Toon posts:

Waar komt mijn internet kabel binnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shurman26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09-2022
Woning gekocht, bestaandbouw bouwjaar 1973.

Nu ben ik bezig met het nodige kluswerk, waarbij ook de kabels mooi weggewerkt dienen te worden.

Alleen is mijn vraag, waar sluit ik mijn toekomstige (kabel) modem aanvast?

Foto (1)

Groene kabel met coax connector, komt ergens onder de vloer vandaan. Kruipruimte is momenteel
nog niet toegangelijk.

Foto (2)

Wandcontactdoos, met wat lijkt dubbele tv aansluiting.

Foto (3)

2 (dikke) zwarte kabels, 1 witte kabel die uit de muur komen. waarvan de witte wordt gesplit en naar de wandcontactdoos gaat.

Welke is de internet kabel, wat is de rest? en is de rest nog relevant of is dit verouderd?

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die groene kabel hoort in een kastje uit te komen. Dat kastje is je AOP, Abonnee overname punt. Als je die mist: Ziggo (of je lokale kabelprovider) bellen voor een nieuwe, hort er te zitten namelijk. Dat wat groen binnenkomt is van de kabelleverancier :)

Gezien het feit dat er een F-connector aan vast zit (die zit er niet standaard op) vermoed ik dat de vorige bewoner de kabel rechtstreeks op een splitter of versterker heeft aangesloten. Kan werken volgens mij, maar is niet de bedoeling. In principe gaat die groene kabel een doos in, war je dan weer een normale coax plug op aan kunt sluiten.

Edit: foto 2 en 3 lijken vlak bij elkaar te zitten. Is oude coax zo te zien, en niet iets wat je nog wilt gebruiken :X
Ik vermoed dat dat spul _ergens_ naar het dak loopt waar ooit een oude antenne zat.

My 2ct: aangenomen dat dit is wat er her en der ligt, alle bestaande coax er uit en nieuwe trekken. En trek er meteen UTP of STP langs als je toch bezig bent ;)

[Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 05-02-2021 21:41]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:26
Van wat ik nog weet van onze jaren 40 woning is de stam coax die van de straat afkomt de groene, vrij dik t.o.v. Normale thuis coax. Deze wordt (bij bijvoorbeeld Ziggo) op een AOP afgemonteerd. Hier lijkt het inderdaad alsof deze ooit rechtstreeks op een modem is aangesloten, of een splitter. Niet echt de bedoeling. Al het andere lijkt op allerlei doorgeluste aansluitingen, en volgens de foto’s nogal een warboel van doorlussers.

Als ik mocht gokken, de kabel (groen) op de 1e foto. Moet wel nog op een AOP gekoppeld worden alvorens verder op een kabelmodem aangesloten te worden.

[Voor 15% gewijzigd door Dakillerbean op 05-02-2021 21:44]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:49
Ziggo bellen.
Die sturen een monteur die tegenwoordig een AOP op die groene kabel met filter plaats die twee uitgangen heeft (1x tv en 1x internet).
Op die internet uitgang sluit hij het modem aan, die mag je niet ergens anders neerzetten (moet binnen anderhalve meter van het AOP)
Die tv uitgang kun je verder aansluiten op de overige bekabeling in je huis, dus naar die wcd dozen toe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Met oudbouw is de coax geheid achteraf aangelegd, die zal via voorgevel huis binnenkomen. Daar hoort een AOP (in wandcontactdoosvorm in woonkamer is gangbaar), die is alvast niet te zien, en zo een van die prehistorische dingen dat wel was, dan is een nieuwe sowieso nodig. Ik *gok* dat die groene kabel de eerste aansluitkabel is en daar een degelijk WCD/AOP op geplaatst kan worden, maar dat mag de monteur uitzoeken.

Maar...

1) Soms ligt de AOP in de kruipruimte. Ziggo pas laten komen als je daar toegang toe hebt.
2) Voorbij de AOP is je eigen verantwoordelijkheid en dat is een bende, puur op basis van deze foto's:
- oude, onvoldoende afgeschermde coaxkabels
- rijgdozen, die bij slechte aanleg (nagenoeg zeker het geval) funest zijn voor het signaal en sowieso ongeschikt voor interactieve DTV decoders.

Als je op meerdere plekken in huis televisie wilt kijken via coax kun je best alles eruit slopen en opnieuw beginnen met degelijke coax C12 (of C9, als is dat meestal overkill) met goede afscherming, fatsoenlijk afgeschermde splitters ipv nare rijgdozen en moderne wandcontactdozen.

Vraag is alleen of je anno 2021 nog zoveel wilt investeren in televisie over coax.
- kijk je überhaupt nog linear TV? En doet iedereen in huis dat of alleen de oudere generatie?
- welke provider overweeg je?
- welk apparatuur heb je nu?
- welk apparatuur levert de provider nu? En in de nabije toekomst?

Algemene trend in de industrie gaat richting all-IP, en om daarop voor te sorteren kun je beter UTP trekken door die leidingen dan coax. Wil je toch per se legacy linear TV via coax kijken elders in huis, kijk dan naar zgn 'combikabel' met UTP en coax.

Soittakaa Paranoid!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
foto 2 is een tv doos met doorkoppel... heeft veel teveel verlies, weg ermee. (dat ie 2 rondjes heeft is radio + tv, radio word niet meer gebruikt dus weg ermee)

die zwarte kabels kunnen wel is uitgaande kabels richting de slaapkamer zijn bv

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:39
Ben(V) schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:39:
.... een AOP op die groene kabel met filter plaats die twee uitgangen heeft (1x tv en 1x internet)......
Weet je toevallig welk AOP (merk / type) dat is?

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:06
Masimo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Weet je toevallig welk AOP (merk / type) dat is?
Tegenwoordig geloof ik iets van een:
Braun Telecom 1IEC-NL met daarop een Braun Telecom POA-01-B

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:49
Ja die hebben ze hier recentelijk ook gemonteerd toen ik een storing had.
De monteur zei dat ze ergens voor komen ze meteen alle oude AOP's vervangen door nieuwe, omdat ze de hogere frequenties ook gaan gebruiken en de oude AOP's niet de goede filters bevatten.

Tevens werd meteen de Arris Connectbox door een Compal versie vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
Ben(V) schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:49:

Tevens werd meteen de Arris Connectbox door een Compal versie vervangen.
nm , wilde vragen of ze in NL nog geen docsis3.1 hebben, maar die is er, en das de "connectbox giga"
never mind

ontopic : kijken of je die lelijke bekabeling niet kan verleggen naar de meterkast, en coax + utp terug van meterkast naar woonkamer ;)

grote kans ga je ook een nieuwe inbouwdoos moeten inmetselen in dat gat, deze lijkt me veel te breed voor standaard afwerkmeuk :) ( wij gebruiken 68mm dozen in belgie , dit lijkt me eerder 100mm breed )

[Voor 50% gewijzigd door ijske op 06-02-2021 21:10]

• shurman26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09-2022
Bedankt allen voor de verduidelijking.
De groene kabel, die vanuit de kruipruimte komt zal ik netjes wegwerken maar toegangelijk houden voor een eventuele ziggo monteur.

De overige kabels, zullen plaats maken voor een UTP kabel mits ik de andere kant van de kabels
kan traceren.

De vorige bewoner(s) hebben alles mooi verstopt, tot nu toe al vele verassingen tegengekomen.
dion_b schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:27:

Vraag is alleen of je anno 2021 nog zoveel wilt investeren in televisie over coax.
- kijk je überhaupt nog linear TV? En doet iedereen in huis dat of alleen de oudere generatie?
- welke provider overweeg je?
- welk apparatuur heb je nu?
- welk apparatuur levert de provider nu? En in de nabije toekomst?

Algemene trend in de industrie gaat richting all-IP, en om daarop voor te sorteren kun je beter UTP trekken door die leidingen dan coax. Wil je toch per se legacy linear TV via coax kijken elders in huis, kijk dan naar zgn 'combikabel' met UTP en coax.
Hier in de wijk beginnen ze binnenkort met het aanleg van glasvezel, hier wil ik op ten duur gebruik van maken, maar om de tijd te overbruggen eerst een abbo bij ziggo.

Tv in de kamers op de etage, zal dan via de ziggo app gaan omdat hier toch maar sporadisch gebruik van wordt gemaakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shurman26 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:33:
Bedankt allen voor de verduidelijking.
De groene kabel, die vanuit de kruipruimte komt zal ik netjes wegwerken maar toegangelijk houden voor een eventuele ziggo monteur.

De overige kabels, zullen plaats maken voor een UTP kabel mits ik de andere kant van de kabels
kan traceren.

De vorige bewoner(s) hebben alles mooi verstopt, tot nu toe al vele verassingen tegengekomen.

[...]

Hier in de wijk beginnen ze binnenkort met het aanleg van glasvezel, hier wil ik op ten duur gebruik van maken, maar om de tijd te overbruggen eerst een abbo bij ziggo.

Tv in de kamers op de etage, zal dan via de ziggo app gaan omdat hier toch maar sporadisch gebruik van wordt gemaakt.
Kijk, dan die coax naar boven vervangen door UTP en de TV's daarmee aansluiten. Op AOP alleen modem van Ziggo aansluiten. En bij gebrek aan AOP Ziggo bellen (zodra je zeker bent dat het niet in kruipruimte zit).

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee