Toilet bovenverdieping verplaatsen en aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Binnenkort ga ik verhuizen en wil ik een nieuwe badkamer laten plaatsen. In de bestaande badkamer is een toilet aanwezig, vlakbij de bestaande standleiding. Ik wil dat toilet laten verplaatsen naar de andere kant van de etage, maar vraag mij af of dat mogelijk is. Daar bevindt zich namelijk geen standleiding. Het aanleggen van een afvoer naar de bestaande standleiding in de verdiepingsvloer lijkt me lastig, aangezien dan ca. 7 meter moet worden afgelegd haaks op (door?) de vloerbalken.

De aannemer stelde dan ook voor om onder het toilet een nieuwe standleiding aan te leggen en die in de kruipruimte aan te sluiten op de bestaande riolering. Omdat we nog niet in het huis kunnen en geen tekeningen hebben van de bestaande riolering, is het lastig te beoordelen in hoeverre dat ook echt mogelijk is.

Hebben jullie enig idee hoe hiermee om te gaan?

Hoe kom ik te weten wat ik ga ik aantreffen in de kruipruimte van een jaren 30 huis? Is er één centraal punt waar de nieuwe standleiding aangesloten zou moeten worden (7 meter overbruggen) of zijn er ook andere mogelijke aansluitpunten?

In verband met de planning en het bestellen van sanitair zou ik graag al voor de levering weten wat er mogelijk is..

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Tja ik kan niets zinnigs zeggen wat wel en niet kan. Maar ik kan wel zeggen Achter elke deur een Sanibroyeur.

Maar als het maar even kan zou ik dat proberen te voorkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sen op 05-02-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tanooki schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:23:
De aannemer stelde dan ook voor om onder het toilet een nieuwe standleiding aan te leggen en die in de kruipruimte aan te sluiten op de bestaande riolering. Omdat we nog niet in het huis kunnen en geen tekeningen hebben van de bestaande riolering, is het lastig te beoordelen in hoeverre dat ook echt mogelijk is.
Je ontkomt er niet aan om toch een keer met de aannemer door het huis te gaan. Hoe kan de aannemer anders een betrouwbare/juiste offerte afgeven als hij nog niet weet welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden?

Is overigens vrij gebruikelijk hoor, om voor overdracht alvast eens met een aannemer door een woning te gaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 09:17
Je kunt tegen leges gewoon de bouwtekening opvragen bij het gemeentearchief, tenzij het een heel oud huis is. Dit doe ik altijd als ik serieus interesse in een huis heb. Kun je zien waar de riolering en eventuele putten liggen. Daarnaast kun je dan ook meteen kijken hoe de vloerbalken liggen; bijna altijd loodrecht op de langste gevel.
Dat idee van je aannemer is zo gek nog niet en lijkt mij ook de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Je ontkomt er niet aan om toch een keer met de aannemer door het huis te gaan. Hoe kan de aannemer anders een betrouwbare/juiste offerte afgeven als hij nog niet weet welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden?

Is overigens vrij gebruikelijk hoor, om voor overdracht alvast eens met een aannemer door een woning te gaan.
Bedankt. Ik ben al wel met een aannemer door het huis gegaan, maar is niet helemaal onder de vloer gekropen naar de andere kant van het huis om te zien wat daar ligt. Dat heb ik hem ook niet gevraagd, aangezien we nog in de offertefase zitten. Overigens weet ik ook niet of de hele kruipruimte toegankelijk is.
GodDamage schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:04:
Je kunt tegen leges gewoon de bouwtekening opvragen bij het gemeentearchief, tenzij het een heel oud huis is. Dit doe ik altijd als ik serieus interesse in een huis heb. Kun je zien waar de riolering en eventuele putten liggen. Daarnaast kun je dan ook meteen kijken hoe de vloerbalken liggen; bijna altijd loodrecht op de langste gevel.
Dat idee van je aannemer is zo gek nog niet en lijkt mij ook de beste oplossing.
Het huis is van 1936. Ik heb al tekeningen opgevraagd bij de Gemeente, maar die zijn van matige kwaliteit (en soort zwart/wit negatieven) en daarop is volgens mij geen riolering zichtbaar.

Mijn huidige woning (1921) heeft een soort 'ringleiding' van de riolering een meter buiten de gevel liggen, waarop ook de hemelwaterafvoer is aangesloten. Zou dat volgens het originele rioleringsplan zijn? Of is dat systeem van later datum?
Als een dergelijke ringleiding bij mijn nieuwe woning (1937) ook aanwezig is, kan daar misschien de nieuwe standleiding naartoe?

Of is dat in strijd met alle beginselen van goede installatietechniek? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-05 09:02
met woningen uit die tijd heb je ook niet echt een standaard ofzo.
meestal is er in de kruipruimte wel genoeg ruimte om een leiding te leggen, let op wel op dat je een koof krijgt als je van verdieping 1 naar de kruipruimte wil.

als je dan toch een koof maakt denk dan ook eens over een kabel goot naar zolder voor data\stroom aanlsuitingen als je dan toch alles open maakt kan je zoiets er snel intrekken

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Zou als het kan inderdaad gewoon 2de standleiding doen en dan in de kruipruimte laten samenvoegen.
Kan dat niet geen probleem zoals @Sen al aangaf een vermaler. Dan kom je met 32/40 ook weg, dat is nog wel over 7 meter te verwerken in een eventuele nieuwe dekvloer.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Op je houten vloer... right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Oeps, niet goed gelezen over de balken :) .

Laat onverlet dat 32/40 echt nog wel weg te werken valt.
Helemaal omdat een vermaler kan pompen.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 05-02-2021 14:22 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt met een WC afvoer niet horizontaal verslepen dwars door de balken heen. Dat moet er onderdoor (= verlaagd plafond). Een nieuwe verticale leiding en dan die in de kruipruimte horizontaal verslepen kan ook. Let ook op dat je de verticale doorzet tot het dak (ontspanleiding). En verder gewoon de regeltjes volgen uit;
Dyka - Binnenriolering - Technisch handboek (PDF)

Als je nu nog een gecombineerd riool hebt; zoveel mogelijk loskoppelen. Zodra de strata gerenoveerd wordt komt er steevast een gescheiden riool voor terug.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-02-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:40
Verstand heb ik hier totaal niet van, maar je hebt misschien ook nog de optie om aan de buitenkant van het huis een leiding te plaatsen en weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57
jopie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:06:
Verstand heb ik hier totaal niet van, maar je hebt misschien ook nog de optie om aan de buitenkant van het huis een leiding te plaatsen en weg te werken.
Of het mag weet ik niet, maar dat wil je volgens mij niet. Beetje vorst en de boel kan vastvriezen/dichtslippen en dan heb je een heel ander probleem.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jopie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:06:
Dat is echt superlelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
De Belgische oplossing >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hier loopt nu een vergelijkbare klus, separaat toilet op de 1e verdieping ivm kleine badkamer in woning uit 1937.

Het toilet beneden wordt ook vernieuwd en dat zit schuin onder het nieuwe toilet op de 1e. Daar hebben ze deze week een nieuwe standleiding in gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ja, maar als je hem zilver spuit en je er een nep-houtkachel onder zet ben je opeens weer helemaal hip. En je buren zijn ook nog eens blij dat je ze niet daadwerkelijk vergast met je stookkunsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Alles kan, maar denk niet te licht over het verplaatsen van een toilet. Water wil nu eenmaal lastig omhoog stromen. Probeer eens een indeling te bedenken waarbij de WC niet naar de andere kant van het huis hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leecher schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:52:
[...]

Ja, maar als je hem zilver spuit en je er een nep-houtkachel onder zet ben je opeens weer helemaal hip. En je buren zijn ook nog eens blij dat je ze niet daadwerkelijk vergast met je stookkunsten.
Sad but true ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:11:
Hier loopt nu een vergelijkbare klus, separaat toilet op de 1e verdieping ivm kleine badkamer in woning uit 1937.

Het toilet beneden wordt ook vernieuwd en dat zit schuin onder het nieuwe toilet op de 1e. Daar hebben ze deze week een nieuwe standleiding in gemaakt.
Ja, alle natte zooi boven elkaar aan de kant van de rioolaansluiting is wel het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:55:
[...]

Ja, alle natte zooi boven elkaar aan de kant van de rioolaansluiting is wel het makkelijkste.
Precies. Moet zeggen dat het huis daar destijds ook naar gebouwd is. De andere kant van het huis zijn allemaal grote leefruimtes, zonder water. Enige plek voor een toilet daar zou zijn in een inloopkast tussen 2 slaapkamers. Die zit boven de muur van de ensuite deuren. Dan zou ik in die muur een afvoer naar de linnenkast in de woonkamer kunnen laten lopen en dan in de hoek van de linnenkast zou ik een standleiding kunnen laten maken. Maar da's een hoop werk voor een erg krap toilet op een onhandige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ik heb toevallig wat navraag gedaan voor een vergelijkbare ingreep in mijn toekomstige huis.

Maar ik kreeg te horen dat er in zo'n leiding maar amper afschot hoort te zitten. Juist om de watersnelheid laag te houden waardoor de ontlasting kan "meedrijven". Een paar millimeter tot een cm afschot over een meter of 4-5 (in mijn geval) was prima.
Pagina: 1