Vraag

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:48
Wij zijn van plan om ons dak van 22m2 te renoveren. Het plan is om een nieuwe laag over het bestaande bitumen te leggen en daarna een zonnepaneleninstallatie te plaatsen. Het plan is om 10 zonnepanelen te plaatsen (oost/west) die bij elkaar ongeveer 17m2 (10x1,7x1) beslaan van het dak.

De dakdekker heeft aangegeven dat die een witte variant bitumen kan aanleveren voor een meerprijs van 400 euro. Een wit dak heeft voordelen voor ons omdat:
- Het de dak van de opbouw betreft. Het wordt hier heel warm in de zomer. Een wit dak schijnt enkele graden te schelen
- Voor zonnepanelen schijnt het ook beter te zijn omdat het dak koeler blijft, maar de vraag is hoeveel.

Nadelen
- Je zult het moeten onderhouden als je het wit wilt houden
- Waarschijnlijk verliest het zijn werking na x aantal jaar omdat het toch meer grijs dan wit wordt?

Ik twijfel of het zin heeft. De zonnepanelen dekking al bijna de helft van het oppervlakte van het dak af. Daarnaast is het de vraag of het dak wel wit blijft en dus wel koel blijft, of dat het effect tijdelijk is.

Mijn vragen
Denken jullie dat een witte dakbedekking in mijn situatie zin heeft?

Wat is jullie ervaringen met witte dakbedekkingen?
- Blijft het door de jaren heen mooi wit als je het 1x a 2x per jaar schoonspoelt?
- Merk je qua zonnepanelen opbrengst / warmte veel van een zwart vs wit dak?

Alle reacties

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:48
Euh... Er liggen zonnepanelen op witte dakbedekkingen.. dus heel veel wit zul je toch niet meer zien?

Misschien plaatje posten?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:25
@banaliteit
wit dak en zonnepanelen?
het kan, maar zinvol, erg betwijfelbaar. :?

er bestaan bifacial zonnepanelen, die ook werken met licht van achteren.
hier door halen die een 10% meer W.
(beetje marketing, zie maar eens 30% licht te weerkaatsen waar je maar 20% van kunt omzetten.)

maar als je dat soort panelen oost-west doet en dat beslaat heel het dak, dan heb je niet veel te weerkaatsen.
voor bifacial heb je dus meer ruimte tussen de panelen nodig als een oost-west toe staat.

heb je een aardige bedekking met zonnepanelen op je dak, dan word het zonlicht al van het dak afgehouden en minder opwarmen.
en heeft wit dan nog zin?

verstandiger is dat geld te stoppen in meer zonnepanelen.
dan heb je gewoon meer bedekking van het dak, en minder warmte op het dak.
(400€ is al snel 3 panelen meer. over productie is gewoon geld verdienen.)

en waarom oost-west, zuid is beter?
(oost-west is ook leuk, maar als je beter kunt dan dat doen.)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 05-02-2021 11:41]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28
10x1,7x1,0 is trouwens 17 ;)
Ja het is beter maar de warmte. Kan je niet nog isoleren?

[Voor 51% gewijzigd door lothar op 05-02-2021 11:51]

• _BjornW
  • Laatst online: 28-03 12:21
In plaats van witte dakbedekking zou je misschien ook een groen dak kunnen overwegen? Dat helpt ook tegen de warmte en heeft ook nog meer voordelen: zoals beter waterbeheer, verbetering vd luchtkwaliteit, geluidsisolatie, en levensduur van je dak. Er is veel informatie online hierover te vinden.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:48
_BjornW schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:14:
In plaats van witte dakbedekking zou je misschien ook een groen dak kunnen overwegen? Dat helpt ook tegen de warmte en heeft ook nog meer voordelen: zoals beter waterbeheer, verbetering vd luchtkwaliteit, geluidsisolatie, en levensduur van je dak. Er is veel informatie online hierover te vinden.
Een groen dak is inderdaad wel interessant, maar sedum leeft niet lang onder zonnepanelen gok ik. De overige m2's die niet bedekt zijn met zonnepanelen bestaan voornamelijk uit de verhoogde dakrand en wat ruimte rondom de uitlaatpijpen. Dat is de moeite niet waard.
lothar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:49:
10x1,7x1,0 is trouwens 17 ;)
Ja het is beter maar de warmte. Kan je niet nog isoleren?
Dak heeft RC3. Isoleren betekent alles dakrand verhogen = duur. Bovendien zijn de muren van de opbouw ook niet goed geisoleerd. Dat geld verdien ik nooit terug. In plaats daarvan accepteer ik het feit dat ik actief moet koelen / verwarmen voor een comfortabele leefomgeving met lucht-luchtwarmtepomp.
migjes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:36:
@banaliteit
wit dak en zonnepanelen?
het kan, maar zinvol, erg betwijfelbaar. :?

er bestaan bifacial zonnepanelen, die ook werken met licht van achteren.
hier door halen die een 10% meer W.
(beetje marketing, zie maar eens 30% licht te weerkaatsen waar je maar 20% van kunt omzetten.)
heb je een aardige bedekking met zonnepanelen op je dak, dan word het zonlicht al van het dak afgehouden en minder opwarmen.
en heeft wit dan nog zin?
...

en waarom oost-west, zuid is beter?
(oost-west is ook leuk, maar als je beter kunt dan dat doen.)
Oost-west passen er meer zonnepanelen. Bifaciale zonnepanelen begin ik niet aan. Iets met ROI.

Van de 22m2 is ~17m2 bedekt met zonnepanelen, dus ~77% Denk dat het dan niet waard is nee.

• migjes
  • Laatst online: 11:25
@banaliteit
een groen dak, het kan.
sedum overleeft het wel onder de panelen, doet het alleen iets minder goed.
(vooral aan de randen van de zonnepanelen doet sedum het goed, dit komt omdat er vaak wat vocht condenseert in de nacht op de panelen wat weer het sedum in druppelt en vocht is leven.)

maar groendak = geen bitumen, maar epdm, slecht voor de roi.
(ik zelf wil nooit meer bitume, geen mij maar epdm, gaat 2x zolang mee.
dit terzijde.)
en je moet de panelen een stuk hoger boven het dak monteren, ook slecht voor de roi.
(plantjes groeien anders boven het paneel uit, met schaduw tot gevolg zelfs een sedum doet dit.)

bifacial panelen, zijn amper tot zelfs niet duurder als gewone, dus daar zit het probleem niet. ;)

ik heb trouwens het dak wel aardig meer geïsoleerd.
van 5cm EPS naar 7cm PIR gegaan en daarna er een laag EPDM er op.
duur, nop viel mee, is erg relatief. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee