Toon posts:

Internet werkt goed, behalve voor TEAMS/ZOOM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• teizman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-03-2021
Mijn vraag
Hallo, Sinds 1 jaar woon ik in een nieuw huis.
Het probleem is dat bij TEAMS/ZOOM de verbinding even blokkeert waardoor ik niet meer verder kan in online meetings. Beeld bevriest! Open ik vervolgens een browser dan lijk ik nog online te zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Na enkele maanden van miserie, de TP-Link mesh vervangen door een ASUS Mesh systeem.
Ook telenet laten langs komen, een keer of 4, steeds zonder enige oplossing.
Ook al een kabel van de telenet box rechtstreeks naar mijn bureau (LAN): ook dit is niet stabiel, hetgeen lijkt aan te tonen dat noch de MESH, noch de interne LAN kabels/stopcontacten/patch panel de oorzaak zouden zijn.
Mijn partner heeft een identiek probleem: andere bureau, andere laptop, maar zelfde instabiliteit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Internet werkt zowat altijd.
Enkel TC's vallen uit: bevriezing van het beeld
Kabel door garage poort-->tuin-->raam-->mijn bureau werkt ook niet stabiel.
Oplossing tot nu toe was om alle TC's via Hotspot/4G te laten verlopen.... Dit is wel stabiel.

Aangezien TELENET niet kan vinden wat het probleem is, overweeg ik te downgraden naar Proximus (VDSL).
Ik heb wellicht geen andere keuze?

Alle reacties

• rensvanaarden
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-03 17:00
Heb je al geprobeerd of het probleem ook is als je een VPN gebruikt?

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kan je in die telenet box?

wat voor apparaat is dat en kan je die eventueel ook uitwisselen of in bridge modus zetten?

kan aan erg veel dingen liggen namelijk, ik heb zelf al eens ellende gehad van een experiabox en een rotte dhcp server implementatie. bij vernieuwen van de lease viel de verbinding weg.

Uiteindelijk heb ik nooit meer een provider modem gebruikt..

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:32
heb je het ook geprobeerd met een andere browser? Er zou een extensie/addblocker lastig kunnen doen.
Daarnaast ook tijdelijk je firewall uitzetten om te testen. Anders zou ik ook de router gaan verdenken.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Van extensies verwacht ik niet veel aangezien ik er vanuit ga dat de TS de tools ook gebruikt als standalone en niet alleen in de browser.

Het is natuurlijk wel zo dat Teams/Zoom een continue verbinding vereisen terwijl veel zaken in de browser dat probleem niet hebben en daarmee misschien korte netwerkonderbrekingen "verdoezelen"

Wat je wilt testen is of je verbinding stabiel is.
Misschien continu een ping laten lopen naar een server en kijken of dat stabiel blijft. Dat soort oplossingen.
(Streaming kan soms wel werken, simpelweg omdat je langere buffers hebt dan UC oplossingen.)

• teizman
pyrofielo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:00:
Kan je in die telenet box?

wat voor apparaat is dat en kan je die eventueel ook uitwisselen of in bridge modus zetten?

kan aan erg veel dingen liggen namelijk, ik heb zelf al eens ellende gehad van een experiabox en een rotte dhcp server implementatie. bij vernieuwen van de lease viel de verbinding weg.

Uiteindelijk heb ik nooit meer een provider modem gebruikt..
Dus ik zal dus best 'bridging' activeren, juist?
Dan moet de MESH in 'router modus' , juist? (nu staat hij in access-point mode).
Mac address van de router (primair MESH toestel), invullen en klaar?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Om alles uit te sluiten, heb je een laptop die je met een patch kabel (~1 meter) direct op het kastje van je provider aan kan sluiten?

• teizman
Oon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:23:
Om alles uit te sluiten, heb je een laptop die je met een patch kabel (~1 meter) direct op het kastje van je provider aan kan sluiten?
Wel, ik kan moeilijk in de garage zitten met mijn laptop op mijn schoot voor het houden van TC's. Daarenboven zijn niet alle TC's verstoord. (Ik zou dus heel wat pogingen moeten doen om zeker te weten dat het niet gebeurt als ik in de garage zit).

Ik heb wel een rechtstreeks kabel van de telenet box naar mijn laptop lopen. Geen andere utp kabels verbonden met telenet. Ook dit is niet stabiel.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:54
Zoals hierboven al gezegd door @Hann1BaL
Voice+Video calls vereisen een continue verbinding, je browser eigenlijk alleen als ie een http-get doet.
Filmpjes als Youtube etc bufferen, dus daar heb je het ook niet direct door.
Dit kan kleine onderbrekingen verdoezelen.

De vraag van @rensvanaarden hierboven "gebeurt het met VPN ook" is vergelijkbaar, een VPN zal mogelijk ook telkens up/down gaan want die vereisen vaak ook continue verbinding.

Laat Telenet in de centrale checken of de kaart met jouw aansluiting wel OK is.
Mogelijk staat deze te "klapperen"

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

teizman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Wel, ik kan moeilijk in de garage zitten met mijn laptop op mijn schoot voor het houden van TC's. Daarenboven zijn niet alle TC's verstoord. (Ik zou dus heel wat pogingen moeten doen om zeker te weten dat het niet gebeurt als ik in de garage zit).

Ik heb wel een rechtstreeks kabel van de telenet box naar mijn laptop lopen. Geen andere utp kabels verbonden met telenet. Ook dit is niet stabiel.
Dat doe je ook niet als permanente oplossing, maar je wilt nu eerst vaststellen waar het probleem zich bevindt: Van ISP tot je huis
OF
In huis in je wifi/mesh opstelling.

Door tijdelijk te testen via kabel (en die test kun je dus ook prima met je vriendin doen en niet je werk) en testen via je wifi, kun je vaststellen waar het probleem ligt.

Al heb je het probleem ook via een kabel direct aan je modem, dan weet je dat je je ISP vragen moet stellen. Als het probleem dan niet op treedt en daarna via je wifi weer wel, dan weet je dat je het daar zoeken moet.

• pyrofielo
  • Niet online
teizman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Dus ik zal dus best 'bridging' activeren, juist?
Dan moet de MESH in 'router modus' , juist? (nu staat hij in access-point mode).
Mac address van de router (primair MESH toestel), invullen en klaar?

[Afbeelding]
Ja precies dat zou ik eens proberen.
Bridging naar je asus router
Asus router dan ook in router modus
MAC invullen idd

En dan eens goed testen, mocht het dan nog misgaan dan ligt het ws toch aan de aansluiting van de provider. Mocht het dan beter zijn dan heb je het opgelost en is waarschijnlijk een instelling knudde in de provider box. (of het is een brak klote ding)

• teizman
Ondertussen heb ik het mac address van de Router (asus) ingegeven.

Ik vermoed dat -nu de Telenet als bridge werkt- ik geen utp kabels in de telenet modem stop (uitgenomen die naar de WAN van de asus router)?
Wil dat dan ook zeggen dat alle utp kabels vanuit de asus router moeten vertrekken? Mijn woning is er namelijk niet op voorzien om een centrale plek te geven aan die router (=living) en van daaruit een ster netwerk naar de kamers/boven.... vanuit de garage kan dit wel....
Ik kan dus lan van Telenet naar WAN asus doen (living) en van living heb ik wel nog een 2de UTP kabel terug naar de garage. Van daaruit kan alles verder verdeeld worden (ster netwerk met een switch).... Of heb ik het helemaal mis?
(note: ik gebruik een ethernet backbone mesh)

En wat met bijvoorbeeld andere netwerk aansluitingen zoals de SMA Sunnyboy (zonnepanelen) en de videophone? bij op die switch in de garage, of mogen die wel in de telenet modem?

[Voor 13% gewijzigd door teizman op 05-02-2021 15:49]

• pyrofielo
  • Niet online
teizman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:34:
Ondertussen heb ik het mac address van de Router (asus) ingegeven.

Ik vermoed dat -nu de Telenet als bridge werkt- ik geen utp kabels in de telenet modem stop (uitgenomen die naar de WAN van de asus router)?
Wil dat dan ook zeggen dat alle utp kabels vanuit de asus router moeten vertrekken? Mijn woning is er namelijk niet op voorzien om een centrale plek te geven aan die router (=living) en van daaruit een ster netwerk naar de kamers/boven.... vanuit de garage kan dit wel....
Ik kan dus lan van Telenet naar WAN asus doen (living) en van living heb ik wel nog een 2de UTP kabel terug naar de garage. Van daaruit kan alles verder verdeeld worden (ster netwerk met een switch).... Of heb ik het helemaal mis?
(note: ik gebruik een ethernet backbone mesh)

En wat met bijvoorbeeld andere netwerk aansluitingen zoals de SMA Sunnyboy (zonnepanelen) en de videophone? bij op die switch in de garage, of mogen die wel in de telenet modem?
Nee dan kan je niks verder meer aansluiten op die telebox. Dat moet dan op de asus router aangesloten worden. Eventueel kan je inderdaad werken met een switch zodat je maar 1 kabel van de asus naar de switch hoeft te leggen.

• teizman
Bedankt Pyrofielo

Momenteel in een online congress over ZOOM. Gisterenavond eenzelfde online event met om de 10 een blockage van het beeld.
Voorlopig lijkt het vlekkeloos te verlopen. Ziet er veelbelovend uit.
De switch en ethernet backbone doe ik pas als ik enkele weken probleemloos getest heb.... Voorlopig is dit prima zo.

thx

• gnuman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-02-2022
Mijn ervaring is dat Teams stabieler is op WIFI dan op bekabeld! (KPN glasvezel!)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 20:34
gnuman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:51:
Mijn ervaring is dat Teams stabieler is op WIFI dan op bekabeld! (KPN glasvezel!)
Dan heb je gewoon slechte bekabeling/ of kapotte ethernetpoort..

[Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 10-02-2022 14:08]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cyriel85 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Dan heb je gewoon slechte bekabeling/ of kapotte ethernetpoort..
Niet perse, er is een bekend issue met Realtek driver in Dockingstations:
https://community.spicewo...ed-to-surface-dock?page=5

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee