Buiten kraan niet af te sluiten: wat te doen met vorst.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:32
Wij hebben een buiten kraan die niet antivries is en niet los kan worden afgesloten. De kraan is bevestigd aan de muur die aan de keuken grenst. Keuken zelf is niet verwarmd, maar heeft een open verbinding met de woonkamer die wel verwarmd is.

Ik vraag mij af of ik iets moet doen met die buiten kraan nu het zo koud word. Moet ik voor het slapen gaan al het water afsluiten? Moet ik de kraan “inpakken” (en waarmee dan)? Advies is Welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Zit er binnen nergens geen afsluiter?
Of heb je een vorstvrijbuitenkraan? Stuur er eens een foto van?

Als je hem nergens kan afsluiten zet je er aan de buitenkant een plaats zacht isolatie tegen aan en hoop op het beste.

Als je de tijd er voor heb, kraan vervangen voor een vorst vrije of een afsluiter met aftapper binnenplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:39
Kan je hem vanuit binnen niet aftappen? En dan gewoon kraan open zetten. Die laatste 10 druppels maken je kraan niet stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:47

Amphiebietje

In de blubber

Rick-- schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:10:
Als je hem nergens kan afsluiten zet je er aan de buitenkant een plaats zacht isolatie tegen aan en hoop op het beste.
Dat is waarschijnlijk niet genoeg, zeker niet met de aangekondigde wind.

Inpakken in flinke laag oude kranten (isoleert goed), dan plasticje er overheen tegen het vocht, en dan afdekken met de plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Naast het inpakken zou je gebruik kunnen maken van verwarmingslint (te koop bij een bouwmarkt). Die houdt de leiding warm. Je zou, als alleen de kraan buiten zit, de leiding van binnenshuis kunnen verwarmen. Dit moet voldoende zijn om de kraan buiten vorst vrij te houden, mits ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Amphiebietje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Dat is waarschijnlijk niet genoeg, zeker niet met de aangekondigde wind.

Inpakken in flinke laag oude kranten (isoleert goed), dan plasticje er overheen tegen het vocht, en dan afdekken met de plaat.
Nee waarschijnlijk niet, daarom. Hopen op het beste.

En ik héb het idee dat een plaat zachte isolatie welke je goed om de kraan heen kan zetten beter werkt als een oude krant. Waarom zullen we isolatie materialen gebruiken om warmte binnen te houden en geen oude kranten?

Al heb je dan ook weer isolatie gemaakt van oud papier..

Ook kan je misschien als er ook een stuk leiding buiten in het zicht is hier wat thermolint om heen draaien en dan de isolatie.

Of als het mogelijk is de leiding doorzagen en preventief de buitenkraan verwijderen, is altijd nog een betere optie dan het stuk te laten vriezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Lijkt me een goed idee om hier een permanente oplossing voor aan te brengen. Ik zou dus een loodgieter bellen een afsluitkraantje aan de keukenzijde laten aanbrengen. Dat moet voor 50 euro wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:23
Dit werkt goed:

https://www.hornbach.nl/s...-2-m/6079094/artikel.html

Wikkel dit om je kraan en er bevriest niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Rick-- schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:10:
Zit er binnen nergens geen afsluiter?
Of heb je een vorstvrijbuitenkraan? Stuur er eens een foto van?

Als je de tijd er voor heb, kraan vervangen voor een vorst vrije of een afsluiter met aftapper binnenplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWEsSU9lsoFGFu7OZ4SCjXlEZjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g9EhB4vsv8ZqDDWGqxI9OCr.jpg?f=fotoalbum_large

Astu! TuinSlang is inmiddels weggehaald.

Foto van binnen kan ik niet maken. De ingebouwde keukenkastjes staan tegen die muur. Ik heb inmiddels wel wat extra rockwool onder de kastjes en langs de muur geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door Muncher op 06-02-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Wat is de reden dat er geen afsluiter is geplaatst, want dat is toch 1 van de belangrijkste punten bij het plaatsen van een buitenkraan. vorige bewoners?

Is de muur wel geïsoleerd?

Heb je misschien nog piepschuim verpakkingsmateriaal op zolder liggen. Dit er er tegenaan/omeen zetten en klemzetten met bv. een vuilcontainer.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Wat heb je de afgelopen winters gedaan? Want met een buitenkraan snap ik niet dat er in je meterkast of ergens anders een hendel zit om hem af te sluiten?

Misschien anders eens bij buren vragen die er langer wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
kendo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:10:
Wat is de reden dat er geen afsluiter is geplaatst, want dat is toch 1 van de belangrijkste punten bij het plaatsen van een buitenkraan. vorige bewoners?

Is de muur wel geïsoleerd?

Heb je misschien nog piepschuim verpakkingsmateriaal op zolder liggen. Dit er er tegenaan/omeen zetten en klemzetten met bv. een vuilcontainer.
Muur is niet geïsoleerd volgens mij. De vorige bewoners waren niet zo handig en die hebben geen idee waarom dit zo is aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zou zeggen: als er een niet vorstvrije buitenkraan zit, dat er dan binnen een afsluiter en aftap punt zit waar je bij moet kunnen. Onder de keuken of in de kruipruimte. Ga nog eens heel goed kijken.

Zit die er niet en je kan of wil m niet maken: die kraan kan je daar zo uit de muur draaien. Afdoppen met een passende schroefdop. En misschien nog wat isolatie aan de buitenzijde aanbrengen. Voor 3 euro en een kwartier werk klaar.
Niet vergeten eerst effe de watervoorziening in je huis dicht te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 06-02-2021 12:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
remco_k schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:17:
Ik zou zeggen: als er een niet vorstvrije buitenkraan zit, dat er dan binnen een afsluiter en aftap punt zit waar je bij moet kunnen. Onder de keuken of in de kruipruimte. Ga nog eens heel goed kijken.

Zit die er niet en je kan of wil m niet maken: die kraan kan je daar zo uit de muur draaien. Afdoppen met een passende schroefdop. En misschien nog wat isolatie aan de buitenzijde aanbrengen. Voor 3 euro en een kwartier werk klaar.
Niet vergeten eerst effe de watervoorziening in je huis dicht te zetten.
Je hebt gelijk, alleen heb ik geen schroefdop in huis en isolatie beschikbaar. En bij de bouwmarkten kan ik dat nu niet halen. Wat zou geschikt isolatie materiaal zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Muncher schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Je hebt gelijk, alleen heb ik geen schroefdop in huis en isolatie beschikbaar. En bij de bouwmarkten kan ik dat nu niet halen. Wat zou geschikt isolatie materiaal zijn?
Heb je mischien nog een plastic bak, emmer? Die voldouwen met steenwol of oude kranten en klem zetten om de kraan.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 09:20
Als noodmaatregel kun je de kraan ook heel zachtjes laten lopen. Per seconde een druppel or twee. De temperatuur van het kraanwater is rond de 10 graden en zal op die manier de kraan vorstvrij moeten kunnen houden. Het is niet ideaal maar als er geen andere mogelijkheden zijn dan is dit de meest low-tech oplossing die ik op dit moment kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55
[...]

Je kan gewoon bestellen via praxis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 16:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

President schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:11:
Wat heb je de afgelopen winters gedaan? Want met een buitenkraan snap ik niet dat er in je meterkast of ergens anders een hendel zit om hem af te sluiten?

Misschien anders eens bij buren vragen die er langer wonen?
Kan ook in de kruipruimte. Heb je een idee hoe de leidingen liggen @Muncher ?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Hier hetzelfde. De buitenkraan heeft geen afsluiter en de leiding takt midden in de kruipruimte af van de leiding naar de keuken (was al zo toen we het huis kochten).

Ik ga er vanavond een paar meter bubbelplastic omheen draaien. Eerst wachten tot de regen ophoudt. Want anders is de isolatiewaarde ook gelijk minder.

Werkte een paar jaar geleden ook prima, dus op hoop van zegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Killjoy op 06-02-2021 12:38 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Je kunt bij bouwmarkten gewoon nog steeds afhalen ;) (Hornbach en Karwei hier zijn gewoon open voor afhaal, online bestellingen.)

De plug zit vrij diep in de muur, meer naar de warme zijde dan koude zijde.
Indien je het toch gaat vervangen kun je hem ook volspuiten met pur? (Als noodoplossing.)
Of een klein plaatje ertegen aan kitten met wat isolatie ertussen, wel kit wat makkelijk te verwijderen is en tegen enige kou kan is hierbij verstandig :P

Kun je niet aan de keukenzijde onder de plint de leiding zien en deze daar doorhalen en afdoppen met een kneldop 15 mm?

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 06-02-2021 12:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:04
Mijn buitenkraan is ook niet vorstvrij, wat ik elk jaar doe is een oude handdoek omheen wikkelen en een emmer er tegenaan voor de regen, met een steen zodat hij niet wegwaait.

Een oude handdoek omheen wikkelen werkt uitstekend hoor en dan doe je er een vuilniszak omheen tegen regen, je kan het vastmaken met een tie-rip of gewoon tape.

Het hoeft allemaal niet zo high-tech hoor.
(beetje offtopic wat ik nu wel doe omdat er strenge vorst op komst is de e-bike accu naar binnen halen zodat die niet kapot gaat vriezen, strenge kou vinden accu,s niet fijn).

Trouwens vaak zit er wel een afsluiter ergens of in de kelder/kruipruimte of apart in de meterkast, het lijkt mij heel sterk dat die bij jouw vergeten zijn.

Aan de binnenkant hoef je niks te doen of je moet nog in een oud label G tochthuis wonen, een beetje gesoleerd huis zal nooit richting vriespunt komen ondanks er niet gestookt wordt.

[ Voor 110% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2021 12:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:32:
Als noodmaatregel kun je de kraan ook heel zachtjes laten lopen. Per seconde een druppel or twee. De temperatuur van het kraanwater is rond de 10 graden en zal op die manier de kraan vorstvrij moeten kunnen houden. Het is niet ideaal maar als er geen andere mogelijkheden zijn dan is dit de meest low-tech oplossing die ik op dit moment kan verzinnen.
Wow mag ik vragen waar jij woont in Nederland kraanwater rond 10c?
Hier is het toch echt beduidend minder.

Maar de kraan laten druppelen/zacht lopen werkt inderdaad dat gebeurd bij de wasstraat ook met buitenapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

[...]

.......
Wat zou geschikt isolatie materiaal zijn?
-handdoeken
-jute zak (sinterklaas)
-kranten.
-keukenrol
-oude jas trui broek
etc

Daar dan weer plastic om heen in de vorm van:
-folie uit de keuken
-vuilniszak
-regenjas
-tape
etc

Misschien nog iets er voor om de wind tegen te houden.
-plank
-tuinsoelen
-kliko / otto
etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Maar de kraan laten druppelen/zacht lopen werkt inderdaad dat gebeurd bij de wasstraat ook met buitenapparatuur.
De waterleidingen in de straat liggen in Nederland op ruim 1,5 m diepte. Dit is niet zozeer om het water vorstvrij te houden maar meer om opwarming in de zomer tegen te gaan. Vorstvrije diepte is in Nederland immers 0,6 m. Door die diepe ligging van de leidingen is het kraanwater in Nederland over het algemeen vrij constant van temperatuur. In de zomer meer richting de 12 graden maar in de winter kan het inderdaad teruglopen tot onder de 8 graden. Afhankelijk van vele factoren zoals bodemsamenstelling en lokale doorstroming.

De kraan laten druppelen is de meest low-tech manier van vorstbeveiliging. Zoals je zelf al aangeeft is het een gebruikelijke methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Inpakken met bubbelfolie/noppenfolie werkt ook.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Je zou eventueel een plastic fles (azijn o.i.d.) om de kraan kunnen fabrieken en dan onder in de fles een oude gloeilamp (15 of 25 Watt lijkt me genoeg) voor wat extra verwarming laten zorgen. Bonustweakerpunten als je de temperatuur in de gaten houdt met een temperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rick-- schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:18:
Waarom zullen we isolatie materialen gebruiken om warmte binnen te houden en geen oude kranten?
Omdat het opgevreten wordt en brand als de neten.

En natuurlijk omdat de isolatiewaarde veel te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kendo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:10:
Sommige mensen zijn niet zo goed in vooruit denken.

Bij familielid van me is door vorige bewoners een uitbouw geplaatst (zonder kruipruimte). De waterleiding zit daar onderdoor en dan in de muur. Buitenkraan niet vorstvrij.

Heel misschien dat er 9 meter naar achteren in de moeras-kruipruimte nog een afsluiter zit, maar ik gok van niet :+ ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48
Zit met hetzelfde euvel, geërfd van de vorige bewoner. Ik zet bij vriezend weer een plastic kratje, gevuld met restjes XPS-plaat met een uitsparing voor de kraan, over de kraan tegen de muur. Dat heeft ook het bevriezen van de kraan in de winter van 2010 (langdurig -15º ) voorkomen.
Er loopt wel geregeld water door de leiding, waar de kraan van aftakt. De aftakking is 30 cm door de muur. Dat scheelt ook wel.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Ik heb het even gemeten, hier komt op dit moment water uit de kraan met een temperatuur van ongeveer 11 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Ik heb het even gemeten, hier komt op dit moment water uit de kraan met een temperatuur van ongeveer 11 graden.
Hier maar 6c.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:52

MLLL

Palm Treo 650

Stond net onder de douche, daar kwam gelukkig water uit met een temperatuur van 37 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walski
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:13
In mijn woning zit alleen na de hoofdafsluiter (in een put achter de voordeur) een aftapkraan. Niet echt ideaal, ik laat de buitenkraan leeglopen en zoveel mogelijk uit de aftapkraan. Er loopt later natuurlijk wel weer water in de leiding naar buiten maar ga er vanuit dat in het laatste stuk voldoende lucht zit om bevriezen te voorkomen. Daarnaast nog wat extra isolatie om de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dat is inderdaad best wel fris. Dan ga je het wellicht niet redden om de boel vorstvrij te houden met twee druppels per seconde. Wellicht opschalen naar drie druppels per seconde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Dat is inderdaad best wel fris. Dan ga je het wellicht niet redden om de boel vorstvrij te houden met twee druppels per seconde. Wellicht opschalen naar drie druppels per seconde ;)
Net als elk jaar een handdoek om gewikkeld een paar oude sokken kan bijvoorbeeld ook.

Dit gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:47

Amphiebietje

In de blubber

Rick-- schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Nee waarschijnlijk niet, daarom. Hopen op het beste.

En ik héb het idee dat een plaat zachte isolatie welke je goed om de kraan heen kan zetten beter werkt als een oude krant. Waarom zullen we isolatie materialen gebruiken om warmte binnen te houden en geen oude kranten?
Oude kranten zijn een fantastisch el cheapo isolatiemateriaal, ook handig als je een te dunne jas hebt en vast zit in een sneeuwstorm in je auto en de accu en benzine beginnen op te raken: gewoon onder je jas stoppen en je blijft wat warmer. :D

(ja, ik ben serieus, genoeg zwervers die deze truuk gebruiken)

We gebruiken isolatiematerialen in huis omdat die minder goed fikken dan papier, en omdat die beter tegen water kunnen dan papier. :)

En om even duidelijk te zijn: ik heb het niet over een laagje van 1 pagina...

[ Voor 4% gewijzigd door Amphiebietje op 06-02-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 20:02
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:36:
Mijn buitenkraan is ook niet vorstvrij, wat ik elk jaar doe is een oude handdoek omheen wikkelen en een emmer er tegenaan voor de regen, met een steen zodat hij niet wegwaait.

Een oude handdoek omheen wikkelen werkt uitstekend hoor en dan doe je er een vuilniszak omheen tegen regen, je kan het vastmaken met een tie-rip of gewoon tape.

Het hoeft allemaal niet zo high-tech hoor.
(beetje offtopic wat ik nu wel doe omdat er strenge vorst op komst is de e-bike accu naar binnen halen zodat die niet kapot gaat vriezen, strenge kou vinden accu,s niet fijn).

Trouwens vaak zit er wel een afsluiter ergens of in de kelder/kruipruimte of apart in de meterkast, het lijkt mij heel sterk dat die bij jouw vergeten zijn.

Aan de binnenkant hoef je niks te doen of je moet nog in een oud label G tochthuis wonen, een beetje gesoleerd huis zal nooit richting vriespunt komen ondanks er niet gestookt wordt.
Doen we hier ook.
De vorige bewoners hebben bij het maken van de uitbouw hier niet over nagedacht.

Tot nu toe gaat het gewoon goed met een handdoek, plastic zak, handdoek, plastic zak, ducttape dicht maken.
Gaan we dit jaar ook maar weer doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

Amphiebietje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:15:
[...]

Oude kranten zijn een fantastisch el cheapo isolatiemateriaal, ook handig als je een te dunne jas hebt en vast zit in een sneeuwstorm in je auto en de accu en benzine beginnen op te raken: gewoon onder je jas stoppen en je blijft wat warmer. :D

(ja, ik ben serieus, genoeg zwervers die deze truuk gebruiken)

We gebruiken isolatiematerialen in huis omdat die minder goed fikken dan papier, en omdat die beter tegen water kunnen dan papier. :)

En om even duidelijk te zijn: ik heb het niet over een laagje van 1 pagina...
Die kranten is vooral als windstopper, niet als isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door akoster op 06-02-2021 18:55 ]

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:22
Er zijn ook 220v waterleiding verwarmingssnoeren. Stekker in het stopcontact en het ding zorgt er zelf voor dat het niet onder de 5 graden komt.

Die kan je dan om de kraan draaien, samen met wat isolatie gaat het dan zeker niet meer kapot...

deze bijvoorbeeld

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:32
Het huis van mijn ouders heeft een identieke kraan. Daarbij vertelde de loodgieter bij oplevering dat omdat de leiding direct de muur in ging en niet tegen de muur opgebouwd zat het niet nodig was om deze af te sluiten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:10
Met een nachtje vorst gaat het prima met die kraan.

Maar nu is het een week lang onder 0 met uitschieters richting -10 en dan is de kans wel aanwezig dat de kraan stuk gaat.

Ik zou bij het kruipluik even controleren of daar een aftapkraan zit.
En anders in de keuken.

Als er inderdaad geen kraan is hem inpakken zoals hierboven beschreven met kranten handdoek en een plastic zak.
Zal vast wel goed gaan.

Nu nog een vorstbestendige kraan of warmtelint kopen is wat laat, dat heb je morgen niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik zou zeggen voor nu (voor de zekerheid) kraan even inpakken met kranten oid. Morgen (of maandag) iets van een klusjesman / loodgieter bellen en vragen of ze een afdop dop voor je hebben. Dan hoofdkraan dicht, kraan er af dop er in en je kan rustig een keer kijken hoe je het wil gaan fixen.

Wel beunhazen haha als je niet eens die kraan af kan sluiten... (lijkt ook wel erg op een gewone wasmachine kraan misschien hadden ze die nog liggen ergens?)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Mattie112 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:13:
Wel beunhazen haha als je niet eens die kraan af kan sluiten... (lijkt ook wel erg op een gewone wasmachine kraan misschien hadden ze die nog liggen ergens?)
Een beun zet dat verdiepte plaatje er niet op.
Dat is veel teveel werk, die doet dan opbouw.

Dus ik schat in dat dit al zo is vanuit de bouw, en dat enkel de kraan ooit vervangen is.

Overigens zou ik pas een loodgieter bellen als de kraan kapot is, kan er meteen een vorstvrije in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Ik heb een grote plastic bloempot met een elastiek aan de binnenzijde gemaakt. In de bloempot stro gepropt. Elastiek om de kraan en klaar. Even hobbyen maar werkt al jaren prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyze
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04-2021
AanraderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgbgbTB-1QFBO7MO3OSXVRM_-Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsKcWXCeipgdq1FVojL6PpFC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyze
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04-2021
Gekocht online bij *knip*
Welkom op Tweakers, hoe je het waarschijnlijk goed bedoeld lijkt dit op deze manier op spam.

[ Voor 65% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dank voor deze reminder mensen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Overigens zou ik pas een loodgieter bellen als de kraan kapot is, kan er meteen een vorstvrije in.
Ja handig. Dan kun je het storingstarief betalen. :?

Of ga je tot de loodgieter er is de hoofdkraan dichtzetten / het er uit laten spuiten bij de kapotte kraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 19:59
Als het 5-7 dagen continu flink gaat vriezen gaat dit soort isolatie volgens mij echt niet helpen. De temperatuur zal door die beperkte isolatie met alle gemak komen. Via de gevel, de lucht etc.. dat is na een (paar) uur dezelfde temperatuur als de omgeving.

Wat je kan doen, is de hoofdkraan afsluiten. Dan de buitenkraan opendraaie en het water eruit laten lopen. Dan is de druk er af en veel lucht in je leiding. Dan buitenkraan dichtdraaien en de hoofdkraan weer open. Dan is er denk ik voldoende ruimte in je leiding om kapotvriezen te voorkomen

[ Voor 8% gewijzigd door padoempats op 07-02-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Gdvr...had patent op mn oplossing met bloempot en elastiek moeten aanvragen |:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 10-02-2021 10:24 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:38
Ik heb net met heel veel moeite m'n buitenkraan net niet dicht gekregen. Er komt nu een miniem straaltje uit als ik 'm open zet. De afsluitkraan zit op een heel onhandige plek, om hem verder dicht te krijgen moet ik op z'n minst de koelkast verwijderen.

Zou het voldoende zijn nu de druk eraf is? Ik ga er eigenlijk vanuit van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
padoempats schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:08:
Als het 5-7 dagen continu flink gaat vriezen gaat dit soort isolatie volgens mij echt niet helpen. De temperatuur zal door die beperkte isolatie met alle gemak komen. Via de gevel, de lucht etc.. dat is na een (paar) uur dezelfde temperatuur als de omgeving.
Niet persé. Je brengt extra isolatie aan. Als het ding gewoon op een muur zit waar het aan de andere kant wel warm is... dan blijft het er gewoon warmer.

De leiding doet ook dienst als een soort koelblok vanuit een warmere omgeving. De kans dat dat effect het kan bijhouden wordt dan ook groter.

Niet anders dan met handschoenen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lapa schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:22:
Ik heb net met heel veel moeite m'n buitenkraan net niet dicht gekregen. Er komt nu een miniem straaltje uit als ik 'm open zet. De afsluitkraan zit op een heel onhandige plek, om hem verder dicht te krijgen moet ik op z'n minst de koelkast verwijderen.

Zou het voldoende zijn nu de druk eraf is? Ik ga er eigenlijk vanuit van niet.
Als er gewoon water blijft lopen is er constant aanvoer van een hogere temperatuur.

Mooie plek ook, achter de koelkast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19
Ik heb het op deze manier opgelost. Huis is uit 2002 en hebben wij afgelopen zomer aangekocht. Vanaf de bouw zit dit al zo (zonder buisisolatie) In November buisisolatie omheen gedaan. Hopelijk blijft het goed, maar na 18 jaar zonder lijkt dit voorlopig prima

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AEpRKh3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Laatst online: 17-04 19:33
Mijn huis uit 1900 heeft een schuurtje.. met een buitenkraan. Ik doe al jaren niks tegen vorst en er is al 20 jaar niks mee gebeurd.
Als hij het niet doet swinters weet ik iig wat er loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

charrel

Cortisol4life..

jelle2503 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:18:
Mijn huis uit 1900 heeft een schuurtje.. met een buitenkraan. Ik doe al jaren niks tegen vorst en er is al 20 jaar niks mee gebeurd.
Als hij het niet doet swinters weet ik iig wat er loos is.
Dan zie je het wel aan de waterrekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Ja handig. Dan kun je het storingstarief betalen. :?

Of ga je tot de loodgieter er is de hoofdkraan dichtzetten / het er uit laten spuiten bij de kapotte kraan?
Het is sowieso duur voor iets wat iedereen die zelf een colafles kan openen zelf kan doen.

En het is niet de eerste keer in de afgelopen 10 jaar dat het een beetje vriest, dus ik vind het een beetje paniekzaaierij om te adviseren op voorhand de loodgieter te bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Het is sowieso duur voor iets wat iedereen die zelf een colafles kan openen zelf kan doen.

En het is niet de eerste keer in de afgelopen 10 jaar dat het een beetje vriest, dus ik vind het een beetje paniekzaaierij om te adviseren op voorhand de loodgieter te bellen
Ik zeg niet dat je op voorhand de loodgieter moet bellen; ik zeg alleen dat je moet voorkomen dat je die uberhaupt moet bellen. Door het op voorhand te fixen en niet af te wachten tot het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 19:59
boswandeling schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:15:
Ik heb het op deze manier opgelost. Huis is uit 2002 en hebben wij afgelopen zomer aangekocht. Vanaf de bouw zit dit al zo (zonder buisisolatie) In November buisisolatie omheen gedaan. Hopelijk blijft het goed, maar na 18 jaar zonder lijkt dit voorlopig prima

[Afbeelding]
Baat het niet dan schaadt het niet, maar volgens mij helpt dit echt helemaal niets. De koude temp gaat door via de grond en ruimte gewoon de leiding in. Het vriest nu zelfs in mn (slecht geisoleerde) schuur.

Ben benieuwd of het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Laatst online: 16:48
Hier het zelfde, kraan loopt achter het keukenblok direct naar buiten. Er zit wel een stopkraan, maar die kan niet dicht omdat er een keukenpaneel in de weg zit :( Niet over nagedacht door de vorige bewoners / keuken monteur.

Er staat een close-in boiler in het kastje dus aan de binnenkant blijft het wel warm. Heb de kraan buiten maar dubbel ingepakt in handdoek/plastic en er een bak omheen gezet, op hoop van zegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-03 18:11
Hier ook hetzelfde. Vorig jaar heb ik hier al contact over gehad met de vorige bewoner. Hij was zich van geen kwaad bewust en had in de periode dat hij hier heeft gewoond er nooit iets aan gedaan. Aangezien mijn warmtelint nog niet binnen is heb ik een laag bubbeltjesfolie, een handdoek, een vuilniszak en een plastic bak gebruikt om te 'ísoleren'. Tot nu toe gaat het goed. Mogelijk helpt het dat mijn kraan in een hoek is geplaatst waar vrijwel geen harde wind komt. Daarnaast is de ruimte achter de kraan gewoon verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou in elk geval dit jaar dan ergens een extra kraantje plaatsen dat je hem in het vervolg wel af kan plakken. En voor nu pak je hem maar in met isolerend plastic (meerdere lagen is ook isolerend). Dat heb ik bij de regenton ook gedaan, al heb ik hem wel leeg laten lopen maar je weet het niet met al die sneeuw op het dak.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

padoempats schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:46:
[...]

Baat het niet dan schaadt het niet, maar volgens mij helpt dit echt helemaal niets. De koude temp gaat door via de grond en ruimte gewoon de leiding in. Het vriest nu zelfs in mn (slecht geisoleerde) schuur.

Ben benieuwd of het helpt
Ik heb een dubbelsteens garage (tegen de garage van de buren) en daar is condens (van sneeuw waarschijnlijk, de sneeuwschep enzo staan daar) vastgevroren op de deur en raam :p Maar het vriest er net niet al zit er wel een kraantje dicht bij een deur (maar die is ook ingepakt). De wasmachine staat tegen de 'warme' muur (kant van de garage van de buren).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:47
timadriaans schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:08:
Hier het zelfde, kraan loopt achter het keukenblok direct naar buiten. Er zit wel een stopkraan, maar die kan niet dicht omdat er een keukenpaneel in de weg zit :( Niet over nagedacht door de vorige bewoners / keuken monteur.

Er staat een close-in boiler in het kastje dus aan de binnenkant blijft het wel warm. Heb de kraan buiten maar dubbel ingepakt in handdoek/plastic en er een bak omheen gezet, op hoop van zegen..
Dit heb ik ook alleen dan zonder close in, is me in de afgelopen 5 jaar in ieder geval niet bevroren. Scheelt dat de leiding vanuit de keuken wel wat wordt opgewarmd en dat de jaren '70 gevel ook wel iets warmte doorlaat.

Waar ik meer van sta te kijken is dat mijn bier en fris niet bevriest in mijn enkelsteens onverwarmde schuur. Volgens mijn IR thermometer was het daar gisteravond ruim -6 (bijna net zo koud als buiten).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04 14:47
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:32:
Het voordeel van deze methode is dat de druk niet kan opbouwen in de leiding. Het kan namelijk altijd een kant op (of naar binnen richting leidingstelsel, of naar buiten richting kraan). De kans is dan maar heel klein dat de pijp of kraan barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

NoepZor schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Dit heb ik ook alleen dan zonder close in, is me in de afgelopen 5 jaar in ieder geval niet bevroren. Scheelt dat de leiding vanuit de keuken wel wat wordt opgewarmd en dat de jaren '70 gevel ook wel iets warmte doorlaat.

Waar ik meer van sta te kijken is dat mijn bier en fris niet bevriest in mijn enkelsteens onverwarmde schuur. Volgens mijn IR thermometer was het daar gisteravond ruim -6 (bijna net zo koud als buiten).
Er zal een reden zijn dat een vriezer op -18 staat. En daar duurt het ook even eer frisdrank met prik bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

De afgelopen 5 jaar is het ook niet zo koud geweest (met zo'n koude wind die het nog erger maakt).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
niks: in de 30 jaar dat we een buitenkraan hebben (strak tegen de gevel op noord-west, koperpijp vanuit de grond/niet verdiept, andere kant van de muur grenst aan de huiskamer) hebben we de buitenkraan nooit afgesloten en afgetapt. Nooit problemen gehad :)
(alhoewel dat geen garantie is voor anderen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SniperGuy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:03:
niks: in de 30 jaar dat we een buitenkraan hebben (strak tegen de gevel op noord-west, koperpijp vanuit de grond/niet verdiept, andere kant van de muur grenst aan de huiskamer) hebben we de buitenkraan nooit afgesloten en afgetapt. Nooit problemen gehad :)
En in 40 jaar? In de jaren '80 hebben we volgens mij twee hele strenge winters gehad (ik kan me herrinneren dat ik als kind op de 'zee' gelopen heb (binnenzee bij de roompot, wel zout water maar het was helemaal dichtgevroren).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Marzman schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:07:
[...]

En in 40 jaar? In de jaren '80 hebben we volgens mij twee hele strenge winters gehad (ik kan me herrinneren dat ik als kind op de 'zee' gelopen heb (binnenzee bij de roompot, wel zout water maar het was helemaal dichtgevroren).
De keer dat de zee echt "bevroren" was (eigenlijk waren het allemaal aan elkaar gevroren ijsschotten) was in 1963 en dat is al even langer geleden dan 40 jaar :P
Je hebt imho de echte zee (Noordzee, Waddenzee) de rest zijn meren (niet voor niets is de Zuiderzee hernoemt naar Ijsselmeer :P )

Ik vermoed dat onze buitenkraan ook de komende 40 jaar nog wel overleeft: de warmte van het huis wat door de muur komt is voldoende om de zaak niet stuk te laten vriezen.
Bevriezen doet hij wel, maar in de wintervrieskou heb ik geen behoefte om de plantjes water te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
SniperGuy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:03:
Same here. Er is wel een afsluiter maar die zit diep verstopt in de kelderkast achter een hoop rommel. Echt geen zin in. Buitenkraan zit op een houten schuur 10 meter van de woning. Nog nooit iets geks gebeurd. Welke ramp proberen mensen te voorkomen met het afsluiten van de kraan? (serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Bigs schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Same here. Er is wel een afsluiter maar die zit diep verstopt in de kelderkast achter een hoop rommel. Echt geen zin in. Buitenkraan zit op een houten schuur 10 meter van de woning. Nog nooit iets geks gebeurd. Welke ramp proberen mensen te voorkomen met het afsluiten van de kraan? (serieuze vraag)
Ik denk kapot vriezen en bij dooi met een "leuke" waterrekening en/of waterschade geconfronteerd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:44
Bigs schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Dat de afsluiting kapot vriesr? Met een druipende kraan tot gevolg (of erger, een Winterfontein).
Beide meegemaakt overigens, de fontein was in de garage van mijn ouders. Het deuipertjende kraan van de vorige bewoners die ik heb vervangen.

Hier een kraantje dat we niet kunnen afsluiten (ouder huis en de vorige bewoners hebben op dat vlak er een potje van gemaakt). We draaien daar gewoon een oud deken rond en dat is ook in deze koude temps voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SniperGuy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:15:
[...]

De keer dat de zee echt "bevroren" was (eigenlijk waren het allemaal aan elkaar gevroren ijsschotten) was in 1963 en dat is al even langer geleden dan 40 jaar :P
Je hebt imho de echte zee (Noordzee, Waddenzee) de rest zijn meren (niet voor niets is de Zuiderzee hernoemt naar Ijsselmeer :P )

Ik vermoed dat onze buitenkraan ook de komende 40 jaar nog wel overleeft: de warmte van het huis wat door de muur komt is voldoende om de zaak niet stuk te laten vriezen.
Bevriezen doet hij wel, maar in de wintervrieskou heb ik geen behoefte om de plantjes water te geven :+
Even opgezocht, ik denk dat het zelfs nog net iets eerder was dan ik zei (78/79). Kijk waar de roompot ligt, het is een beetje een binnenzee. De deltawerken waren klaar in '86 dus het was toen echt geen meer.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-03 09:46
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn leiding in een onverwarmde garage waar ook de wasmachine staat. Dit jaar zelf aangelegd met de gedachte dat het nooit langer dan een dag of twee vriest in nederland en dat de garage wel boven nul zou blijven in die tijd. Dat valt dus viest tegen, ik heb nu een warmte-element uit een elektrische deken gesloopt en die met aluminiumtape rondom de leiding geplakt. Houdt de boel netjes op +2 graden op de laagste stand. Nu hopen dat het niet onverhoopt een heel stuk warmer wordt in de garage door kortsluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In mijn veranda was het vanmorgen drie graden, de infraroodthermometer gericht op de radiator en die was -2. Dus maar snel even aangezet voor een kwartiertje (dat leek me wel genoeg, want de ruimte warmt ook weer op van het zonlicht en de warme dagtemperatuur).

Kranen kunnen dan waarschijnlijk ook wel kouder zijn dan de omgevingstemperatuur.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 00:00
Heb topic nagelezen, maar niet gevonden.
Mijn aftap kraantje van de buitenkraan zit in de meterkast, waar de watermeter ed zitten. Heb je dat gecheckt?

Overigens, ik heb mn buitenkraantje zoals de jouwe binnen 2 minuten vervangen door zo'n exemplaar en nu hoef ik er 's winters niet meer over na te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeDEPfwut5JxVzg_cl1HTp-VPvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0hcj9qwzjLxspG3LsLJCsE2.jpg?f=user_large

Vorstbestendig tot -20° C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

[...]
Als je drank ook zo koud is moet je het eens in een glas schenken, zou dan zeer snel moeten bevriezen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:37
Het lijkt me heel verstandig en relatief eenvoudig om een aftapkraantje er tussen te zetten, als je tenminste makkelijk bij de leiding kan. Knelkoppelingen zijn handif als je niet kan/wilt solderen, echter wel goed de leiding ontbramen en goed aandraaien. Ik zou ook nooit koppelingen in de muur verwerken, aangezien je lekkages dan moeilijk ziet en op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]
Dat is geen zuiver water, dus zal een lager omslagpunt hebben.

De Epoxy in de schuur hier was niet echt meer vloeibaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:47
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Dat is geen zuiver water, dus zal een lager omslagpunt hebben.

De Epoxy in de schuur hier was niet echt meer vloeibaar :+
Hmm snel opdrinken dus :9

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik pas voor de Epoxy :+

• Muncher
Wow, wat een boel reacties. Had ik niet helemaal verwacht. Houd de mensen bezig blijkbaar. Fijn dat we elkaar zo kunnen helpen!

Ik heb de low-tech oplossing gekozen met dekens, noppenfolie en een emmer met ductape. In de tussentijd heb ik een kraantje besteld, zoals hieronder gemeld. Moest er wel 3 dagen op wachten (ondanks dat er gewoon voorraad was bij de lokale bouwmarkt, maar okay).
ArnieNFW schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:12:
Heb topic nagelezen, maar niet gevonden.
Mijn aftap kraantje van de buitenkraan zit in de meterkast, waar de watermeter ed zitten. Heb je dat gecheckt?

Overigens, ik heb mn buitenkraantje zoals de jouwe binnen 2 minuten vervangen door zo'n exemplaar en nu hoef ik er 's winters niet meer over na te denken.

[Afbeelding]

Vorstbestendig tot -20° C
Heb je tips hoe ik dit handig kan doen? Ik ben eigenlijk niet van plan dit te gaan doen terwijl het zo hard vriest, maar volgend weekend moet wel gaan lukken.

• ArnieNFW
Muncher schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:42:
Heb je tips hoe ik dit handig kan doen? Ik ben eigenlijk niet van plan dit te gaan doen terwijl het zo hard vriest, maar volgend weekend moet wel gaan lukken.
Je moet het idd doen als het (wat) warmer is, dan sta je niet onder stress om het zo snel mogelijk te doen en is de kans dat er iets fout gaat een stuk kleiner. Maar het is erg eenvoudig.
Kraantje is volgens mij rond de €15 en je hebt ook teflon tape nodig. Kijk even een youtube filmpje, want je moet de teflon tape wel de goede kant om het schroefdraad draaien (zodat de tape niet losdraait als je het kraantje erin draait).
Vervolgens is het "bijna" als een dop losdraaien en weer vastdraaien.
De kraan is van kunststof en zet mee uit als het water bevriest. Je hebt gelijk een stuk minder zorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door ArnieNFW op 11-02-2021 10:03 ]

• kabeltjekabel
ArnieNFW schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:00:
[...]
De kraan is van kunststof en zet mee uit als het water bevriest. Je hebt gelijk een stuk minder zorgen.
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets er na 10 jaar uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:42:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe zoiets er na 10 jaar uitziet.
Heb hem nu 6-7jaar, en nog steeds hetzelfde.

[Edit] wat ik ook erg handig vind is het open/dicht draai mechanisme. De "knop", bij gebrek aan een beter woord. 90° voor volledig open en dicht. Werkt prima.

[ Voor 26% gewijzigd door ArnieNFW op 11-02-2021 17:02 ]

• kabeltjekabel
ArnieNFW schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Heb hem nu 6-7jaar, en nog steeds hetzelfde.
Vangt hij ook zon bij jou? Of altijd in de schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:01:
[...]
Vangt hij ook zon bij jou? Of altijd in de schaduw?
Tuin op het ZZW, de kraan is denk ik vanaf een uur of 2 in de volle zon. Tot ondergaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6NW808AAQeiOJ0uDXomQBgHw0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMrM4FyhKmwPnnnDaUqwIGnz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door ArnieNFW op 11-02-2021 17:08 ]

• kabeltjekabel
ArnieNFW schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Tuin op het ZZW, de kraan is denk ik vanaf een uur of 2 in de volle zon. Tot ondergaan.

[Afbeelding]
Wauw. En maar een tientje bij de Praxis zie ik. Hmmm :P

De 30mm boor is al wel onderweg om toekomstige buitenkranen in vorstvrije uitvoering te doen :+

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-02-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Laatst online: 16:48
Update: mijn kraan heeft het overleefd. Had 'm ingepakt in handdoek en plastic, daarna een teil er omheen vastgezet.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijne heeft het ook overleefd. Zonder iets te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn regenton ook, ik had het kraantje wel ingepakt en hem zo ver mogelijk leeg laten lopen maar er zit toch weer een hoop water in.

Alleen de knijper op de tuinslang die lijkt kapot te zijn (lag net achter de garagedeur, oude metalen deur).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Wauw. En maar een tientje bij de Praxis zie ik. Hmmm :P

De 30mm boor is al wel onderweg om toekomstige buitenkranen in vorstvrije uitvoering te doen :+
Toevallig hier ook een kraan klaar liggen die ik van het weekend wilde inbouwen en kom er door jouw opmerking achter dat ik inderdaad nog een 30mm boor moet scoren 8)7

Ze hebben er een bij toolstation, had jij een mooi adresje?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 24-04 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb aan de voorzijde een kraan. Leidingwerk en kraan zitten op de buitenmuur bevestigd. Elk jaar draai ik binnen in de kruipruimte netjes de aanvoer dicht, het kraantje open en het aftap punt open om het resterende water er uit te laten lopen. Hartstikke mooi.

Dit weekend had ik die kraan even nodig. Dus ik in de kruipruimte om het tappunt dicht te doen en de aanvoer open. Zit het al in die stand, blijkt. Ik: :?

Had ik m alweer open gedraaid, of ben ik hem nou helemaal vergeten dicht te draaien voor de winter? Ik heb werkelijk geen idee, blijkbaar ben ik hem straal vergeten en zelfs toen ik dit topic aan het volgen was, was ik in de veronderstelling dat ik hem dicht had zitten.
Niet dus.

Als geluk bij een ongeluk is er niets aan kapot. Er lekt niets en de kraan doet het prima. Gevalletje grote mazzel. Had net zo goed een flink waterballet kunnen zijn geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 10-03-2021 00:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandland
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-04 11:17
*knip*. Spam.

[ Voor 95% gewijzigd door rens-br op 03-12-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-04 19:51
timadriaans schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:00:
Update: mijn kraan heeft het overleefd. Had 'm ingepakt in handdoek en plastic, daarna een teil er omheen vastgezet.:)
Ik heb dit gedaan eind '20 of begin '21 toen het een paar dagen -15 werd en dat ging prima. Dus zou er niet zo bang voor zijn ;)
Pagina: 1