Toon posts:

Macbook pro Early 2015 probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-03 19:47
Mijn vraag
...
Ik heb recent mijn schijven gewist van mijn MacBook omdat ik hem wil verkopen. Als ik mijn MacBook opstart krijg ik een mapje te zien met een vraag teken, ik heb de MacBook al opgestart met commando R en verbonden met een wifi netwerk. Vervolgens heb ik geselecteerd om MacOS Sierra opnieuw te installeren en krijg ik een 4 tal schijven te zien. Welke schijf ik ook gebruik om MacOS opnieuw te installeren aan het eind van het installeren krijg ik een melding dat het niet gelukt is. Ik heb al van alles geprobeerd via google maar niks mag baten om de MacBook weer werkend te krijgen voor de volgende gebruiker.... Ik zit met mijn handen in het haar want hiervoor heeft de MacBook altijd foutloos gewerkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Pro Early 2015

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

MacOS opnieuw installeren via het internet? Schijf EHBO?

Als ik opstartschijf selecteer weergeeft die ook geen schijf. Maar wel als ik OS opnieuw wil installeren dan krijg ik een 4 tal schijven te zien die naamloos heten

Beste antwoord (via Inhumanous op 07-02-2021 10:32)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe jezelf een plezier en volg even de stappen zoals ze hier worden omschreven: https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

Alle reacties

• sypie
  • Niet online
Tijdens het installatieproces krijg je een scherm met 4 keuzes. 1 daarvan is Schijfhulpprogramma. Die moet je openen, zorg dat je in de linker kolom alle schijven ziet en verwijder die. Daarna formatteer je de schijf en installeer je de verse macOS. De vraag is alleen: waarom zou je Sierra instaleren terwijl Big Sur ook prima kan?

• Inhumanous
sypie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:41:
Tijdens het installatieproces krijg je een scherm met 4 keuzes. 1 daarvan is Schijfhulpprogramma. Die moet je openen, zorg dat je in de linker kolom alle schijven ziet en verwijder die. Daarna formatteer je de schijf en installeer je de verse macOS. De vraag is alleen: waarom zou je Sierra instaleren terwijl Big Sur ook prima kan?
Als ik die wil wissen krijg ik de melding "wissen is mislukt"

Ik heb voor de rest niet echt verstand van Apple ik wilde hem gewoon leeg halen voor de verkoop.

• Inhumanous
Ik kan de schijf ook niet wissen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Doe jezelf een plezier en volg even de stappen zoals ze hier worden omschreven: https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

• Inhumanous
sypie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:33:
Dit heb ik al doorlopen, zodra ik dus MacOS opnieuw wil installeren gaat alles goed, "tot dat die klaar is" en dan een foutmelding geeft.

Zie de foto:

• Inhumanous
Ik heb net ipv: command R, command option R gebruikt om de Mac op te starten, nu krijg ik een heel ander menu en kan ik ook Big Sur installeren. Waarschijnlijk heeft dit mijn probleem opgelost en ben ik continue bezig geweest in het verkeerde menu

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:43
Inhumanous schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:56:
Ik heb net ipv: command R, command option R gebruikt om de Mac op te starten, nu krijg ik een heel ander menu en kan ik ook Big Sur installeren. Waarschijnlijk heeft dit mijn probleem opgelost en ben ik continue bezig geweest in het verkeerde menu
Big sur zou ik niet doen voor een macbook uit 2015. Heb zelf een early 2015, 2.7 ghz i5, met 250 ssd en 16 gig ram. Big sur heb ik geprobeerd maar de mac voelde een stuk stroperiger aan. Mojave geeft bij mij de beste resultaten.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-03 14:23
Misschien even een bootable USB maken. Staat een tutorial op de apple website.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Inhumanous schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:56:
Waarschijnlijk zijn de certificaten voor Sierra verlopen. Dan krijg je het er alleen op door je systeemtijd op 2010 te zetten. Overigens is Sierra ook end of life dus had het ook niet zoveel zin.
Riptide schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:59:
[...]

Big sur zou ik niet doen voor een macbook uit 2015. Heb zelf een early 2015, 2.7 ghz i5, met 250 ssd en 16 gig ram. Big sur heb ik geprobeerd maar de mac voelde een stuk stroperiger aan. Mojave geeft bij mij de beste resultaten.
Hier ook een 2015 13” 2.7 i5 met 256 SSD, maar dan 8GB RAM. Draait prima op Big Sur.

Met een slome dual core kan je ook beter niet te veel zwaars meer moeten willen, misschien is dat het verschil.

I reject your reality and substitute my own

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-03 12:10

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:36:
Waarschijnlijk zijn de certificaten voor Sierra verlopen. Dan krijg je het er alleen op door je systeemtijd op 2010 te zetten. Overigens is Sierra ook end of life dus had het ook niet zoveel zin.
Tot nu toe zie ik dit vooral andersom: systeemtijd staat niet goed (bijvoorbeeld als de accu eruit is geweest) en daardoor wordt een certificaatfout getriggerd. Als je dan internet recovery start, synct hij eerst je tijd waardoor het allemaal weer werkt.

In dat eerste geval kun je via terminal je tijd even goed zetten met het date commando. Misschien handig om te weten voor de volgende die dit leest :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee