Toon posts:

Instellingen dubbel acces point/router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dwergkip2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-02-2021
Hallo allen,
Ik ben geen beginner, maar ook geen ervaren gebruiken als het gaat om internet netwerken en wifi points en dergelijke. En na een paar uur gepriegel heb ik toch maar besloten de hulp in te roepen van dit forum.
Ik heb ook al wat fora hier bekeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet ook niet waar ik moet beginnen.

Het probleem is als volgt:
Ik heb een ziggo connect box, maar ik heb een Asus-router die wat sterker is, dus ik heb deze aangesloten op de connect box. Heel wonderbaarlijk werkte deze meteen, want ik meen te herinneren dat je normaal een bridge ofzo aan moet zetten. Maar de internetverbinding geeft genoeg sterkte voor een groot deel van het huis. Behalve... de gamekamer.

Ik heb toen een TP-link gekocht en die bekabeld naar de gamekamer gelegd. Ik wil hier een TP link voor bekabelde aansluitingen en voor extra wifi.

Echter krijg ik het nu niet voor elkaar om in de TP-link in te loggen.
Ik heb wel wat informatie gevonden over DHCP instellingen en dergelijke, maar daar ben ik totaal niet in thuis.

Ik hoop hier wat informatie te krijgen / desnoods wat stap-voor-stap hulp om van de Asus Router een wifi point te maken voor het huis en de TP-link een wifi point en UTP-switch voor de gamekamer.

Ik kan inloggen op de connect box, maar niet op de ASUS-router of TP-link doordat het IP-adres alleen werkt van de Connect box.

Alvast bedankt <3

[Voor 4% gewijzigd door Dwergkip2 op 05-02-2021 14:25]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:49
Als eerste is een Asus router natuurlijk helemaal niets sterker dan een Connectbox, allemaal broodje aap verhalen want de sterkte van wifi signalen is gereglementeerd en ze zijn dus allemaal even sterk mits ze niet te oud zijn.

Verder is het zo dat als je een router achter een router plaats je dubbel Nat doet en als je dus die tp-link op die Connectbox aansluit zit je in een ander subnet dan het subnet wat die Asus router aan z'n lan kant gebruikt.
Dus wat in het ene subnet zit kan niet bij het andere subnet komen.

Maar dat weet je als ervaren gebruiker al, dus moet er een ander probleem zijn. O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dwergkip2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-02-2021
Even gelijk terugkomend op jouw laatste zin.
Nee, ik ben geen ervaren gebruiker, dat heb ik ook aangegeven. Ik ben geen beginner, dat is wat anders.

Dus wat jij zegt is dat een Connect Box van Ziggo een net zo'n groot en sterk bereik heeft als elke andere router met 2.4/5ghz en mbps. Want in dat geval dient de Asus als tussenstop, aangezien ik alle kabels al op maat heb gemaakt naar die router toe.

Het belangrijkste op dit moment is dat de TP-link een Wifi signaal gaat uitzenden. De bekabelde connectie is er dus hij dient nu als switch, maar ik kan niet inloggen doordat het IP-adres van de TP-link nog tegen wordt gehouden door het IP van de Connect box.

Ik las zelf iets over DHCP uit schakelen, maar heb daar nog nooit mee gewerkt, dus weet ook niet wat ik moet verwachten of zou moeten doen.

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-02 17:05
Kun je typenummers geven van alle apparaten waar het om gaat? Met aanduidingen als 'de TP-Link' kom ik namelijk niet veel verder, omdat TP-Link nogal wat verschillende apparaten maakt. Als dat ook een router is heb je nu trouwens drie routers en dat is een beetje veel van het goede (maar dat kan wel op te lossen zijn door ze te configureren als access points).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dwergkip2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:48:
...
Het belangrijkste op dit moment is dat de TP-link een Wifi signaal gaat uitzenden. De bekabelde connectie is er dus hij dient nu als switch, maar ik kan niet inloggen doordat het IP-adres van de TP-link nog tegen wordt gehouden door het IP van de Connect box...
Verbreek FF de connectie tussen de TP-Link en de Connectbox en reboot de TP-Link. Dan kun je er wel op inloggen en het LAN-adres veranderen naar iets wat niet conflicteert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
Ik begrijp dat je concentratie op mijn laatste regel in mijn post ligt maar hebt je de rest niet gelezen of heb je het niet begrepen?

Je hebt twee router dus twee subnets en wat in het ene subnet zit kan wat in het andere subnet zit niet bereiken.
Als je die tweede router ook wilt gebruiken omdat hij op een beter plek staat moet je hem als accesspoint configureren en niet meer als router.
zie hiervoor:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 08:05
Best setup hier: Ziggo in bridge, Asus als router, TP-link als access point/switch.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 23:53
Ik denk dat TS onvoldoende thuis is in netwerken.

Als ik lees: "...die wat sterker is...", "...wonderbaarlijk werkte deze meteen...", "...een bridge ofzo..." en "...de internetverbinding geeft genoeg sterkte...", dan gaan termen als NAT, IP-adres, DHCP, AP instellen, etc. niet landen.

@Dwergkip2 Wat mij betreft heb je twee opties.
  1. Je maakt je de basisprincipes van netwerken en bijbehorende terminologie eigen.
  2. Je vraagt je "nerdy buurjongetje" om de boel voor je in te stellen

• Ben(V)
valkenier schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:02:
Best setup hier: Ziggo in bridge, Asus als router, TP-link als access point/switch.
Neh dat is de slechtste oplossing.
Gewoon Die Ziggo Connectbox als router houden en die Asus als accesspoint is de veel betere oplossing.

Iedereen met die automatische reflex om de router van je ISP in Bridge te zetten moet eens bedenken wat het nut daarvan zou zijn en wat het nadeel is.

Bedenk dat dingen als up-to-date houden en security patches doorvoeren op de router door je ISP gedaan worden.
Bij een eigen router moet je dat zelf bijhouden en updaten
En zo gauw ze een jaar oud zijn en de fabrikant een nieuw model uitbrengt er meestal geen updates en security fixes meer komen van de fabrikanten van consumenten routers.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:48

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien wil hij wel een VPN server draaien op de Asus..

Ziggo in bridge is zo slecht nog niet.

Thats being said;
Er zijn 2 opties;

Ziggo bridge -> lan -> asus wan -> asus als router -> asus lan -> tplink lan —> tplink als AP

Of

Ziggo router -> lan -> asus lan -> asus als AP -> asus lan 2 -> tplink lan -> tplink als AP

Let goed op de poorten.

Als je Ziggo router is moet je de Asus dus als AP gebruiken en de WAN poort daarvan niet gebruiken. Als de Ziggo (als router) 192.168.1.1 is geef je de asus 192.168.1.2 en de tplink 192.168.1.3. En zet dhcp overal uit behalve op de Ziggo.

Dat je nergens bijkomt komt wellicht omdat je idd de lanpoort vd asus aangesloten hebt op de lanpoort van de ziggo maar de asus heeft misschien nog zijn fabrieksaf IP.

[Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2021 15:15]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
De basis:
Er zijn 3 soorten apparaten:
- Een router.
- Een switch.
- Een access point.

Een router verbind 2 netwerken aan elkaar. In jouw geval verbind jouw Ziggo Connectbox jouw lan-netwerk 192.168.178.0/24 aan het internet (op het internet ben je bijvoorbeeld: 94.209.x.x).

Een switch maakt van 1 netwerkpoortje vele netwerkpoortjes. Net als een verdeelblok/verlengsnoer van 1 stopcontact, daar meerdere van maakt.

Een access point maakt van een bedraad netwerk een draadloos netwerk.

In de meeste thuissituaties wil je 1 router. Daarachter mogen zoveel switches en accesspoints als je wilt.

Tegenwoordig is het lastige dat deze apparaten router/switch/access point allemaal gecombineerd zitten in 1 kastje! Om 1 router te krijgen in je netwerk dien je van de Asus en TP-link de router functie uit te zetten. Meestal zet je ze daarvoor in access point-modus. Als je precies verteld welke apparaten/modellen het zijn, dan kan iemand vast vertellen of en waar dat in te stellen is!

[Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 07-02-2021 15:19]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
FreakNL schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:12:
Misschien wil hij wel een VPN server draaien op de Asus..

Ziggo in bridge is zo slecht nog niet.

Thats being said;
Er zijn 2 opties;

Ziggo bridge -> lan -> asus wan -> asus als router -> asus lan -> tplink lan —> tplink als AP

Of

Ziggo router -> lan -> asus lan -> asus als AP -> asus lan 2 -> tplink lan -> tplink als AP

Let goed op de poorten.
Sommige wifi-routers kun je prima op wan-poort aansluiten ALS ze vervolgens ingesteld zijn al switch/access-point.

Met niet erg ervaren Tweakers gok ik dat Connectbox echt het beste router kan blijven!

• valkenier
Ben(V) schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Neh dat is de slechtste oplossing.
Gewoon Die Ziggo Connectbox als router houden en die Asus als accesspoint is de veel betere oplossing.

Iedereen met die automatische reflex om de router van je ISP in Bridge te zetten moet eens bedenken wat het nut daarvan zou zijn en wat het nadeel is.

Bedenk dat dingen als up-to-date houden en security patches doorvoeren op de router door je ISP gedaan worden.
Bij een eigen router moet je dat zelf bijhouden en updaten
En zo gauw ze een jaar oud zijn en de fabrikant een nieuw model uitbrengt er meestal geen updates en security fixes meer komen van de fabrikanten van consumenten routers.
Wat een onzin. Die gare Connectbox zit vol met issues en missende features. We zijn hier op tweakers. Daarom draai ik een eigen router die gelukkig meer in zijn mars heeft dan wat de consumenten connectbox in al zijn beperkingen kan.En nee, het is geen ASUS. Ik heb ook een hekel aan dubbel NAT. Een tweaker die zijn updates niet bijhoudt? :X

• Ben(V)
Tja je weet alleen geen issue's en wat je mist ook niet, maar toch raad je een doorsnee gebruiker aan dat ding in bridge te zetten.

Wat jij doet moet je zelf weten, maar persoonlijk vind ik het kwalijk dat je doorsnee gebruikers als eerste reflex het advies geeft de ISP router in bridge mode te zetten.

• valkenier
Ben(V) schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:05:
Tja je weet alleen geen issue's en wat je mist ook niet, maar toch raad je een doorsnee gebruiker aan dat ding in bridge te zetten.

Wat jij doet moet je zelf weten, maar persoonlijk vind ik het kwalijk dat je doorsnee gebruikers als eerste reflex het advies geeft de ISP router in bridge mode te zetten.
Jij kan dat kwalijk vinden, maar toch verdient het de voorkeur om het modem te bridgen, als je een eigen router hebt geplaatst.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:40
valkenier schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:45:
Jij kan dat kwalijk vinden, maar toch verdient het de voorkeur om het modem te bridgen, als je een eigen router hebt geplaatst.
Als de gebruiker die router enkel plaatst voor de betere wifi dan is het handiger omdat ding gewoon als AP in te stellen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:11
valkenier schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Dat is maar de vraag. Als TS dat TP-link accesspoint op de connectbox aan wil sluiten, is het zelfs helemaal geen optie. Het lijkt me dus iets te stellig.

Bovendien is er voor de gemiddelde gebruiker geen enkele reden waarom ze niet de router van hun provider (al dan niet met wifi uitgeschakeld) zouden moeten willen gebruiken.

• valkenier
Als hij voor de provider router (less features) wil gaan, kan dat, maar dan heb je ook geen asus router nodig, maar ben je gebaat bij een acces point, en dat geldt eveneens voor de tp-link.
Als je de asus als router inzet, wil je natuurlijk niet de tp-link op het modem hebben, ook niet als het modem in router mode blijft, want dan heb je 2 netwerken.
Daarom: 1 centrale router, en verder accesspoints instellen. Gezien de featureset zou ik de asus router laten zijn, en het modem bridgen, maar dat had ik geloof ik al gezegd. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee