[High End] PC voor Gaming/Foto+Video bewerking.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-03 16:38
Hallo,

Vanwege veranderen van locatie van mijn PC en 'het-niet-meer-passen' van het bureau op de nieuwe locatie is besloten om het geheel een upgrade te verzorgen.
Mijn PC verhuisd van een kamer naar zolder, het betreft een zolder met een vaste trap.
De huidige locatie moet namelijk plaats maken voor een kinderkamer.

Op de zolder is onlangs een open vliering/bergzolder (ca 16 m2) en geeft hierbij op de zolder de ruimte als logeerruimte, wasmachine+wasdroger, fitness/cardio ruimte (loopband, hometrainers, losse gewichten/bars), opslag hobbyspullen van mijn vriendin (stoffen/speciaal papier) en de PC met 2 printers (normale A4 webprinter/scanner, A3 sublimatieprinter (omgebouwd)), plotter (soort van scan+cut in bepaalde stickerformaten) en een hitte drukpers (tbv sublimatie).
Deze maand ben ik bezig met het leggen van een vloer op deze open vliering/bergzolder, zodat die in gebruik genomen kunnen worden.

Om die reden moet de komende PC voorzien worden van alles wat de huidige al kan, maar dan toekomstig gebouwd.
Het bureau op zichzelf zal een standaard bureau zijn (plaats voor de kast, uitschuifbare plank met toetsenbord en muis.
Op het bureau wil ik een USB+HDMI hub voorzien om makkelijker te schakelen tussen verschillende aangesloten apparatuur.
Ook neig ik zeer veel naar het gebruik van een externe optische drive t.o.v. een interne (ook al heb ik die bay ter mijn beschikking).
Qua geluid hoop ik dat de schermen voldoende kwalitatief geluid kunnen geven omdat gaming vooral middels de headset gebeurd als ik samen speel met mijn schoonbroer en maten.
Mijn momentele geluidsbox gaat middels 1 box, van de action/aldi ooit een keer gekocht voor een iPod mini maar vanwege defect gaan van boxen is deze tot nu toe permanent gebonden aan mijn PC.
Ik speel momenteel ook via WiFi, die vanwege de goeie WiFi kaart van de ROG Formula IV toch zijn ding doet.
Ik hoop dat dit met deze ook het geval is, van de Aorus WiFi kaart die op mijn vader z'n moederbord vast zit ben ik enigzins volgens de speedtest meer dan tevreden.

Tegen de tijd dat mijn bestellingen plaats zullen vinden worden verrekend met oa voorschot mijn vader zijn pc; eventuele winstuitkering; overwerk/feestdagentoeslagen/vakantiegeld (meeste v/d vakantie wordt gedaan van mijn vriendin haar salaris, mijn overschot wordt gestoken in huis/apparatuur :D).

Als die opdracht dan weer voltooid is hoop ik dat ik genoeg tijd heb om een dedicated plaats op het terras af te ronden voor de jacuzzi en de trap af te werken met pvc en neusprofielen.
Tussendoor kan ik dan toch genieten van mijn spellen en prestaties :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bij opstarten van Windows een keuze maken welk profiel/account gekozen gaat worden:
Profiel 1: (mijne); gaming, surfen, mail, bankzaken en foto/video bewerking (amateuristisch) voor de herinneringen aan onze dochter om later mee te geven.
Profiel 2: mijn vriendin; haar standaard surfen/mailen/bankzaken en eventueel fitness/cardio trainingsfilms.
Profiel 3: mijn vriendin haar "hobbyaccount"; programma's zoals Inktscape en andere programma's wat te maken heeft met bedrukken van kleding en allerlei andere dingen (met het idee richting KOR)
Profiel 4: de kinderen; is vooral voor internet, huiswerk, spellen.
Profiel 5 & 6: eventueel voor elk kind apart een profiel, maar ik denk dat een laptop/tablet voor het kind een betere optie zou zijn in de toekomst.
Zodat ze aan de keukentafel hun huiswerk kunnen maken bijvoorbeeld.

Gebruikte software als OS --> Windows 10, Office programma is mijn huidige (2010) of richting een nieuwere versie.
Inktscape
Via Microsoft is er ook diverse software beschikbaar voor foto's en video's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale budget heb ik eigenlijk niet, echter ben ik ook niet van plan om de absolute hoofdprijs te betalen (zoals een videokaart van 2k).
Ik ben zeer gefascineerd van de Vision qua uitstraling en wil die samenbregen in een witte kast met een window en enigzins wat verlichting.
Assemblage ga ik zelf verzorgen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een simpel GXT toetsenbord en muis met verlichting, moet ik nog even bekijken.
Het huidige systeem gaat een nieuw leven krijgen bij familie, samen met het scherm en eventueel bureau.
Bureau gaat ook veranderd worden vanwege verandering locatie en deze past helaas niet in die ruimte qua vorm.
Het geld wat ik afgesproken heb zal de totaalprijs iets drukken op de totaalprijs.
Het betreft een 4770K, ROG Z-bord, R9 290, 16GB DDR3, SSD's, Win 8.1 (upgrade naar Win10 voor de overgang), 1080p scherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn visie is ingesteld in een witte kast met verlichting, 2 schermen, hdmi + usb hub, mijn andere consoles aangesloten op de hub (switch, nes+snes mini en in de toekomst hopelijk een PS5).
Ik denk dat een single videokaart voldoende moet zijn en gezien de leeftijd van mijn vorige systeem een tijd mee mag gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behuizing; al een vorige versie van, zeer tevreden.
Gigabyte (vision) vanwege uitstraling en onlangs PC voor mijn vader in elkaar gezet en volkomen tevreden merksgewijs.
Samsung vanwege telefoon, andere SSD's.
Acer Nitro, schoonbroer heeft 24" inch versie en ziet er goed uit, weliswaar 1080p maar 2 schermen is voor mij nu een must-have en wil graag identieke schermen, waar ik 1440p game schermen toch vaak nog prijzig vindt.
In de toekomst als vervanging kan dat nog altijd, want de videokaart kan gezien alle informatie die te vinden is wel 2 schermen 1440p af (waarvan 1 scherm gaming en andere bijvoorbeeld op bureaublad).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kom van de FD Define R4, vind de kasten nagenoeg stil, mag zich voortzetten.
Energieverbruik is mij niet geheel belangrijk vanwege 23 zonnepanelen.

Ga je overklokken?
Onbekend, vorig systeem wel optie gehad maar niet gedaan.
Zou dit wel willen opteren, mijn andere schoonbroer heeft dit namelijk wel gedaan.
Zijn er programma's waar je dit veiliger kan doen (vergelijkbaar GPU Tweak maar dan voor CPU (RAM gaat vaak al via XMP profiles)?).

Wat verwacht je van ons?[i]
Compatibaliteit, sommige keuzes staan al vast maar misschien zijn er betere keuzes voor de nog niet vaste keuzes.
Bang-for-buck pas ik niet toe omdat mijn financiele situatie goed genoeg is om te kiezen wat ik wil.
Ik heb bijvoorbeeld gezocht naar sneller DDR4 geheugen maar ga ik dat merken?
PSU zou als het goed is voldoende moeten zijn.
Qua koeling lijkt me het ook wel in orde.
M2 SSD kan goedkoper, maar heb toch de Samsung erin gezet.
i9 mogelijk niet nodig, anders zou i7 10700K erin komen en met huidige promotie van een spel vind ik verschil toch aanvaardbaar.
Mobo ook aan dure kant, nochtans goedkoper dan CPU, wel 3x M2 SSD optioneel met heatsink.
HDD 12 TB, ga ik deze nodig hebben? Ik heb momenteel 1TB SSD met 1TD HDD en 9TB Ext HDD, en huidige PC zit vol qua opslag dus wil toch een opslag upgrade hebben.

PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenGigabyte Z490 Vision D€ 329,73€ 329,73
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Vision OC 8G€ 933,16€ 933,16
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 6TB€ 119,90€ 238,80
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 151,25€ 151,25
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,16€ 76,16
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-32GVK€ 264,71€ 264,71
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 127,90€ 127,90
3Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 387,-
Totaal€ 2.907,71

Monitoren:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2MonitorenAcer Nitro XV270 Zwart€ 229,-€ 458,-
Totaal€ 458,-

Bureau:
Nog niet over uit.
Zou nog moeten meten, maar hier al diverse voorbeelden gezien die <100 euro verkrijgbaar zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 09:33
Waarom 3 ssd's?

Geheugen is te duur. Een 3200C16 kit kost de helft en die iets hogere latency ga jij in geen enkele toepassing nadeel van hebben.

Voeding kan naar pricewatch: MSI MPG A650GF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
Uszka schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:44:
Waarom 3 ssd's?

Geheugen is te duur. Een 3200C16 kit kost de helft en die iets hogere latency ga jij in geen enkele toepassing nadeel van hebben.

Voeding kan naar pricewatch: MSI MPG A650GF
1 SSD voor OS en standaard progs
1 SSD voor games
1 SSD voor tijdens bewerken van foto's en video's

Kan ook grotere aanschaffen maar die zagen er prijstechnisch niet interessant uit.

Dingen zoals fonts, afbeeldingen en downloads komen op HDD.

Van geheugen had ik al zo'n vermoeden.
Goed dat je het aangeeft.
Zal ongeveer 100 euro schelen.

Heeft de voeding extra voordelen of is het enkel goedkoper buiten dan de 100W minder?
Ik zie wel wat verschillen maar kan er niks mee ivm gebruik aan kennis 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@J_aimy of je kiest voor één 2TB SSD pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB / pricewatch: Samsung 860 EVO m.2 2TB, pricewatch: Samsung 860 EVO 2TB (sata)

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 06-02-2021 17:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 09:33
2TB ssd voor OS, programma's en games. 500GB ssd als scratchdisk.

Voeding is vergelijkbaar maar een stuk goedkoper, 10 jaar garantie ipv 5 (al zegt dat in principe niets over de kwaliteit van de voeding. be quiet is nu eenmaal niet zo scheutig met de garantietermijn) en 650w is genoeg voor een systeem met 3070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
De 2TB XPG ziet er wel interessant uit idd.
Pagina: 1