Toon posts:

E-IDE schijf wordt te klein herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Moederbord: Asus CUSL2-C. Ondersteunt (aldus manual) ook Enhanced IDE schijven.
Eerder een 20GB drive gebruikt en werkte prima.

Zit nu een Western Digital Caviar SE WD2000JB in, betrokken via tweakers.
Deze word echter maar voor 8gb herkend... zelfs in de BIOS al.
Format lukt en Windows installeren ook, maar 8gb is aan de kleine kant :+. Anders had ik net zo goed die van 20 erin kunnen houden. Dit terwijl diezelfde bios het typenummer van de schijf wel correct weergeeft.

Mis ik iets? Ik heb geen jumpers geïnstalleerd zitten (master, slave, of CSL) want hij zit als enige (single) drive op de IDE kabel én IDE poort. Andere aansluiting op de kabel gebruiken geen verschil. Er is een 80 pins kabel in gebruik (en hij word ook gewoon als UDMA5 herkend door de BIOS).

Mis ik iets? Is de schijf stuk? Wat moet ik nog proberen? Mijn geheugen laat me even in de steek misschien.

[Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 17:32]

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 22:33
Misschien even dit soort dingen zoeken / doorlezen:
How can I edit CMOS hard drikve settings
Ik had er laatst ook last van met een hele oude PC...
Was ook erg ver weggezakt ... :)

[Voor 16% gewijzigd door kh65 op 05-02-2021 17:35]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Da's wel erg hardcore/oud :P. Ik hoef met een P3 de settings niet meer handmatig in te voeren en ook de 20GB drive word automatisch prima herkend.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:31:
Zit nu een Western Digital Caviar SE WD2000JB in, betrokken via tweakers.
Deze word echter maar voor 8gb herkend... zelfs in de BIOS al.
Dat klopt, als het BIOS geen ondersteuning heeft voor groter dan 128GB wordt vrijwel altijd op 8GB weergegeven. Je kan met de WD Data Lifeguard Tools dit limiet 'omzeilen'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Dat klopt, als het BIOS geen ondersteuning heeft voor groter dan 128GB wordt vrijwel altijd op 8GB weergegeven. Je kan met de WD Data Lifeguard Tools dit limiet 'omzeilen'.
Maar hoe check ik dit? Ik vond dit:

https://superuser.com/que...ad-of-200-gb-wd2000jb-ide

maar die insinueren dat de controller op de disk zelf dan dood is. Kan ik niet checken.

https://forums.tomshardwa...rd-drive-capacity.468235/

hmmm, zou wel moeten kunnen werken, maar eerst ff bios checken/flashen misschien.

[Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 17:46]

• DukeBox

DukeBox

HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:45:
Maar hoe check ik dit? Ik vond dit:
Er is geen 48bits support, alleen 32bits. Dus max 128GB.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Ik heb de laatst beschikbare BIOS voor dit bord opgespoord en geflashed.
Daarna heb ik opnieuw gecheckt en word hij wél als 200gb drive herkend in de BIOS.

Helaas na installatie nog steeds 8GB onder windows. Nog even verder zoeken.

- edit -

Fdisk geprobeerd onder de Windows ME bootdisk (deze versie ondersteunt grote schijven).

Onder fdisk partities verwijderd, nieuwe aangemaakt (deze ziet hem als maximaal 20xxx mb dus ruwweg 20gb) en dat lúkt. Maar zodra ik format c: geeft gaat hij doodleuk 8056m formatteren... schiet mij maar lek. Nu heb ik 3 verschillende readouts op dezelfde schijf (bios 200gb, fdisk 20gb, format 8gb).

[Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 18:51]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nogmaals gecheckt, BIOS herkent de harde schijf prima. Hij zegt er óók bij dat de schijf in CHS mode 8gb zou ondersteunen en maximaal 200gb kan leveren. Da's allemaal prima, maar ik heb nergens een optie om die modus te sturen (LBA op 'on' zetten bijvoorbeeld).

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Er was vroeger ook nog de Cap Limit jumper

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nu nomaals een fdisk gedaan (alle partities weg, nieuwe primaire aangemaakt). De schijf gaf toen een paar keer error bij het formatteren (invalid media type) en na een reboot nogmaals format C: gedaan...

hij staat nu te formatteren voor 60gb 8)7.

WTF, is dit ding behekst? :D.

Op zich niet erg, de originele schijf van deze machine hoorde ook 60gb te zijn (toevallig net mooi dan) maar blijft het nu betrouwbaar zo werken... of kan het nog steeds zo zijn dat de schijf fubar is?

[Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 19:33]

• DukeBox

DukeBox

HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:39:
Ik heb de laatst beschikbare BIOS voor dit bord opgespoord en geflashed.
Daarna heb ik opnieuw gecheckt en word hij wél als 200gb drive herkend in de BIOS.
Mooi, dan heb je nu blijkbaar vanuit het BIOS wel ondersteuning om de HDD uit te lezen, maar nog steeds geen 48 24bits LBA support zonder de juiste driver. Voor dat bord is er zover ik weet alleen win98se support via Intel Application Accelerator (IAA).
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:17:
Er was vroeger ook nog de Cap Limit jumper
Heeft deze HDD niet.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Mooi, dan heb je nu blijkbaar vanuit het BIOS wel ondersteuning om de HDD uit te lezen, maar nog steeds geen 48bits LBA support zonder de juiste driver. Voor dat bord is er zover ik weet alleen win98se support via Intel Application Accelerator (IAA).

[...]

Heeft deze HDD niet.
Ik vond uiteindelijk een hele oude bug met Windows 9x varianten bij het berekenen van de format waarde.
Format gaf 60gb weer, maar de schijf is dus onder water wél als 200gb geformatteerd en werkt nu prima.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:30:
[...]

28 bits. En dus max 128GiB of 137GB

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mijzelf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:56:
[...]

Mijn ouwe pentium is het niet met je eens.

• Mijzelf
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:57:
[...]

Mijn ouwe pentium is het niet met je eens.
Hoezo?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij draait en ziet de volledige 200gb nu onder Windows ME zonder verdere aanpassingen mijnerzijds :P.

• Mijzelf
  • Niet online
Ah zo. Dan heeft je systeem LBA48 ondersteuning. Zonder LBA48 (maar mèt LBA, i.t.t. CHS) is er slechts een 28 bits adres waarmee je 2^28 sectoren van 512 bytes kunt adresseren, oftewel 137438953472 bytes = 137GB.

Met LBA48 ondersteuning kan W9x tot 32 bits adresseren, oftewel 2TiB.

• DukeBox

DukeBox

Mijzelf schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:56:
Klopt je hebt gelijk, weet niet waar ik 32bit LBA vandaan haalde.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee