Toon posts:

Snelle laptop voor de administratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 16:43
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voor mijn vrouw, ze heeft vervanging nodig van haar huidige laptop die 10jaar oud is en erg traag. Ze gaat de laptop gebruiken voor de administratie van haar bedrijfje en zal voornamelijk gebruik maken van office, wat internet en wat muziek. Ze gebruikt hoofdzakelijk word voor de facturatie en soms powerpoint. Ook al heb ik cat7 kabel netwerk aangelegd voor internet daar sluit ze haar laptop nooit op aan. Dus de nieuwe laptop moet wel het internet goed kunnen ontvangen.

Wat is je budget?
Volgens mij moet onder de 800 euro haalbaar zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ze neemt de laptop regelmatig mee om ook op locatie facturatie bij te werken enz. Al geeft ze wel aan dat ze hem op locatie meestal aan de stroom koppelt. des al niet te min geeft ze aan dat het wel handig als de accu een paar uur mee kan gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eigenlijk niet.

Ik heb laatste bestbuy guide voor laptops gelezen en ik denk dat de: https://tweakers.net/pricewatch/1558842/acer-swift-3-sf314-42-r2mp.html een prima keuze is?
Deze is wellicht beter aangezien die 16GB werkgeheugen heeft, maar is niet leverbaar dus schiet dan ook niet op: https://azerty.nl/4261792
Deze heeft ook 16GB werkgeheugen, maar ik vraag me af of dat niet gewoon overkill is voor hetgeen ze ermee gaat doen. Waarom zou je meer geld uitgeven dan nodig is lijkt me. https://tweakers.net/pric...wift-3-sf314-42-r1b6.html

Alvast bedankt.

[Voor 13% gewijzigd door taurus0205 op 06-02-2021 11:34]

Beste antwoord (via taurus0205 op 14-02-2021 12:26)

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 13:25
Ik snap niet wat de echte vraag id.

Wil je gewoon dat dit forum gaat zeggen:
"Ja mevrouw dat is overkill zoveel geld hoef je niet uit te geven"
?

Ten aanzien van echt advies: ik lees niets van speciale taken /software/eisen.
Elke budget laptop uit de best buy guide zal volstaan.
Voor de best buy guide wordt al op dit forum input geleverd. De redactie maakt dan een keuze. Zij zien meer verschillende laptops per week dan menig tweaker per jaar.
Gebruik dan die kennis.

Verder zijn er genoeg out of the box thinking ideetje opgeworpen. Imo

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:58
Hou er wel rekening mee dat het scherm niet erg goed is. De helderheid is eerder laag (buiten in de zon zal je van het scherm niet veel kunnen zien) en ook qua SRGB-dekking scoort het niet al te best. Ook wordt er soms geklaagd over de toetsenbordverlichting, als die aan is, kun je nauwelijks nog de letters op de toetsen onderscheiden. Verder is het wel een goede laptop, maar als je vrouw een goed scherm belangrijk vindt, zou ik toch nog maar even verder kijken.

Over je voorstellen, je tweede model bij Azerty heeft een Ryzen 5 3500U, dat is een model van de vorige generatie dat toch wat langzamer is en bovendien minder lang op batterijen zal werken dan de Ryzen 5 4500U. Je derde model is iets sneller dan je eerste keuze, maar zoals je zelf al aangeeft, waarschijnlijk duurder dan nodig.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 23:01
10 jaar lang delfde laptop gebruiken voor je eigen bedrijf? ok.

Ik zou zelf een laptop zoeken waarbij je een goede onsite garantie hebt. ik denk dan automatisch aan Dell, omdat ik ze de afgelopen 10 jaar zonder problemen heb gebruikt. Niet heel sexy, wel gewoon degelijk en robuust. Een optie is bijvoorbeeld:
https://www.dell.com/nl-n...3510-laptop/s011l351015nl

Of een stapje hoger:
https://www.dell.com/nl-n...5510-laptop/s001l551015nl

just my two cents

• taurus0205
107mb schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:47:

Ik zou zelf een laptop zoeken waarbij je een goede onsite garantie hebt. ik denk dan automatisch aan Dell, omdat ik ze de afgelopen 10 jaar zonder problemen heb gebruikt. Niet heel sexy, wel gewoon degelijk en robuust. Een optie is bijvoorbeeld:

Of een stapje hoger:

just my two cents
Nja ze werkt asl zzper en hoeft er enkel fractures en dat soort zaken mee te doen. Dus heel veel rekenpower heb je dan niet nodig. Ze kan het in principe ook op mijn PC doen, maar ze neemt haar laptop ook graag mee, plus het is gewoon handig als ze haar eigen spul heeft. De huidige laptop doet wat ie moet doen, maar de traagheid speelt haar parten. Kortom een nieuwe is welkom :)

Beeldscherm moet wel goed zijn inderdaad, als ze hem niet buiten kan gebruiken of als de zon schijnt is niet handig.

• taurus0205
LievenD schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:06:
Hou er wel rekening mee dat het scherm niet erg goed is. De helderheid is eerder laag (buiten in de zon zal je van het scherm niet veel kunnen zien) en ook qua SRGB-dekking scoort het niet al te best. Ook wordt er soms geklaagd over de toetsenbordverlichting, als die aan is, kun je nauwelijks nog de letters op de toetsen onderscheiden. Verder is het wel een goede laptop, maar als je vrouw een goed scherm belangrijk vindt, zou ik toch nog maar even verder kijken.

Over je voorstellen, je tweede model bij Azerty heeft een Ryzen 5 3500U, dat is een model van de vorige generatie dat toch wat langzamer is en bovendien minder lang op batterijen zal werken dan de Ryzen 5 4500U. Je derde model is iets sneller dan je eerste keuze, maar zoals je zelf al aangeeft, waarschijnlijk duurder dan nodig.
Ah bedankt voor de tip, die toetsenbord verlichting is vergelijk met een RGB keyboard? Wilde laatst bij mijne eens zonder verlichting doen, maar dan zie je inderdaad geen snars meer. Welke zou jij aanraden dan?

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 09:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat is daar mis mee?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:45
Meestal werken laptop accu's dan niet meer zo goed. Bovendien gaan ze nogal herrie maken, dat ziet er toch beetje minder professioneel uit.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:20
99ruud99 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Meestal werken laptop accu's dan niet meer zo goed. Bovendien gaan ze nogal herrie maken, dat ziet er toch beetje minder professioneel uit.
Als je er alleen je administratie op doet is er niemand die dat boeit..

Strava | Twitter | Mastodon.nl

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

99ruud99 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Ik zie hier wel wat aannames in. TS schrijft 'op locatie' en daar staat niet bij dat er geen stroom zou zijn. Bovendien zijn veel accu's gewoon vervangbaar. Als je de laptop regelmatig van stof ontdoet hoeft dat lawaai maken ook niet waar te zijn. Eerlijk gezegd vind ik het juist wel lovenswaardig dat iemand spullen gewoon 'op' gebruikt voor hij/zij wat nieuws koopt.

@taurus0205 is de software die ze voor het werk gebruikt lokaal geïnstalleerd (of zijn er überhaupt dependencies op het OS) of webbased?

[Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-02-2021 09:44]

• taurus0205
HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Ik zie hier wel wat aannames in. TS schrijft 'op locatie' en daar staat niet bij dat er geen stroom zou zijn. Bovendien zijn veel accu's gewoon vervangbaar. Als je de laptop regelmatig van stof ontdoet hoeft dat lawaai maken ook niet waar te zijn. Eerlijk gezegd vind ik het juist wel lovenswaardig dat iemand spullen gewoon 'op' gebruikt voor hij/zij wat nieuws koopt.

@taurus0205 is de software die ze voor het werk gebruikt lokaal geïnstalleerd (of zijn er überhaupt dependencies op het OS) of webbased?
Ze werkt als zzper in de zorg, in haar geval bij cliënten thuis en-of mee naar school. Ze geeft aan dat ze de laptop meestal aan de stroom zet, dus accu duur is van ondergeschikt belang (maar een paar uur minimaal zou wel fijn zijn zegt ze). Verder heeft ze enkel word en powerpoint regelmatig nodig.
Thuis ligt een bedraad internet met cat7 kabels overal, maar ze gebruikt altijd wifi. Dat moet gewoon soepel en snel lopen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:30
Kun je niet een SSD in de oude zetten? Zolang de laptop een i3 of beter heeft, moet dat voldoende zijn. Waarschijnlijk moet je ook investeren in werkgeheugen. Als dat nog 4GB is, kan dat ook de traagheid verklaren.

• taurus0205
Afgezien van diverse aannames niet heel veel nuttige input gehad dusver.

[Voor 57% gewijzigd door taurus0205 op 14-02-2021 10:16]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• frankyfn126
Ik snap niet wat de echte vraag id.

Wil je gewoon dat dit forum gaat zeggen:
"Ja mevrouw dat is overkill zoveel geld hoef je niet uit te geven"
?

Ten aanzien van echt advies: ik lees niets van speciale taken /software/eisen.
Elke budget laptop uit de best buy guide zal volstaan.
Voor de best buy guide wordt al op dit forum input geleverd. De redactie maakt dan een keuze. Zij zien meer verschillende laptops per week dan menig tweaker per jaar.
Gebruik dan die kennis.

Verder zijn er genoeg out of the box thinking ideetje opgeworpen. Imo

• taurus0205
Ja je hebt helemaal gelijk hoor.

Hoe zit het met security? Bij dell of elders proberen ze je snel zo een mac afee pakket van 36 maanden ofzo erbij aan te smeren, maar is dat echt nodig? Beveiliging van Mircosoft zelf niet gewoon voldoende?

Microsoft essentials heet dat, dat in combinatie met een veilig netwerk thuis en buiten niet bij onbeveiligde netwerken inloggen, dan zit je wel goed?

[Voor 24% gewijzigd door taurus0205 op 01-03-2021 14:23]

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
taurus0205 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:21:
Ja je hebt helemaal gelijk hoor.

Hoe zit het met security? Bij dell of elders proberen ze je snel zo een mac afee pakket van 36 maanden ofzo erbij aan te smeren, maar is dat echt nodig? Beveiliging van Mircosoft zelf niet gewoon voldoende?

Microsoft essentials heet dat, dat in combinatie met een veilig netwerk thuis en buiten niet bij onbeveiligde netwerken inloggen, dan zit je wel goed?
Kwestie van smaak en je online 'hygiëne' als je geen shady websites bezoekt en als standaard gebruiker bent ingelogd, dan volstaat de standaard Windows beveiliging.

In andere gevallen is het goed om aanvullende beveiligingssoftware te installeren.

Invoegen doe je zo!

• taurus0205
Diederik schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Kwestie van smaak en je online 'hygiëne' als je geen shady websites bezoekt en als standaard gebruiker bent ingelogd, dan volstaat de standaard Windows beveiliging.

In andere gevallen is het goed om aanvullende beveiligingssoftware te installeren.
ja dat dacht ik, thnx.
Overigens even gebeld met zakelijk afdeling en zo nog paar 100euro van de totale prijs eraf gepingeld, Mcaffee wordt voor 36maanden gratis ondersteund als bonus van de aanschaf.

• taurus0205

Of een stapje hoger:

just my two cents
Service bij Dell laat nogel te wensen over. Aanvankelijk weliswaar een offerte ontvangen waarbij ze met de prijs gezakt zijn, vervolgens aangegeven daarmee akkoord te zijn zodat ze de laptop snel kunnen leveren. Daarna al meerdere dagen niks meer gehoord. Geen reactie gekregen op mijn e-mails en telefonisch bereikbaar zijn ze ook niet meer, dan krijg je een bandje dat het via de chat moet gaan op de website. :(

• taurus0205
uiteindelijk gewoon de acer besteld uit de best buy guide.
Werkt goed en mijn vrouw is er happy mee.

Wat ik me nog afvroeg is, moet je net als op een pc nog talloze drivers installeren of hoeft dat niet?

• frankyfn126
Tja wat is een driver? over het algemeen zal je een hardware driver bedoelen.
tenzij je nieuwe hardware of randapparatuur aansluit zal het niet nodig zijn om losse drivers te installeren.
Met huidige OS-en en "moderne"randapparatuur zal die driver ook automatisch geïnstalleerd worden.
Mogelijk dat driver wel geüpdate kunnen/moeten worden. Ook dit gaat vaak vanzelf wanneer je automatische updates hebt aanstaan.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

taurus0205 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Service bij Dell laat nogel te wensen over. Aanvankelijk weliswaar een offerte ontvangen waarbij ze met de prijs gezakt zijn, vervolgens aangegeven daarmee akkoord te zijn zodat ze de laptop snel kunnen leveren. Daarna al meerdere dagen niks meer gehoord. Geen reactie gekregen op mijn e-mails en telefonisch bereikbaar zijn ze ook niet meer, dan krijg je een bandje dat het via de chat moet gaan op de website. :(
taurus0205 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:37:
uiteindelijk gewoon de acer besteld uit de best buy guide.
Heb je Dell via de chat nog wel kunnen bereiken dan? Ik zou namelijk nog wel even checken of dat ze niet doorgaan met de order. Als je een getekende offerte hebt opgestuurd loop je zomaar het risico dat die laptop toch nog in elkaar gezet en geleverd wordt, en als dat zakelijk is stuur je 'm ook niet zomaar even terug.

• taurus0205
Bastiaan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:57:
[...]

[...]

Heb je Dell via de chat nog wel kunnen bereiken dan? Ik zou namelijk nog wel even checken of dat ze niet doorgaan met de order. Als je een getekende offerte hebt opgestuurd loop je zomaar het risico dat die laptop toch nog in elkaar gezet en geleverd wordt, en als dat zakelijk is stuur je 'm ook niet zomaar even terug.
nee heb die hele bestelling geannuleerd, die laptop had een levertijd van 3 maanden, geen zin op te wachten. Oude laptop was gesneuveld en mijn vrouw had er direct 1 nodig, daarbij kan ik bijzonder slecht tegen slechte klantenservice.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee