Toon posts:

Vervangen Intergas CV ketel door L/W warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• JNHS
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
In onze vrijstaande woning uit 2019 zit nu nog een CV ketel op gas. Ik overweeg overstap naar een duurzaam en gasloos alternatief. Wel gefaseerd om de kosten beheersbaar te houden: eerst verwarmen middels een warmtepomp met een monoblok buitenunit en later de WW voorziening door plaatsen van een boiler.

Naast dat ik natuurlijk een goed werkende verwarmingssyteem in huis wil is mijn insteek dat ik niet een complete verbouwing wil vanwege leidingen of andere zaken. Ik denk dat dat mogelijk is maar e.e.a. hangt ervan af of ik nu op de juiste weg ben met de oplossingsrichting waar ik aan denk. Deze oplossingsrichting probeer ik hieronder op een rijtje te zetten.

Wat heb ik nu?
- isolatie is uitstekend (huis gebouwd in 2018/opgeleverd in 2019)
- in het hele huis heb ik vloerverwarming met hoh 10cm, totale vloeropp 190m2
- zoneregeling met 2 Honeywell HCE20 en 7 thermostaten
- CV installatie (intergas) op zolder voor verwarming en warm water
- verdelers zonder pomp (dus CV pomp is enige pomp in de installatie)

De huidige situatie ziet er als volgt uit (ik ben geen installateur, weet dus niet hoe je een 'formeel' schema maakt maar ik denk/hoop dat de leesbaarheid goed genoeg is; in elk geval staan de belangrijke componenten in dit schema):

Functioneel werkt de huidige situatie heel goed. Comfort is uitstekend. Vloer werkt nu op 40 graden (zou ook op 35 graden kunnen alleen dan gaat de CV teveel pendelen). In de nieuwe situatie moet het comfort natuurlijk gelijk blijven, aanvoertemperatuur mag dan waarschijnlijk wel 35 graden worden.

Bij het vervangen van de cv-ketel door een WP unit heb ik de volgende eisen/wensen:
- huidige regeling met vv-verdelers, HCE20 en thermostaten wil ik behouden vanwege het huidige comfort en om kosten te besparen.
- als het kan zou ik een buffer willen om het teveel aan energie van zonnepanelen op te kunnen slaan in warmtebuffer om te verwarmen (of koudebuffer in de zomer voor koelen).
- om de kosten te spreiden wil ik in 2 stappen naar gasloos: eerst verwarming, daarna warm-water.
- koeling wil ik graag toevoegen (kan als module toegevoegd worden aan HCE20, thermostaten moeten dan vervangen worden door thermostaten die koeling ondersteunen).

Om te komen tot een situatie waarbij ik zo weinig mogelijk hoef te breken/verbouwen denk ik dat de warmtepomp en boiler het beste op de begane grond geplaatst kunnen worden. Ik kan de leidingen voor verwarmen aansluiten onder de trap waar de verdeler voor de vloerverwarming zit. Op deze manier heb ik alleen leidingen in de kruipruimte nodig en volstaat het boren door de vloer op een plaats waar dat overigens kan zonder de vloerverwarming te raken.

Nadat ik mij ingelezen heb op dit onderwerp kom ik uit op onderstaande schema:

Nu heb ik nog wel wat openstaande punten in mijn plannen. Hoop dat ik hier nieuwe inzichten op kan doen en hopelijk ook bevestiging dat ik de juiste oplossingsrichting kies.

Openstaande vragen waar ik graag jullie mening/advies over krijg:
- Kan ik de aansluiting van de warmtebron eenvoudig verplaatsen naar begane grond of zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?
- Is de aansluiting buffer/WP optimaal? Zijn er alternatieven? (extra leidingen naar zolder kan niet zonder breekwerk, ik zoek naar optimaal rendement met minimaal breekwerk) :)
- Vanwege ruimtegebrek op de begane grond ben ik van plan om de buffer in een niet geïsoleerde garage dicht bij WP te plaatsen. Is dat een reele oplossing als ik de buffer goed isoleer?
- Hoe groot moet de buffer zijn?
- Een eigenschap van de HCE20 is dat deze korte aan-uit tijden heeft. Voor een WP niet ideaal. Ik denk dat op te lossen met een buffer op de manier zoals in het schema is opgenomen. Is dat een juiste oplossing? / zijn er (betere) alternatieven?
- Ik heb zonnepanelen en als de zon schijnt heb ik stroom over. Kan ik dit overschot nuttig gebruiken door een grotere buffer te nemen en bij veel zon op te warmen of te koelen?

Naast deze vragen zijn alle adviezen en ideeen natuurlijk welkom :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee