Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 13:14
Beste mede tweakers,

Sinds jaar en dag neem ik medicatie af van een apotheek. Deze dien ik volledig zelf te betalen. Ergens in 2017 ging de apotheek over naar een nieuw financieel systeem en als gevolg ging het volledig mis met de automatische incasso en de hoeveelheden van de medicatie. Dat de rekening opliep vond ik in het begin niet zo'n probleem aangezien ik draagkrachtig genoeg ben, echter medio 2018 stond een aardig bedrag open. Ik heb ze meerdere keren persoonlijk, telefonisch en via de mail daar op geattendeerd (het aantal contactmomenten staat op negen), echter telkens werd er met mij de afspraak gemaakt om mij een overzicht aan te leveren zodat ik inzicht kreeg in de kosten en het kon betalen. Na al die geschonden afspraken ben ik gauw van apotheek geswitched.

Ik ben van mening dat men voor zaken dient te betalen die je afneemt, maar het is van de zotte dat je zelf zoveel inspanning moet verrichten om tot een oplossing te komen en te betalen. Nu heb ik gelezen dat de verjaringstermijn van een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper twee jaar is.

Mijn vraag is, geldt dit ook voor een apotheek/medicatie of hebben zij een uitzonderingspositie?

Alvast bedankt voor de input.

Beste antwoord (via Veenbrandt op 06-02-2021 15:07)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Een eerste belangrijke vraag hier: spreken we over Nederland :)F of België :)B ? De verjaringstermijn ius verschillend tussen deze 2 landen maar zou, voor zover ik snel kan vinden 2 jaar zijn in Nederland en zelfs maar 1 in België.

Medicatie lijkt mij ook niet snel iets anders te zijn dan andere zaken die je koopt, dus ja, die termijn is ook hier van toepassing.

Er wordt evenwel van jouw geen enkele inspanning verwacht om zelf achter een verzoek tot betaling aan te gaan. Dat jij dat gedaan hebt is lovenswaardig. Maar als je het betalen van je schulden zo belangrijk vindt, waarom zou je dan moeilijk doen mocht men alsnog een factuur sturen in de toekomst? Net omdat je het betalen voor zaken die je neemt belangrijk vindt, vind ik het vreemd dat je die vraag stelt.

Ja, wettelijk moet je niet meer betalen, de morele plicht bestaat daarentegen nog wel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
Als je van mening bent dat je dient te betalen voor zaken die je afneemt en ze zouden je nog een factuur sturen, waarom zou je dan uberhaupt over een verjaringstermijn denken? Die kan je dan toch gewoon betalen? Doen ze dat niet, ook prima, dan heb je idd jouw part of the deal gedaan.

Verder geen idee wat betreft het antwoord, maar dit soort verhaaltjes komen altijd een beetje schijnheilig over. Zeg dan gewoon waar het op staat zou ik zeggen. Sorry voor de verder niet al te nuttige bijdrage.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een eerste belangrijke vraag hier: spreken we over Nederland :)F of België :)B ? De verjaringstermijn ius verschillend tussen deze 2 landen maar zou, voor zover ik snel kan vinden 2 jaar zijn in Nederland en zelfs maar 1 in België.

Medicatie lijkt mij ook niet snel iets anders te zijn dan andere zaken die je koopt, dus ja, die termijn is ook hier van toepassing.

Er wordt evenwel van jouw geen enkele inspanning verwacht om zelf achter een verzoek tot betaling aan te gaan. Dat jij dat gedaan hebt is lovenswaardig. Maar als je het betalen van je schulden zo belangrijk vindt, waarom zou je dan moeilijk doen mocht men alsnog een factuur sturen in de toekomst? Net omdat je het betalen voor zaken die je neemt belangrijk vindt, vind ik het vreemd dat je die vraag stelt.

Ja, wettelijk moet je niet meer betalen, de morele plicht bestaat daarentegen nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@Blokker_1999 Het is trouwens Nederland :). De reden waarom ik van standpunt ben gewijzigd is omdat mij telkens beloften zijn gedaan om het te regelen en men het niet nakomt. Ik heb daar een bloedhekel aan en is voor mij een groter bezwaar. Daarnaast kreeg ik de verkeerde hoeveelheden waardoor ik meer moest betalen. Ook dat heb ik aangekaart en men zei het te gaan corrigeren. Op een gegeven moment was ik er zo moe van en stelde ik voor om dan maar gewoon het verkeerde en te hoge bedrag te betalen en later uit te zoeken hoeveel het eigenlijk had moeten zijn. Wederom beloftes en niet nagekomen.

@Snowdog, idd, niet nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 17:47

kolderindekop

yeaahhhh

Tja je hebt moeite genoeg gedaan lijkt mij ,geef nog 1 keer aan en als ze niet welwillend zijn .....bedank je ze voor de gratis medicatie.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Dus er is een rekening gegroeid in al die tijd voor medicatie? En dan betaalde jij het deel wat je zou moeten ontvangen en het meerdere kreeg je wel aan medicatie, maar betaalde je niet? Je noemt namelijk dat er een rekening opliep. Begrijp ik de situatie dan goed? Of betaalde je helemaal niets voor de medicatie?

Houd er ook rekening mee dat er bij het berekenen van verjaring ook de zogenaamde stuiting is. Dus elk bericht van de apotheek dat er nog wat open staat of ook elk bericht waarin jij erkent dat er nog wat open staat verlengd opnieuw de termijn met 2 jaren vanaf dat moment.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@Ex Nunc Ik kon de medicijnen gewoon afhalen zonder direct af te rekenen. Ik had een automatisch incasso lopen en voorheen werd het netjes afgeschreven, totdat zij een nieuw financieel systeem hadden gekregen. Vanaf dat moment is de rekening gaan groeien, dus toen hebben ze niet betaald gekregen voor de afgegeven medicatie. Telkens als ik daar weer kwam voor de medicatie heb ik dat wederom aangekaart. Ben er ook nog apart voor naar toe gegaan om de rekening te voldoen.

Ik bleek uiteraard niet de enige te zijn met zo'n probleem. Schijnbaar klotst het geld tegen de plinten aan.

De laatste keer dat ik contact had was medio mei 2018 en waarin ik aangaf dat ik ze bedankte voor het uitzoeken voor het openstaande saldo en benieuwd was wanneer ze gingen factureren. Overigens klopte het openstaande saldo niet aangezien niet alles nog verwerkt was, echter daarna hebben ze niet meer gereageerd en is er inmiddels bijna 3 jaar verstreken.

Ik weet dus niet wat er openstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Veenbrandt op 06-02-2021 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

En wat is de reden dat je er nu mee komt?

Als zij niets van zich laten horen, dan kan je het toch mooi laten zoals het is? Sinds midden 2018 niets gehoord, dus lekker laten voor wat het is dan? Zal je ook niets meer van horen, schijnbaar.
Als je dat lekker zit natuurlijk, zal per persoon verschillen. Je kan ook grofweg schatten wat het je gekost moet hebben en dat over maken of achter de hand houden als een 'afkoopsom' om het te laten rusten.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
Als je weet hoeveel er nog openstaat gewoon parkeren in een virtueel spaarpotje en niet meer aan denken. Mochten ze toch een keer met een factuur op de proppen komen dan heeft het geen invloed op je lopende rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@Ex Nunc Ga binnenkort verhuizen naar een andere gemeente en als de apotheek ineens besluit te factureren, dat deze op mijn oude adres komen. Ja, ik ben bekend met de verhuisservice, maar als ik kijk hoeveel van mijn post nog op mijn oude adres bleef doorkomen heb ik daar niet zo veel vertrouwen in. Ook toen ik dit huis betrok kreeg ik nog redelijk veel post van de oud bewoner ondanks dat zij ook gebruik had gemaakt van de verhuisservice.

[ Voor 76% gewijzigd door Veenbrandt op 06-02-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@Nielson Ik heb mijn vorige bericht iets aangepast. Ik weet niet precies wat er openstaat aangezien destijds niet alles verwerkt was. Ook dat heb ik aangegeven. Ik zat toen nog in de constructieve meewerk / betaal modus. Nu dus niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Sjhtutman schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:53:
@Ex Nunc Ga binnenkort verhuizen naar een andere gemeente en als de apotheek ineens besluit te factureren, dat deze op mijn oude adres komen. Ja, ik ben bekend met de verhuisservice, maar als ik kijk hoeveel van mijn post nog op mijn oude adres bleef doorkomen heb ik daar niet zo veel vertrouwen in. Ook toen ik dit huis betrok kreeg ik nog redelijk veel post van de oud bewoner ondanks dat zij ook gebruik had gemaakt van de verhuisservice.
Gewoon even aan de nieuwe eigenaar van je woning aangeven dat ze je post mogen terugsturen met geaddreseerde onbekend.

https://www.postnl.nl/kla...ht/verkeerd-bezorgd/post/

Moet zeggen dat onze bpost dat wel beter doet. Heb mijn post ook al laten doorsturen en hier ging dat foutloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Nielson schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:52:
Als je weet hoeveel er nog openstaat gewoon parkeren in een virtueel spaarpotje en niet meer aan denken. Mochten ze toch een keer met een factuur op de proppen komen dan heeft het geen invloed op je lopende rekening.
Dat zou ik niet meer doen. In principe is het niet opvorderbaar. Als de rekening alsnog ooit zou komen (twijfelachtig) en het bedrag kan of wil je niet in 1 keer betalen dan gewoon aangeven en zeggen: deze factuur is niet meer opvorderbaar, ik wil wel de goodwill tonen om deze te betalen maar zal dat in termijnen moeten doen omdat ik het bedrag niet ter beschikking heb op dit moment.

Dan hebben zij de keuze: de factuur laten vallen of toestaan dat je in schijven betaald want ze kunnen je niet verplichten tot betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
Blokker_1999 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Gewoon even aan de nieuwe eigenaar van je woning aangeven dat ze je post mogen terugsturen met geaddreseerde onbekend.

https://www.postnl.nl/kla...ht/verkeerd-bezorgd/post/

Moet zeggen dat onze bpost dat wel beter doet. Heb mijn post ook al laten doorsturen en hier ging dat foutloos.
In het begin de vorige bewoner nog wel geïnformeerd en zij kwam het telkens netjes ophalen maar na zes maanden heb ik de post geretourneerd in de brievenbus met een reden erbij. Bleek toch nog redelijk wat post te zijn. Het sorteerde effect, maar er waren toch nog twee bedrijven die bleven aanschrijven. Die post ging uiteindelijk linea recta de prullenbak in ;) . Genoeg kansen gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Veenbrandt op 06-02-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 08:51
Ok,

Maar je hebt toch wel een grove inschatting qua kosten? Reserveer dat voor jezelf. Vroeg of laat komen ze toch bij je aankloppen. Verjaart of niet....

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Sjhtutman schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:23:
In het begin de vorige bewoner nog wel geïnformeerd en zij kwam het telkens netjes ophalen maar na zes maanden heb ik de post geretourneerd in de brievenbus met een reden erbij. Bleek toch nog redelijk wat post te zijn. Het sorteerde effect, maar er waren toch nog twee bedrijven die bleven aanschrijven. Die post ging uiteindelijk linea recta de prullenbak in ;) . Genoeg kansen gehad.
Het is wat offtopic voor je vraag, maar:
Retour afzender werkt veel beter. En bij spullen die mogelijk belangrijk zijn voor de geadresseerde kan vasthouden en laat retour afzender sturen ook goed werken. Geen dingen waarmee mensen in de problemen kunnen komen natuurlijk. Ik bleef van de vorige bewoner maar bankafschriften krijgen. Bij de verbouwing is er eentje op een stapel beland, daar neergelegd door 1 van de bouwvakkers, en vergeten. Dat was tevens de laatste die ik ontvangen heb. Ook met die bedelbrieven. Bij mijn opa hebben we bij sommige 5 jaar moeten vechten voordat ze ermee stopten. "Retour afzender, geadresseerde onbekend" werkt het best. De enige die daar niet gevoelig voor lijken te zijn, zijn de bankgiro en de postcodeloterij. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor consumentenkoop geldt een verjaringstermijn van twee jaar, en de levering van een medicijn valt daaronder. Mogelijk zal de apotheker aanvoeren dat de eerste terhandstelling een dienst is, en de kosten daarvan pas na vijf jaar verjaren. Dat is niet zo'n sterk argument omdat die kosten nauw samenhangen met de aankoop van de medicijnen, en in dat geval de verjaringstermijn van die dienst ook twee jaar kan zijn. Ik zou me dus geen zorgen meer maken over de kosten.
Onoffon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:18:
Ok,

Maar je hebt toch wel een grove inschatting qua kosten? Reserveer dat voor jezelf. Vroeg of laat komen ze toch bij je aankloppen. Verjaartd of niet....
Waarom zou je het geld reserveren als de vordering is verjaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@Pizza_Boom We gaan inderdaad een beetje off topic, maar vijf jaar dat volgehouden. Dat is netjes. Inderdaad, ik schreef ook "Retour afzender, geadresseerde onbekend" op de brieven. De meeste bedrijven stopten met aanschrijven, maar zoals gezegd bleven er twee bedrijven volharden. Daarvan had ik op vijf brieven al het bovenstaande geschreven. Uiteindelijk duurde het nog een half jaar voordat alles stopte. Al met al heeft het 1,5 jaar geduurd voordat ik geen post meer kreeg van de vorige bewoner. Zo te lezen heb ik dan nog geluk gehad.

@GlowMouse, Ik neem al sinds 2012 mijn medicatie daar af en zoals aangegeven ging het jaren goed tot ergens in 2017, dus daar kunnen ze het niet op gooien :). Bedankt voor je feedback en de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Een deel komt ook omdat de verhuisservice alleen met PostNL werkt en een hoop post door andere postbedrijven wordt bezorgd.

/offtopic
Pagina: 1