Toon posts:

Elektrische radiator achter gordijn

Pagina: 1
Acties:

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02 11:46
Hallo!

We willen een onverwarmde slaapkamer iets bijverwarmen. Er is onder het raam, op de plek waar normaal een radiator zou zitten een stopcontact voorzien.

We hebben echter overal gordijnen tot op de vloer, en in de manuals van alle elektrische radiatoren staat met koeienletters geschreven dat ze niet mogen worden afgedekt.

Aangezien ik het warmteverlies via de ramen iets wil compenseren is het wat mij betreft niet erg dat een radiator achter de gordijnen hangt.

Heeft er iemand tips welke elektrische radiator ik wel zou kunnen gebruiken?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kun je niet gewoon zon losse convector even tijdelijk plaatsen ivm met de kou ? Daar zit zon 1,5 meter snoer aan zodat je hem kan verplaatsen.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BushMule
Jazeker kan dat. Ik wil alleen een structurele oplossing hebben. Het gaat me niet zo zeer om de temperatuur in de kamer. We hebben namelijk ook altijd erg veel last van vocht op de binnenkant van de hr++ ramen. Vooral als bet buiten onder de 4/5 graden zakt. Het wordt gewoon te koud langs de raamranden, de raamranden komen dan onder het douwpunt. Luchtvochtigheid in de kamer zelf is gewoon 50/55procent bij een temperatuur van zo’n 19 graden. Ik verwacht dat een tikkeltje bijverwarmen genoeg is.

[Voor 13% gewijzigd door BushMule op 05-02-2021 22:08]

• Possible
  • Nu online
Ik weet niet precies hoe groot de kamer is, maar anders kan je voor zoiets gaan:

https://www.coolblue.nl/p...eurom-e-convect-wifi.html

of voor meer vermogen;

https://www.coolblue.nl/p...m-alutherm-1000-wifi.html

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:35
Possible schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:09:
Ik weet niet precies hoe groot de kamer is, maar anders kan je voor zoiets gaan:

https://www.coolblue.nl/p...eurom-e-convect-wifi.html

of voor meer vermogen;

https://www.coolblue.nl/p...m-alutherm-1000-wifi.html
Letterlijk pagina 1 van de handleiding:
NIET AFDEKKEN!
Kamerhoge gordijnen die in de fik vliegen op je slaapkamer terwijl jij ligt te slapen. Je hebt gewoon geen kans. Je bent dood, of krijg de charmante looks van Deadpool.

Als je het warmteverlies wilt beperken: Hang een dubbel plissé gordijn in je kozijn. Of een voorzetraam voor in de winter.
Als je wilt verwarmen: zet de verwarming ergens anders neer. Of kort je gordijnen in.

TheS4ndm4n#1919

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:37
Koop een airco, kan in de winter bij verwarmen, in de zomer heb je er ook plezier van...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• BushMule
Okee. Gaat niet gebeuren dus. Toch meen ik dat er hier in de buurt meerdere mensen elektrische radiatoren hebben onder de ramen.

Sowieso vreemd dat ik zo veel last heb van natte ramen. Is allemaal 3 jaar oude nieuwbouw. Blijkbaar halen de ramen toch het douwpunt aan de binnenkant langs de randen..

In de badkamer zit ook een elektrische handdoekradiator. Die mag wel worden afgedekt. Wat is daar nu anders aan?

• BushMule
Cyriel85 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:44:
Koop een airco, kan in de winter bij verwarmen, in de zomer heb je er ook plezier van...
Zit ook al met die gedachte te spelen.. Echter, de kamer is niet te koud, alleen de ramen zijn te koud.. Voor de zomer zou het wel lekker zijn denk ik ja😀

[Voor 19% gewijzigd door BushMule op 05-02-2021 22:46]

• Possible
  • Nu online
De elektrische kachel kan prima maar dan moet je de gordijnen er niet voor hangen als je er bent en een stukje vrij houden. Dan kan het geen kwaad

[Voor 28% gewijzigd door Possible op 05-02-2021 22:57]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:37
BushMule schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:44:
Okee. Gaat niet gebeuren dus. Toch meen ik dat er hier in de buurt meerdere mensen elektrische radiatoren hebben onder de ramen.

Sowieso vreemd dat ik zo veel last heb van natte ramen. Is allemaal 3 jaar oude nieuwbouw. Blijkbaar halen de ramen toch het douwpunt aan de binnenkant langs de randen..

In de badkamer zit ook een elektrische handdoekradiator. Die mag wel worden afgedekt. Wat is daar nu anders aan?
Dat is geen convector kachel. Ik zou kijken naar een electrische oliekachel, wellicht kan dat wel.

Maar.. 3 jaar oude nieuwbouw.
Zit er dan geen vloerverwarming in waar je wat mee kan, of ventilatie?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• BushMule
Geen vloerverwarming. Ventilatie met roosters. (Open).

[Voor 187% gewijzigd door BushMule op 05-02-2021 23:01]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09

Japie.G

Colour Classic

Hej! Hier soortgelijke situatie! Ook met vocht op se binnenkant van de ramen. 2 jaar oud huis. Volgens de kozijnenboer moet ik meer ventileren maar heb alle roosters gewoon open (die zijn dan ook zeiknat). RV en temp in de kamers is ook okee. Ik ben voornemens met airco verder te gaan. Echter zal dat de natte ramen niet oplossen want die warmte komt niet bij de ramen denk ik, want ook hier kamerhoge gordijnen.

De hartelijke groeten van mij!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BushMule schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:06:
Jazeker kan dat. Ik wil alleen een structurele oplossing hebben. Het gaat me niet zo zeer om de temperatuur in de kamer. We hebben namelijk ook altijd erg veel last van vocht op de binnenkant van de hr++ ramen. Vooral als bet buiten onder de 4/5 graden zakt. Het wordt gewoon te koud langs de raamranden, de raamranden komen dan onder het douwpunt. Luchtvochtigheid in de kamer zelf is gewoon 50/55procent bij een temperatuur van zo’n 19 graden. Ik verwacht dat een tikkeltje bijverwarmen genoeg is.
Dat vocht komt omdat je te weinig ventileert. Wat voor ventilatie heb je?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

BushMule schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:44:

Die zijn meestal (eigenlijk altijd) oliegevuld. En dat is ook je vriend in dit geval: een oliegevulde radiator.
Je hebt van die elementen dingen op wieltjes, maar er zijn ook strakke modellen (kijk eens bij radson).

Een goedkope elektrische kachel heeft onderin een gloeispiraal en zodra je de convectiesleuven afdekt hoopt de warmte zich op. Dat gaat 100% zeker fout,

Andere optie: ventilatorkacheltje, op een kastje ergens?

Wil je niet voor simpel gaan, dan kan je een lucht lucht warmtepomp ophangen: zuiniger, kan ontvochtigen en koelen in de zomer. Aanschaf Kost wel duurder qua geld zeg maar.... :+

[Voor 11% gewijzigd door teacher op 06-02-2021 00:01]

Wise enough to play the fool

• BushMule
Oliegevuld 😀 Dat is het antwoord!

https://www.radson.com/nl...-parada.htm#tab-downloads

Of een airco dus..

@Wolly Ik heb net zoals @Japie.G roosters boven se ramen. Die staan half open, zijn inderdaad ook nat. Hoe moet ik meer ventileren dan? Ik kan de roostertjes nog verder open zetten maar dan wordt het alleen maar natter. Die kou hangt lekker achter de gordijnen en maakt alles daar superkoud, en dus onder condensatietemperatuur. Ook in kamers waar we helemaal niet komen heb ik condens op de binnenkant van de ramen. Alleen daar waar wordt verwarmd heb ik het niet, vandaar dat ik de oplossing zoek in iets bijverwarmen.

[Voor 17% gewijzigd door BushMule op 06-02-2021 09:10]

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Gordijnen overdag volledig open, roosters open en ventileren met andere kamers en luchtstroom creëren

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Wolly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:22:
[...]

Dat vocht komt omdat je te weinig ventileert. Wat voor ventilatie heb je?
Dit is wat mijn kozijnenboer ook zei. Maar heb alles open wat er open te zetten valt, mechanische ventilatie is vraaggestuurd en draait verder altijd.

@RZor hier overdag tevens altijd alle deuren en gordijnen open🤪 ik heb hier ook gewoon een normale RV overal. As we speak is die 54pct bij 19,9 graden. En ja hoor, de raampjes lekker nat!

[Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 06-02-2021 09:16]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dussss

(Ik zal binnenkort een eigen topic aanmaken, dit is een beetje kapen zo..)

[Voor 36% gewijzigd door Japie.G op 06-02-2021 10:24]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BushMule schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:09:
Oliegevuld 😀 Dat is het antwoord!

https://www.radson.com/nl...-parada.htm#tab-downloads

Of een airco dus..

@Wolly Ik heb net zoals @Japie.G roosters boven se ramen. Die staan half open, zijn inderdaad ook nat. Hoe moet ik meer ventileren dan? Ik kan de roostertjes nog verder open zetten maar dan wordt het alleen maar natter. Die kou hangt lekker achter de gordijnen en maakt alles daar superkoud, en dus onder condensatietemperatuur. Ook in kamers waar we helemaal niet komen heb ik condens op de binnenkant van de ramen. Alleen daar waar wordt verwarmd heb ik het niet, vandaar dat ik de oplossing zoek in iets bijverwarmen.
Wat @RZor zegt, gordijnen open overdag en zorgen dat je huis kan doorluchten.

Heb je een mechanische ventilatie unit? Draait deze wel op de juiste stand? Zijn de kanalen niet geblokkeerd of de ventilator erg vuil?

Uiteindelijk is het vocht op je ramen namelijk de vocht die je zelf creert door ademen, koken en douche/bad. Dus ergens breng je teveel vocht naar binnen wat niet afgevoerd wordt.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-03 15:24
Als je een beetje verwarming nodig hebt dan kun je ook kijken naar een verwarmingspaneel. Deze monteer je tegen een wand, niet onder het raam. Het is dus geen traditionele convectie zoals we dat kennen maar werkt net even iets anders.

Onderstaand een voorbeeld van twee versies, variant dom met schakelaar en variant 'smart' met WiFi. https://www.praxis.nl/bad.../verwarmingspanelen/l313/

Overigens geen idee hoe veilig die WiFi functie is of dat je vervolgens een Internet of Shit apparaat in huis haalt.

• Ruben Portier
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-01 10:22
Als je ramen snel vochtig worden aan de binnenkant heeft naast niet genoeg ventileren ook vaak te maken met de dorpel waarop het raam steunt. Als die te ver achter slag (achter de gevel(steen)) zit, dan kom je over de thermische onderbreking van het raam. Bij veel ramen met profiel 70 mm hoort de dorpel zo'n 5 centimeter achter slag (achter de achterkant van de gevel(steen)) te zitten.

Als bv. door miscommunicatie tussen plaatser ramen en ruwbouw-aannemer te diepe dorpers geplaatst zijn kan je dit dus tegen komen. Enige manier om dit echt te weten is de tablet die aan de binnenkant van het raam zit te verwijderen en te kijken of je de buitendorpel ziet zitten. Die hoort dus zeker niet tot bijna achterkant raam te zitten, maar ongeveer in het midden waar vaak de thermische onderbreking zit. Wat er dus gebeurt is dat die dorpel vanbuitenaf de koude doorvoert voorbij de verbreking, en zo het glas afkoelt aan de binnenkant. Waar de kamer dus verwarmd is en vocht/douw zich zet op het glas alsook het raamkader (mits het van metaal is, PVC heeft hier minder last van)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee