Ruis op speakers door docking station en audio interface

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyNoise
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-02 21:56
Ik heb de volgende setup:

HP Probook 450 G6 (USB 3.2 Gen1)
BTO XBOOK 14X1134 (Thunderbolt 4)

Aangesloten op een Kensington SD5550T docking station.

Daarop is een U-Phoria UMC204HD audio interface aangesloten.

Aangesloten daarop zijn twee KRK Rokit 5 speakers.

Verder heb ik een losse PC staan, zelfbouw, geen USB-C, dus kan de docking hierop niet testen.

Nu ruisen de speakers heel erg zodra ik de audio interface aansluit op het dockingstation en er is een laptop aan verbonden. Als ik deze aansluit direct op een van de laptops is er ook ruis, maar alleen als de laptop is aangesloten op de docking.

Als ik de audio interface direct op de PC aansluit heb ik nergens last van.

Alles behalve de PC zit op hetzelfde stekkerblok. De speakers ruisen niet als ik ze op de PC heb aangesloten en tegelijk laptop + dockingstation gebruik.

Als ik een koptelefoon op de audio interface aansluit hoor ik daarop nooit ruis.

Ergens gaat het dus niet goed, de bron is zo goed als zeker het dockingstation. Maar wat te doen om dit op te lossen? Moet ik gaan kijken naar een ander stekkerblok om de stroom te conditioneren? Kan een USB filter helpen (Jitterbug bijv.). Of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:15
Als ik het goed interpreteer hoor je géén ruis via je koptelefoon, ook niet als de docking station er tussen zit.
Dat zou toch je docking station als mogelijke bron van ruis moeten uitsluiten.

Je zou kunnen controleren of de kabels die lopen van je audio interface naar je speakers contact hebben met andere kabels.
Dat was zo het geval in mijn setup en ik had ik het begin ook een beetje last van ruis.
Na wat zoeken bleek dus het samenbinden van meerdere kabels onder mijn bureau de boosdoener.
Ik heb toen duurdere XLR kabels gekocht (40 euro voor 2x 1,5m i.p.v. deze van 10 euro) en toen was de ruis verdwenen. De duurdere kabels zijn beter afgeschermd door een dikkere mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyNoise
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-02 21:56
wiemelen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:50:
Als ik het goed interpreteer hoor je géén ruis via je koptelefoon, ook niet als de docking station er tussen zit.
Klopt op koptelefoon hoor ik nooit iets qua ruis. Alleen als de docking én audio interface aangesloten is op een laptop.

Ik zal de kabels eens even herschikken inderdaad. Mogelijk dat dit nog uitmaakt.