Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik heb internet via XS4All in combinatie met een FB 7581. Deze is aangesloten op het glasvezelmodem en zit in de meterkast. Vanuit de meterkast (1e verdieping maisonnette woning) lopen er UTP kabels naar de slaapkamer (1e verdieping), studeerkamer (2e verdieping) en woonkamer (2e verdieping). Op de 2e verdieping heb ik in de studeer- en woonkamer een KPN WiFi versterker staan die zorgen voor zowel de WiFi (zelfde SSID op FB en de beide WiFi versterkers) en ook werken als een 4-poort switch.

In de studeerkamer zit hier bijvoorbeeld m'n desktop PC op en m'n NAS, in de woonkamer zit hier o.a. de TV, PS3 en HUE bridge op.

Qua WiFi is het goed te doen maar de KPN WiFi versterkers beginnen wat kuren te vertonen (wegvallen verbinding, etc) en een factory reset heeft niet geholpen om dit probleem te verhelpen. Ik wil daarom de beide WiFi versterkers vervangen door een nieuwe FB 7590 en eventueel een FR 3000 om zo een mesh netwerk te kunnen vormen.

Nu is de WiFi snelheid van de FB 7590 en FR 3000 een stuk beter dan de FB 7581 en ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om het volgende te doen:
  • De FB 7581 in de meterkast laten zitten en alleen nog als mesh node en switch te gebruiken. De bestaande lijnen naar slaap-, studeer- en woonkamer blijven nog steeds aangesloten.
  • De nieuwe FB 7590 gebruiken als hoofdrouter waarbij het dus de functionaliteit van de huidige FB 7581 overneemt. De FB 7590 komt dan in de studeerkamer te staan in plaats van een van de WiFi versterkers.
  • De FR 3000 in de woonkamer plaatsen met daarbij een extra switch zodat alles ook hier aangesloten kan worden.
Is dit een haalbare oplossing? Of kan ik beter naar 2x een FR 3000 (of FB 4040) kijken?

Alvast bedankt voor het meedenker!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:40
Het beste is inderdaad om de 7590 als hoofdrouter te gebruiken. Verder kan het wel wat je voorstelt. Ik wel alles zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Dus ook de eventuele FR3000. Je houdt bij de FB3000 dan extra kanalen over voor wifi (die anders voor de backhaul worden gebruikt). Ik heb hier een 7590 als hoofdrouter in de meterkast. Als meshnodes gebruik ik 2 stuks FR3000 en een 7530 (die laatste ga ik nog een keer vervangen door een FR3000). Elke FR3000 heeft door de bekabelde aansluiting 1 x 2.4Ghz en 2 x 5Ghz beschikbaar. Werkt 100% en volledig storingsvrij. Overigens gebruik ik losse switches (5 x netgear)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Edje040 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:22:
Het beste is inderdaad om de 7590 als hoofdrouter te gebruiken. Verder kan het wel wat je voorstelt.
Top! Het belangrijkste is dat de 7590 dus niet direct aan het glasvezelmodem hoeft te hangen om als hoofdrouter gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:40
kdbruin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Top! Het belangrijkste is dat de 7590 dus niet direct aan het glasvezelmodem hoeft te hangen om als hoofdrouter gebruikt te worden.
O wacht...je wilt dus vanaf de ntu naar de 7581(dienende als switch) en dan pas naar de 7590? Ik dacht dat je rechtstreeks naar de 7590 ging. Ik twijfel nu of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04-2024

sHELL

VR "connoisseur"

Technisch gezien kan 7581 wel als switch only werken, je zult de 7581 in IP client mode moeten zetten en in de mesh settings als Mesh repeater.

maar het is onconventioneel en vraag me af of ze in de fritzbox mesh software daar rekening mee heeft gehouden. Het kan bvb zijn dat het mesh overzicht er een beetje raar uit gaat zien en er kunnen misschien wat hickups zijn in de netwerk snelheid. Maar dat zul je dus moeten uitproberen.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 14:42
Ik heb van XS4ALL een gratis AVM Fritz repeater 2400 gekregen en als het nodig zou zijn dan had ik er nog meer kunnen krijgen. Deze werken in een mesh configuratie.

Is het niet een idee dat je gewoon belt met hen? Ze zijn duur zat, maar bieden daarentegen ook gewoon top service en een goede wifi dekking valt daar onder.

Tenzij je natuurlijk jouw zinnen hebt gezet op de door jouw genoemde apparaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Mit-46 op 19-03-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Mit-46 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:56:
Ik heb van XS4ALL een gratis AVM Fritz repeater 2400 gekregen en als het nodig zou zijn dan had ik er nog meer kunnen krijgen. Deze werken in een mesh configuratie.

Is het niet een idee dat je gewoon belt met hen? Ze zijn duur zat, maar bieden daarentegen ook gewoon top service en een goede wifi dekking valt daar onder.

Tenzij je natuurlijk jouw zinnen hebt gezet op de door jouw genoemde apparaten.
Probleem met die repeaters is dat je daarnaast ook nog een switch moet gebruiken omdat ze weinig tot geen netwerk aansluitingen hebben. Denk er daarom over om een tweetal 4040's te gebruiken in plaats van de beide KPN wifi versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 14:42
Ja, dat klopt inderdaad. Ze hebben maar 1 ethernetaansluiting. Als dat een vereiste is zal je inderdaad naar een andere oplossing moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Uiteindelijk gekozen om de oude KPN wifi versterkers te vervangen door Fritz!box 4040's. Eerst even aansluiten op de laptop (geen andere netwerk connecties), de 4040's instellen als mesh repeaters en na wat knopjes indrukken op de 7581 en 4040's is alles binnen 5 minuten geconfigureerd. Het WiFi signaal is nu een stuk stabieler en ook lijkt het bedrade netwerk ook wat beter te functioneren.
Pagina: 1