Toon posts:

Wasmachine waterpas of parallel aan vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 10:02
Deze week onze 16 jaar oude Indesit wasmachine de deur gewezen voor een nieuwe Bosch Serie 8 70db machine. Zou vooral qua herrie slok op een borrel moeten schelen. De indesit was als een opstijgende helikopter, waar de Bosch een van de stilste in z'n klasse zou moeten zijn.

Echter teleurstelling na eerste was. Veel (ratelende) herrie en ik meet 76-78db.

Waterpas op wasmachine gelegd:

Het kan iets perfecter, maar zou ruim voldoende waterpas moeten zijn toch?

Echter, ik checkte ook even de vloer en die blijkt minder waterpas:

Nu twijfel ik, moet ik nu de pootjes aanpassen zodat waterpas op wasmachine dezelfde lezing geeft als de vloer zodat ie parallel aan de vloer is, of moet ik gewoon op de wasmachine gemeten het bubbeltje gewoon zo perfect mogelijk in het midden hebben?

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:35
Wat staat er in de handleiding? Doorgaans zal daar staan dat de wasmachine waterpas moet staan.
En niet alleen van links naar rechts maar ook van voren naar achteren.

Heb je de transportbeveiliging verwijderd? Meestal 2 of 3 bouten aan de achterzijde. Ook dat staat in de handleiding.

[Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 05-02-2021 11:36]

Soms ben ik bijna gelukkig

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-05 00:37
Maakt denk ik niet uit voor de werking. Je zou voor t geluid rubbere pads/voetjes eronder kunnen doen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
Wasmachine moet waterpas staan. Maar dat is vrij makkelijk te googlen:
https://www.samsung.com/n...smachine-waterpas-zetten/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Hertog_Martin
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:34:
Wat staat er in de handleiding? Doorgaans zal daar staan dat de wasmachine waterpas moet staan.
En niet alleen van links naar rechts maar ook van voren naar achteren.

Heb je de transportbeveiliging verwijderd? Meestal 2 of 3 bouten aan de achterzijde. Ook dat staat in de handleiding.
Ja alle transportbeveiliging verwijderd.

En ja er staat doorgaans waterpas, maar ik zag ook parallel voorbij komen. Dus vraag is meer wat effect is van wasmachine waterpas maar niet parallel aan vloer of andersom.

Daar ook op gegoogled maar vind ik minder over dan ik dacht dus vandaar de vraag hier voordat ik ga aankloten met 'm proberen parallel te krijgen als dat niet de bedoeling is.

• Hertog_Martin
ChojinZ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:44:
Wasmachine moet waterpas staan. Maar dat is vrij makkelijk te googlen:
https://www.samsung.com/n...smachine-waterpas-zetten/
Tja daaruit lijkt alleen het waterpas er toe te doen inderdaad en niet het parallele.

Maar aangezien ie eigenlijk al waterpas staat is er dan wellicht iets anders mis en zal ik Bosch er bij moeten halen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-05 18:58
Watvoor vloer staat deze op? Als dat een betonvloer is kun je wellicht baat hebben bij een setje wasmachine dempers onder de pootjes.

En ja uiteindelijk zal iedere wasmachine gaan schudden bij het centrifugeren. Dat is gewoon een natuurkundig gegeven. Als fabrikant kun je daar maar beperkt wat aan doen (goeie dempers en een hoop ballast helpt natuurlijk, maar slechts tot een bepaalde hoogte).
Je kunt er zelf evt nog wel wat aan doen:
- machine niet volledig vol doen (vooral als er grote dingen in zitten zoals dekbedovertrekken)
- minder hard centrifugeren

Uiteraard gaat beiden wel ten koste van je energierekening.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Wat bedoel je met ratelende herrie? Wat voor was zat er in de trommel en heb je die wel netjes verdeeld? Een grote klont er zo in proppen is namelijk de hoofdoorzaak van herrie bij centrifugeren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:12
Erg herkenbaar dit, wellicht dat mijn ervaring je helpt in dit euvel. In onze vorige woning stond de (nieuwe)
Samsung wasmachine op een houten vloer (jaren 40 woning) waarop een laminaatvloer lag. Deze maakte ook een flink kabaal, zeker bij centrifuge programmadeel. Rubberen pootjes hielp iets, maar niet veel. Machine stond ook waterpas, uiteindelijk hielp het door 3/4 gevulde trommels te wassen. Overvullen gaat al vrij snel, is de ervaring.

Nu na verhuizing staat dezelfde wasmachine waterpas, op een betonnen vloer met badkamer tegels, zonder deze rubberen pootjes en horen we 'm nagenoeg niet meer, tenzij mijn vrouw er teveel was in propt dan dat erin zou kunnen/mogen. Maar zelfs dan rammelt de machine minder als op de voorgaande houten vloer.

Conclusie voor mezelf: ondergrond is veelal debet aan de geluidsproductie/dansen/stuiteren, maar daarnaast ook het onbewust overvullen van de trommel.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De wasmachine hoeft niet perfect waterpas of gelijk met de vloer te staan, als je maar zorgt dat alle poortjes evenveel op de vloer drukken.
De rubberen dopjes hoeven ook niet onder de pootjes, ik zou wel willen aanraden om er een lekbak onder te doen om waterschade na lekkage te voorkomen.

Bron, ik ben 2 jaar wasmachineverkoper en plaatser geweest.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Maar aangezien ie eigenlijk al waterpas staat is er dan wellicht iets anders mis en zal ik Bosch er bij moeten halen.
Maar staat hij ook stabiel op de grond?

Je moet de pootjes volledig uitdraaien totdat ze de grond raken. Vaak kan je dan nog een extra slag van 360 draaien om ze nog wat steviger te zetten.

Vervolgens pak je de wasmachine beet en wiebel je deze heen en weer met de hand. Staat hij dan nog stabiel? Hoor je hem niet met de pootjes tegen de grond klapperen?
Als hij niet stabiel staat dan zal je de pootjes verder af moeten stellen.
Staat hij wel stabiel, dan staat de wasmachine waarschijnlijk goed en ligt het probleem ergens anders.

Hoeveel was heb je er in gedaan? Mensen zijn vaak geneigd om de wasmachine meteen propvol te doen. Wasmachines hebben echter (meestal per programma) een maximum load. Als je die overschrijd, dan kan de wasmachine ook gaan rommelen/lopen. :)

Wat ook wel wil helpen: Een rubber wasmachine matje. Die zorgen voor wat demping.

[Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 05-02-2021 13:09]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43

JdM

Gas?Gas!

Staat de machine in alle horizontale richtingen waterpas?

N54 powered

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Staat prima waterpas, daar ligt het niet aan. Ik had hier zelf ook last van met m'n (weliswaar goedkope) Bosch serie 3 wasmachine. Ik heb er een dempingsmat onder geplaatst en dat scheelt echt enorm: https://www.mediamarkt.nl...t-0140120002-1170668.html

Nu er ook nog een wasdroger bovenop geplempt staat (zonder vaag koppelstuk) hoor ik hem helemaal niet meer.

Edit: ik had alleen geen last van ratelende herrie, dus mogelijk is je machine DOA?

[Voor 9% gewijzigd door stin00 op 05-02-2021 13:41]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 09:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ernemmer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:20:
De wasmachine hoeft niet perfect waterpas of gelijk met de vloer te staan, als je maar zorgt dat alle poortjes evenveel op de vloer drukken.
De rubberen dopjes hoeven ook niet onder de pootjes, ik zou wel willen aanraden om er een lekbak onder te doen om waterschade na lekkage te voorkomen.

Bijzonder, aangezien winkels actief zo'n lekbak afraden. Daar gaat de machine juist meer van rammelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:20:

Mijn specifieke N=2 ervaring met Samsung wasmachines is dat ze erg gevoelig zijn. Een beetje naar achteren hangen, betekent bij Samsung gelijk dat de spleet tussen machine en trommel te groot is, en dat er was in blijft hangen (en vaak kapot getrokken wordt). Bij andere merken heb ik daar nooit last van gehad.

• Ernemmer
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:48:
[...]

Mijn specifieke N=2 ervaring met Samsung wasmachines is dat ze erg gevoelig zijn. Een beetje naar achteren hangen, betekent bij Samsung gelijk dat de spleet tussen machine en trommel te groot is, en dat er was in blijft hangen (en vaak kapot getrokken wordt). Bij andere merken heb ik daar nooit last van gehad.
Dat zou kunnen, wij hadden geen samsung in het assortiment, dus daar heb ik geen ervaring mee.

• Ernemmer
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Bijzonder, aangezien winkels actief zo'n lekbak afraden. Daar gaat de machine juist meer van rammelen.
Wij verkochten hem er altijd bij om wat extra marge te hebben, ik heb nog nooit een nadeel aan zo'n dak gehad.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:55
Idee van een lekbak is leuk, maar op het moment dat je een lekkage hebt dan gaat er vaak meer water in dan in de bak past, waarbij de waterstop en de beveiliging van de wasmachine dan ook al actief ingrijpt :')

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:46
vrilly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:22:
Idee van een lekbak is leuk, maar op het moment dat je een lekkage hebt dan gaat er vaak meer water in dan in de bak past, waarbij de waterstop en de beveiliging van de wasmachine dan ook al actief ingrijpt :')
Als je al zo'n bak wilt plaatsen, sluit je die natuurlijk op de afvoer aan.

Persoonlijk vind ik het niet zo nodig, de machine heeft een aquastop en bodemsensor. Ik zie ook nooit iemand zijn vaatwasser in zo'n bak zetten, waarom zou een wasmachine dan wel moeten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gonadan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:05:
Wat bedoel je met ratelende herrie? Wat voor was zat er in de trommel en heb je die wel netjes verdeeld? Een grote klont er zo in proppen is namelijk de hoofdoorzaak van herrie bij centrifugeren.
Ook al gooi je het er niet als een klont in, aan het eind zit alles in de dekbedhoes }:|

• kabeltjekabel
Xander schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Als je al zo'n bak wilt plaatsen, sluit je die natuurlijk op de afvoer aan.

Persoonlijk vind ik het niet zo nodig, de machine heeft een aquastop en bodemsensor. Ik zie ook nooit iemand zijn vaatwasser in zo'n bak zetten, waarom zou een wasmachine dan wel moeten?
Ik heb nog nooit iemand zo'n bak op de afvoer aan zien sluiten. Hoe dan?

En de wasmachine staat vaak op zolder, de vaatwasmachine op de begane grond. Maximale schade "downstream" is wat meer bij zolderplaatsing.

• kabeltjekabel
vrilly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:22:
Jaja. Miele bij familie heeft een half jaar lang incontinent staan lekken. Ding stond op een gemetselde verhoging, en pas toen dat helemaal verzadigd was en zichtbaar werd aan de achterkant van de muur werd dat duidelijk.

Als hij in zo'n bak had gestaan was dat eerder aan het licht gekomen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19
Hier tikte onze nieuwe LG ook als een machinegeweer.
Oorzaak; een stelpootje raakte de grond niet, en een stelmoer zat niet vast.

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:26

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wij hebben hier een middenklasse Siemens set iQ500 serie.

Dat zijn praktisch gezien dezelfde machines als Bosch series 6.
In ieder geval hebben wij geen last van enige vorm van overmatig trillen. Ik heb het niet gemeten, maar je kan gewoon een gesprek voeren tijdens de centrifuge.

Ik vermoed dat een van de pootjes niet helemaal goed strak zit.

[Voor 10% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-02-2021 07:25]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:33:

[..]
Waterpas op wasmachine gelegd:

[Afbeelding]

Het kan iets perfecter, maar zou ruim voldoende waterpas moeten zijn toch?

Echter, ik checkte ook even de vloer en die blijkt minder waterpas:

[Afbeelding]
Beste @Hertog_Martin, even serieus he, die eerste waterpasfoto is zo spot on, dat kan niet beter!

Een wasmachine hoeft niet zó waterpas te staan. Mijn vloer is ook zo scheef als wat. Door het verstellen van de pootjes heb ik ervoor gezorgd dat er geen wiebel in zit, dat is het belangrijkste, want anders gaat je wasmachine aan de wandel. Ik heb geen last van zeep dat niet wordt weggespoeld omdat hij niet strak waterpas staat.

Je wasmachine gaat niet perfect functioneren als deze perfect waterpas staat, dat gebeurd enkel door hem goed te onderhouden na de wasbeurten en hem af en toe een reinigingscyclus laten draaien.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:46
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 02:42:
[...]

Ik heb nog nooit iemand zo'n bak op de afvoer aan zien sluiten. Hoe dan?
Gewoon, door wat PVC te verbinden met het daarvoor voorziene gat? :P

De woning van mijn ouders werd hiermee opgeleverd bij de (nieuw)bouw... Een vierkante verhoging van gasbetonblokken, bak erop, en netjes met sifon de wasmachineafvoer in. Dan heb je er nog eens iets aan. Tenzij de koppeling op de kraan gaat lekken want dan loopt het achter de bak.....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Gewoon, door wat PVC te verbinden met het daarvoor voorziene gat? :P

[Afbeelding]

De woning van mijn ouders werd hiermee opgeleverd bij de (nieuw)bouw... Een vierkante verhoging van gasbetonblokken, bak erop, en netjes met sifon de wasmachineafvoer in. Dan heb je er nog eens iets aan. Tenzij de koppeling op de kraan gaat lekken want dan loopt het achter de bak.....
Ja, maar als de bak direct op de vloer staat is dat natuurlijk niet uit te voeren. Tenzij je een T-stuk direct in de vloer steekt en een Membraansifon er achter..

• Hertog_Martin
https://streamable.com/5yxoh4

Hierbij video van de wasbeurt waar ik het over had.

Gister is er nog een was gedraaid, op 1600 toeren zelfs ipv de 1400 van de video, en die ratelde niet. Wel nog 73db ipv beloofde 70.

Beide keren machine zo'n 3/4e gevuld. Maar wellicht dat eerste was wat ongelijk was, maar dan is ie wel heel gevoelig daarvoor. Zat beddengoed in maar ook een wollen trui bv.

Ik dacht overigens met de parallel vs waterpas een scherpe vraag te hebben ;) Maar enige antwoord is dus waterpas, hoe scheef de vloer ook mag zijn.

Ik zal nog kijken voor zorgen dat pootjes iig goed uitgedraaid zijn maar die lijken met 85 kilo gewicht toch al wel stevig in de pvc vloer gedrukt te worden en wiebelen doet de machine niet.

[Voor 13% gewijzigd door Hertog_Martin op 07-02-2021 11:06]

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:54
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Ja alle transportbeveiliging verwijderd.
Volgens de handleiding en dus ook de afdekkingen geplaatst?

Bovenblad los? Gaat het geluid weg als er op drukt?

Alhoewel, zou daar bij een nieuw apparaat ook niet zelf aan gaan knutselen, als je hem volgens de handleiding hebt geplaatst (transportbeiliging verwijderd, waterpas, etc) en hij dit geluid produceert, zou ik contact opnemen met de verkopende partij.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee