Toon posts:

Het moederbord van mijn airco is door zeelucht aangetast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• paul87400
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-03-2022
Mijn vraag: Het moederbord van mijn airco (buitenunit) is door zeelucht aangetast (volgens de reparateur ) en nu functioneert de airco niet meer. De reparateur zegt dat ik maar een nieuwe airco moet kopen. Is er echt niks meer aan te doen? Hoe kan ik het moederbord beschermen, dat gebeurt natuurlijk weer.

Bedankt, Paul
...

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is dit alle info die we krijgen?
Geen foto's?
Wat is er kapot?
Heb je het moederbord al losgeschroefd?
Foto?

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jaaap schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:23:
Is dit alle info die we krijgen?
Geen foto's?
Wat is er kapot?
Heb je het moederbord al losgeschroefd?
Foto?
En hoe oud is die :?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bij aanschaf van de nieuwe meteen demonteren, moederbord coaten met Urethan71 printplaatlak.Uiteraard wel de stekkercontacten e.d. even netjes afplakken vantevoren.
O.a. wel te vinden bij de betere electronica componenten winkels zoals Conrad, RS Components, Reichelt, etc.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• paul87400
De binnenunit doet het gewoon, alleen als ik op koelen druk, wordt de temperatuur niet verlaagd en gebeurt er buiten niks. Normaal moet daar de ventilator gaan draaien. Er zit genoeg gas op druk in. Van buiten zie je niks.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dit is trouwens niet echt iets voor het PMG subforum, dat is specifiek voor computers.

Maargoed, ik neem aan dat de monteur heeft bedoeld te zeggen dat de printplaat gecorrodeerd is. Dat los je niet zomaar even op als leek.
Mocht je met een soldeerbout overweg kunnen, dan kan je de corrosie wel weg poetsen met printplaat cleaner of sterke alcohol en kijken waar de printbaantjes onderbroken zijn. Daar krab je dan wat van de lak weg die er meestal op zit en dan maak je kleine soldeerbruggetjes. Ontzettend pokkewerk om te doen, heel tijdrovend.
Daarom zegt hij waarschijnlijk ook dat vervangen verstandiger is. Hij kan niet garanderen dat het blijft werken na zo'n reparatie en zijn arbeidsuren zijn waarschijnlijk veel duurder dan de aanschaf van een nieuwe unit.

Je kan het zelf proberen als je dat aan durft. Daarna goed in de Urethan71 zetten. Hopelijk heb je er dan weer een tijdje lol van.
Een soldeerboutje, rolletje tin, wat stukjes draad, busje printcleaner/alcohol, paar busjes Urethan71 en een hobbymesje zal je in materiaal eens 50 euro kosten ofzo. En dan twee dagen van je vrije tijd.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 10:15
Je kan bij de airco fabrikant informeren of de control unit of het printplaatje los te koop is.
Maar je post hier echt veel te weinig informatie om echt nuttig advies te geven.

TheS4ndm4n#1919

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 23:53
De besturingsprint is niet als vervangend onderdeel te koop? Is veel goedkoper dan een nieuwe airco. Er zal heus wel iets stuk zijn, ga dan maar zoeken. Zonder foto's van de print kan niemand ook maar iets zinnigs zeggen hierover. Kans bestaat dat bijvoorbeeld de aansluiting van de compressor op de print weg gerot is door agressieve zeelucht. Nieuwe connector erop solderen en klaar. Voor mij vrijwel dagelijkse kost. Laatst nog een print van Kone liften, die verzorgt oa noodstroom in de cabine. Print stuk was de melding....€750 materiaal, €150 montage.
Tijdens onderhoud heeft de monteur de print eruit gehaald, ik de connector vervangen en alles werkt weer. Totale uurtarief was net €200 van beide techneuten.
Kunt de printplaat ook naar mij opsturen, na foto's, en doe ik de reparatie

• paul87400
Het is een airco van 2 jaar oud en in totaal misschien 5 uur gebruikt. Hij staat in ons winterverblijf in Spanje, alles was goed tot we het weer eens keer gingen proberen. De binnen en buitenunit zien er als nieuw uit, ook aan de printplaat zie ik niks.

• paul87400
De nieuwe printplaat gaat € 500 kosten, voor een airco nieuw van totaal € 350. Het zijn 2 aircos met beide hetzelde gebrek
.

• paul87400
Dat opnieuw solderen van van printbaantjes heb ik wel vaker gedaan, maar ik kon op de printplaat niets zien behalve een wat doffer uiterlijk. Ik zal ze weer uit de buitenunit monteren en er weer eens goed naar kijken. Als ik geen fout zie, zal ik ze wel opsturen naar ramon 73. Heb ik wel een adres nodig.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Wonen & Verbouwen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 10:15
paul87400 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:42:
Het is een airco van 2 jaar oud en in totaal misschien 5 uur gebruikt. Hij staat in ons winterverblijf in Spanje, alles was goed tot we het weer eens keer gingen proberen. De binnen en buitenunit zien er als nieuw uit, ook aan de printplaat zie ik niks.
Als je hem in 2 jaar tijd 5 uur hebt gebruikt. Is een airco dan wel nodig?
Elektronica buiten (lange tijd) uit laten staan levert gegarandeerd problemen op. Je krijgt condensatie op de printplaten. En zeker in de buurt van zee roest het dan heel snel weg. En bij een airco van €350 verwacht ik niet dat ze er veel aan hebben gedaan om dat te voorkomen.

Wat ik daar zelf aan doe (elektronica op schepen) is een klein verwarmingselement met een thermostaatje inbouwen bij de printplaten. De thermostaat staat op 3 graden boven de buitentemperatuur. En het elementje zelf is 5-35 Watt (afhankelijk van hoe groot de behuizing is). Dat voorkomt dat je condensatie krijgt door een dalende temperatuur.

Maar voor je huidige unit is dat al te laat dus.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee