Vraag

• Esmay
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10-2022
Hi all! Ik heb een vraag w.b. de aankoop van mijn nieuwe monitor.

Ik heb een AMD Ryzen 5 5600x en een RTX 3070 en ik speel voornamelijk shooters zoals CSGO, Valorant, COD, etc.

Ik heb onlangs een 1080p, 144hz, 1ms, 24inch beeldscherm (ASUS TUF VG249Q) gekocht, maar iedereen vertelt me dat dit zonde is omdat mijn specs veel beter aankunnen dan 1080p. Maar voor 1440p moet ik upgraden naar een 27inch beeldscherm, wat mij erg groot lijkt aangezien ik maar 50cm van mijn scherm af zit. Ik wil graag het beste uit mijn nieuwe setup halen, maar voorkomen dat ik bijv. de minimap niet kan zien zonder mijn hele hoofd te draaien.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zouden jullie het 1080p beeldscherm retourneren en de gok naar 27inch wagen?

Alle reacties

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:07
Als je echt competitive speelt is 1080p zeker voldoende. Daarnaast kan je op een 1440p scherm ook gewoon 1080p instellen voor je games.

CSGO kan je btw ook minimaps e.d. verschuiven en groter maken.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:10
Denk dat die 3070 eerder overkill is voor je monitor.

Zowel 24 als 27 inch zijn wel te doen op die afstand. Als je echt fanatiek bent dan is 24 inch 1080P wel een beetje de sweetspot. De pro's spelen meetal nog op dat formaat. Dan zou je je haast nog kunnen afvragen of je niet een monitor zou willen met een nog hogere refreshrate.

Ik ben onlang van 24 inch 1080P naar 27 inch 1440P gegaan. Het ziet er wel beduidend beter uit.
Ik vond 1080P op dezelfde monitor er niet uit zien trouwens.

Verder moet je je bedenken dat die 1440P resolutie wel meer vraag van je kaart. Je zal dus sneller
"moeten" upraden in toekomstige titels om die zelfde vloeiende framerate te behouden.

• Esmay
Mick3112 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:26:
Denk dat die 3070 eerder overkill is voor je monitor.

Zowel 24 als 27 inch zijn wel te doen op die afstand. Als je echt fanatiek bent dan is 24 inch 1080P wel een beetje de sweetspot. De pro's spelen meetal nog op dat formaat. Dan zou je je haast nog kunnen afvragen of je niet een monitor zou willen met een nog hogere refreshrate.

Ik ben onlang van 24 inch 1080P naar 27 inch 1440P gegaan. Het ziet er wel beduidend beter uit.
Ik vond 1080P op dezelfde monitor er niet uit zien trouwens.

Verder moet je je bedenken dat die 1440P resolutie wel meer vraag van je kaart. Je zal dus sneller
"moeten" upraden in toekomstige titels om die zelfde vloeiende framerate te behouden.
@Mick3112 Ja sorry, ik bedoelde het idd andersom haha.

Dankjewel voor je info! De RTX 3070 is best wel nieuw. Als ik een 1440p scherm zou kiezen, zou ik dan nog 5 jaar vooruit kunnen met deze RTX 3070 boven de 100fps zonder alles op low te moeten zetten? Ook als ik games ga spelen zoals bijv Assassins Creed?

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
144 frames op een 1440p resolutie met een beetje leuke instellingen ga je met een 3070 vaker niet dan wel halen. Dan kan je over 2 jaar alweer een smak geld tegen een GPU upgrade aangooien..

Persoonlijk zit ik ook heel erg dicht op mn scherm en 24'' is voor mij momenteel echt de max 27 vind ik gewoon niet chill meer, dit verschilt natuurlijk per persoon.

Als je niet veel geeft om pracht en praal zou ik lekker je oude monitor houden, weetje iig zeker dat je de komende 4 jaar wel goed zit. :)

My two cents.

[Voor 8% gewijzigd door Ambition88 op 05-02-2021 13:34]

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:10
Esmay schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:30:
[...]

@Mick3112 Ja sorry, ik bedoelde het idd andersom haha.

Dankjewel voor je info! De RTX 3070 is best wel nieuw. Als ik een 1440p scherm zou kiezen, zou ik dan nog 5 jaar vooruit kunnen met deze RTX 3070 boven de 100fps zonder alles op low te moeten zetten? Ook als ik games ga spelen zoals bijv Assassins Creed?
Volgens mij zijn die A Creed games altijd behoorlijk zwaar om te draaien. Denk niet dat je dat gaat redden met een 3070 de komende 5 jaar.

Verder vinden ze op veel Techsites/kanalen de 3070 ook wat aan de lichte kant omdat hij slechts 8 gig geheugen heeft. Tegen die limiet loop je sneller aan als je voor 1440P zou kiezen. Daar heb je met 1080P minder last van.

• Ambition88
  • Nu online
Mick3112 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:39:
[...]

Volgens mij zijn die A Creed games altijd behoorlijk zwaar om te draaien. Denk niet dat je dat gaat redden met een 3070 de komende 5 jaar.

Verder vinden ze op veel Techsites/kanalen de 3070 ook wat aan de lichte kant omdat hij slechts 8 gig geheugen heeft. Tegen die limiet loop je sneller aan als je voor 1440P zou kiezen. Daar heb je met 1080P minder last van.
Dat kan ik zeker beamen. Zelf heb ik ook een 24.5'' fullHD 144hz scherm in combinatie met een RTX 2080 en daar moet ik ook echt wat settings omlaag schroeven om aan 144 frames te komen (AC: Valhalla) laat staan op 1440p.

Denk dat je met een 3070 een beetje op het randje zit van net wel of net niet. Vind je graphics belangrijker zeg ik doen, zeg je ik wil persee die 144 frames halen, zou ik het niet doen. :+

• Esmay
@Mick3112 @Ambition88 Thanks voor jullie hulp! Dan houd ik mijn 1080p monitor gewoon en kies ik de frames boven de graphics. Dat is voor shooters uiteindelijk toch belangrijker :) Ik gooi gewoon de doos van de monitor weg, kan ik ook niet meer twijfelen. :9

• Ambition88
  • Nu online
Esmay schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:02:
@Mick3112 @Ambition88 Thanks voor jullie hulp! Dan houd ik mijn 1080p monitor gewoon en kies ik de frames boven de graphics. Dat is voor shooters uiteindelijk toch belangrijker :) Ik gooi gewoon de doos van de monitor weg, kan ik ook niet meer twijfelen. :9
Gelijk heb je. De shooters die jij speelt zijn staan toch bekend om op zoveel mogelijk systemen te kunnen draaien, zijn grafisch totaal geen zware games en op een hogere resolutie is het nog steeds geen hoogvlieger terwijl je wel flink op de frames inlevert.

Veel plezier met je nieuwe monitor. :)

PS het kan trouwens wel handig zijn om de doos te bewaren ivm garantie als je een keer de monitor moet retourneren voor reparatie oid.

[Voor 10% gewijzigd door Ambition88 op 05-02-2021 14:06]

• Esmay
@Ambition88 Ah ja, slim. Het is wel een mega doos, zet hem wel in de schuur. Thx!

• Ambition88
  • Nu online
Esmay schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:11:
@Ambition88 Ah ja, slim. Het is wel een mega doos, zet hem wel in de schuur. Thx!
Des te meer reden om hem te bewaren anders wens ik je succes met een vergelijkbare doos vinden, mocht het een keer nodig zijn. :9

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

My 2 cents:
50 cm is te dichtbij voor een 27" monitor.
Ik heb zowel een 27" als een 24" op mijn L-bureau, korte kant zit mijn 24" en lange kant mijn 27".
De 27" monitor heb ik met een Vesa mount tegen de muur aan gemonteerd, om meer kijkafstand te genereren.
Dus tip zou zijn om een monitor met Vesa mount te nemen en kijken of je meer afstand kan genereren dmv een bureau- of muurbeugel, daar zijn meerdere varianten van.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Esmay
@GoT dankjewel voor je advies! Een muurbeugel is inderdaad een optie. Ik heb nogal een smal bureau. Zal me er eens in verdiepen😁

• DaniĆ«lWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniƫlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb het zelf eens opgemeten. Met 70cm vind ik mijn 27" scherm echt heerlijk. 50cm is naar mijn mening net iets te dichtbij. Je kan je hele scherm net overzien, maar je blikveld gaat niet veel verder dan je scherm en dat vind ik niet zo prettig. Ik zou het toch overwegen als je ook maar 10cm kan winnen. Komt nog eens bij dat de GA104 chip in je RTX3070, net zoals alle andere Ampere chips redelijk gevoelig is voor resolutie en relatief iets beter zal presteren op 1440p dan op 1080p. Voor 1080p zou de RX6800 beter moeten presteren, maar die is al helemaal overkill op 1080p en in de regel toch al iets beter dan de RTX3070. Die is alleen ook helemaal niet te krijgen, dus verder niet erg relevant in dit scenario. Zoiets als de RTX3060 of de RX6700 wanneer die komt, past beter bij 1080p.

Het belangrijkste is alleen dat de de stap van 24" 1080p naar 27" 1440p aanzienlijk is. Het is niet alleen de resolutie, maar ook de pixeldichtheid die op een veel fijner punt komt te zitten. Verder zit ik in in het kamp dat 4K eigenlijk nog te vroeg is. Je hebt goede 4K schermen, maar die zijn echt heel erg duur en vragen al snel om nog duurdere videokaarten en/of lagere instellingen. Ik twijfel er niet over dat 4K nog beter is, maar de goede ervaring is erg duur. Een 4K 60Hz paneel vind ik het ook net niet en de 144Hz opties zijn nu juist zo duur. Dat maakt 1440p tot een mooi punt nu en daarom begint 1440p ook zo populair te worden. :)

Oh en 1440p heeft naast steeds beter wordende IPS opties, natuurlijk ook de pricewatch: Samsung Odyssey G7 (G75TQSU) 27" Zwart.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dit is de muurbeugel die ik zelf gebruik:
https://www.amazon.de/Wal...&pd_rd_i=B077P7LV3K&psc=1
Zoals je ziet zit het zeer dicht tegen de muur aan.
Eea ligt aan de kabelaansluiting van de monitor of het aan de achterkant of onderkant aangesloten wordt.
Maar mocht je niet uitkomen met de kabels, zou je deze kunnen vervangen door haakse kabels.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee