Toon posts:

Geen opstartschijf gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dhdjsns
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 11-02 19:41
Voor ongeveer een week lang geeft mijn computer geen beeld. Ik heb geprobeerd een nieuwe videokaart en psu te installeren maar toen kreeg ik een "er is geen opstartschijf gedetecteerd of er is een fout opgetreden met de schijf" error. Ik weet niet meer waar het aan ligt. Ook heb ik al een paar maanden een sata3 error gekregen bij het opstarten van mijn computer, misschien heeft dat er iets mee te maken. Maar nu weet ik niet meer wat ik kan doen. Hulp zou erg gewaardeerd zijn.

Alle reacties

• Dhdjsns
Kast: corsair carbide spec04 met led en ab
Cpu: i5 3470 3,2ghz - 3,6ghz
Ram: 8gb 1600mhz dual channel
gpu: geforce gtx 1050 2gb
Psu: codegen 600w
Hdd: intel 80gb ssd
Hdd: WD blue 500gb
Hdd: WD blue 250gb

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Kom je wel in het bios?

Is de Codegen je nieuwe voeding? Is het slechtste wat je kunt kopen namelijk. Het is een bom, je weet alleen niet wanneer die af gaat. Het is ook geen 600w voeding. 200w komt eerst als die zijn dag heeft.

• Webgnome
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Heb je de SSD al eens vervangen?

Strava, Twitter

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 10:10
Kan je in het BIOS komen? Zo ja, zet de first boot op USB. Daarna maak je op een andere PC een USB opstartschijf met EasyBCD of een ander boot-repair programma.
Vandaar zal je verder moeten kijken wat te doen.

[Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 06-02-2021 16:50]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Dhdjsns
Uszka schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:42:
Kom je wel in het bios?

Is de Codegen je nieuwe voeding? Is het slechtste wat je kunt kopen namelijk. Het is een bom, je weet alleen niet wanneer die af gaat. Het is ook geen 600w voeding. 200w komt eerst als die zijn dag heeft.
Ik heb geprobeerd de opstartopties te veranderen maar ik kwam uit op hetzelfde probleem.

Ja, de codegen is nieuw, ik had het gekocht als een tijdelijke optie en om te testen of het echt aan mijn psu lag. Ik heb nog altijd mijn Coolermaster MWE 450 bronze, alhoewel ik niet weet of die het nog perfect doet omdat ik de laatste paar maanden de elke dag computer crashes kreeg.

• Dhdjsns
Nee

• Dhdjsns
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:49:
Kan je in het BIOS komen? Zo ja, zet de first boot op USB. Daarna maak je op een andere PC een USB opstartschijf met EasyBCD of een ander boot-repair programma.
Vandaar zal je verder moeten kijken wat te doen.
Ik heb geprobeerd in de bios te komen met f10 maar kwam uit op dat blauwe scherm. Volgens mij is dat een ander scherm alhoewel er een paar opties waren die niet werkte. Hoe kom ik in de bios?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:12
Even in het boekje kijken, soms staat het ook onderin beeld tijdens de bios boot. Vaak DEL en/of F2.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:14
Hdd: intel 80gb ssd
Bios/moederbord knoopcel leeg?

Is dit de Windows 10 boot schijf vol?
Die is wel erg klein?
Hoe vol was ie dus? Had je daar eerder zicht op?

Kun je booten met een Zwitsers zak mes USB stick om te kijken wat je nog ziet staan?
UBCD bijvoorbeeld
YouTube: Ultimate Boot CD on a USB Flash Drive 2018 (Tutorial and a Sneak Pea...
YouTube: The Ultimate Boot CD (It's Free!)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Dikke kans dat je schijf gewoon kapot is.

• Dhdjsns
johnkeates schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:02:
Dikke kans dat je schijf gewoon kapot is.
Bij diagnostische gegevens heb ik meerdere vasteschijfcontroles gedaan waarvan geen een een fout aangaven. Ook voel ik nog beweging in beide schijven

• Dhdjsns
Nielson schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:55:
[...]
Even in het boekje kijken, soms staat het ook onderin beeld tijdens de bios boot. Vaak DEL en/of F2.
F2 brengt me naar diagnostische gegevens
DEL doet niks
F10 brengt me naar de setup/installatieprogramma (blauw scherm met opties zoals Bestand, Opelaggebied, Beveiliging, Voeding, en Geavanceerd)
F1 is de boot knop die me naar het error scherm brengt
F12 brengt me naar Opstarten naar netwerk waar ik een opstartapparaar moet kiezen (enige opties daar zijn IPv4 Realtek PCIe GBE Family Controller of IPv6)

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

We kunnen wel met hagel blijven schieten, maar ik zie weinig initiatief bij TS om wat basis troubleshooting zaken te doorlopen: is het je ssd, mobo, OS, bios, sata poort, iets anders? Sluit zaken uit en ga pas als je de boosdoener gevonden heb naar een oplossing kijken.

Begin eens met het aansluiten op een andere sata poort; sata 3 geeft blijkbaar problemen dus waarom niet eerst daar beginnen?

• Dhdjsns
Firestorm schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:18:
We kunnen wel met hagel blijven schieten, maar ik zie weinig initiatief bij TS om wat basis troubleshooting zaken te doorlopen: is het je ssd, mobo, OS, bios, sata poort, iets anders? Sluit zaken uit en ga pas als je de boosdoener gevonden heb naar een oplossing kijken.

Begin eens met het aansluiten op een andere sata poort; sata 3 geeft blijkbaar problemen dus waarom niet eerst daar beginnen?
Ik heb de kabel van de harde schijf aan meerdere poorten gekoppeld. Als ik het in de sata2 poort doe verandert de error in een "station dat niet goed functioneert: sata2) zelfde met 1, enzovoort

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

De kans dat alle poorten stuk zijn is wat onwaarschijnlijker dan dat de ssd overleden is. Heb je deze al vervangen door een werkend exemplaar (bijvoorbeeld uit een ander, werkend systeem)? Ik ga er met deze opmerking wel vanuit dat je met het wisselen van de poorten ook gecontroleerd hebt of de bootinstellingen correct staan.

• Dhdjsns
Firestorm schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:28:
De kans dat alle poorten stuk zijn is wat onwaarschijnlijker dan dat de ssd overleden is. Heb je deze al vervangen door een werkend exemplaar (bijvoorbeeld uit een ander, werkend systeem)? Ik ga er met deze opmerking wel vanuit dat je met het wisselen van de poorten ook gecontroleerd hebt of de bootinstellingen correct staan.
Helaas heb ik geen extra computer of harde schijven om het probleem te testen

• JukeboxBill
In het BIOS komen doe je door de PC eerst helemaal uit te zetten. Daarna weer aanzetten en direct herhaaldelijk op de toets drukken, welke in de handleiding van je moederbord staat.
Als je geen handleiding hebt, geef dan hier de gegevens van je moederbord. Dan kan hier iemand het even voor je opzoeken.

• Dhdjsns
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:08:
In het BIOS komen doe je door de PC eerst helemaal uit te zetten. Daarna weer aanzetten en direct herhaaldelijk op de toets drukken, welke in de handleiding van je moederbord staat.
Als je geen handleiding hebt, geef dan hier de gegevens van je moederbord. Dan kan hier iemand het even voor je opzoeken.
i5 3470 3,2ghz - 3,6ghz

• Webgnome
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Dat is niet het type van je moederbord.

Strava, Twitter

• Dhdjsns

• JukeboxBill
Volgens deze link (iemand met hetzelfde probleem) is F10 voor het BIOS.
https://h30434.www3.hp.co...00-Series-MT/td-p/5222061
Maar het is een HP, dus kans is groot dat dat is dichtgetimmerd. Waarschijnlijk heb je dan een repair disk van HP nodig.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:12
Dhdjsns schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:16:
F10 brengt me naar de setup/installatieprogramma (blauw scherm met opties zoals Bestand, Opelaggebied, Beveiliging, Voeding, en Geavanceerd)
Dat is waarschijnlijk je bios, aangezien je aangeeft dat dit een HP pc is.

• Dhdjsns
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:46:
Volgens deze link (iemand met hetzelfde probleem) is F10 voor het BIOS.
https://h30434.www3.hp.co...00-Series-MT/td-p/5222061
Maar het is een HP, dus kans is groot dat dat is dichtgetimmerd. Waarschijnlijk heb je dan een repair disk van HP nodig.
Heel irritant dat dat mijn moederbord weer moet voorkomen :(

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Heeft het systeem wel gedraaid met de GTX 1050?

Koppel alle opslag eens los van het moederbord.

• Dhdjsns
Uszka schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:49:
Heeft het systeem wel gedraaid met de GTX 1050?

Koppel alle opslag eens los van het moederbord.
Het systeem deed hetzelfde bij de GTX 1050 als bij de oude videokaart

• johnkeates
Dhdjsns schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:12:
[...]

Bij diagnostische gegevens heb ik meerdere vasteschijfcontroles gedaan waarvan geen een een fout aangaven. Ook voel ik nog beweging in beide schijven
Dat betekent niet zo veel, ook een schijf waarbij alle LBA's (nog) werken kan bijv. een controller hebben die op z'n laatste beentjes loopt. SMART-data staat ook los van de data op je schijf, dus als de schijf aangeeft dat er wat mis is kan dat meer betekenen dan 'iets met je data'. Als de temperatuur te hoog ligt is dat ook een indicatie, en dat zal dan niet betekenen dat Windows dat ziet, maar kan wel betekenen dat je schijf soms niet meer opstart.

• Dhdjsns
johnkeates schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Dat betekent niet zo veel, ook een schijf waarbij alle LBA's (nog) werken kan bijv. een controller hebben die op z'n laatste beentjes loopt. SMART-data staat ook los van de data op je schijf, dus als de schijf aangeeft dat er wat mis is kan dat meer betekenen dan 'iets met je data'. Als de temperatuur te hoog ligt is dat ook een indicatie, en dat zal dan niet betekenen dat Windows dat ziet, maar kan wel betekenen dat je schijf soms niet meer opstart.
Is de beste optie dus om een nieuwe schijf te kopen? En is er een manier om mijn bestanden te houden?

• johnkeates
Dhdjsns schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Is de beste optie dus om een nieuwe schijf te kopen? En is er een manier om mijn bestanden te houden?
Eerst kijken of je je schijf extern met en ander systeem wel kan lezen:

- zo ja: kopieer je bestanden
- zo nee: jammer, tijd om je bestanden terug te halen vanaf je back-up

Daarna: als je schijf het deed, SMART data uitlezen en hier posten, als je schijf het niet deed: nieuwe schijf kopen en aansluiten.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee