• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-03 13:26
Ik zit mijn hypotheek offerte uit te pluizen voordat ik hem teken.

Adviseur is nu niet bereikbaar (en was sowieso de afgelopen week nauwelijks bereikbaar) + slordigheidjes (over hoofd zien van werkgeversverklaring waarvan geldigheid verliep) waardoor inkomen niet geheel correct is meegenomen.

Offerte komt niet overeen met advies dat ten eerste

En de rente voor NHG ,20 jaar vast is 1,25.In de offerte rekent hij met 1.55 standaard rente NHG (nergens te vinden ), dan gaat er actieve betaalrekening rente korting af en kom ik op 1,3 uit..

Het wringt.. klopt niet. Offerte datum is 1/2, kreeg hem vrijdag 5/2. Kan daar zoveel verschil in zitten ? Rente daalt toch alleen maar ?

Ik heb gewoon het gevoel dat ik teveel betaal nu. Adviseur is niet bereikbaar (As usual)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.actuelerentestanden.nl/

Kijk en vergelijk zou ik zeggen

Try SCE to Aux

• mevrouwKees_1
dat heb ik dus gedaan.. Dan zie ik het percentage bij dagrente staan, maar niet bij basis rente.. Ik kan niet uit mijn offerte halen dat ik dagrente staan en dat is ook niet zo afgesproken

• mevrouwKees_1
Ook voor aflossingsvrije deel hanteert hij hogere rente dan dat ik kan terugvinden..0 onderbouwing in offerte

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het rentepercentage voor 20 jaar vast, bij ING, was op 1 februari inderdaad 1,30% (1,55% - 0,25%). Op 4 februari heeft ING haar rentepercentages aangepast, namelijk naar 1,25% (1,50% - 0,25%) voor 20 jaar vast. De offerte is van 1 februari. Het verschil komt daar dus vandaan.

Ik vermoed dat je adviseur met 1,55% rekent, omdat dat het werkelijke percentage is zonder de korting die je krijgt als je een betaalrekening bij ING hebt.

Afhankelijk van de voorwaarden die er worden gehanteerd kun je gewoon een nieuwe offerte aanvragen en kom je dus wel uit op 1,25% i.p.v. 1,30%. In ieder geval nog niet het huidige aanbod ondertekenen totdat je meer duidelijk krijgt van je adviseur - dat scheelt mogelijk toch weer 20 jaar lang 0,05%.

Daarnaast krijg ik het idee dat je sowieso niet heel tevreden bent met je adviseur. Ik weet niet wat voor afspraken je al hebt gemaakt, maar misschien is het nog een idee om eens naar een andere adviseur te kijken.

• mevrouwKees_1
Offertedatum is 5/2 , rentedatum 1/2 ..

k wil idd een scherpere offerte.. deze voelt niet goed. Kan dat dan nog ?

Adviseur vind ik slordig .. wg verklaring laten verlopen waardoor alleen basis inkomen meegenomen ipv allerlei vaste extra;'s niet meegenomen worden (structurele vergoedingen etc.). Mijn inkomen niet juist.. en de offerte zonder enige toelichting in de mail te gooien. Die offerte is blijkbaar van maandag en hij plempt deze in mijn mail pas op vrijdag. Ik wil de rente van de dag van dat ik de offerte krijgt en niet die van bijna een werkweek geleden .. Ik hou die rente best goed in de gaten ..

Als ik overstap naar ander ben ik straks toch dubbele advieskosten kwijt ?

[Voor 29% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 06-02-2021 16:19]

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05:05
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:14:

Als ik overstap naar ander ben ik straks toch dubbele advieskosten kwijt ?
Dan moet je een execution only hypotheek nemen, dan heb je dat niet.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Het is toch gewoon zo dat als een offerte opgezet wordt, en de rente zakt daarna. Die nieuwe getallen mee gaan in de berekening, en dan 8 weken voor het passeren van de akte vast geklikt worden.

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
ppeterr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:22:
Het is toch gewoon zo dat als een offerte opgezet wordt, en de rente zakt daarna. Die nieuwe getallen mee gaan in de berekening, en dan 8 weken voor het passeren van de akte vast geklikt worden.
nee..dat is bij deze (ING) offerte niet zo.. Hierin staat rente die is aangeboden is wat het is.. bij dalen en stijgen.

Maar rentedatum is 1-2 en offertedatum is 5-2.. dus dat is al slordig m.i.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
NHG rente is van toepassing onder een bepaalde grens. Soms zit je tijdelijk boven die grens omdat de bank slechts 80 of 90% van de taxatiewaarde van de oude woning gebruikt. Nadat je de oude woning verkoopt zit je dan opeens wel onder de NHG grens en daalt je rente.

Geen idee of dit bij jou van toepassing is. Maar zie dit wel vaker dat mensen tijdelijk een risicoklasse hoger zitten dan ze verwachten.

• mevrouwKees_1
NielsFL schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:25:
NHG rente is van toepassing onder een bepaalde grens. Soms zit je tijdelijk boven die grens omdat de bank slechts 80 of 90% van de taxatiewaarde van de oude woning gebruikt. Nadat je de oude woning verkoopt zit je dan opeens wel onder de NHG grens en daalt je rente.

Geen idee of dit bij jou van toepassing is. Maar zie dit wel vaker dat mensen tijdelijk een risicoklasse hoger zitten dan ze verwachten.
Nee..ik ga verbouwen.. slechts omzetting van hypotheek en bouwdepot.. meer niet.. Bouwdepot is niet eens hele overwaarde. Geen risicoklasse. Aangekocht voor 165000 (WOZ 158000) taxatie zonder verbouwing al 230 na verbouwing 290 dus.. geen risico..

• ppeterr
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:24:
[...]

nee..dat is bij deze (ING) offerte niet zo.. Hierin staat rente die is aangeboden is wat het is.. bij dalen en stijgen.

Maar rentedatum is 1-2 en offertedatum is 5-2.. dus dat is al slordig m.i.
Uhm. Oke. Ik ging even uit van mijn situatie. Bij de rabo half November een offerte geaccepteerd. Halverwege deze maand wordt als de rente hoger is de toen vastgestelde rente gehanteerd. Nu is de de rente gezakt, dus die wordt het nu. Apart dat de ING dat dus niet doet.

Maar ga eens in gesprek met de adviseur, kijk of je de punten waar je over valt kan op lossen.
Er zijn natuurlijk daarna nog andere stappen die je kan nemen, maar bespreek het eerst.

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
@ppeterr ik zit bij ing puur en alleen vanwege een samengesteld inkomen van mijn kant die niet bij alle verstrekkers kan. Anders had ik overal behalve ING wellicht een hypotheek afgesloten.

• ppeterr
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:29:
@ppeterr ik zit bij ing puur en alleen vanwege een samengesteld inkomen van mijn kant die niet bij alle verstrekkers kan. Anders had ik overal behalve ING wellicht een hypotheek afgesloten.
Dan is het blijkbaar van een nog groter belang dat dit juist opgelost wordt. Even de ING nu aan de kant gooien is geen optie. Dus als je er niet uitkomt met de huidige adviseur een klacht indien bij de ING, en de offerte laten herzien door een ander persoon daar.

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
ppeterr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Dan is het blijkbaar van een nog groter belang dat dit juist opgelost wordt. Even de ING nu aan de kant gooien is geen optie. Dus als je er niet uitkomt met de huidige adviseur een klacht indien bij de ING, en de offerte laten herzien door een ander persoon daar.
ik heb al een mail gedaan naar adviseur.

Ik kreeg afgelopen week al vlekken in mijn nek omdat hij domweg niet communiceerde.. Offerte zonder enige uitleg op de mail.. irritant

• ppeterr
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:34:
[...]

ik heb al een mail gedaan naar adviseur.

Ik kreeg afgelopen week al vlekken in mijn nek omdat hij domweg niet communiceerde.. Offerte zonder enige uitleg op de mail.. irritant
Dat gaat toch wel heel anders bij de rabo. Ik denk dat ik en dan overdrijf ik niet. Zeker 3 uur gesproken heb met mijn adviseur, waarvan 2x een video gesprek van ruim een uur.

Heb een volledige analyse ontvangen, en "bijsluiter" over de afspraken die daarna opgezet zijn in de offerte.

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
ppeterr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Dat gaat toch wel heel anders bij de rabo. Ik denk dat ik en dan overdrijf ik niet. Zeker 3 uur gesproken heb met mijn adviseur, waarvan 2x een video gesprek van ruim een uur.

Heb een volledige analyse ontvangen, en "bijsluiter" over de afspraken die daarna opgezet zijn in de offerte.
zo hoort het

• ppeterr
  • Nu online
Maar goed, je hebt een vrij simpele exit. Je accepteert de offerte niet omdat er in het tijdsbestek dat hij opgemaakt is er een rente daling plaats vond. Die andere punten zijn misschien een beetje persoonlijk en wellicht niet zo van belang als je wel een juiste rente in de offerte hebt.

Of spelen er andere dingen mee in de berekening ?

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
nou qua berekeningen slordigheden doordat hij dingen is vergeten.

inkomens niet meegnomen op juiste mnaier zoals het in advies stond , mede door verlopen wg verklaring (mijn partner heeft buiten salaris ook nog een aantal dingen (structureel overwerk, bepaalde vergoedingen)die via de wg verklaring duidelijk zijn, zonder is het alleen salaris.. scheelt toch een 10.000 euro per jaar.

Dingen die eerder niet hoefden, nu opeens wel. Ik vraag of verbouwingsspecificatie moet, antwoord:nee. Offerte: aanleveren verbouwingsspecififatie.

Mijn inkomen niet op juiste manier meegenomen , reden ?

Nu komt het zonder mijn inkomen en zijn extra's ook allemaal prima rond, maar het is gewoon niet wat we afgesproken hebben en het advies op gebaseerd is

Maandag dus pittig gesprek!Het is ook zot dat die offerte zonder toelichting wordt gemaild..

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
ppeterr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:36:
[...]

De individuele adviseur is denk ik belangrijker dan de bank. Zelf hebben we op het allerlaatste moment van bank moeten wisselen omdat de Rabobank adviseur ons wekenlang zonder progressie aan het lijntje hield. (Dit hadden ze zelf ook wel door, en we hoefden na een klacht dan ook niets te betalen.)

• ppeterr
  • Nu online
NielsFL schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:36:
[...]

De individuele adviseur is denk ik belangrijker dan de bank. Zelf hebben we op het allerlaatste moment van bank moeten wisselen omdat de Rabobank adviseur ons wekenlang zonder progressie aan het lijntje hield. (Dit hadden ze zelf ook wel door, en we hoefden na een klacht dan ook niets te betalen.)
Ow daar zal je zeker gelijk in hebben. Het gevoel erbij is minstens net zo belangrijk als de offerte uiteindelijk. Als een adviseur fouten maakt, slecht communiceert of zoals jij zegt je aan het lijntje houd, dan is de basis al geheel fout. Dit lijkt nu ook aan de orde bij @mevrouwKees_1 .

Maar soms zijn er situaties dat je niet 123 kan switchen van hypotheek verstrekker. Dat lijkt ook zo in het verhaal van de TS. In mijn geval was dat ook zo, ik was ook gebonden aan de bank die zelf inzicht had in mijn financiële status. Ik had gelukkig een topper te pakken - een die goed inzicht had van mijn situatie en plannen.

Het is al een "spannende" gebeurtenis vind ik zelf, als het dan niet soepel loopt...pffff

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
Dat is het ook @NielsFL .. het feit dat die man ogenschijnlijk slecht werk levert is het pijnpunt. ING is min of meer vast gegeven door mijn inkomenssamenstelling, en dat is oke. Dan neem je voor lief dat de rente iets minder scherp is,maar dit is gewoon slordig en vervelend. Dit in combi met dingen die niet kloppen, ik zelf achter vanalles aan moet gaan, daar betaal ik niet voor

• ppeterr
  • Nu online
@mevrouwKees_1

Mag ik vragen wat je bedoelt met inkomens samenstelling?

MENTAL REBOOT

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:37:
Ik zit mijn hypotheek offerte uit te pluizen voordat ik hem teken.

Adviseur is nu niet bereikbaar (en was sowieso de afgelopen week nauwelijks bereikbaar) + slordigheidjes (over hoofd zien van werkgeversverklaring waarvan geldigheid verliep) waardoor inkomen niet geheel correct is meegenomen.

Offerte komt niet overeen met advies dat ten eerste

En de rente voor NHG ,20 jaar vast is 1,25.In de offerte rekent hij met 1.55 standaard rente NHG (nergens te vinden ), dan gaat er actieve betaalrekening rente korting af en kom ik op 1,3 uit..

Het wringt.. klopt niet. Offerte datum is 1/2, kreeg hem vrijdag 5/2. Kan daar zoveel verschil in zitten ? Rente daalt toch alleen maar ?

Ik heb gewoon het gevoel dat ik teveel betaal nu. Adviseur is niet bereikbaar (As usual)

[Afbeelding]
Rente is op 4-2-2021 gedaald bij ING, zie https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp

Dus het kan toch prima zijn dat de rente toen de offerte gestuurd werd 0,05 hoger was? Want de rente is nu 1,25% bij ING NHG incl betaalpakketkorting, zie https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html

Dat de adviseur een gedeelte van het inkomen niet meeneemt zal je toch echt met hem moeten bespreken. Overigens nam mijn bank alleen een bonus en vast overwerk mee als dit of in het contract stond, of ik bewijs kom laten zien dat het 3 jaar uit is betaald. Werkgeversverklaring hielp daarbij niet.

Had je verder nog specifieke vragen of wil je vooral klagen? :P

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• mevrouwKees_1
evleerdam schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:12:
[...]

Rente is op 4-2-2021 gedaald bij ING, zie https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp

Dus het kan toch prima zijn dat de rente toen de offerte gestuurd werd 0,05 hoger was? Want de rente is nu 1,25% bij ING NHG incl betaalpakketkorting, zie https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html

Dat de adviseur een gedeelte van het inkomen niet meeneemt zal je toch echt met hem moeten bespreken. Overigens nam mijn bank alleen een bonus en vast overwerk mee als dit of in het contract stond, of ik bewijs kom laten zien dat het 3 jaar uit is betaald. Werkgeversverklaring hielp daarbij niet.

Had je verder nog specifieke vragen of wil je vooral klagen? :P
De rentedatum is 1-2, offertedatum 5-2.In die tussentijd is rente gedaald..Op 5-2 was rente lager dan op 1-2. Als ik een offerte krijg voor rentevoorstel hoort dat op de datum van de offerte te zijn. Inkomen partner is uiteraard aantoonbaar niet alleen via WG verklaring. Het is een opstapeling van kleine dingen die niet in orde zijn.. En ja..mag ik klagen als ik iemand een flink bedrag betaal en vervolgens niet iets doet wat er afgesproken is omdat hij er niet zelf bovenop zit..Als ik alles zelf zou kunnen regelen had ik dat wel gedaan.. daar heb ik hem voor ..

• mevrouwKees_1
ppeterr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:05:
@mevrouwKees_1

Mag ik vragen wat je bedoelt met inkomens samenstelling?
mag je vragen,geef ik niet in detail antwoord op ;)

• ppeterr
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:31:
[...]

mag je vragen,geef ik niet in detail antwoord op ;)
Nou brand los, ik geef een voorzetje. In mijn situatie komt het er op neer dat een hypotheek krijgen op mijn "inkomen" die al jaren is opgedeeld is door een salaris en een ander deel van geld wat niet naar mij toe komt omdat ik dat nou zo graag wil, maar nu eenmaal zo is opgelegd. Vrij moeilijk is te verkrijgen, Ik ben er een jaarof 6 mee bezig geweest om dit rond te krijgen.

MENTAL REBOOT

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:56
Heb je ook gekeken wat het verschil tussen die 1.25% en 1.30% uitmaakt in je maandelijkse lasten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• mevrouwKees_1
@ppeterr oke..ik heb een salaris + lijfrente uitkering... en dat maakt het dat niet iedere verstrekker dit meeneemt. Deze bank wel.

@Freeaqingme het gaat om principe (en zoals gezegd... optelsom van meerdere dingen) en de offerte is niet conform advies.. En geld is geld niet ?

• ppeterr
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:12:
@ppeterr oke..ik heb een salaris + lijfrente uitkering... en dat maakt het dat niet iedere verstrekker dit meeneemt. Deze bank wel.
Daar weet ik niet veel over, enkel dat het dus een afwijkende situatie is voor de adviseur. En wellicht dus ook een uitdaging is die hij niet helemaal op de juiste manier kan nakomen. Wat al gezegd is, ga in gesprek.

Ik hoop op de juiste uitkomst voor jou, succes.

MENTAL REBOOT

• mevrouwKees_1
@ppeterr vandaar ook bij deze bank .. die waren een van de weinige die het deden. En dan komt er een offerte, zonder toelichting, die niet overeenkomt met advies.. En dan met rente die ik "ervaar" als te hoog.. Maandag ga ik uiteraard in gesprek... Bedankt!

• mevrouwKees_1
dikke excuses gekregen voor het gerommel en nieuwe offerte..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee