• Ariepaul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-10-2022
Gisteren had ik een diskkloonprogrammaatje gedownload om een van mijn harddisks te klonen naar een usb schijf. Ik weet niet eens de naam meer, maar wel gecontroleerd met malwarebytes en bitdefender. Maar goed, blijft stom. Het programma herkende de schijven en toen ik op start klikte hoorde ik een klik en ging alles op zwart.

Bij opnieuw opstarten kwam ik direct in het bios uit. Alles lijkt daar normaal maar windows, dat op een Samsung 970 m2 schijf staat, werd niet geladen. Moederbord = Aorus z390 pro wifi met een i5 9600k processor en 64 gb 3200 geheugen. Moederbord gereset en defaults geladen maar windows wordt niet meer geladen.

Wat kan ik doen om het probleem te vinden? Voeding is prima en alle ventilatoren draaien. Ik hoor geen enkel piepje bij het opstarten.

Computer is eigenbouw maart 2019.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
Ziet je PC nog alle schijven, en staat de schijf waarvan geboot moet worden nog op de juiste plaats in de boot volgorde?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
Brand SystemRescue op een USB stick, boot daarmee (selecteer de USB in het boot menu van je BIOS) - en kijk met de tool TestDisk naar je disks, met name of de boot sector corrupt is van je Samsung - de tool kan deze herstellen of opnieuw aanmaken

[Voor 7% gewijzigd door martyw op 05-02-2021 13:35]

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-11-2022
2 opties:

- In de Bios je boot disk opnieuw aanwijzen als prio1
of
- Je hebt je kloon actie de bron en bestemming omgedraaid in je cloon programma waar door je nu geen windows partitie meer hebt. = opnieuw installeren.

Er zijn wat lite besturing systemen die je van een usb stick kan booten dan kan je op die manier de mappenstructuur en schijven verkennen als je je exacte situatie wilt weten. Over het algemeen zou ik gewoon een clean windows install over je 970 knallen.

Je hebt die data tenslotte dubbel of het bestaat al niet meer :/

[Voor 15% gewijzigd door Bedenkelijk op 05-02-2021 14:48]

• Ariepaul
@aragnut: jij hij ziet alles in de goede volgorde.
@martyw: ga ik achteraan. Moet wel via en macbook gebeuren want mijn pc doet dus niets meer
@bedenkelijk: weet zeker dat ik niets heb omgedraaid. Probleem blijft dat ik geen schijf meer kan benaderen. Ben bang dat het moederbord defct is. Zou dat kunnen? Kan software zoiets veroorzaken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ariepaul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:53:
@aragnut: jij hij ziet alles in de goede volgorde.
@martyw: ga ik achteraan. Moet wel via en macbook gebeuren want mijn pc doet dus niets meer
@bedenkelijk: weet zeker dat ik niets heb omgedraaid. Probleem blijft dat ik geen schijf meer kan benaderen. Ben bang dat het moederbord defct is. Zou dat kunnen? Kan software zoiets veroorzaken?
Moederbord defect zou kunnen, maar lijkt me uitermate onwaarschijnlijk gezien je verhaal. Hoogstwaarschijnlijk is er iets in de formattering, partitionering of bootsector van je SSD corrupt geraakt. Gewoon software dus.

Dus eens met @Bedenkelijk - en wat hij daar beschrijft moet je dus doen als je geboot bent vanaf OS op USB stick. Logisch dat het nu nog niet benaderbaar is zonder werkend OS.

Soittakaa Paranoid!

• Ariepaul
Ik kan in mijn bios met geen mogelijkheid een opstart van usb instellen. Dat is vreemd. Hij ziet alleen maar mijn ouderwetse cdrom en de samsung 970 en de windows boot manager; die niets doet.

Verder weet ik niet hoe ik die iso kan plaatsen op een usbstick die opstartbaar moet zijn. Ik heb nu alleen maar een macbook pro tot mijn beschikking en daar zie ik geen mogelijkheid een opstartbare usbstick te maken.

• Ariepaul
Maar natuurlijk wel allemaal bedankt voor het meedenken.
Wat een gedoe toch

• Ariepaul

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ariepaul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:33:
Ik kan in mijn bios met geen mogelijkheid een opstart van usb instellen. Dat is vreemd. Hij ziet alleen maar mijn ouderwetse cdrom en de samsung 970 en de windows boot manager; die niets doet.
Waarschijnlijk zal hij alleen weergeven wat op dit moment aangesloten is dat theoretisch bootbaar zou moeten zijn. Je USB-stick zal er verschijnen als er een bootable image op staat.
Verder weet ik niet hoe ik die iso kan plaatsen op een usbstick die opstartbaar moet zijn. Ik heb nu alleen maar een macbook pro tot mijn beschikking en daar zie ik geen mogelijkheid een opstartbare usbstick te maken.
Meestal zul je instructies vinden op de plek waar je ook je .iso vandaan haalt, maar generiek kan het in ieder geval zo:
https://www.lewan.com/blo...pple-mac-os-x-from-an-iso

Edit: hier specifieke stappen voor Windows 10 op een recente Mac:
https://www.freecodecamp....-from-your-macs-terminal/

Overigens zou ik zelf eerst met een Linux LiveUSB kijken wat er exact aan de hand is voordat ik iets nieuws probeer te installeren (mogelijk zou herstel zonder dataverlies kunnen), maar als ik zie hoe groot je uitdagingen onder MacOS al zijn denk ik dat dat hier niet zoveel zin heeft.

[Voor 20% gewijzigd door dion_b op 05-02-2021 15:59]

Soittakaa Paranoid!

• Ariepaul
Ik wilde trouwens niet mijn samsung 970 c schijf klonen, mar mijn d-schijf naar een usb schijf. Daarom vind ik het zo gek dat mijn systeem niet meer opstart

• Ariepaul
Dankjewel dion_b en ja ik ben inderdaad geen held op dit gebied. Mijn macbook kennis is beperkt en ik heb geen windows 10 partitie op die macbook draaien. Toch bedankt voor je moeite.
Ik ga uitzoeken of iemand die systemresquecd voor mij op een usb kan zetten of misschien vind ik een manier op mijn macbook.

Ik hou jullie op de hoogte

• Aragnut
Als je de iso te pakken hebt kun je wellicht de volgende instructies volgen om er een bootable USB stick van te maken onder macos:
https://www.lewan.com/blo...pple-mac-os-x-from-an-iso (in feite doe je dan een raw byte-voor-byte copy naar de usb stick)

edit: als ik het goed begrijp je een Disk 1 en disk 2 in je systeem zitten. Disk 1 = OS, disk 2 = data. Via clone wilde je disk 2 naar de externe schijf kopieren.

Heel mischien stond op disk 2 je boot partitie (die doorverwijst naar disk 1) en is deze overschreven geraakt. Via de windows recovery optie (die je met de usb stick straks hebt) kun je weer een bootpartitie maken/herstellen.

[Voor 39% gewijzigd door Aragnut op 05-02-2021 16:29]

• Ariepaul
Hee, gaaf. Die ga ik proberen!
Nee, mijn systeem bestaat uit een c:schijf (samsung m2m 1 970; 1 gb en drie verschillende dataschijven. Een van die data schijven wilde ik klonen via dat programmaatje naar een usb harde schijf van hetzelfde formaat. En toen ging het mis. Heel raar. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik dat kloonprogrammaatje opstartte vanaf de c:- schijf.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
Mocht het branden van een iso niet lukken: ik gebruik altijd balena etcher, bij mij heeft dat altijd gewerkt tot nu toe

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
anders is misschien Ventoy een oplossing ?
hoef je allen de iso maa rop een (voraaf geprepareerde ) usb te kopieren

downloads: Ventoy 1.0.34

• Bedenkelijk
@Ariepaul De software die je had gebruikt: Kon je die in windows starten of starrte je die van een usb stick?

• Ariepaul
@bedenkelijk: die startte ik vanaf de c:-schijf en wilde een dataschijf D: kopieren naar een aangekoppelde usb schijf X: Simpel en eenvoudig een kopie/kloon maken. Helaas.
Ik heb zojuist een usb stick met windows 10 gemaakt. Deze wordt wel herkend in het bios en als ik hem als opstartschijf selecteer blijft de pc met een zwart scherm hangen. Werkt ook niet dus.

Zou de m2m aansluiting kapot kunnen zijn geraakt op het mobo?

Ik ga een oude opstartschijf zoeken (morgen) en kijken of die werkt. Als dat niet lukt ga ik proberen met systemresquecd aan de slag te gaan.

• Ariepaul
Bedankt martyw en freshmaker. Ga ik zeker een poging mee wagen. Dank jullie wel voor de tips.

• Aragnut
Ariepaul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:45:
@bedenkelijk: die startte ik vanaf de c:-schijf en wilde een dataschijf D: kopieren naar een aangekoppelde usb schijf X: Simpel en eenvoudig een kopie/kloon maken. Helaas.
Ik heb zojuist een usb stick met windows 10 gemaakt. Deze wordt wel herkend in het bios en als ik hem als opstartschijf selecteer blijft de pc met een zwart scherm hangen. Werkt ook niet dus.

Zou de m2m aansluiting kapot kunnen zijn geraakt op het mobo?

Ik ga een oude opstartschijf zoeken (morgen) en kijken of die werkt. Als dat niet lukt ga ik proberen met systemresquecd aan de slag te gaan.
Hoe lang heb je hem op een zwart scherm laten staan?

Mogelijk loont het om enkel je OS schijf gekoppeld te houden tijdens het testen. Dit scheelt data schijven scannen voor de Windows recovery.

• Bedenkelijk
+1 met arangnut
Met name USB randaparatuur (en dus ook je usb stick waar je naartoe kopieerde) kan het opstart process verstoren. Zolang je aan het troubleshooten bent zoveel mogelijk afbouwen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee