Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een probleem met condensatie op de binnenkant van mijn ramen.

Relevante info:

- huis bouwjaar 2018
- Systeem C ventilatie, gezoneerd vraag gestuurd. Afzuigpunten in toilet, keuken, badkamer en zolder. Toevoer via raamroosters.
- Verwarming via warmtepomp vloerverwarming op gehele begane grond en badkamer op eerste verdiep.
- gehele eerste verdieping en zolder onverwarmd. Ouder slaapkamer heeft een L/L warmtepomp (airco) die ik niet gebruik om te verwarmen, want se temperatuur is prima boven.
- toevoer roosters op alle slaapkamers staan altijd iets open.
- ramen zijn afgedekt met duette plisse’s. Dicht if open maakt voor mijn ‘probleem’ niet uit. Voor de gehele gevel hangen gordijnen tot aan de vloer. Het is achter de gordijnen daardoor natuurlijk wel wat kouder dan voor de gordijnen kan ik me zo voorstellen.

Als het buiten onder de 5 graden is heb ik standaard de binnenkant van de slaapkamer ramen nat rondom de randen. Ook op slaapkamers waar wij niet slapen. Ook op de zolder (wel in mindere mate.). Ook de roosters zelf zijn dan zeiknat. In de ruimtes waar verwarmd wordt is het minder/niet aanwezig. Mijn zwager met soortgelijke woning en ramen kozijnen van zelfde kozijnboer, zelfde ventilatie etc heeft nergens last van. Hij heeft echter wel vloerverwarming meedraaien op de slaapkamers.

Er zit in onze kozijnen wel wat wsrmtelekkage rondom de kunststof glaslatten maar de kozijnboer zegt dat dit normaal is en dat ik gewoon meer moet ventileren. Ik zou alleen niet weten hoe..

Temperatuur is rondom de 19 graden met 50/55pct rv in de ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYMlD3eUH7rf2fv0YZbTAMQCTvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7TF798BLjU5yCGVEkvZSYV7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29HMZqxtX-Q3N4IxFyoqqloFFGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnqABmLRikHk9KTGRMxJx6gS.jpg?f=fotoalbum_large

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is de temperatuur in huis en de relatieve luchtvochtigheid ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Beneden 21gr met 47pct

Boven 19,8 met 55pct, op dit moment.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als de CO2-niveaus en de relatieve luchtvochtigheid van de lucht die je inademt okay zijn, dan zou ik me niet te druk maken. Met het weer zoals vandaag (vochtige lucht buiten, koud maar wel boven het vriespunt) krijg je gewoon snel condens.
Boven 19,8 met 55pct, op dit moment.
Dat betekent een dauwpunt van 10,5graden. Dus als je rooster, waar de hele ochtend lucht doorheen gaat die een stuk kouder is dan 10,5 graden, onder de 10,5 duikt, dan krijg je dit. Heb je een IR-thermometer? Dan kun je eens de plekken met condens meten :)

Ventileren / de relatieve luchtvochtigheid omlaag halen is de enige manier om dit te voorkomen. Zou je nu 45% relatieve luchtvochtigheid hebben in je slaapkamer, dan condenseert de boel 'pas' bij 7,5 graden.

Bij dit moeten we ook de nauwkeurigheid van de meting van zowel temperatuur als relatieve luchtvochtigheid in het oog houden. Als je op de grens zit van geen condens / wel condens kan een onnauwkeurige meting al veel verschil maken. Is de werkelijke waarde bijvoorbeeld 20 graden en 60% relatieve luchtvochtigheid, dan is je rooster bij 12 graden al kletsnat.

Het blijft simpele natuurkunde :)
Japie.G schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:36:
- Systeem C ventilatie, gezoneerd vraag gestuurd. Afzuigpunten in toilet, keuken, badkamer en zolder. Toevoer via raamroosters.
(..)
- toevoer roosters op alle slaapkamers staan altijd iets open.
Ik zou beginnen met de roosters gewoon helemaal open zetten. Daarnaast: hoe is de route voor de lucht van de roosters naar de afzuigpunten? Vaak plaatsen ze in de slaapkamers een opdekdeur zonder enige ventilatieopening :X Dan heb je wel warmteverlies via een rooster, maar nauwelijks verse lucht. In mijn huis werd via de badkamer vooral lucht uit de gang en het trappenhuis gezogen, want de slaapkamerdeur zat potdicht. In beide slaapkamers nu geluidsdempende ventilatieroosters geïnstalleerd, dat maakt heel veel uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxG8R4UQPqg-empC1yu-sexSfyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjEGCVg0L3hRwrqYRI1FcLWc.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 06-02-2021 12:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX