Toon posts:

UTP Kabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-03 23:38
Beste Tweakers, ik heb al het mogelijke geprobeerd maar kom er niet uit :). In een nieuw kantoor waar we net inzitten ligt al een UTP kabel van begane grond naar boven (de serverruimte).

De modem is ook op de begane grond dus die wil ik erop aansluiten zodat we het internet verbinden met de switch/servers etc.

Allemaal niet zo heel ingewikkeld dus zou je denken, alleen krijg ik de kabel niet werkend? En ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, maar weet niet wat.

Situatie:
- Modem beneden deze heb ik verbonden met 20cm UTP kabel naar de UTP contact doos naast de modem.
- De contact doos komt boven uit, als losse kabel (zonder uiteinde). Deze kabel lag dus ook al.

Wat heb ik gedaan:
- Hier heb ik eerst een connector op gezet (met krimptang etc), maar: geen verbinding tussen beide punten. Meerdere malen getest, met kabeltester ook, geen resultaat/verbinding.
- Vervolgens heb ik de connecter los gehaald en bij het patch panel gemonteerd, ook daar geen resultaat.

Ik heb de normale kleur volgordes aangehouden. Dit meerdere keren gecontroleerd.
Nu radeloos, en lijkt me zo gek om de hele kabel te gaan vervangen terwijl dit niet het probleem lijkt? Zie ik iets geks over het hoofd? Connectors zijn universeel lijkt me? En anders moest hij wel direct op het patch panel werken?

Ik heb de contactdoos die er dus al zat ook gecontroleerd maar lijkt ook in de juiste volgorde aangesloten.

Ik ben heel benieuwd of jullie de gouden tip hebben. Ik hoop dat ik iets heel doms over het hoofd zie :*)

Beste antwoord (via rens-br op 08-02-2021 08:36)

• Silvan
Bedankt voor alle hulp hier! Heel fijn want daardoor was het duidelijker dat toch de kabel niet juist moet zijn.

Mijn oplossing dus uiteindelijk ook geworden; gisteren een compleet nieuwe kabel getrokken. Daarop connectoren gemaakt en alles werkt vlekkeloos.

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
als de kabel niet visueel kan volgen.. hoe zeker ben je dan dat je over dezelfde kabel spreekt ? dat je misschien niet op een verkeerde kabel aan het meten bent ?

https://www.eleshop.nl/va-kabel-tracer-p-210.html
als je in een pand zit waar het allemaal wat onduidelijk is, koop zo'n setje, werkt echt top
(als je echt in live situaties moet gaan zoeken , zijn er bv die kunnen aanduiden of er telefoonlijn opzit,waardoor je niet kan gaan zoeken, maar als het allemaal nog nie werkt , gewoon n el cheapo dingetje kopen)

• Silvan
ijske schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:46:
als de kabel niet visueel kan volgen.. hoe zeker ben je dan dat je over dezelfde kabel spreekt ? dat je misschien niet op een verkeerde kabel aan het meten bent ?

https://www.eleshop.nl/va-kabel-tracer-p-210.html
als je in een pand zit waar het allemaal wat onduidelijk is, koop zo'n setje, werkt echt top
(als je echt in live situaties moet gaan zoeken , zijn er bv die kunnen aanduiden of er telefoonlijn opzit,waardoor je niet kan gaan zoeken, maar als het allemaal nog nie werkt , gewoon n el cheapo dingetje kopen)
Gelukkig hier wel zeker van, omdat de kleur kabel anders is, en hij is overal goed door te volgen.

• ijske
ook merk, type & meterstand matched ongeveer ?

heb je de TIA 565B aan beide kanten gevolgd ? want als de kabeltester geen enkel werkend contact geeft heb je iets erg fout gedaan , of je zit niet op de juiste kabel te testen...

zelfs als het een oude telefoonkabel was met koppelingen zouden aders 4&5 (het blauwe paar meestal) moeten werken op n kabeltestertje

• Silvan
ijske schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:47:
ook merk, type & meterstand matched ongeveer ?

heb je de TIA 565B aan beide kanten gevolgd ? want als de kabeltester geen enkel werkend contact geeft heb je iets erg fout gedaan , of je zit niet op de juiste kabel te testen...

zelfs als het een oude telefoonkabel was met koppelingen zouden aders 4&5 (het blauwe paar meestal) moeten werken op n kabeltestertje
Ja ik vind het ook zo vreemd dat ik echt geen enkel werkend signaal eruit krijg..
De kabeltester sluit ik aan op de 20cm voor de contactdoos, en dan gaat die dus over naar de kabel en dan boven ook. Dit moet kunnen toch? Of mag er maar 1 kabel tussen zitten.

Maar met zo'n tester als jij aangeeft, die kan ik niet op de contactdoos zetten en boven op een losse kabel? Misschien toch ergens een kabel breuk? Al lijkt me dit zo gek, zit gewoon heel netjes leidingen naar boven, niks geks (en ook niet echt oud).

Merk / Type / Meterstand(?), het is dus 1 kabel helemaal tot boven. En alleen onder 20 cm naar router vanaf de contactdoos die kabel heb ik er bij gedaan, bewust gekeken naar een CAT5 ook, meerdere kabels op die 20cm geprobeerd.

• ijske
google is een plaatje van jou kabeltester.... ik ga ervanuit dat je zoiets hebt , en dat ie gewoon een voor een de aders afgaat (en dat kan je prima testen met een standaard patchkabeltje)

het apparaat wat ik voorstel, test niet je kabel uit , maar geeft een fluittoon zodat je snel je kabel kan terugvinden... je connecteerd de toongenerator ergens in een muurdoos (of via n koppelblokkie op n gewone kabel) , en je kan met de stok gaan zoeken in het patchpanel, of eender waar eigenlijk, welke kabel ook deze fluittoon geeft...

[Voor 3% gewijzigd door ijske op 05-02-2021 19:00]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zich is het allemaal niet zo heel spannend mits je de juiste tools gebruikt, immers meten is weten:
- Je geeft aan dat je een kabeltester gebruikt maar wat test je dan en wat geeft het apparaat aan? Want daar moet je het eerst gaan zoeken. Als je kabeltester nu aangeeft geen verbinding te hebben met beide punten dan moet je het probleem daar zoeken, misschien is de kabel doorgeknipt ergens, knijp je de RJ45 connector er niet goed aan vast, is de walloutlet die je gebruikt van binnenin niet aangesloten, etc...etc...etc..

Pas zodra je zekerheid dat je verbinding van A naar B goed loopt op die kabel kan je verder met aansluiten op het modem e.d.

[Voor 24% gewijzigd door Enforcer op 05-02-2021 19:06]

• Silvan
Ja klopt zo'n soort kabeltester wat hier gewoon geschikt voor is. Eerder ook nooit problemen mee gehad.
Wel mooie van dat test apparaat. Alleen ik weet 99% dat ik wel de juiste kabel heb. Hij is boven ook gemarkeerd dus moet kloppen. Misschien nog andere tips? Wat fout kan zijn bij het aanzetten bijv?

• Enforcer
  • Niet online
Silvan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:05:
Ja klopt zo'n soort kabeltester wat hier gewoon geschikt voor is. Eerder ook nooit problemen mee gehad.
Wel mooie van dat test apparaat. Alleen ik weet 99% dat ik wel de juiste kabel heb. Hij is boven ook gemarkeerd dus moet kloppen. Misschien nog andere tips? Wat fout kan zijn bij het aanzetten bijv?
Maar geeft de kabeltester aan dat alle 8 de aders goed doorkomen?

• Silvan
Enforcer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:03:
Op zich is het allemaal niet zo heel spannend mits je de juiste tools gebruikt, immers meten is weten:
- Je geeft aan dat je een kabeltester gebruikt maar wat test je dan en wat geeft het apparaat aan? Want daar moet je het eerst gaan zoeken. Als je kabeltester nu aangeeft geen verbinding te hebben met beide punten dan moet je het probleem daar zoeken, misschien is de kabel doorgeknipt ergens?
Ja ik ga nu toch twijfelen inderdaad toch ergens in geknipt of beschadigd.. Ik ga morgen alles maar eens open maken en denk ik toch maar een nieuwe kabel trekken. Echt elke kabel is heel mooi aangelegd overal vaste aansluitingen maar deze hoofdkabel gaat als enige niet :'(.
Maar geeft de kabeltester aan dat alle 8 de aders goed doorkomen?
Nee 0, geeft niks aan helaas.

[Voor 6% gewijzigd door Silvan op 05-02-2021 19:09]

• Enforcer
  • Niet online
Silvan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:08:
Ja ik ga nu toch twijfelen inderdaad toch ergens in geknipt of beschadigd.. Ik ga morgen alles maar eens open maken en denk ik toch maar een nieuwe kabel trekken. Echt elke kabel is heel mooi aangelegd overal vaste aansluitingen maar deze hoofdkabel gaat als enige niet :'(.
Mja er zijn zoveel dingen uit te sluiten:
- Test je kabeltester of deze het wel goed doet bij een werkende (prefab) UTP kabel
- Test de 20cm UTP die je tussen het modem en de UTP contact doos hebt zitten
- Maak de UTP contactdoos open en controleer of de UTP kabel waarvan je denkt dat die het is ook daadwerkelijk is aangesloten daarop (in de juiste kleurvolgorde)
- Indien er nog speling over is bij de UTP contact doos, haal de UTP contact doos los en knijp er een RJ45 stekker aan, om uit te sluiten dat de contactpunten van je UTP contactdoos niet kapot zijn of niet goed erin zijn gezet
- Volg de UTP bekabeling en controleer deze op beschadigingen
- Aan het andere uiteinde knijp je weer een RJ45 zodat je met de kabeltester kan controleren of er iets van een ader doorkomt, zoniet heb je toch echt de verkeerde kabel, of istie doorgeknipt of je kan geen RJ45 knijpen :)

Zoiets?

-edit-
Oh, en met een kabeltracer kun je echt 100% zeker weten of het de juiste kabel is.... meten is weten

[Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 05-02-2021 19:28]

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 13:28
Maak anders eens wat foto’s voor ons? Misschien kijk je er we overheen.

Meten = weten

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:12

Tens

fits the description

Silvan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:08:
[...]

[...]

Nee 0, geeft niks aan helaas.
Aan de ene kant bv blauw en groen verbinden, en kijken of je dat meet aan de andere kant. (en als dat klopt loshalen en kijken of je dan geen verbinding hebt....)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Silvan
Bedankt voor alle hulp hier! Heel fijn want daardoor was het duidelijker dat toch de kabel niet juist moet zijn.

Mijn oplossing dus uiteindelijk ook geworden; gisteren een compleet nieuwe kabel getrokken. Daarop connectoren gemaakt en alles werkt vlekkeloos.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee