Toon posts:

besparing gezocht op gasverbruik split level woning

Pagina: 1
Acties:

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Als gelukkig eigenaar van een split level woning zit ik al een tijd met de verwarming van de woning te stoeien. Op de begane grond van de woning is de keuken met eetgedeelte, als je vandaar uit 6 traptreden omhoog gaat kom je in de woonkamer, vandaar uit gaat het per verdieping steeds verder met deze kleine trappen van 6 treden naar boven. Vanuit de keuken gaat er ook een soortgelijke trap naar beneden naar het souterrain en inpandige garage. Het huis heeft echt zijn charmes, maar ook bijkomende nadelen.

Omdat ik bij de verbouwing 3 jaar geleden direct wel inzag dat de warme lucht omhoog zou schieten heb ik zowel tussen het souterrain en de keuken als tussen de woonkamer en de daarboven grensende verdieping met slaapkamers en badkamer een schuifdeur geplaatst. Dit helpt aanzienlijk, want de slaapkamer ed verwarm ik nooit. Als het in de woonkamer 21 graden is, blijft het achter de schuifdeur rond de 16 a 17 graden. Tijdens die verbouwing heb ik ook een nieuwe ketel laten plaatsen: Remeha Tzerra CW5.
Zowel in de keuken als in de woonkamer hangen 2 radiatoren aan de buitenmuur

Nu mijn probleem: de Honeywell round connected thermostaat hangt in de keuken. Met de huidige buitentemperaturen is het in de keuken 's ochtends na 2 uur stoken volgens de thermostaat nog steeds rond de 17 graden, terwijl het in de woonkamer dan al 20 graden is. Tegen de tijd dat de keuken is verwarmd tot 20 graden, kan het in de woonkamer wel 22 graden worden! Opzich heerlijk natuurlijk als je op de bank ligt een film te kijken, maar absoluut niet de bedoeling wat mij betreft. Met als resultaat dat ik in januari (incl thuiswerken, dat wel) bijna 400m3 gas heb verstookt. Dit lijkt mij erg veel. Daarnaast is het in de keuken op meerdere delen van de dag gewoon niet heel aangenaam, zeker niet in vergelijking met de woonkamer.
Ik wil beide kamers niet scheiden middels een deur, want dat zal de charme van de woning weghalen.

Eigenlijk zit ik nu te denken aan een Tado slimme thermostaat incl. 2 slimme thermostaatknoppen, zodat de 2 radiatoren in de woonkamer vroegtijdig worden uitgeschakeld om zo in ieder geval gas te besparen. Maar ik twijfel of dat de oplossing voor mijn probleem gaat zijn. En wellicht hebben jullie betere oplossingen.

Hopelijk heb ik zo genoeg en de juiste info gegeven en anders vul ik het graag aan.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:49
Dit gaat inderdaad de een optie zijn, verwarmingen apart aan en uit schakelen. Dan kan je ook bij wijze van spreken savonds na het avondeten de keuken op 17 zetten en de woonkamer op 20 houden, omdat je toch niet meer in de keuken gaat zitten.
Alternatief is standaard de knop van de verwarming in de woonkamer iets dichter zetten.
Ps, waarom wil je het in de keuken 20 graden hebben? In een keuken ben je druk bezig, dus zou 18-19 graden ook voldoen. In een woonkamer ben je lui, dus wil je wel die 20 graden.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Een standaard opstelling is om je radiatoren bij je thermostaat open te hebben en de rest van je huis uit te rusten met thermostaatknoppen. Hoeft niet persé slim te zijn..... En als je thermostaat in de "koudste" ruimte hang (en dat lijkt tov je woonkamer) dan werkt het prima.

Paar tientjes en je bent klaar....

• wolterious
  • Nu online
Ik moet er nog wel bijvermelden dat de Honeywell round connected een drama apparaat is en sowieso binnenkort vervangen gaat worden.
99ruud99 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:37:
Dit gaat inderdaad de een optie zijn, verwarmingen apart aan en uit schakelen. Dan kan je ook bij wijze van spreken savonds na het avondeten de keuken op 17 zetten en de woonkamer op 20 houden, omdat je toch niet meer in de keuken gaat zitten.
Alternatief is standaard de knop van de verwarming in de woonkamer iets dichter zetten.
Ps, waarom wil je het in de keuken 20 graden hebben? In een keuken ben je druk bezig, dus zou 18-19 graden ook voldoen. In een woonkamer ben je lui, dus wil je wel die 20 graden.
Ja, dit verschilt eigenlijk per dag. Zelf zit ik 's avonds nog wel regelmatig aan de keukentafel, vandaar dat 19 of 20 graden dan soms wel wenselijk is. Bedankt voor je reactie.
Yowzawood schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:43:
Een standaard opstelling is om je radiatoren bij je thermostaat open te hebben en de rest van je huis uit te rusten met thermostaatknoppen. Hoeft niet persé slim te zijn..... En als je thermostaat in de "koudste" ruimte hang (en dat lijkt tov je woonkamer) dan werkt het prima.

Paar tientjes en je bent klaar....
Ik heb nu (volgens mij) overal gewone thermostaatknoppen. Maar ik merk dat, omdat de warme lucht snel omhoog trekt, ik toch wat meer controle over de radiatoren zoek. Bedankt voor je reactie!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
wolterious schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:30:
Ik heb nu (volgens mij) overal gewone thermostaatknoppen. Maar ik merk dat, omdat de warme lucht snel omhoog trekt, ik toch wat meer controle over de radiatoren zoek. Bedankt voor je reactie!
Die controle ga je niet krijgen.... het is simpel, de ketel/radiator is aan of niet (even het vertragingseffect vergeten). En als de warmte inderdaad verdwijnt dan zou het met overal thermostaatknoppen gewoon goed moeten gaan.

Dus als je thermostaat in de keuken hangt en het daar het koudst is en toch je woonkamer te warm wordt dan staan in je woonkamer de thermostaatknoppen niet goed ingesteld.

[Voor 7% gewijzigd door Yowzawood op 06-02-2021 11:39]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Heb je al eens gekeken in Gas besparen door middel van CV tuning deel III? Daar staan enorm veel handige tips. Je kan sowieso beginnen met je radiatoren inregelen, waterzijdig inregelen is het keyword. Knijp ze in de woonkamer een beetje zodat die minder warmte afgeven, als je dat goed doet warmt je woonkamer vrijwel gelijk op met de keuken en heb je dus een prettiger binnenklimaat.

Daarnaast is het verminderen van het vermogen van de CV-ketel waarschijnlijk wel mogelijk. Staat 'ie nog helemaal op de fabrieksinstellingen? Dan pomp je waarschijnlijk razendsnel gloeiend heet water rond, dat helpt ook niet echt. De ketel werkt dan niet als HR-ketel en de kans is groot dat 'ie aan het pendelen (constant in- en uitschakelen) is. Dat kost heel veel gas.

Ik heb met het afregelen van mijn radiatoren, vloerverwarming en ketel een gasbesparing van zo'n 40% gerealiseerd tov de vorige bewoners. Mijn maximale ketelvermogen is nu nog maar 6.5 kW van de oorspronkelijk 100% 24 kW instelling, zonder nadelig effect op het binnenklimaat. Nu alleen nog even afwachten of dit vermogen ook komende week met vier-vijf dagen non-stop vorst genoeg is.

[Voor 7% gewijzigd door AtleX op 06-02-2021 11:47]

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Of een schuifdeur tussen keuken en woonkamer? :) Of desnoods een dik gordijn.

[Voor 23% gewijzigd door Microkid op 06-02-2021 11:50]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wolterious
  • Nu online
Yowzawood schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Die controle ga je niet krijgen.... het is simpel, de ketel/radiator is aan of niet (even het vertragingseffect vergeten). En als de warmte inderdaad verdwijnt dan zou het met overal thermostaatknoppen gewoon goed moeten gaan.

Dus als je thermostaat in de keuken hangt en het daar het koudst is en toch je woonkamer te warm wordt dan staan in je woonkamer de thermostaatknoppen niet goed ingesteld.
Ok helder, ik ga dit wat intensiever in de gaten houden en kijken wat het beste lijkt. thx.
AtleX schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:39:
Heb je al eens gekeken in Gas besparen door middel van CV tuning deel III? Daar staan enorm veel handige tips. Je kan sowieso beginnen met je radiatoren inregelen, waterzijdig inregelen is het keyword. Knijp ze in de woonkamer een beetje zodat die minder warmte afgeven, als je dat goed doet warmt je woonkamer vrijwel gelijk op met de keuken en heb je dus een prettiger binnenklimaat.

Daarnaast is het verminderen van het vermogen van de CV-ketel waarschijnlijk wel mogelijk. Staat 'ie nog helemaal op de fabrieksinstellingen? Dan pomp je waarschijnlijk razendsnel gloeiend heet water rond, dat helpt ook niet echt. De ketel werkt dan niet als HR-ketel en de kans is groot dat 'ie aan het pendelen (constant in- en uitschakelen) is. Dat kost heel veel gas.

Ik heb met het afregelen van mijn radiatoren, vloerverwarming en ketel een gasbesparing van zo'n 40% gerealiseerd tov de vorige bewoners. Mijn maximale ketelvermogen is nu nog maar 6.5 kW van de oorspronkelijk 100% 24 kW instelling, zonder nadelig effect op het binnenklimaat. Nu alleen nog even afwachten of dit vermogen ook komende week met vier-vijf dagen non-stop vorst genoeg is.
Ben inderdaad bekend met het topic en heb dit vorige jaar ook geprobeerd. Maar het ging me toen aardig boven de pet. Ik heb wel de aanvoertemperatuur verlaagd naar 65 graden. Maar bijvoorbeeld waterzijdig inregelen niet. Wellicht ben ik in een jaar wat slimmer geworden en kom ik er nu beter uit. Herkansing dus. Bedankt!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik woon in een splitlevelwoning en zelfs in de eerste splitlevelwijk van Nederland, gebouwd in 1942.
Toen wij de woning betrokken hadden we zgz puntverwarming met gevelkachels in iedere ruimte.
Bij het verbouwen zijn we over gegaan op cv en dat heeft heel wat rekenwerk gekost, want zoals je al afgeeft trekt de warmte naar boven en kan je niet uitgaan van de normale rekenmodellen voor cv platen.
Ik hebben maar 1 deur extra geplaatst en dat is naar de slaapkamerverdieping en zolder.
Dan het rekenwerk, de thermostaat zit in de kamer en dus zouden de keuken en kelder niet of amper verwarmd worden als de kamer op temperatuur is.
Ik heb dan ook een overmaat cv plaat in de kelder en keuken geplaatst met thermostaatknoppen en een normale plaat zonder kraan in de kamer.
In de slaapkamers en op zolder een maatje kleiner omdat de warmte daar toch wel heen gaat en deze best iets lager mogen zijn ivm slaapcomfoort.
Op alle cv platen heb ik automatische thermostaatknoppen zitten, komen de kamers op temperatuur dan draaien de kranen langzaam maar zeker dicht.

Wat je bij ons in de wijk ook ziet is dat men warmte vanaf het plafond in de kamer warmte terug blaast, pijp(en) met ventilatortje erin, naar de keuken en sommige zelfs naar de kelder (eea ook van zolder naar de slaapkamers).
Deze mensen doen dat omdat ze de platen niet willen vergroten/verkleinen, maar toch warmte willen hebben op die punten waar de platen te kort schieten of te veel warmte produceren.

Je kan nog verder gaan door in de zomer de koude lucht vanuit de kelder (kruipruimte) koude lucht via die pijp(en) (ventilator omkeren) naar de zolder enz te blazen.
Kelder is in de zomer hier altijd zo'n 18 graden (kruipruimte ~15 graden) terwijl het op zolder zo'n 25 graden kan worden (zonder airco).

Mijn gasverbruik is door deze bouw en aanpassingen ruim gehalveerd, het energiebedrijf is zelfs langs geweest om te kijken of ik de gasmeter niet had gekanteld oid.

[Voor 3% gewijzigd door RobAkm op 01-04-2022 12:02]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee