,1ghz
Brahiewahiewa schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:07:
[...]

In een flatgebouw heb je toch dragende muren nodig
Dat zijn ook vaak de buitenste muren. Mijn zusje woont in een appartement uit 2012 van 120m2 en die heeft ook geen dragende muren.
Onlangs voor een maat zijn nieuwbouwwoning(2020) netwerkkabels getrokken en waren ook alleen de buitenste muren dragend vandaar.

Ik kan het mis hebben hoor.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@narmacil Het probleem met powerline is vooral dat het nu perfect kan werken en zomaar ineens niet meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ijske
com2,1ghz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:06:

Wil je al je netwerkproblemen de nek omdraaien dan zeg ik meteen Unifi.
dikke statement dat Unifi alle problemen kan oplossen... woon je centrum amsterdam met 80 zichtbare wifi's lost Unifi je probleem op ?

we weten nu nog steeds niet of het interferentie is, of gewoon een gebrek aan bereik ... overal random zenders gaan bijgooien maakt het op lange termijn alleen maar moeilijker

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

com2,1ghz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Dat zijn ook vaak de buitenste muren. Mijn zusje woont in een appartement uit 2012 van 120m2 en die heeft ook geen dragende muren.
Onlangs voor een maat zijn nieuwbouwwoning(2020) netwerkkabels getrokken en waren ook alleen de buitenste muren dragend vandaar.

Ik kan het mis hebben hoor.
In flatgebouwen kan van alles. Buitenmuren hier zijn van isolatieschuim op gipsplaat, je kunt van buiten letterlijk een gat erin prikken met je vinger. Binnenmuren van voor naar achter (niet zijmuren, maar daadwerkelijk midden in onze woning) zijn bijna 50cm dik, aangezien ze 11 verdiepingen er bovenop moeten dragen, plus nog een klein dwarsmuurtje van even dik beton om te zorgen dat die hoge muren niet omklappen. Oh, en vloer van 1e verdieping is ook nog extra dik beton, want vroeger een binnenstraat 8)7

Lukt me toch om beide verdiepingen aan beide kanten van de draagmuur prima te dekken met twee goedgeplaatste AP's.

Dat is voor TS ook clou: goedgeplaatst. WiFi moet je als licht zien. Schijn in een donkere huis een zaklamp vanaf de AP/modem/router, dan zie je waar dekking optimaal is en waar het donker blijft. Ik vermoed (meetwaardes zouden topics als dit zoveel simpeler maken...) dat de muur direct achter de modemrouterAP een groter probleem is dan de muur van de slaapkamer zelf. ModemrouterAP een stuk naar links verplaatsen zou allicht al veel helpen.

Maar goed, het lijkt met een PLC-setje acceptabel dus TS zonder zich te verdiepen in het probleem voor nu tevreden. Kijk er alleen niet gek van op als dat eens in de zoveel tijd fout gaat door verstoringen op het stroomnet...

Soittakaa Paranoid!

• com2,1ghz
ijske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:41:
[...]

dikke statement dat Unifi alle problemen kan oplossen... woon je centrum amsterdam met 80 zichtbare wifi's lost Unifi je probleem op ?

we weten nu nog steeds niet of het interferentie is, of gewoon een gebrek aan bereik ... overal random zenders gaan bijgooien maakt het op lange termijn alleen maar moeilijker
Dat is juist het mooie aan Unifi, daar is het diagnose stellen en configureren een stuk makkelijker mee.
En ik kan bevestigen dat in centrum amsterdam je die shit mee kan oplossen.
Daar waarbij een Netgear R7800 iedere meter dat ik naar achteren liep met de laptop de snelheid ging halveren, had de Unifi daar geen last van op 2.4 GHz.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

com2,1ghz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:05:
[...]

Dat is juist het mooie aan Unifi, daar is het diagnose stellen en configureren een stuk makkelijker mee.
En ik kan bevestigen dat in centrum amsterdam je die shit mee kan oplossen.
Daar waarbij een Netgear R7800 iedere meter dat ik naar achteren liep met de laptop de snelheid ging halveren, had de Unifi daar geen last van op 2.4 GHz.
Om Scotty te citeren: ye cannae change t' laws o physics

UniFi is geweldig spul (ik heb het zelf ook hangen, 2x UAP AC Pro), maar als je met UniFi significant betere resultaten haalde dan met een R7800 (zo ongeveer best presterende alleenstaande router/AP die er is, op het werk gebruik ik twee voor tests), dan stond iets verkeerd op de R7800 (40MHz kanalen in 2.4GHz misschien? Of half ipv vol overlappend)

Je gaat bij echt volle lucht (probeer in A'dam eens hoek van Kerkstraat en Vijzelstraat... zelfs in de 5GHz nauwelijks een gaatje om te zenden te vinden) ook met UniFi niet magisch airtime scheppen waar er gewoon niets meer is.

UniFi is net zo goed aan max 100mW zendvermogen gebonden en werkt in dezelde 13 kanalen. Qua prestaties, zowel bij volle als lege lucht is een UAP AC Pro goed te vergelijken met een Netgear R7000. Waar UniFi inderdaad beter in is, is tonen wat er om je heen gebeurt, en veel meer knopjes geven om aan te draaien. Maar om nu een stuk hardware van minimaal EUR 75 aan te raden puur om diagnose te stellen terwijl a) waarschijnlijk rondlopen met InSSIDer/WiFi Analyzer voor EUR 0 een groot deel van antwoord zou leveren en b) TS sowieso al tevreden is met zijn gekozen oplossing, is zacht gezegd overkill.

[Voor 7% gewijzigd door dion_b op 08-02-2021 20:16]

Soittakaa Paranoid!

• ijske
nou wat @dion_b zegt...

enige wat ik nog toe te voegen heb.. als je powerline's voldoende zijn, zet dan de wifi van je modem liefst uit..
vergelijk het n beetje met zn allen in de gang gaan schreeuwen, dan versta je helemaal niemand meer ;)

• narmacil
dion_b schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:53:
[...]

In flatgebouwen kan van alles. Buitenmuren hier zijn van isolatieschuim op gipsplaat, je kunt van buiten letterlijk een gat erin prikken met je vinger. Binnenmuren van voor naar achter (niet zijmuren, maar daadwerkelijk midden in onze woning) zijn bijna 50cm dik, aangezien ze 11 verdiepingen er bovenop moeten dragen, plus nog een klein dwarsmuurtje van even dik beton om te zorgen dat die hoge muren niet omklappen. Oh, en vloer van 1e verdieping is ook nog extra dik beton, want vroeger een binnenstraat 8)7

Lukt me toch om beide verdiepingen aan beide kanten van de draagmuur prima te dekken met twee goedgeplaatste AP's.

Dat is voor TS ook clou: goedgeplaatst. WiFi moet je als licht zien. Schijn in een donkere huis een zaklamp vanaf de AP/modem/router, dan zie je waar dekking optimaal is en waar het donker blijft. Ik vermoed (meetwaardes zouden topics als dit zoveel simpeler maken...) dat de muur direct achter de modemrouterAP een groter probleem is dan de muur van de slaapkamer zelf. ModemrouterAP een stuk naar links verplaatsen zou allicht al veel helpen.

Maar goed, het lijkt met een PLC-setje acceptabel dus TS zonder zich te verdiepen in het probleem voor nu tevreden. Kijk er alleen niet gek van op als dat eens in de zoveel tijd fout gaat door verstoringen op het stroomnet...
Naast de kamer waar de modem staat zijn nog 2 kamers hier wonen nog 2 huisgenoten en ik heb het hun nagevraagd maar ze zeggen beiden geen last te hebben van slechte verbindingen. Voor hun dagelijkse bezigheden moeten ze soms de hele dag Zoomen en ook daar hebben ze nooit last van haperingen enz. Mijn schoonvader zei ook iets van dat ik een soort van diagonaal gepositioneerd zit t.o.v. de modem en dat het signaal daardoor een langere afstand door die dikke muur heen moet ofzo? Weet niet of dat waar is maar zou misschien wel die rariteiten verklaren.

Op lange termijn zou een andere oplossing wellicht meer stabiliteit bieden. Zoals een kabel trekken, maar het ontbreekt mij daarvoor de kennis waardoor ik waarschijnlijk iemand zou moeten inhuren. Voor nu waren die adapters daarom misschien ook een financieel aantrekkelijke oplossing. M.b.t. die kabel trekken vroeg ik mij nog af of zo'n internetkabel per se door een loze leiding heen moet of dat die ook naast elektriciteit kan lopen? Ik heb voor de zekerheid nog de bouwtekening van dit appartement aangevraagd bij de gemeente, maar voor zover wij weten (en huurbaas idem) zijn er geen loze leidingen naar deze slaapkamer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee