• Ferdi_TDI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-02 13:47
Goedemiddag,

Na veel lezen op dit forum heb ik de keuze gemaakt om zonnepanelen te laten plaatsen. Er komen 18 345wp panelen op het zadeldak van mijn garage (ligging zuid, zuid-oost) in combinatie met een growatt 6000TL3-s omvormer.

De bovenste rij krijgt denk ik iets meer instraling dan de onderste rij. Geen echte schaduw.

Wat zullen de installateurs nu doen, 1 string van 18 of 2 van 9? Is er een belangrijke reden om voor 1 van deze opties te kiezen?

18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik hoop 1x 18, dat geeft een betere opwek en rendement
Liggen alle panelen met dezelfde helling en richting?

Even ingevoerd in sunnydesignweb met qcell (je geeft geen info)
Kies nieuw project (rode knopje) en handmatige planning

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2021 15:56]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ferdi_TDI
Bedankt voor je bericht! Ik zou dus moeten aansturen op 1 string van 18 panelen. Hier onder een instralingskaartje. Hier lijkt het alsof de onderste rij wat minder zon krijgt door de garage van de buren. We wonen er nog maar net dus ik weet niet hoe erg dat is. Trekt zo’n rij de string dan niet teveel naar beneden?

Alle panelen komen op hetzelfde dakvlak inderdaad. Het betreft first choice solar panelen van solar bouwmarkt.

18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Ik denk dat je 2 strings van 9 moet proberen.

De garage van de buren lijkt gelijk aan die van jou, en staat wel erg dichtbij.
Het gevolg zal zijn dat je in de winter, maar misschien ook voorjaar en herfst, behoorlijk veel schaduw krijgt op de onderste panelen door het garagedak van de buren.
De extra winst van 1 x 18 (zonder rekening te houden met schaduw) vind ik te verwaarlozen.

Ik ga er van uit dat die witte auto van jou is.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Ferdi_TDI
De linker garage is van mij en ze komen dan op het rechter dakvlak.

[Voor 74% gewijzigd door Ferdi_TDI op 06-02-2021 17:49]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Laat ze dan 2x 9 binnen brengen, dan kan je zelf altijd nog experimenteren.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
1x18 zou heel goed ook nog beter kunnen werken bij schaduw.
Maar inderdaad, aanpassen van 2 strings van 9 naar 1 van 18 is heel makkelijk. Andersom is moeilijk.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ferdi_TDI
Bedankt voor de tips! Ik stuur op 2x 9 👍🏻

• Rob Uijt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-02 13:09
Zelf zou ik een hoge en een lage string maken. Zeker met het oog op de garage van de buurman. In de winter heb je dan in ieder geval de hoge string lekker draaien.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heeft de growatt inmiddels wel schaduwmanagement?
Iemand daar ervaring mee met de nieuwe(re) modellen?

Neem anders een Goodwe (1x per uur zoekend naar nieuwe mppt) of een SMA (1x per 360 sec zoekend). PDF

Anders heeft experimenteren met 2x 9 en 1x 18 zowiezo geen nut zonder schaduwmanagement.
Dan kakt het gewoon helemaal in bij een vleugje schaduw.

Maar na 6 dagen een reaktie plaatsen is de beslissing reeds genomen vermoed ik.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2021 08:47]

• Ferdi_TDI
Ik lees de reacties nu pas. Ben toevallig vandaag gebeld dat de omvormer niet op voorraad was en er komt nu een goodwe GW6K-DT G2. Deze kan dus beter met eventuele schaduw van de onderste rij omgaan?

Ik maak me stiekem wel wat zorgen over deze schaduw. Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar nu twijfel ik toch. Micro omvormers zouden wel uitkomst bieden maar de meerprijs drijft de terugverdientijd te ver op naar mijn mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik lees de reacties nu pas. Ben toevallig vandaag gebeld dat de omvormer niet op voorraad was en er komt nu een goodwe GW6K-DT G2. Deze kan dus beter met eventuele schaduw van de onderste rij omgaan?
In gevallen met veel schaduw kan die inderdaad beter werken dan een Growatt, die heeft een soort Shadefix. (maar het zou ook goed kunnen dat je geen verschil merkt)
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Ik maak me stiekem wel wat zorgen over deze schaduw. Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar nu twijfel ik toch. Micro omvormers zouden wel uitkomst bieden maar de meerprijs drijft de terugverdientijd te ver op naar mijn mening.
Het is prima zo, de meeropbrengst van micro's is in dit geval te verwaarlozen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ferdi_TDI
Leuk informatief filmpje en bedankt voor de geruststelling! Maandag komen ze, heb er zin in :-).

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Ferdi_TDI
Het is helemaal goedgekomen. Maandag hebben ze alles keurig netjes aangesloten. Dit is via solar bouwmarkt gegaan. De onderste rij krijgt soms wel wat schaduw maar op jaarbasis zal dit allemaal wel wat meevallen gok ik.

Opbrengst:

Dinsdag 17.2 kwh = 2.77 kwh/kwp
Woensdag 14.1 kwh= 2.27 kwh/kwp

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee