Wij zijn van plan om ons dak van 22m2 te renoveren. Het plan is om een nieuwe laag over het bestaande bitumen te leggen en daarna een zonnepaneleninstallatie te plaatsen. Het plan is om 10 zonnepanelen te plaatsen (oost/west) die bij elkaar ongeveer 17m2 (10x1,7x1) beslaan van het dak.
De dakdekker heeft aangegeven dat die een witte variant bitumen kan aanleveren voor een meerprijs van 400 euro. Een wit dak heeft voordelen voor ons omdat:
- Het de dak van de opbouw betreft. Het wordt hier heel warm in de zomer. Een wit dak schijnt enkele graden te schelen
- Voor zonnepanelen schijnt het ook beter te zijn omdat het dak koeler blijft, maar de vraag is hoeveel.
Nadelen
- Je zult het moeten onderhouden als je het wit wilt houden
- Waarschijnlijk verliest het zijn werking na x aantal jaar omdat het toch meer grijs dan wit wordt?
Ik twijfel of het zin heeft. De zonnepanelen dekking al bijna de helft van het oppervlakte van het dak af. Daarnaast is het de vraag of het dak wel wit blijft en dus wel koel blijft, of dat het effect tijdelijk is.
Mijn vragen
Denken jullie dat een witte dakbedekking in mijn situatie zin heeft?
Wat is jullie ervaringen met witte dakbedekkingen?
- Blijft het door de jaren heen mooi wit als je het 1x a 2x per jaar schoonspoelt?
- Merk je qua zonnepanelen opbrengst / warmte veel van een zwart vs wit dak?
De dakdekker heeft aangegeven dat die een witte variant bitumen kan aanleveren voor een meerprijs van 400 euro. Een wit dak heeft voordelen voor ons omdat:
- Het de dak van de opbouw betreft. Het wordt hier heel warm in de zomer. Een wit dak schijnt enkele graden te schelen
- Voor zonnepanelen schijnt het ook beter te zijn omdat het dak koeler blijft, maar de vraag is hoeveel.
Nadelen
- Je zult het moeten onderhouden als je het wit wilt houden
- Waarschijnlijk verliest het zijn werking na x aantal jaar omdat het toch meer grijs dan wit wordt?
Ik twijfel of het zin heeft. De zonnepanelen dekking al bijna de helft van het oppervlakte van het dak af. Daarnaast is het de vraag of het dak wel wit blijft en dus wel koel blijft, of dat het effect tijdelijk is.
Mijn vragen
Denken jullie dat een witte dakbedekking in mijn situatie zin heeft?
Wat is jullie ervaringen met witte dakbedekkingen?
- Blijft het door de jaren heen mooi wit als je het 1x a 2x per jaar schoonspoelt?
- Merk je qua zonnepanelen opbrengst / warmte veel van een zwart vs wit dak?