Ik heb internet via XS4All in combinatie met een FB 7581. Deze is aangesloten op het glasvezelmodem en zit in de meterkast. Vanuit de meterkast (1e verdieping maisonnette woning) lopen er UTP kabels naar de slaapkamer (1e verdieping), studeerkamer (2e verdieping) en woonkamer (2e verdieping). Op de 2e verdieping heb ik in de studeer- en woonkamer een KPN WiFi versterker staan die zorgen voor zowel de WiFi (zelfde SSID op FB en de beide WiFi versterkers) en ook werken als een 4-poort switch.
In de studeerkamer zit hier bijvoorbeeld m'n desktop PC op en m'n NAS, in de woonkamer zit hier o.a. de TV, PS3 en HUE bridge op.
Qua WiFi is het goed te doen maar de KPN WiFi versterkers beginnen wat kuren te vertonen (wegvallen verbinding, etc) en een factory reset heeft niet geholpen om dit probleem te verhelpen. Ik wil daarom de beide WiFi versterkers vervangen door een nieuwe FB 7590 en eventueel een FR 3000 om zo een mesh netwerk te kunnen vormen.
Nu is de WiFi snelheid van de FB 7590 en FR 3000 een stuk beter dan de FB 7581 en ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om het volgende te doen:
Alvast bedankt voor het meedenker!
In de studeerkamer zit hier bijvoorbeeld m'n desktop PC op en m'n NAS, in de woonkamer zit hier o.a. de TV, PS3 en HUE bridge op.
Qua WiFi is het goed te doen maar de KPN WiFi versterkers beginnen wat kuren te vertonen (wegvallen verbinding, etc) en een factory reset heeft niet geholpen om dit probleem te verhelpen. Ik wil daarom de beide WiFi versterkers vervangen door een nieuwe FB 7590 en eventueel een FR 3000 om zo een mesh netwerk te kunnen vormen.
Nu is de WiFi snelheid van de FB 7590 en FR 3000 een stuk beter dan de FB 7581 en ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om het volgende te doen:
- De FB 7581 in de meterkast laten zitten en alleen nog als mesh node en switch te gebruiken. De bestaande lijnen naar slaap-, studeer- en woonkamer blijven nog steeds aangesloten.
- De nieuwe FB 7590 gebruiken als hoofdrouter waarbij het dus de functionaliteit van de huidige FB 7581 overneemt. De FB 7590 komt dan in de studeerkamer te staan in plaats van een van de WiFi versterkers.
- De FR 3000 in de woonkamer plaatsen met daarbij een extra switch zodat alles ook hier aangesloten kan worden.
Alvast bedankt voor het meedenker!