• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 22:48
Hi mede Tweakers,

Ik zit een beetje met een puzzel, in juni 2019 heb ik een pc gebouwd met een Asus X470 Prime pro en een Samsung 970 Evo plus . Begin 2020 heb een 2de Samsung 970 evo plus toegevoegd in de 2de m.2 slot (zonder heatsink).

In september van vorige jaar, kreeg ik regelmatig blue screens op mijn windows installatie waarna hij steeds moeilijker begon te booten. Tot mijn pc bijna niet meer doorstarten en de m.2 nvme drive niet werd herkend, de 2de m.2 bleef wel gewoon werken. Vervolgens de SSD opgestuurd naar Samsung en de 2de drive in de bovenste slot met heatsink gedaan, en vervolgens na een nieuwe ssd te hebben ontvangen deze in de 2de m.2 slot gedaan.

Nu heeft het systeem maanden heerlijk gewerkt, tot hij weer kuren kreeg deze keer in mijn Hackintosh wat op de andere SSD stond. Soms wat crashes, en haperingen maar goed ik schoof dit af op het Hackintosh deel. Nu kan je het wel raden, de SSD is gister ook al overleden met precies dezelfde problemen.

De SSD is al in een ander systeem geweest om te testen, hetzelfde resultaat. Ook in een externe NVME case wordt hij niet herkend.

Nu heb ik gewoon garantie en kan ik hem opsturen, alleen om te voorkomen dat ik in de toekomst weer dataverlies heb wil ik eigenlijk de oorzaak weten.

Want hoe groot is de kans dat 2 van dezelfde SSD's van een ander bouwjaar achter elkaar dood gaan, maar nu is de vraag wat kan het dan zijn? Het moederbord, de heatsink, de hitte van de GPU (heb wel regelmatig SSD temperatuur gechecked) of kan het de PSU zijn?

Alvast bedankt!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Een aanwijzing kan verscholen zitten in de SMART-data van al je opslagmedia: oververhitting of communicatiefouten zouden bv. een mogelijke oorzaak kunnen zijn en dat haal je daar gemakkelijk uit ...

• easy-cloud
Dat is het gekke, SMART test toevallig een week geleden gedraaid op beide SSD's maar 0 problemen!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat voor voeding heb je in je PC, is het er een van een goede kwaliteit?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• easy-cloud
aawe mwan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:09:
Wat voor voeding heb je in je PC, is het er een van een goede kwaliteit?
Ik heb er een van Seasonic, dus het zou een goeie moeten zijn.

pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:33

DataGhost

iPL dev

easy-cloud schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:04:
Nu heb ik gewoon garantie en kan ik hem opsturen, alleen om te voorkomen dat ik in de toekomst weer dataverlies heb wil ik eigenlijk de oorzaak weten.
Garantie is dat de fabrikant zegt dat ze jou een vervangend exemplaar geven als jouwe binnen de garantieperiode stuk gaat. Het is geen garantie dat 'ie niet stuk gaat, en daar kan je best pech mee hebben. Ook met het wegnemen van een eventuele externe oorzaak is er geen garantie dat een nieuwe het niet ook begeeft vanwege iets anders. Om dataverlies in de toekomst te voorkomen dien je backups te maken. Dat kan heel easy, in een cloud, of op externe schijven.

Wat de oorzaak is is lastig bepalen. Het is niet eens duidelijk of beide schijven door dezelfde oorzaak kapot zijn gegaan, je weet slechts een deel van de symptomen en het eindresultaat (kapot). Bij het bepalen van externe factoren gaat wel als eerste een verdenking uit naar de voeding. Je zou in dat geval wel verwachten dat er meer hardware kapot is of kapot aan het gaan is, omdat de voeding geen aparte lijntjes heeft die gereserveerd zijn voor je SSD. Ook kan het probleem in het moederbord zitten. En natuurlijk kan koeling een rol gespeeld hebben, daar hoeft de aanwezigheid van een heatsink geen rol in te spelen als de omgevingstemperatuur hoog genoeg is (maar dan verwacht ik brand). Natuurlijk moet zo'n heatsink wel contact maken om van een verschillende situatie te kunnen spreken, anders zou deze het probleem kunnen verergeren (stilstaande lucht, "gevangen").

Het beste wat je kan doen is na het inbouwen van de nieuwe SSD alle parameters in de gaten te houden en te controleren op vreemde waarden. Liefst doe je dat op de lange termijn in grafiekjes die je elke paar minuten / elk uur bij laat werken, zodat je duidelijk inzichtelijk hebt welke waarden op wat voor manier veranderd zijn in de weken/maanden voorafgaand aan het falen van de schijf. Maar ook die data is geen garantie voor het vinden van een eenduidige oorzaak.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
easy-cloud schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:10:
Dat is het gekke, SMART test toevallig een week geleden gedraaid op beide SSD's maar 0 problemen!
Hoe kom jij tot die conclusie "0 problemen"?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee