Toon posts:

4g router in plaats van bekabeld internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Ik ben net geëmigreerd en het eerste dat ik deed was natuurlijk internet regelen. Nu kwam de installateur afgelopen week en het bleek dat er geen kabel in mijn huurhuis zit. De vorige bewoner gebruikte satelliet. In plaats van een hoop gedoe met kabels trekken en toestemming vragen aan de landlord zat ik nu te denken om een unlimited mobiel plan te nemen en de simkaart in een 4G router te stoppen. Ik heb al gecheckt dat unlimited bij deze provider ook echt unlimited is en ik haal ongeveer 65 MBps via hun 4G, dat is voor mij prima. Ik post hier voornamelijk om te vragen of er nog haken en ogen aan dit plan zitten? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Beste antwoord (via rens-br op 25-02-2021 16:26)

• Spacejockey
  • Nu online
Update: Ik ben uiteindelijk voor deze oplossing gegaan en ben er zeer blij mee. Heb gekozen voor deze router en betaal omgerekend 18 euro voor onbeperkt internet. Snelheid is oke en heb nog geen last gehad van storingen. Prima oplossing!

[Voor 11% gewijzigd door Spacejockey op 25-02-2021 15:28]

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk zie je over het hoofd dat het tegen de voorwaarden is die bij het abonnement horen (alleen gebruiken in telefoon, niet in router) en ze je daarvoor kunnen waarschuwen/afsluiten. Mogelijk gaan ze na een bepaalde hoeveelheid traffic je vragen SMS'jes te sturen om de verbinding te herstellen, dat soort dingen.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:38
In welk land zit je eigenlijk? Voor ons natuurlijk onmogelijk om advies te geven als we geen idee hebben van mogelijke abonnementen.

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03 23:11
Geen probleem, wij doen dat ook in Spanje met een Vodafone unlimited simkaart.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Gaat prima afhankelijk van de voorwaarden van provider. In veel landen bieden provider gewoon "vast" internet via 4G aan waar anders niet mogelijk is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

spone schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:57:
Waarschijnlijk zie je over het hoofd dat het tegen de voorwaarden is die bij het abonnement horen (alleen gebruiken in telefoon, niet in router) en ze je daarvoor kunnen waarschuwen/afsluiten. Mogelijk gaan ze na een bepaalde hoeveelheid traffic je vragen SMS'jes te sturen om de verbinding te herstellen, dat soort dingen.
Dat is een vrij NL-specifieke beperking. Totdat we het land (en de provider) weten, kunnen we het niet met zekerheid zeggen, maar Mobile fixed access is behoorlijk gangbaar - en gewoon toegestaan in grote delen van de wereld.

Mbt techniek: je bent afhankelijk van weer en wind. Ik zou in zo'n situatie altijd aanraden high-gain buitenantennes te plaatsen met line-of-sight (incl Fresnel-zone) richting de 4G-mast. Bij goede omstandigheden levert het wat meer snelheid op, maar grootste verschil is meer betrouwbaarheid bij slechte weersomstandigheden.

Er zit ook flink verschil tussen de routers. Neem sowieso eentje met aansluiting voor externe antennes. Ik heb goede ervaringen met de Huawei B525 - al denk ik niet dat die nog nieuw te krijgen is. Ga nooit af op user reviews die een enkel apparaat beschrijven of iets nieuws vergelijken met de vorige generatie, alleen vergelijkende reviews tussen apparaten in zelfde categorie vertrouwen.

Soittakaa Paranoid!

• Spacejockey
  • Nu online
Dank voor de reacties. Ik zit in Engeland en zat naar Smarty (https://smarty.co.uk/plans/unlimited) te kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Spacejockey
  • Nu online
Update: Ik ben uiteindelijk voor deze oplossing gegaan en ben er zeer blij mee. Heb gekozen voor deze router en betaal omgerekend 18 euro voor onbeperkt internet. Snelheid is oke en heb nog geen last gehad van storingen. Prima oplossing!

[Voor 11% gewijzigd door Spacejockey op 25-02-2021 15:28]

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:23
birdibird schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:05:
Geen probleem, wij doen dat ook in Spanje met een Vodafone unlimited simkaart.
Wij wonen helft van het jaar in Spanje in de campo, en hebben nu Wimax 6Mb. Helaas vaak uitval of vreselijk traag.
Nu las ik over onbeperkt internet via 4G voor 25 Euro/maand, https://www.digimobil.es/ilimitodo.
Ik wil dat graag eens proberen, maar twijfel over welke router ik er dan bij zal kopen. Prijsverschillen zijn erg groot en varieert van ca 50-400 E.
Is https://www.amazon.de/TP-...200&qid=1625297369&sr=8-4
een goede keuze misschien?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
doggy1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Wij wonen helft van het jaar in Spanje in de campo, en hebben nu Wimax 6Mb. Helaas vaak uitval of vreselijk traag.
Nu las ik over onbeperkt internet via 4G voor 25 Euro/maand, https://www.digimobil.es/ilimitodo.
Ik wil dat graag eens proberen, maar twijfel over welke router ik er dan bij zal kopen. Prijsverschillen zijn erg groot en varieert van ca 50-400 E.
Prima keus. Ondersteund 4G tot 300mbps, en Wifi-AC.

Voor "proberen" kan je natuurlijk ook een 2ehandse proberen. Die zijn meestal van huawei, dat gebruiken de meeste providers, en kosten zo'n 25€.

En die doen het ook prima :) let wel op dat je een 300mbps 4G model kiest.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 03-07-2021 14:38]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

doggy1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Puur tecnisch ben ik meer gecharmeerd van de Huawei oplossingen met high-end 4G en 3x3 MIMO WiFi, maar die zijn een stuk duurder, lastiger te vinden en dan moet je maar hopen dat je een variant hebt die werkt met de frequenties/banden van je provider.

Dat is sowieso altijd een ding om uit te zoeken. Als ik hier kijk zie ik dat Digimobil een Romeens bedrijf is dat als MVNO werkt (geen eigen netwerk) en in Spanje opereert op het Movistar netwerk. Als je hier kijkt zie je dat Movistar gebruik maakt van banden B3, B7 en B20. Je hardware moet dus liefst alle drie maar bovenal B20 ondersteunen (laagste frequentie, 800MHz = grootste dekking in buitengebied).

Wat ik in de beschrijving van de MR600 mis is een duidelijk overzicht van ondersteunde banden/frequenties. Ik vind op TP-Link's forum deze overzicht van ondersteunde carrier aggregation, waar impliciet dus ook de banden in staan:

3 , 7 en 20 staan erin, dus prima geschikt voor Movistar en dus ook voor Digimobil. Sterker nog (relevant voor iemand anders die dit topic vindt), 1, 38 en zeldzamer 8 staan er ook in. Die laatste wordt in NL door T-Mobile gebruikt ipv 20, dus als je in buitengebied T-Mobile wilt kunnen gebruiken is dat echt een pre.

Kortom, ik denk dat het gaat werken, en voor z'n prijs is het een prima apparaat :)

Soittakaa Paranoid!

• doggy1
Enorm bedankt voor jullie info. Ik ga het proberen en laat weten of het werkt.
Ik vermoed dat er genoeg mensen zijn die in dezelfde situatie wonen zoals wij(de campo dus) en niet tevreden zijn over Wimax, vanwege lage snelheid en regelmatige uitval.

• doggy1
Ik ben nu in Spanje en ik heb gekeken waar ik sterke ontvangst van Mobistar(wordt gebruikt door Digimobil) heb.
Blijkt nu dat ik pas echt goede ontvangst heb op dak, waarschijnlijk omdat ons huis tegen heuveltje is gebouwd.
Is het de moeite waard om daar een externe "antenne" te plaatsen en dan mbv kabel naar 4G router binnen te leiden?
Kan dat met iedere 4G router.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is advies welke combinatie antenne/4G sim router?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

doggy1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:54:
Ik ben nu in Spanje en ik heb gekeken waar ik sterke ontvangst van Mobistar(wordt gebruikt door Digimobil) heb.
Blijkt nu dat ik pas echt goede ontvangst heb op dak, waarschijnlijk omdat ons huis tegen heuveltje is gebouwd.
Kan ook zijn dat dak zelf de boel blokkeert.
Is het de moeite waard om daar een externe "antenne" te plaatsen en dan mbv kabel naar 4G router binnen te leiden?
Zeker. Je antenne (niks "antenne", het is gewoon een antenne :z ) moet hangen waar je signaal hebt, idealiter waar het signaal het sterkst is.
Kan dat met iedere 4G router.
Niet allemaal, al is het behoorlijk gangbaar.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is advies welke combinatie antenne/4G sim router?
Hangt af van je eisen.

Belangrijkste dingen om over na te denken:

1) wil je per se een kastje hebben wat zowel 4G modem is als WiFi-router binnenhuis doet? Of kunnen dat twee apparaten zijn? Of zelfs drie als je router en WiFi-AP loskoppelt...

Voordeel van alles-in-een is makkelijkere configuratie en allicht iets goedkoper in aanschaf. Voordeel van gescheiden apparaten is dat de lifecycle van WiFi vs mobiele technologie niet hetzelfde is, je kunt dan ene of andere deel vervangen zonder dat je gelijk alles vervangt (op termijn geheid goedkoper). Bovendien kun je de twee via UTP verbinden en UTP mag veel langer zijn dan RF coax voor antennes. Bedenk ook dat ideale locatie voor router niet noodzakelijkerwijs ideale locatie is voor WiFi (denk meterkast). Ik zou zelf voor langdurig gebruik daarom gaan voor drie kastjes: modem ergens bij het dak met korte antennekabels (=minimale demping), mogelijk zelfs een externe buiten. Router in meterkast waar kabels samenkomen. WiFi-AP('s) in verblijfsruimtes op locaties die ideaal zijn voor dekking.

2) wat zijn de specs van LTE van Mobistar? Op welke banden werken ze? En met welke MIMO configuratie? Je modem moet in ieder geval juiste banden ondersteunen, en qua MIMO wil je niet minder hebben dan ze aanbieden (ivm performance), maar heeft meer geen toegevoegde waarde terwijl het wel duurder is.

3) hoe ziet je huis er van binnen uit? Ga je het met een enkele WiFi-AP kunnen dekken of zijn er veel betonnen vloeren en/of stenen muren die signalen grotendeels blokkeren?

4) welke verwachtingen heb je van WiFi? Is het voldoende als je geen bottleneck hebt tov de waarschijnlijk niet al te snelle 4G WAN, of wil je meer doen, dingen binnenhuis streamen of overzetten van apparaat naar apparaat?

5) voor hoe lang is de oplossing? Zit je hier een paar maanden, of verwacht je de komende 30 jaar na pensioenering hier te zitten?

6) wat mag het kosten?

Soittakaa Paranoid!

• doggy1
Ik heb, voordat ik een abo en router neem, mbv mobiel buren, die Movistar abo hebben, op meerdere plaatsen gekeken waar ontvangst het beste is.
Ons huis is laagbouw en afstand van evt antenne aan schoorsteen naar router zal max 3 a 4 meter zijn

ad1: ik heb al een goede wifi router, maar een 4G router die ook als wifi kan, is ook prima. Genoemde https://www.amazon.de/TP-...200&qid=1625297369&sr=8-4 is dat volgens mij ook.

ad2: zoals jij, @dion_b, hierboven al aangaf B3,B7 en B20

ad3: geen stenen of betonnen objecten die blokkeren, alleen buitenmuur van holle bakstenen.

ad4: nu hebben we Wimax, dat is ontvangst internet via een soort van wifi schotel die op een mast kilometers ver is gericht, maar erg traag. Ik wil sneller kunnen downloaden en (U)HD streamen.

ad5: het is voor minimaal 5 jaar, verder kijk ik niet.

ad6: max 200E

Misschien een "outdoor router" tegen schoorsteen buiten een optie? Deze mbv UTP naar router binnen?
Of deze antenne https://www.amazon.de/TP-...&pd_rd_i=B079YSQGT2&psc=1
icm met TP Link MR600?

[Voor 17% gewijzigd door doggy1 op 29-09-2021 20:57]

• Mr.Veng
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-01 16:28
doggy1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:11:
Ik heb, voordat ik een abo en router neem, mbv mobiel buren, die Movistar abo hebben, op meerdere plaatsen gekeken waar ontvangst het beste is.
Ons huis is laagbouw en afstand van evt antenne aan schoorsteen naar router zal max 3 a 4 meter zijn

ad1: ik heb al een goede wifi router, maar een 4G router die ook als wifi kan, is ook prima. Genoemde https://www.amazon.de/TP-...200&qid=1625297369&sr=8-4 is dat volgens mij ook.

ad2: zoals jij, @dion_b, hierboven al aangaf B3,B7 en B20

ad3: geen stenen of betonnen objecten die blokkeren, alleen buitenmuur van holle bakstenen.

ad4: nu hebben we Wimax, dat is ontvangst internet via een soort van wifi schotel die op een mast kilometers ver is gericht, maar erg traag. Ik wil sneller kunnen downloaden en (U)HD streamen.

ad5: het is voor minimaal 5 jaar, verder kijk ik niet.

ad6: max 200E

Misschien een "outdoor router" tegen schoorsteen buiten een optie? Deze mbv UTP naar router binnen?
Of deze antenne https://www.amazon.de/TP-...&pd_rd_i=B079YSQGT2&psc=1
icm met TP Link MR600?
Heb je ondertussen zo'n SIM met unlimited data van Digimobil genomen?
Zo ja: is die unlimited data via 4G of zit die beperkt tot 3G? => wat voor snelheden haal je?

Ik las hier en daar al eens negatieve reviews op Trustpilot, maar ik twijfel in sommige gevallen of de bron van het probleem niet eerder aan de gebruiker zelf ligt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee