Toon posts:

[3d printer] Rechtopstaande gaten niet perfect rond

Pagina: 1
Acties:

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-03 19:34
Hoi,

Ik heb een probleem met mijn Ender 3 pro printer. Met prints waar rechtop, dus niet plat op het bed worden geprint, dan zijn deze niet perfect rond. Ze zijn horizontaal ovaal.

Ik heb alles goed vast zitten, ik kan nergens speling ontdekken. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dat op zou kunnen lossen?

Alvast bedankt,
Bastiaan

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:05

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat komt omdat je gewoon niet zwevend kan printen. Dat kan, maar dan hangt het filament een beetje door. Dat effect wordt versterkt als je flow te hoog is, je kan mogelijks met een flow kalibratie wel wat verbetering behalen.

Om het probleem helemaal te verhelpen kan je supports gebruiken, je print dan gewoon wat plastic in het midden van de gaatjes, die kan je er dan met een fijn tangetje uitpeuteren. Supports moet je dan wel op "everywhere" zetten ipv enkel "touching buildplate".

Android developer & dürüm-liefhebber

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:39
Die komt inderdaad door hangend materiaal, en zou je support aan moeten aanbrengen.
of je moet je laagdikte, print temp, flow, koeling of snelheid aanpassen.

Als ik gaten in een object moet printen, en ze moeten exact zijn, dan print ik ze kleiner, met extra wand dikte,
zodat ik ze met een boor exact kan na boren.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

Het is ook gewoon een artefact van slicing, de onderkant en bovenkant van het gat zullen altijd een beetje afgeplat zijn, de bovenkant valt meer op omdat die inderdaad doorhangt omdat het een bridge is.

Een andere oplossing is de gaten druppelvormig maken (punt aan de bovenkant, zodat die niet naar beneden kan hangen)

Hangt af wat je er mee wil of dat helpt of niet natuurlijk.

edit: of het puntje afknippen van de druppel, zelfde effect met een ronder gat.

[Voor 67% gewijzigd door AlexanderB op 06-02-2021 02:00]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eens met bovenstaande.
Wel kun je nog een testcube printen of je product nameten om te kijken of de z-as qua schaal klopt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee